مخالفت شورای اجرایی اسکودا با تعدیل تکالیف کارآموزان وکالت

پایگاه خبری اختبار- در پی مخالفت شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) تعدیل تکالیف کارآموزان وکالت قبولی آزمون ۱۴۰۰ فعلا منتفی شده است.

به گزارش اختبار، آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در تیرماه سال ۱۴۰۰ از سوی سید ابراهیم رئیسی تصویب و ابلاغ شد. یکی از موارد مهمی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده، تغییرات جدی در نحوه گذراندن دوران کارآموزی برای قبول‌شدگان آزمون وکالت است.

این بخش از آیین‌نامه با پیشنهاد کانون‌های وکلا تنظیم و نهایتا از سوی قوه قضاییه نیز تایید شد اما با فرا رسیدن زمان اجرای آن، از یک‌سو چالش‌های مهمی مانند چگونگی ارائه آموزش به تعداد زیادی از قبول‌شدگان و نحوه پذیرش این افراد در محاکم و… پیش روی کانون‌ها قرار گرفته و از سوی دیگری کارآموزان به ممنوعیت اخذ پرونده برای مدتی طولانی و حضور مستمر و هر روزه در محاکم معترض هستند.

پس از آنکه شورای اجرایی اسکودا در جلسه روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ خود اعلام کرد که با توجه به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، برخی مواد آیین‌نامه فوق‌الذکر نیاز به اصلاح دارد و این اصلاحات قرار است طی فرایند مذاکره با قوه قضاییه انجام شود، گروهی از کارآموزان جدید وکالت درخواست کردند تا پیشنهاد اصلاح مواد مربوط به کارآموزی نیز در این مذاکرات ارائه شود.

با پیگیری‌هایی که از سوی این کارآموزان صورت گرفت نهایتا بررسی پیشنهاد تعدیل تکالیف کارآموزی در دستور کار جلسه امروز، ۲۴ آذر، شورای اجرایی اتحادیه قرار گرفت.

با این حال ساعتی پیش ابراهیم کیانی، سخنگوی اسکودا، در گزارش خود از جلسه امروز شورای اجرایی اعلام کرد که کانون‌های وکلا با اصلاح مواد مربوط به کارآموزی کارآموزان وکالت مخالفت کرده‌اند.

به این ترتیب، فرایند کارآموزی کارآموزان قبولی آزمون وکالت ۱۴۰۰ بر اساس آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

تکالیف کارآموزان وکالت بر اساس آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری

کارآموز مکلف است در دوره کارآموزی تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام دهد:

۱. مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت.

در پایان مدت، از کارآموز آزمون کتبی به عمل آمده و پس از قبولی بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیات مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قطعی است.

۲. مرحله دوم: کارآموز مکلف است مدت شش ماه هر روز (به غیر از پنجشنبه‌ها و ایام تعطیل) تمام وقت اداری در مراجع قضایی (صحن دادگاه) حضور داشته و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه نماید.

کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم ازشعب دادیاری و بازپرسی، دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، اصل ۴۹، تجدید نظر، دوایر اجرای احکام و … شرکت نموده و حضور داشته باشد.

۳. مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهد.

– با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد.
– در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی و کارگاه آموزشی حضور یابد.
– امور محوله از سوی کانون را انجام دهد.
– گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. فکرش رو بکن بیشتر از یک سال وقت و پول ات رو بزاری و هر روز وقت اداری بری سر کار اما بهت پول ندن از اون طرف آزمون رو که قبول شدی باید دو سه تا دیگه آزمون بدی تا پروانه بهت بدن ، یعنی هفت خان رستم رو باید رد کنی . من گفتم این جماعت کاری به نفع مردم انجام نمیدن

  2. با خواندن این مطالب پیچ ام شل شد
    یعنی حتی اگه آزمون رو قبول شم بازم ۲ الی ۳ تا دیگه باید آزمون بدم تازه یکی شفاهی هم هست پس چی میگفتند اسکودا یک آزمون است و تمام
    هفت خان رستم رو باید گذر کنی تا وکیل شی آخر سر هم پارتی و پول نداری پرونده های زیر پنج تومان نصیبت میشه اونم تازه بیشتر از یک سال باید از جیب خرج‌ کنی پول کرایه بده هر روز برو و بیا و پول چیزهای دیگه
    واقعا آدم رو امیدوار کردید شما

  3. سلام دوستان ،این افراد مخالف تسهیل کسب وکار بودن به همین دلیل منافع شخصی کانون ها وکلای ایجاب میکرد که هم پول بدست بیارن ازاین کارآموزهای وکالت و هم با طرح ایین نامه کانون وکلای ۱۴۰۰و اینهمه سنگ اندازی همه رو مردود کنن که به اهداف خودشون برسن ،رئیس کانون ها شما کی هستید که با احساس اینهمه جوان بازی میکنید .

      1. دوست عزیز اگر صدر این آیین نامه رو مطالعه بفرمایید نوشته که این آیین نامه به پیشنهاد کانون وکلا بوده.

  4. اگر هر کاراموز رو بندازن شهر دیگه ای غیر از شهر محل سکونتش تالی فاسد خواهد داشت که گریبان خود کانون ها و محاکم رو خواهد گرفت . آوارگی و مهاجرت در پی خواهد داشت . روی میز کانون ها پر میشه از نامه ی اعتراض و درخواست انتقالی ! احتمالن قصدشون ریزش کاراموز و انصراف از کانون هست

  5. ما کاراموزا باید تاوان بی تدبیری شمارو پس بدیم .کدوم قاضی حاضره هروز باکاراموز راه بیاد تاگزارش بنویسه بدون کوچکترین بحث وجدلی..

    1. با سلام
      گویا متن اخبار را درست نمی خوانید.اتحادیه سراسری کانون های بینوا که به نفع کارآموزان اقدام کرده اند. حالا بدهکار شما هم هستند؟! دقیق باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا