گفت‌وگو با لیلا بصیری‌منش

رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۸ در کانون وکلای دادگستری خوزستان

پایگاه خبری اختبار- لیلا بصیری‌منش فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه آزاد دزفول و حائز رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۸ کانون وکلای دادگستری خوزستان با تراز ۱۰۸۰۴ است.

خانم بصیری‌منش در نوجوانی و پس از پایان دوران راهنمایی تحصیل را رها و ازدواج کرده اما در سال ۱۳۹۲ با اراده‌ای مثال‌زدنی در مقطع دبیرستان به ادامه تحصیل پرداخته و پس از ۶ سال، به رتبه ۱ آزمون وکالت دست یافته است.

آزمون وکالت ۹۸

اخبار آزمون وکالت در اختبار

لیست تمامی مصاحبه‌های آزمون وکالت ۹۸

او در نوجوانی مادر شده دو فرزند ۱۶ و ۲۴ ساله دارد.

شرح کامل گفت‌وگوی او با اختبار را در ادامه بخوانید.

لیلا بصیری‌منش هستم که در سال ۹۸ موفق به کسب رتبه یک آزمون وکالت در کانون خوزستان شدم.

من پیش از این آزمون خانه‌دار بودم، چون در سن کم ازدواج کرده و بچه‌دار شده بودم و از تحصیل فاصله گرفته بودم.

درسال ۱۳۹۲ و با وجود آنکه مادر دو فرزند دختر و پسر بودم مجدداً شروع به تحصیل کردم. مقطع دبیرستان را در دبیرستان بزرگسالان به صورت سالی واحدی ظرف دو سال گذراندم و با معدل ۱۹ دیپلم گرفتم.

با وجود دو بچه و فاصله زیادی که از درس و تحصیل پیدا کرده بودم، درسال ۹۴ وارد دانشگاه آزاد دزفول شدم و ظرف۶ ترم با معدل ۱۹.۳۱ مدرک کارشناسی حقوق را اخذ کردم.

ناگفته نماند من طی دوره دانشجویی به جزوه‌های درسی اکتفا نمی‌کردم و برای هر درس کتاب‌هاب مرجع را مطالعه می‌کردم. شاگرد اول ورودی خودمان بودم و با تقویت پایه علمی‌ام، کار خودم برای آزمون وکالت را آسان‌تر کردم.

ازهمان ابتدا در کانال‌های تلگرامی به دنبال مطالب آزمونی بودم. مرتب به فایل‌های صوتی آموزشی دکتر شهبازی گوش می‌دادم و حتی موقع انجام کارهای منزل و خانه‌تکانی و… و یکی دو ساعت قبل از خواب فایل صوتی درسی گوش می‌دادم. در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم به دنبال صفحات و نکات حقوقی بودم.

این آزمون را آنقدر برای خودم بزرگ کرده بودم که هرچقدر می‌خواندم و یاد می‌گرفتم حس می‌کردم برای قبولی کافی نیست.

در خرداد ۹۷ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم و از روز بعد از آخرین امتحانم شروع کردم به مطالعه برای آزمون وکالت سال۹۷.

چهارماه و نیم روزی ۹ ساعت درس خواندم اما متاسفانه به خاطر استرس شدید تمرکزم را در جلسه آزمون از دست دادم و بار تبه ۲۱۹ از قبولی باز ماندم.

فردای روز ازمون چون می‌دانستم قبول نخواهم شد شروع کردم به مطالعه برای آزمون ۹۸. در همین زمان در آزمون کارشناسی‌ارشد در گرایش حقوق خصوصی دانشگاه پیام‌نور مرکز پرند تهران پذیرفته شدم و شروع به تحصیل کردم اما در واقع هدف اصلی من وکالت بود.

می‌توانم بگویم که من از ۱۰ آذر ۹۷ روزی ۹ ساعت بدون تعطیلی درس خواندم. با وجود مشغله‌های زندگی و مسئولیت‌های دو فرزند راه بسیار سختی را طی کردم اما حمایت‌ها وکمک‌های همسرم واقعاً ارزشمند بود ویاری ام کرد. در این یک‌سال مسافرت و هر نوع تفریحی را کنار گذاشتم، رفت‌وآمد با فامیل و مشغولیت‌های دیگر را نیز بسیار محدود کردم.

هرروز از ساعت ۵ ونیم صبح بیدارمی‌شدم و بعد از نماز تا ساعت ۱۰ ونیم صبح درس می‌خواندم. از ۱۰ و نیم تا ۱۴ به کارهای منزل و آشپزی و… می‌رسیدم و مجدداً از ساعت ۱۶ تا ۲۱ مطالعه می‌کردم.

در تمام این مدت استرس همراهم بود اما در خواندن سماجت داشتم. بدون استفاده از هیچ کلاس ومشاوری پیش می‌رفتم و به خودم می‌گفتم که نباید از حق فرزندانم بزنم و برای قبولی خودم هزینه کنم و تکیه‌ام بر توان خودم بودم.

البته برای آشنایی با مدیریت جلسه آزمون و کنترل اضطرابم در آزمون‌های ۱۱ مرحله‌ای چتردانش دزفول شرکت کردم.

راهی که طی کردم خستگی زیادی داشت، در دو ماه پایانی گاهی از شدت اضطراب گریه می‌کردم اما باز به خود امیدواری می‌دادم که خداوند هیچ تلاشی را بدون نتیجه نخواهد گذاشت.

درباره منابع مطالعاتی‌ام باید بگویم که چون پایه قوی‌ای داشتم، منابعم نسبتاً مختصربود وبرای همین توانستم طی یک سال چند بار منابعم را مرور کنم.

در درس حقوق مدنی کتاب دکتر فرهاد بیات و مجموعه تست دکتر مجید قربانی، در آیین دادرسی مدنی کتاب قانون‌یار و مجموعه تست فرشید فرحناکیان را مطالعه کردم.

در آیین دادرسی کیفری تکیه‌ام بر متن قانون و مجموعه تست ساولانی بود. برای اصول فقه کتاب محمدرضا شب‌خیز وتست سمیرا محمدی و در حقوق تجارت کتاب مختصر دکتر توکلی و تست قربانی را مطالعه کردم.

منبعم برای درس حقوق جزا کتاب و مجموعه تست احمد غفوری بود اما چون در این درس نمره بالایی نداشتم نظری درباره آن نمی‌دهم.

ناگفته نماند من بالغ بر ۴۰ نمونه سؤال آزمونی سال‌های قبل مؤسسات مختلف را پرینت گرفته بودم و هفته‌ای دو تا سه نمونه سؤال را جواب می‌دادم و در ماه آخرمجدداً همه را مرور کردم.

به داوطلبان آزمون‌های حقوقی توصیه می‌کنم که هیچ کس را رقیب خودشان ندانند بلکه خودشان را رقیب اصلی‌ خود در نظر بگیرند و به چالش بکشند. به دانسته‌ها وتلاش‌هایشان تکیه کنند و فکر نکنند که تنها راه موفقیت، رفتن به مؤسسات و صرف هزینه‌های گزاف است. برای موفقیت لازم نیست حتماً از دانشگاه‌های مطرح فارغ‌التحصیل شده باشند و با تلاش و ممارست می‌توانند نتیجه بگیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت حقوقی های بی ادعای عزیز.بنده ۳۳ سال سن دارم دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور.متاهلم.ودرامد بخور و نمیر مثل بقیه.ازطرفی تازه شروع به مطالعه در زمینه ازمون وکالت مرکز قوه قضایه کردم وازطرفی برای مسابقات پاراجهانی پرتاب وزنه معلولین جانبازان تمرین میکنم.ایامیتونم این دو کار رو باهم انجام بدم یا نه این دو هدف بزرگ زندگی بنده هستن.ممنون میشم راهنماییم کنید.یا اینکه باید یک کدام ازاین دوهدف بزرگ رو زمین بزارم.مجددممنون میشم راهنماییم کنید.

  2. باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت حقوقی های بی ادعای عزیز.بنده ۳۳ سال سن دارم دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور.متاهلم.ودرامد بخور و نمیر مثل بقیه.ازطرفی تازه شروع به مطالعه در زمینه ازمون وکالت مرکز قوه قضایه کردم وازطرفی برای مسابقات پاراجهانی پرتاب وزنه معلولین جانبازان تمرین میکنم.ایامیتونم این دو کار رو یاهم انجام بدم یا نه این دو هدف بزرگ زندگی بنده هستن.ممنون میشم راهنماییم کنید.یا اینکه باید یک کدام ازاین دوهدف بزرگ رو زمین بزارم.مجددممنون میشم راهنماییم کنید.

  3. ٧. کتاب ارث استاد فقید جناب آقای دکتر امیر ناصر کاتوزیان از انتشارات میزان.

  4. هم رشته‌ای گرامی منابع حقوق تجارت به شرح زیر است:
    ١.قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی آقای دکتر دمرچیلی از انتشارات میثاق عدالت.
    ٢.مقدمه حقوق تجارت، حقوق شرکت‌های تجارتی، حقوق اسناد تجارتی، حقوق ورشکستگی از استاد فقید جناب آقای دکتر کورش کاویانی از نشر میزان و کتاب‌های حقوق تجارت استاد جناب آقای دکتر اسکینی. البته باید به این نکته توجه نمود که کتاب‌های دکتر اسکینی از سال ۷۶ به روز نشده‌اند به طور مثال در حال حاضر اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های تجارتی و مؤسسات و غیره در صورت عجز از تأدیه دیون خود نیز طبق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی باید اعلام ورشکستگی نمایند. در صورتی که در گذشته اعلام ورشکستگی فقط از تجار (شخص حقیقی تاجر و شرکت‌های تجارتی) پذیرفته می‌شد.
    ۳.کتاب تست ساده ساز حقوق تجارت فرشید فرحناکیان، از انتشارات میزان، ویرایش جدید. در ویرایش جدید موضوعات مربوط به اصلاح قانون چک نیز وجود دارد.
    ۴.مطالعه دقیق قوانین مربوط به حقوق تجارت.
    موفق و پیروز باشید.

  5. هم رشته‌ای گرامی، بهترین منابع برای درس حقوق مدنی به شرح ذیل است:
    ١.قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی استاد فقید دکتر امیر ناصر کاتوزیان (البته قرار هست ویرایش جدید کتاب مذکور در بهمن ماه سال جاری منتشر شود).
    ٢.جزوه چهارصد صفحه‌ای دکتر محمدحسین شهبازی (البته این جزوه فاقد مباحث مربوط به حقوق خانواده و اشخاص محجورین بوده و در بعضی از موضوعات مربوط به مسئولیت مدنی به روز نیست، ضمناً، این جزوه به صورت رایگان در وب سایت‌ها قابل دسترس است).
    ۳.کتاب اعمال حقوقی و وقایع حقوقی استاد فقید جناب آقای دکتر امیر ناصر کاتوزیان. البته در موضوعات مستحدث از قبیل قانون بیمه اجباری شخص ثالث ۱۳۹۵ و موارد مطرح شده در باب ضمان قانون مجازات اسلامی مصوب ١/٢/١٣٩٢ مراجعه کنید به کتاب مسئولیت مدنی دکتر سید حسین صفایی و دکتر حبیب‌اله رحیمی از انتشارات سمت.
    ۴.کتاب اشخاص و محجورین دکتر سید حسین صفایی از انتشارات سمت. البته به این نکته توجه کنید که بعضی از قوانین در این خصوص تغییر یافته از قبیل قانون سرپرستی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست و در حال حاضر نیز چند قانون جدید نیز در این خصوص در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب هستند.
    ۵.مختصر حقوق خانواده دکتر سید حسین صفایی از انتشارات میزان. ضمناً، به این نکته توجه داشته باشید که فرزندان ناشی از مادر ایرانی نیز طبق قانون جدید تحت شرایطی می‌توانند تابعیت ایران را اخذ نمایند.
    ۶.دروس عقود معین استاد فقید جناب آقای دکتر امیر ناصر کاتوزیان از انتشارات گنج دانش.
    ٧.کتاب استاد فقید جناب آقای دکتر امیر ناصر کاتوزیان از انتشارات گنج دانش.
    ۸.کتاب تست جناب آقای دکتر محمد حسین شهبازی از انتشارات میزان (کتاب مذکور استانداردترین کتاب تست حقوق مدنی می‌باشد).
    ۹.آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور چاپ انتشارات ریاست جمهوری.
    ۱۰.جهت ملاحظه قوانین جدید التصویب و آراء وحدت رویه جدید دیوان عالی کشور بازدید از سایت روزنامه رسمی را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید.
    ۱۱.مطالعه دقیق قانون، چرا که آزمون وکالت، یک آزمون نص محور است.

    1. آقا حسام.سلام.ممنون از منابعی که معرفی فرمودید.ببخشید می شه محبت کنید شماره تماس یا راه ارتباطی رو بفرمایید می خوام راجب منابع و موارد دیگه ازتون بپرسم .سپاس

  6. باسلام من امسال چهل و پتج روز مطالعه کردم روزی هفت ساعت رتبه ۲۱۱ شدم در آ.شرقی. مدنی و تجارت رو خیلی ضعیف زدم از دوستان خواهش دارم برای این دو درس منبع مناسب معرفی کنن میخوام امسال از بهمن شروع کنم ولی در انتخاب منبع برای دروس تجارت و مدنی سر در گم هستم ممنون میشم کمکم کنین.

    1. ببینید سال بعد مطمعن باشین این مدل سوال نمیاد و فوکوس رو دروس تجارت و مدنیه بهتره منابع رو همیشه مطالعه کنید من چندسال پیش قبول ازمون شدم و همیشه میدیدم مینالن همه حقم دارن بخاطر ظرفیتا کم و متقاضیان زیاد ولی میخوایین سرجلسه اماده باشین اینارو یاد بگیرین
      اول مطالعه منابع حتما و حتما
      دوم مطالعه مواد
      سوم تست و اگه استرسی هستین حتما ازمونا ازماشی شرکت کنید تاثیر خوبی داره تو روحیتون و پخته تر میشین شرکتم نکردین خودتون سوالاتو از خودتون ازمون بگیرین تایمو …فکر کنید سرجلسه این
      چهارم دوری کنید از تنش و استرس همین روزیم بر اساس خودتون ببینید چقدر در روز میتونید بخونید چند کتاب یا فقط یه کناب من تا روز ازمون دروس تجارت مدنی نتونسم کامل بخونم درصدام ۴۹ و ۵۳ بود ولی بقیه خونده بودم هدف تموم کردن نیست هدف یادگیریه همین
      ایشالا همه داوطلبان امروز وکلا فردا شن و گام بردارن برای دفاع از حقوق انسان ها

  7. اون قسمتی که گفتن چون در درس جزا درصد بالا کسب نکردن نظر نمیدن نشان از فهم و شعور بالای ایشون هستش. آفرین به تمام بانوان خستگی ناپذیر کشورم اونم تو این شرایطی که اغلب مردها ناله و زاری میکنن!

  8. سلام
    با اینکه دزفولی نیستم ولی باید بگم دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولادر رشته حقوق از سطح علمی مناسبی برخوردار هست
    بنده و یکی از دوستانم فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه دزفول هستیم و پارسال هردومون رتبه تک رقمی شدیم در آزمون وکالت

  9. باسلام وخداقوت خدمت خانم بصیری منش واقعا گل کاشتیدخسته نباشیدباداشتن دوتابچه وکارهای منزل این چنین قبول شده ایدموفقیت شمارادرتمام مراحل زندگی ازخداوندمتعال خواستاریم درودبرشما

  10. برای جزا فقط کتابای دکتر میرمحمدصادقی و دکتر اردبیلی رو بخونید. به غیر از اینا با هیچ کتابی پایه جزاتون قوی نمیشه.
    این حرفو از برادر کوچیکتون به عنوان رتبه تک رقمی وکالت ۹۸ کانون قم قبول کنید

    1. کلا باید کتب منبع رو مطالعه کرد کتب تستی همشون یا تالیفی یا ثنوات گذشتس تسلط به اونا یعنی فقط حفظ و اگه سوال پیچش داشته باشه کسی نمیتونه بزنه فقط منبع را باید خوند و بعد تست زد همین و بس

  11. سلام خانم زنده دل
    یه سوال داشتم من رتبه ۴۲۰ مرکز سهمیه ام و ترازم ۶۹۰۰ شده الان نمیدونم ۷۰ درصد نمره رو گرفتم یا نه ؟۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی در سهمیه آزاد رو گرفتم ؟

    1. قبولین از مرکز اقا یا خانمه سعیدی نباشینم تکمیل ظرفیت داره کانون مرکز حتما قبولین بهتون تبریک میگم همکار عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا