گفت‌وگوی اختبار با آرش همراهی

داوطلب نابینا و کم‌شنوا

پذیرفته شده در آزمون وکالت ۹۷ کانون وکلای یزد

رتبه ۷۲ کنکور سراسری، دانشجوی کارشناسی‌ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شیراز و پذیرفته‌شده در آزمون وکالت سال ۱۳۹۷. این‌ها موفقیت‌های «آرش همراهی»، جوان ۲۴ ساله‌ای است که ۱۰۰ درصد نبینا و ۶۰ درصد کم‌شنواست.

موفقیت‌های این جوان پر انرژی درحالی به‌دست آمده که معلولان سهمیه ویژه‌ای در آزمون وکالت ندارند و به‌طور یکسان با سایر داوطلبان رقابت می‌کنند.

در سال  ۱۳۹۲ موفق به کسب رتبه ی ۷۲ کنکور سراسری شده رشته حقوق دانشگاه شیراز را انتخاب کرده است.

علیرغم دسترسی نداشتن به کتاب‌های حقوقی به خط بریل و به‌رغم مشکلاتی که در رفت‌وآمد به دانشگاه داشته، با کمک هم‌کلاسی‌ها و اساتیدش با جدیت به تحصیل پرداخته و در سال ۱۳۹۶ فارغ‌التحصیل شده است.

می‌گوید: «بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی در آزمون وکالت ۹۶ شرکت کردم اما به دلیل کم‌بودن فرصت آمادگی و تجربه اندک خودم، موفق به قبولی نشدم. این شکست را مقدمه ی پیروزی دانستم و با ثبت نام در مؤسسه ی دادآفرین شیراز و با برنامه‌ای منسجم و توکل به خدا و حمایت والدین عزیزم مطالعه را از سر گرفتم که منجر به کسب رتبه ی ۶۷ وکالت ۹۷ در کانون وکلای یزد شدم. همچنین در همین سال در آزمون کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه شیراز پذیرفته شدم.

این موفقیت را مدیون الطاف بیکران الاهی و حمایت پدر مهربان که منابع وکالت را برایم از روی کتاب‌های بینایان می‌خواند و مادر مهربان که حامی عاطفی من بود، مشاور محترمم خانم شکوفه محمدی و اساتید دلسوز دادآفرین و تلاش بی‌وقفه و برنامه منسجم خودم هستم.

به داوطلبان آینده هم می‌گویم که از حجم زیاد منابع نهراسند و با برنامه‌ریزی و انضباط و صداقت آموزشی و شناخت نقاط قوت و ضعف خود و رفع نقاط ضعف و بالا بردن انگیزه و آرامش روحی زمینه ی پیروزی را برای خود فراهم کنند.»

در حرف‌هایش بیش از هرچیز نگاه مثبت و خوش‌بینی‌اش جلب توجه می‌کند. گلایه‌ای از تبعیض‌ها و محدودیت‌ها نمی‌کند و حرفش، حرف آینده و فرصت‌ هاست.

از او می‌پرسیم باتوجه به محدودیت‌هایی که در عرصه اشتغال معلولان وجود دارد چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟ پاسخش این است که «باتوجود به عدم اطمینان جامعه به توانمندی‌های افرادی با آسیب بینایی، سعی خواهم کرد که با انجام خدمات عالی و کسب رضایت موکلین خود زمینه فعالیت شغلی خود را افزایش دهم.»

وکالت، تدریس و نوشتن را دوست دارد و هدف بعدی‌اش پذیرفته‌شدن در مقطعی دکتری و عضویت در هیأت علمی دانشگاه است، هدفی که باتوجه به همت تحسین‌برانگیزش، چندان دور از دست به‌نظر نمی‌رسد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام
    وقت بخیر
    من به شدت نیاز دارم با آرش عزیز تماسی داشته باشم
    ممنون میشم اگر دوستان شماره ای از ایشون دارند را برای من بفرستند.
    خدایارتان.

  2. ای کاش برخی از افراد که به نحوه سوالات اعتراض دارن… دنبال افزایش ظرفیت هستن … و … حداقل اگر ایشون رو با این همه محدودیت منابع با توجه به شرایطشون در نظر بگیرن حداقلش اینه که اگه رتبه یک نشن دنبال افزایش ظرفیت و اعتراض به ایثارگران و … نمی افتن.
    شخصی با نابینایی کامل و همچنین درصد شنوایی پایین بتونه این درصد ها و تراز رو کسب کنه من فقط میتونم بگم اگر یه شخص که از سلامت کامل برخورداره اعتراضی کنه فقط داره ناشکری میکنه به نعمت سلامتی کامل و عدم محدودیتی که داره.
    امیدوارم در عرصه کار هم با جدیت ادامه بدن و موفقیت هاشون روز افزون باشه.

  3. تبریک میگم واقعا گل کاشتید
    به نظرم نابینای واقعی ما هستیم که توانایی هامون رو نمیبینیم
    و قدر داشته هامون رو نمیدونیم

  4. آرش جان تبریک.زحمت کشیدی عزیزم و مزد زحمات خودت رو گرفتی.امیدوارم روزی رو شاهد باشم که بتونم کتابهای تالیف خودت رو بخونم.خدا رو شکر که حق به حق دار رسید و قبول شدی.دست همه پدرها و مادرها رو میبوسم که همه جوره حامی ما فرزندان هستن.آرش و آرش های عزیز همیشه دوستتون داریم

  5. با سلام و احترام خدمت آرش خان

    دیگه بعد از شما هیچکس نباید حتی اسم پشتکار رو بیاره …….

    تو مظهر پشتکاری پسر بقیه حتی نمی تونن ادات رودر بیارن ……..من دانشجو داشتم نابینا ولی واسش میخوندن ولی اینجوری دیگه اصلا شاهکار کردی ……

    حالا هی بگن آزمون سرش گجه تهش گجه ……

    من که دستبوست هستم مرد ……خاک پای هر کی که فعل خواستن رو درست صرف می کنه ……

    بابک زارعی

    شیراز

  6. تبریک به ایشون. اینکه میگن معلولیت معدودیت نیست یک واقعیته که خیلی ها شعارمیبینن. انشالله خبرهای بیشتری ازموفقیت های شما از همین سایت ببینیم.

  7. با سلام
    به ایشان تبریک می گویم
    ولی لطفاً توجه داشته باشید
    معلولیت را بر اساس شدت طبقه بندی می کنند
    نابینای مطلق یعنی معلولیت خیلی شدید
    و چیزی به عنوان درصد معلولیت در سازمان بهزیستی نداریم

  8. سلام؛ تبریک میگم به آقای همراهی. من سال ۹۳ و ۹۴ دو سال کارآموز یک وکیل روشندل بودم. خیلی چیزا ازشون یاد گرفتم. روشندل ها واقعاً باهوشن.
    برای آقای همراهی هم آرزوی موفقیت دارم.

  9. تبریک بی نهایت به ایشون. واقعا عالی بود و امیدوارم در هر عرصه و زمینه ای که میخوان فعالیت کنند به آرزوشون برسن که با این تلاش قطعا به نتیجه خواهد رسید. من شخصا از خوندن این مصاحبه انرژی فراوان گرفتم و درس بزرگی برام بود. بازم تبریک می گم و آرزوی موفقیت روزافزون براشون دارم.

  10. سلام.اولا و قبل از هرچیز به این دوست عزیز صمیمانه تبریک میگم.واقعا خدا قوت. دوما قصد جسارت یا اهانت ندارم اما دوستانی که فقط یاد گرفتن شکایت کنن از ظرفیت کم و سوال‌ها و کج بودن زمین و‌… باید بدونن که با سعی و تلاش درست میشه از پس این آزمون براومد حتی با تمام محدودیت‌هایی که هست

  11. درود داداش گلم آرش جان. از همین جا مجددا این موفقیت رو به تو و خانواده مهربانت تبریک میگم.
    میدونم که چند برابر افراد عادی واسش زحمت کشیدی و این ارزش کارت رو بیش از پیش نمایان می‌کنه.
    هرچند که در دسترسی به منابع با محدودیتهای بیشماری مواجه بودی و مثل اشخاص عادی دستت واسه انتخاب کاملا بسته بود، ولی به همت تو بازهم ثابت شد که مسائل و مشکلات موجود برای معلولین بالاخص نابینایان نمیتونه مانعی بر کسب موفقیت باشه و میشه محدودیت و کمبودها رو از طریق فاکتور تلاش جبران نمود.
    انشا‌الله شاهد موفقیت‌های هرچه بیشترت باشیم.

  12. ایشان هم دانشگاهی من بودند . و خیلی آدم خوب و پرتلاشی هستند ، و ورودشون به عرصه ی وکالت رو تبریک میگم، انشالا همیشه بدرخشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا