پیامک «کشف حجاب» و حقوق شهروندان

✍🏻 سیدمحمود محمدی،‌ حقوقدان

دریافت پیامک‌های کشف حجاب این روزها خبرساز شده است؛ پیامکی که در آن نوشته شده «مالک خودرو شماره… با توجه به این‌که در خودرو شما در آدرس… در تاریخ… جرم کشف حجاب صورت گرفته است ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف ۷۲ ساعت برای رسیدگی به این موضوع به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه فرمایید.»

نیروی انتظامی در دو بخش اختیار قانونی برای برخورد با تخلف دارد. یکی در جرائم مشهود که وظیفه دارد به آن طبق قانون و دستور مقام قضایی وارد شود و دوم، قانون اصناف که در آن براساس ماده ۲۸جرائم صنفی می‌تواند از فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز یا مجاز متخلف جلوگیری و این مراکز را پلمب کند. در غیر از این موارد، پلیس اجازه گرفتن تعهد از مردم به هر دلیلی را ندارد. اما اینکه اکنون پلیس از افرادی که به آنها اتهام بدحجابی وارد کرده است تعهد به‌ خودداری از تکرار تخلف می‌گیرد کاملاً خلاف قوانین حقوق شهروندی و حتی قانون اساسی است.

در چنین مواردی، دادستان می‌تواند وارد عرصه شود و در باب نظارت بر آموزش ضابطان مسئله را رسیدگی کند. ممکن است این سؤال پیش بیاید که تکلیف افرادی که اتهام بدحجابی به آنها وارد شده، اما می‌توانند تخلف واردشده را از خود ساقط کنند، چیست؟ پاسخ به این سؤال روشن است. اگر مأموران، با وجود ادله ارائه‌شده، خواهان اخذ تعهد از فرد باشند و آزاد کردن خودرو توقیف‌شده را منوط به ارائه تعهد کنند، فرد متهم می‌تواند به دادستانی مراجعه کند و خواستار رفع توقیف خودرو خود بدون ارائه هرگونه تعهدی به پلیس شود. اگر قانون در این زمینه رعایت نشده باشد، حق فرد این است که شکایت خود را به دادستانی ارائه دهد و دادستان از باب آموزش ضابطان، دستور پیگیری و برطرف کردن مشکل را صادر کند.

از سوی دیگر، متأسفانه گزارش شده است افرادی که از آنها به‌عنوان گزارشگران نامحسوس در چنین مواردی استفاده می‌شود در برخی موارد گزارش‌های اشتباهی به مراکز پلیس می‌دهند و این گزارش‌ها مبنای عملکرد مأموران انتظامی قرار می‌گیرد.

پلیس مکلف است گزارش‌هایی را که از این افراد دریافت می‌کند مورد ارزیابی قرار دهد و صحت و درستی آن را تأیید کند. هم‌اکنون براساس برخی مقررات، گزارش‌های پلیس نیز باید برای مرجع قضایی (براساس مقررات قانونی و استثنائات تعیین‌شده) وثاقت داشته باشد. موضوعی که نیروی انتظامی به آن اعتراض دارد. همین رویه باید در گزارش‌های ارسالی گزارشگران نیز مورد توجه قرار بگیرد تا قبل از هرگونه اقدام انتظامی بر مبنای گزارش‌های ارائه‌شده آنها، صحتشان اثبات شود.

علاوه براین، توقیف خودروی افراد متهم به بدحجابی که از زمان وقوع آن گذشته است، بدون دستور مقام قضایی وجاهت قانونی ندارد. فقط در شرایطی می‌توان خودرو افراد را توقیف کرد که بلافاصله بعد از وقوع جرم، مأموران در محل حضور داشته باشند و با اطلاع دادستان یا مرجع قضایی اجازه توقیف خودرو را اخذ کنند. توقیف خودرو افراد متهم به بدحجابی آن هم بعد از یک هفته از وقوع جرم اتهامی، بدون دستور مقام قضایی وصف مجرمانه خواهد داشت.

این موضوع را نباید از نظر دور داشت که پلیس، براساس ماده ۴ قانون ناجا، حق پیشگیری از وقوع جرم را دارد و در حوزه حجاب در جامعه پلیس می‌تواند از اختیارات این ماده برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کند. اما معتقدم خلأ قانونی جدی در این ماده وجود دارد و ضرورت دارد قانون مصوب مشخصی برای تعریف پیشگیری و سیاستگذاری پلیس در این حوزه داشته باشیم. متأسفانه باید گفت، کلی‌گویی در این حوزه می‌تواند منجر به نقض حقوق شهروندی و قانون اساسی شود. درصورت داشتن قانونی جامع در این ‌باره می‌توان اختیارات روشنی به پلیس اعطا کرد که نقض‌کننده حقوق مردم و قانون اساسی نباشد.

منبع: همشهری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. سلام برای من اسمس امده که نمیدونم در فلان شهر کشف حجاب در ماشینتون کشف شده در حالی که همون اسمس در همون لحظه برای من امده بود بنده در مسجد بودم و همون لحظه رفتم به کلانتری شهرم و اسمس رو بهشون نشون دادم دیدن همه چیز درسته یه صورت جلسه نوشتن گفتن فردا برو استان پلیس امنیت اخلاقی اینو نشون بده تا اسمس رو حذف کنن اخه این یعنی چی؟؟مردم مگه بیکار هستن روز کاریشون رو تعطیل کنن برن دنبال ندانم کاری یکی از افرادی که بیخود بی جهت به امثال بنده و دیگران تهمت زده باشن کی باید پاسخ بده منی که کارگرم یا کارمندم یا مریض دارم باید مرخصی بگیرم از حقوقم کم بشه فقط برای اینکه برم ثابت کنم من نبودم چرا چرا اخه هان یکی جواب این مردمو بده کجا رفته این قانون؟؟ به کجا میخواد برسه ؟؟چرا مردم رو اذیت میکنید؟اخه ادم چرا کاری که مرتکب نشده رو باید بره هفت خان رستم رو بگذرونه تا ثابت کنه که اون نبوده

  2. با سلام،من نمیدونم یعنی چی ،برای من هم پیامک کشف حجاب اومده ولی تمومی نداره هر ۱۰ دقیقه و بمدت چند روز این پیامک داره واسه من ارسال میشه الان بیش از ۳۰۰ ت ال ۴۰۰ تاپیامک اومده واسم و باید پاکش کنم

  3. این عمل گزارشگران که در مواردی برخی اراذل و اوباش نیز در بین آنها هستند، از مصادیق بر هم زدن نظم عمومی جامعه و نقض حقوق شهروندی است.

  4. خانمی که میره سره کار و فقط به خاطره یک لحظه افتادنه شالش، ( که هیچکس بجز … متوجه نمیشه) ماشینش ۲ هفته توقیف میشه؟ بعد نصفه حقوقشو ( در وضعیته فعلی هزینه ی رفت و برگشت با اسنپ روزی ۹۵ هزار تومنه) به اضافه ی اعصابشو باید بذاره و با تاکسی و مترو و اتوبوس توی این کرونا بره سره کار و بیاد و بعد خودش و خانوادش رو در خطره ابتلا به کرونا قرار بده که اگر مبتلا بشن حالا باید میلیون ها تومن هم هزینه ی درمان بدن، بعد هم از سره کار به خاطره ناتوانی در حضور اخراج بشن، کی هزینه ی این همه ضرره روحی روانی و اقتصادیه یک خانواده رو میده؟ اونوقت شما نشستی توی خونه توی ذهنت قصه می بافی؟ جوونای امروزی برای دیدنه یک زن نیازی به نگاه کردنه موهاش ندارن می تونن با یک دکمه تمامه جهان رو ببینن! چرخوندنه یه مملکت فکر و تدبیر می خواد.

  5. خدا رو شاکریم که بالاخره یکی از مواد قانونی خاک گرفته در کتب قوانین به اجرا درآمد. باید دانست که هر جرمی در جامعه شکل گیرد؛ نیازمند مجازات از مراجع مربوطه می باشد و باتوجه به این که ما در مملکت اسلامی می باشیم؛ بایستی به قوانین آن احترام گذاشته و نقض قانون نکنیم و اگر چنان چه نقض قانون کردیم؛ مجازات متناسب با آن در انتظار ماست. حال فرقی نمی کند این سرقت باشد یا کشف حجاب، هردو نقض قانون محسوب می گردد. از طرفی این نکته را باید توجه بنماییم که خانمی که کشف حجاب می کند، نه تنها امنیت و آرامش خود را از بین می برد، بلکه امنیت، آرامش و سلامت روحی به خصوص جوانان را به سرقت می برد؛ به طوری که شاید جوانی شرایط ازدواج برایش مهیا نباشد و با این فضای آلوده جامعه به مسیر گناه کشیده شود. همچنین باید دانست که همین خانم هایی که با حجاب نامناسب وارد جامعه شده، در محیط های آموزشی، اداری و … راندن کاری را پایین می آوردند. بنابراین لازم است عمیق تر به این موضوع بنگریم و این قدر سطحی نگر نباشیم و بدانیم تمام این تدابیر، جهت حفظ امنیت و سلامت کشور، جوانان و فرزندان عزیز کشورمان می باشد.

  6. سلام آقا کاشکی فقط بحث کشف حجاب بود دردسرهای بعدش افتضاح است.من خودم شاهد این موارد بودم
    اول. برخورد بد ماموران خصوصا خانمهای پشت باجه ها
    دوم. نبود بخش اطلاعات و برخورد بد ماموران مرد برای راهنمایی کردن
    سوم. عدم رعایت فاصله اجتماعی حتی توسط خود مامورین مستقر.
    چهارم. عدم رسیدگی به درخواست دیدن مقام بالاتر و بیرون راندن متقاضی با توهین
    پنجم. تهدید به بازداشت خصوصا به جوانان.

  7. داستانی که برای اذیت مردم در این دوران سخت پیش رو گرفتن و ما هرگز فراموش نمی‌کنیم. میخوان اذیت کنن و پول بگیرن

  8. نقض حقوق شهروندی در حالت خوبشه! اساسا مدعی العموم که شخص دادستان هست دستور توقیف و برخورد با این اتهامات مانند بدحجابی رو به ضابطین و امنیت اخلاقی میده و جای شگفتی هم داره! برفرض هم جرم مشهود بگیریم و برفرض هم با ادله و قرائن قوی اثبات بشه که نمیشه معمولا چطور حق توقیف خودرو را دارند؟! چه بسا که شخص متهم مالک خودرو هج نباشد..باید در اینجا به پای کسی دیگه نوشته بشه؟! مشکل مملکت تار موی زنان است در این زمان؟ تاسف و تالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا