جزییات فراخوان جذب متقاضیان داوری و میانجی‌گری قوه قضاییه سال ۱۴۰۰

پایگاه خبری اختبار- معاون قضائی مرکز توسعه حل اختلاف از انتشار فراخوان این مرکز برای جذب متقاضیان داوری و میانجیگری کیفری خبر داد و گفت متقاضیان برای ثبت نام ۱۰ روز فرصت دارند و آزمون روز ۲۶ آذر ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

به گزارش اختبار به نقل از تسنیم، ابوالفضل محبی ظهر امروز سه‌شنبه ۱۸ آبان در نشست خبری با رسانه‌ها با اعلام این موضوع گفت: امروز فراخوان جذب همکاری برای داوری و میانجی‌گری آزمونی و غیرآزمونی آغاز می‌شود و همه کسانی که مشمول این قاعده هستند، در بخش‌ها و رشته‌های اعلامی، می‌توانند مراجعه و ثبت‌نام کنند تا با اعتباربخشی، حمایت‌ها و نظارت‌های مرکز توسعه حل اختلاف اختلافات مردم را داوری و میانجی‌گری کنند. هدف ما این نیست که آمار پرونده‌های دادگستری کمتر شود بلکه آرامش جامعه بیشتر و ارائه خدمات سریع‌تر و ارزان‌تر به مردم مد نظر این توسعه داوری و میانجی‌گری است و البته اثر وضعی و مشخص آن خلوت‌تر شدن دادگاه‌هاست.

وی در پاسخ به تسنیم درباره افرادی که صلاحیت ثبت‌نام در روند آزمونی و غیرآزمونی داوری و میانجی‌گری را دارند، با تأکید بر اینکه فراخوان ما جذب همکاری است و در آن استخدام وجود ندارد، گفت: ما یک حوزه داوری و یک حوزه میانجی‌گری داریم که هر کدام جذب آزمونی و غیرآزمونی دارند. موارد آزمونی در دفترچه ثبت‌نام مشخص است. الان در حوزه داوری، داوری عمومی و داوری تخصصی خانواده داریم.

محبی افزود: در حوزه عمومی کسانی که رشته‌های حقوق، فقه و حقوق، الهیات و حقوق و معادل حوزوی آن را در مقطع لیسانس و بالاتر دانشگاهی و سطح دوی حوزوی را خوانده‌اند، می‌توانند در آزمون شرکت کنند. در داوری تخصصی هم رشته‌های حقوقی ذکر شده و نیز گرایش‌های روانشناسی، مطالعات خانواده، علوم اجتماعی و علوم تربیتی هم می‌توانند شرکت کنند، با این توضیح که داورهایی که روانشاسی خوانده‌اند فقط می‌توانند در هیئت‌های داوری رأی دهند.

معاون قضائی مرکز توسعه حل اختلاف با بیان این توضیح که حوزه داوری مربوط به حقوق عمومی و حقوق خصوصی است و میانجی‌گری در حوزه جرم کیفری صورت می‌پذیرد، گفت: در میانجی‌گری هم رشته‌های حقوقی و روانشناسی را داریم و تقریباً مشابه داوری است. البته میانجی‌گری تخصصی نداریم و مثل حوزه داوری که تخصصی خواهد شد، برنامه‌ای برای آن نیست.

وی تأکید کرد: آزمون برای کشف نیروهای جوان و نخبه برگزار می‌شود. در عین حال درصدی از جذب هم راجع به کسانی است که سوابق حرفه‌ای مرتبط دارند. مانند هیئت علمی دانشگاه‌ها در رشه‌ه‌ایی که عنوان شد، وکلای دادگستری، قضات بازنشسته، برخی اعضای شوراها و دبیران شوراهای حل اختلاف و نیز، در حوزه‌های تخصصی میانجی‌گری و داوری خانواده کسانی که کلینیک‌های روانشناسی دارند. همچنین مؤسسات داوری خصوصی که اولاً در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشند و ثانیاً گواهی فعالیت مؤثر از معاونت توسعه شورای حل اختلاف در استان‌ها ارائه دهند هم بدون آزمون پروانه داوری دریافت خواهند کرد.

وی با گفتن اینکه این آزمون برای اعطای گواهی و پروانه مؤسسه نیستبلکه اعطای پروانه داوری و میانجی‌گری است، گفت: برنامه و هدف ما این است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در هز استان، ۲۱ داور (۷ داور حقوق عمومی و ۷ داور حقوق خصوصی) و ۷ نفر میانجی‌گر داشته باشیم.

وی در باره کسانی که ممنوعیت ثبت‌نام برای داوری و میانجی‌گری دارند، گفت: ثبت‌نام قضات دادگستری و کارمندان دادگستری برای داوری ممنوع است؛ همچنین در حوزه میانجی‌گری هم قضات دادگستری و کارمندان شاغل در قوه قضائیه و نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای اطلاعاتی تا زمانی که در شغل خود باقی مانده‌اند، نمی‌توانند ثبت‌نام کنند.

محبی در پایان با یادآوری اینکه ثبت‌نام دارندگان مدرک دکتری از دانشگاه‌ها و نیز رتبه‌های یک تا سوم فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های معتبر کشور نیز بدون آزمون انجام می‌شود، گفت: متقاضیان می‌توانند از امروز و به مدت ۱۰ روز با مراجعه به سایت جهاد دانشگاهی به نشانی اینترنتی www.hrtc.ir  روند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

همچنین نخستین آزمون داوری و میانجی‌گری  ۲۶ آذرماه به صورت جداگانه برگزار می‌شود و اشخاص فقط در یک رشته می‌توانند ثبت‌نام کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام الان برای من یک سوال پیش امد؟ این ازمون استخدامی هست‌؟ یادفقط یه پروانه میدن ؟ اگه فقط پروانه تخصصی میدن با این پروانه چه کاری میشه کرد اگر استخدام نکن؟

  2. سلام وقتتون بخیر میشه لطف بفرمائیدوبگید خود قانون کفایت میکنه یا نه کتاب مرجع هم خونده شه ؟

  3. سلام. چرا انقدر گران. ۱۴۰ هزارتومان برای چی. یعنی این درسته است. من فکر می کنم.اون پول مهم است. چرا رایگان بر گزار نمی کنید.

  4. خواهش می کنم مهلت ثبت نامش روحداقل تاچندروزتمدیدش کنیدمن دیرخبرش روبهم دادن وبجزمن افراددیگری هم هستندکه جاموندن

  5. باسلام بنده مشاورحقوقی شهرداری هستم کافی نت اشتباها بنده رو بدون آزمون ثبت نام کردن.الان من باید چکار کنم روز آخرم هستش؟

  6. دوستان تعداد چطور در نظر گرفته میشه؟
    برای من همشو زده هفت رشتمم روان شناسی
    خب سه جا زده هفت یعنی ۲۱نفر دفترمیزنن؟میشه یکی توضیح بدین یک دنیا ممنون میشم

  7. آدم خنده اش میگیره! آزمون داوری!!! دوستان قوه قضاییه واقعا اینقدر از فضای حقوق و قانون دور هستن که نمیدونن داوری و میانجی گری منوط به توافق طرفین هست و چنین نمایشی موجبات تمسخر ما رو در جوامع بین المللی خواهد داشت؟ این روزها دوران عجیب و غریبی رو در حوزه حقوق شاهد هستیم.

    1. با سلام
      منظور از عبارت «رتبه اول تا سوم» در دفترچه چیست ؟ آیا مقصود رتبه اول تا سوم در آزمون کارشناسی ارشد است یا مقصود رتبه اول تا سوم از حیث معدل فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد است؟

      1. رتبه‌های یک تا سوم فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های معتبر کشور بدون آزمون کتبی پذیرفته می شوند.

  8. ببخشید بنده خدمتم تمام شده اما هنوز کارت پایان خدمتم صادر نشده آیا در آزمون میتونم شرکت کنم؟

  9. بک دیونه انداخت صدهوشیار درماندههرکس خواهان عدالت در جامعه هست.مناسبات بک مناظره را فراهم تا من تمام ریشه های فساد را اشکار کنم من طی عمر حق را فقط ار فانون مطالبه و از هر روابط پرهیز .و خقایقی ک در پی من امد تا گناه همه را دیدم .من دیدم از یک پرونده ک بسادگی قابل حل انرا موجب طرح صدها پرونده قرار دادن ک در این خیانت ها هیچ ندیریتی نیست با دزد تبانی و میکوید مستقل است ندارد درکی بر استقلال تمام ریشه های فساد حاکم بر جامعه از سکوت مسعولان در انجام وطیفه هست و هر طلمی در حال شکل گیری ریشه در افکار انها دلرد ک ار وجودشان طلم شکل میگیرد بجای عدل .برسی دادخواهی هایم افشا کل فسادها در جتمعه و زمینه ساز عدل خداست با این تعهد من سالها فساد را اثبات و انها فقط از یک عدل بگویند در ۲۰ سرقت اعتراف شده با سارقان تبانی کردن .در کنار گناه عدالتی احیا نمیشودخدا را فریبی تیست من همیشه بجای عدل ستم دیدم

  10. باسلام و عرض ادب و سپاس از شما اساتید کرسی داوری . ببخشید لطفاً منابع را اعلام فرمایید. وزمان ثبت نام آزمون را هم بیزحمت اعلام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا