نمونه «قرار بایگانی پرونده» در پرونده با اتهام «عدم رعایت حجاب شرعی»

فهرست عناوین این صفحه

متهم: خانم… با ولایت قهری پدر و وکالت تسخیری خانم…

اتهامات

۱. تمرد نسبت به ماموران حین انجام وظیفه، ۲. ارتکاب فعل حرام از طریق عدم رعایت حجاب شرعی در انظار و اماکن عمومی

گردش کار

دادسرای نوجوانان تهران اعتقاد به ارتکاب جرایم فوق داشته و پرونده را با کیفرخواست به این دادگاه ارسال داشته است.  دادگاه در وقت مقرر اقدام به تشکیل جلسه دادرسی و استماع دفاعیات متهم، ولی قهری و وکیل تسخیری ایشان و نظریه مشاور نموده است. اکنون دادگاه ضمن اعلام ختم دادرسی، با استعانت از خداوند متعال و با تکیه بر شرف و وجدان به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

 رای دادگاه

در این پرونده دختر نوجوان ۱۷ ساله به نام خانم…متولد به کدملی… ساکن تهران، فاقد پیشینه کیفری با وکالت تسخیری خانم… براساس گزارش پلیس امنیت اخلاقی پاوا فاتب و کیفرخواست صادره از دادسرای نوجوانان تهران، متهم است به: «۱. تمرد نسبت به ماموران پلیس امنیت اخلاقی حین انجام وظیفه، ۲- ارتکاب فعل حرام از طریق عدم رعایت حجاب شرعی در انظار و اماکن عمومی در تاریخ ۲۰-۴-۱۴۰۱ ش. در شهر تهران».

از نظر این دادگاه:

اولا هیچ دلیلی بر تمرد متهم نسبت به مأموران، ارائه و کشف نشده و متهم نیز منکر تمرد نسبت به ضابطان است. گزارش و تحقیقات ضابطان در مورد افراد زیر ۱۸ سال نیز براساس تبصره ۲ ماده ۲۸۵ از قانون آئین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ فاقد اعتبار بوده و نمی تواند مستند تصمیم دادگاه اطفال و نوجوانان علیه نامبرده قرار گیرد ؛ خصوصا باتوجه به اینکه مامورین گزارش دهنده به رغم چند بار احضار از طرف بازپرس محترم دادسرای نوجوانان، در دادسرا حاضر نشده و فیلم دوربین خودروی گشت ارشاد را جهت ملاحظه و بررسی قضایی ارائه ننموده اند.

بنابراین ارتکاب جرم تمرد برای این دادگاه محرز نبوده و با استناد به ماده ۴ از قانون آئین دادرسی کیفری و اصل متعالی برائت، حکم بر برائت متهم نوجوان صادر و اعلام می گردد.

ثانیا دادگاه عنوان اتهامی « ارتکاب عمل حرام… » را صحیح نمی‌داند و عمل نوجوان حتی بر فرض وقوع، مشمول تبصره ماده ۶۳۸ از قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ با عنوان « عدم رعایت حجاب شرعی » خواهد بود که جرمی با مجازات درجه ۸ تعزیری است و چون دختر نوجوان در جلسه دادرسی بیان داشته محصل و در شرف کنکور می‌باشد و پس از تشکیل این پرونده، به این درک رسیده که از قوانین کشور بیشتر تبعیت نماید و از این به بعد اهتمام بیشتری به رعایت حجاب شرعی خواهد داشت و همچنین جهت یادگیری معارف دینی، کتاب «آموزش نماز و معارف دینی» که در جلسه دادرسی از این دادگاه هدیه گرفته را مطالعه و به کار خواهد بست و نامبرده فاقد سابقه کیفری بوده و جرم مزبور نیز از جمله جرایم بدون بزه‌دیده می‌باشد، بنابراین هدف غایی دادرسی که همان تنبه و اصلاح نوجوان باشد حاصل شده و شرایط خودداری از تعقیب متهم فراهم گردیده است؛

بر این اساس، دادگاه با استناد به مواد ۸۰ و ۲۸۰ از قانون آئین دادرسی کیفری، قرار بایگانی پرونده را صادر و اعلام می نماید. رای صادره حضوری و در بخش برائت ظرف مدت بیست روز و در بخش قرار بایگانی، ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ، به ترتیب قابل تجدیدنظرخواهی و اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

علی عزیزی- رئیس شعبه چهارم دادگاه اطفال و نوجوانان تهران

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا