گفت‌وگو با محمدرضا اکبرزاده، رتبه ۱۳ کانون وکلای مرکز در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

پایگاه خبری اختبار- محمدرضا اکبرزاده متولد سال ۱۳۷۵ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه علامه طباطبایی است که در آزمون وکالت ۱۴۰۱ با تراز ۱۱۰۲۵ حائز رتبه ۱۳ کانون وکلای مرکز شده است.

آقای اکبرزاده پیش‌تر و در سال ۹۹ نیز رتبه ۱۳ آزمون وکالت کانون مرکز را کسب کرده بود اما به دلیل آنکه در روز ثبت‌نام فاقد کارت پایان خدمت بود، از صدور پروانه کارآموزی برای او جلوگیری شد.

با او درباره نحوه کسب آمادگی‌ برای شرکت در آزمون وکالت گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا قدری درباره سوابق تحصیلی‌تان بفرمایید

در سال ۱۳۹۳ با رتبه ۷۹ وارد رشته حقوق دانشگاه علامه طباطبایی شدم و سال ۱۳۹۷ فارغ التحصیل گردیدم. بعد از خدمت سربازی در سال ۹۹ تصمیم به شرکت در آزمون وکالت گرفتم.

در حال حاضر نیز مشغول به تحصیل در رشته ی حقوق خصوصیِ موسسه مدیریت و برنامه ریزی هستم.

دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

دفعه دوم. بار اول در آزمون سال ۹۹ شرکت کردم که رتبه ۱۳ کانون مرکز را کسب کردم‌ ولی در اسفند ۹۹ و هنگام صدور پروانه به بنده اعلام شد به دلیل پایان یافتن خدمت سربازی بعد از مهلت ثبت نامِ آزمون، با صدور پروانه بنده مخالفت شده است.

درحالیکه فاصله بین ثبت‌نام تا پایان خدمت من تنها چند روز بود و روز آزمون کارت پایان خدمت داشتم.

با توجه به این مشکل چطور روحیه خودتان را حفظ کردید و مجددا مشغول مطالعه شدید؟

بعد از گذراندن مصائب آزمون ۹۹، زمانی که با صدور پروانه مخالفت شد واقعا از نظر روحی شرایط خوبی نداشتم. قرار گرفتن مجدد در شرایط آزمونی و مطالعه سخت بود. نهایتا با مشورت یکی از دوستان تصمیم به شرکت در آزمون ارشد، گرایش خصوصی گرفتم و از بهمن ماه شروع به مطالعه کردم ولی از آنجایی که برای آزمون وکالت مطالعه کامل داشتم به روزی یکی دو ساعت مطالعه اکتفا می‌کردم.

بعد از مشخص شدن زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰، از خرداد ماه ساعات مطالعه‌ام را افزایش دادم.

برای مطالعه وقت آزاد داشتید یا شاغل بودید؟

در سال ۹۹ با توجه تعویق های مکرر در سه ماه منتهی به آزمون مشغول به کار شدم و به روزی یکی دو ساعت مرور مطالب اکتفا می‌کردم. در آزمون ۱۴۰۰ روزی چهار پنج ساعت تنها دروس مشترک بین ارشد و وکالت را مطالعه می‌کردم ولی دو هفته منتهی به آزمون با توجه به اینکه دروسی مثل متون فقه (تحریرالوسیله)، حقوق جزا، آیین دادرسی کیفری با آزمون کارشناسی ارشد مشترک نبود و مطالعه ای نداشتم، ساعات مطالعه را به هفت تا هشت ساعت افزایش دادم.

در مجموع به نظرم داشتن برنامه و کیفیت در مطالعه از میزان ساعات مطالعه مهم‌تر است.

 با توجه به تعویق چندباره آزمون، این شرایط روی آمادگی شما چه اثری داشت؟ بخصوص که شما هم سال قبل و هم امسال با این وضعیت روبرو شدید.

در مورد آزمون ۹۹ از آنجایی که بنده دیر شروع به مطالعه برای آزمون کردم تعویق آذرماه و دی ماه اتفاقاً به من کمک کرد. ضمن اینکه از فضای مجازی کناره گیری کردم و خیلی درگیر حواشی و کمپین های تعویق و عدم تعویق نبودم، ولی بعد از تعویقِ سوم در فروردین، تا چند هفته مطالعه ای نداشتم و بعد از آن روزی دو سه ساعت مطالعه داشتم.

در مورد آزمون ۱۴۰۰ هم همانطور که عرض کردم بعد از قطعی شدن زمان برگزاری یعنی دو ماهِ منتهی به آزمون شروع به مطالعه کردم و از جهت مشخص نبودن زمان انتشار اگهی ثبت نام و برگزاری آزمون، با مشکلی مواجه نشدم.

مسائلی مانند قانون تسهیل شما را از مطالعه دلسرد نکرد؟

نمی‌شود گفت تاثیری نداشت. حتی عدم صدور پروانه در سال گذشته بنده را دلسردتر کرده بود به گونه ای که قصد شرکت مجدد در آزمون را نداشتم ولی در نهایت با مشورت چند تن از دوستان تصمیم به شرکت در آزمون گرفتم.

 منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای سال ۹۹ با مشورت چند نفر از دوستان منابع مطالعاتی را انتخاب کردم و در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ و وکالت ۱۴۰۰ هم از همان منابع استفاده کردم.

حقوق مدنی: شرح قانون مدنی دکتر بیات و تست جناب جرعه نوش

قانون آیین دادرسی مدنی: متن قانون و تست جناب کمالوند

حقوق تجارت:متن قانون و تست دکتر قربانی

اصول فقه: دوجلدی خانم سمیرا محمدی و تست آقای شب خیز و محمدی

حقوق جزا:متن قانون و تست آقای غفوری

آیین دادرسی کیفری :متن قانون و قسمتهایی از تست آقای غفوری

متون فقه:متن تحریرالوسیله که در سایت اختبار منتشر شده بود

حقوق اساسی:متن قانون

ضمن اینکه از سوالات آزمون های موسسه دادآفرین هم استفاده می‌کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

به نحوی از تجربه آزمون کنکور کارشناسی استفاده کردم. بودجه بندی آزمون دادافرین را به صورت پنج روز پنج روز پیاده می‌کردم و در مجموع سه دوره مطالعاتی داشتم؛

یک دوره ی مطالعاتی عمیق و تفصیلی (اجرای کامل بودجه‌بندی آزمونی دادآفرین)؛ یک دوره مطالعاتی به صورت مرور،تست زنی و رفع اشکال و در نهایت دو هفته پایانی منتهی به آزمون جمع بندی کلی با تکیه بر خلاصه‌نویسی‌ها و تست های نشان‌گذاری شده.

 انتظار این نمره را داشتید؟

در آزمون ۹۹حقیقتا خیر، چراکه در دو سه ماه منتهی به آزمون مطالعه ی چندانی نداشتم و در کل هدف‌گذاری بنده برای رتبه ۱۰۰تا۲۰۰ بود. ولی در مورد آزمون امسال به دلیل موفقیت در آزمون۹۹، انتظار کسب چنین ترازی را داشتم.

 توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

فارغ از هیاهوی پیج های مشاوره آزمونی که اکثرا فاقد صلاحیت برای مشاوره هستند، صرفا با اتکا بر منابع آزمونی خوبی که در دسترس هست، استفاده از آزمون های آزمایشی موسسات معتبر و با داشتن برنامه و استراتژی مناسب در آزمون شرکت کنند. به خصوص که با قانون عجیب تسهیل، قبولی در آزمون وکالت سهل تر شده است.

توصیه دیگری این که منابع آزمونی را متناسب با سطح علمی‌شان انتخاب و از مطالعه منابع متعدد خودداری کنند.

و حرف آخر؟

در پایان جا دارد انتقادی را نسبت به کانون وکلا مطرح کنم.

بنده به مانند هر دانشجوی حقوق که قصد ورود به عرصه وکالت را دارد، آرزوی عضویت در کانون وکلا را داشتم. اما در بدو ورود به گونه ای رفتار شد که امیدی که نسبت به این نهاد مدنی داشتم را از دست دادم. چراکه از نهادی که خود داعیه دار اجرای قانون و عدالت است، انتظار می رود این مهم را از خود و اعضای صنف خود شروع کند. اما به طور خاص این امر یعنی اجرای صحیح قانون در برخورد با بنده و تنی چند از پذیرفته شدگان در ادوار گذشته رعایت نشد.

چرا که ماده‌ای قانونی که تفسیرپذیر است و می‌شود آن را به نفع داوطلب (که اکنون در شرف عضویت در کانون وکلاست) تفسیر کرد، بر علیه بنده تفسیر شد. این در حالی است که پذیرفته شدگانی با شرایط مشابه من در کانون دیگر استانها و همین کانون مرکز بدون مشکل پروانه خود را دریافت کردند و این ماده به نفع آنها تفسیر شد. چگونه است که در برخورد با پذیرفته شدگانی با شرایط مشابه، تصمیمات متفاوتی اتخاذ گردیده است؟

بیشتر بخوانید:

دادگاه عالی انتظامی قضات: صرف شرکت در آزمون وکالت نیاز به کارت پایان خدمت یا معافیت ندارد

گفت‌وگو با مانا قلایی، رتبه ۱ کانون وکلای مرکز در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

کارنامه محمدرضا اکبرزاده
کارنامه محمدرضا اکبرزاده
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تبریک به جناب اکبرزاده، دوست با اخلاق و همکلاسی فرهیخته.
    بسیار باعث خوشحالی ام گردید.
    تشکر از خانم زنده دل به جهت معرفی استعدادهای برتر در پایگاه اختبار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا