تجمع برخی کارآموزان وکالت در اعتراض به تسری آیین‌نامه جدید لایحه استقلال به قبول‌شدگان آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- گروهی از کارآموزان وکالت امروز، چهارشنبه، با حضور در مقابل کانون‌های وکلای دادگستری اعتراض خود را نسبت به نامه اخیر معاون حقوقی قوه قضاییه درباره نحوه کارآموزی قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۳۹۹ اعلام کردند.

به گزارش اختبار، در ماه‌های اخیر موضوع آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ به چالشی جدی میان کانون‌های وکلا و قوه قضاییه تبدیل شده است؛ از یک‌سود کانون‌های وکلا این آیین‌نامه را به دلیل وجود مواد و مقرره‌های خلاف قانون، قابل اجرا ندانسته و به دنبال اصلاح آن هستند و از سوی دیگر در قوه قضاییه و به‌ویژه معاونت حقوقی این قوه عزمی جدی برای اجرایی شدن آیین‌نامه وجود دارد.

مهم‌ترین تجلی این اختلاف نظر تاکنون مسئله برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ و اصرار قوه قضاییه بر ثبت‌نام متقاضیان و برگزاری آزمون مطابق نظر این قوه بوده که در عمل تاکنون مانع تعیین تکلیف آزمون وکالت ۱۴۰۰ شده است.

در همین حال در روزهای اخیر با اقدام نوراله قدرتی، معاون حقوقی قوه قضاییه، در ارسال نامه‌ای درباره صدور پروانه کارآموزی و وضعیت قبول‌شدگان آزمون وکالت، کارآموزان جدیدالورود کانون‌های وکلا نیز با پیامدهای مربوط به تصویب این آیین‌نامه دست‌به‌گریبان شده‌اند.

در این نامه خطاب به رئیس مرکز آمار و اداری اطلاعات قوه قضاییه تاکید شده که در نحوه صدور پروانه کارآموزی و وکالت و شرایط فعالیت کارآموزان در دوره کارآموزی، رعایت مواد ۴۶، ۴۸ و ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰ الزامی است.

این بدان معناست که اولاً صدور پروانه‌ها می‌بایست پس از احراز شرایط مقرر برای کارآموزان در کمیسیونی متشکل از مقامات کانون وکلا و قوه قضاییه به عمل آید، و ثانیاً امکان اعلام وکالت برای این کارآموزان در دو دوره اول کارآموزی وجود ندارد.

در اعتراض به این تصمیم امروز گروهی از قبول‌شدگان آزمون وکالت در مقابل کانون‌های وکلای دادگستری مرکز، فارس، قزوین، یزد، کرمان، خوزستان و آذربایجان شرقی تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی اعلام کردند که تسری این آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۰ به قبول‌شدگان آزمون سال ۱۳۹۹، مغایر با اصول حقوقی و حقوق مکتسبه آنهاست.

آنها همچنین نوشته‌های با مضمون «استقلال کانون وکلا خط قرمز ماست» در دست داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. باسلام
    کجایی ایین نامه۱۴۰۰ کارآموزان ۹۹ مرکز وکلای قوه قضائیه رو تخصیص زده که کارآموزان مرکز از اول بهمن میتونن وکالت کنن و تو سیستم قوه پروانه وکالتشون فعال هست ولی کارآموزان کانونها نمیتونن این همه تبعیض معلوم نیست بخاطر چیست

  2. مگر نه همه کشور و حتی قوه قضاییه صلاحیت و وجود خود را ناشی از قانون و در راس همه قانون اساسی میابند ، حال چطور خواستار اجرا ایین نامه ای هستند که بر خلاف موازین قانونی است ؟ اگر این آیین نامه مخالف صریح قانون نیست ، ماده ۲۲ لایحه استقلال کانون وکلا را برای ما تفسیر کنند !!!
    جلوگیری از فعالیت کارآموزان ۱۳۹۹ با در نظر گرفتن استقلال قضات برای خاطیان باید جرم تلقی و به دادسرای انتظامی قضات معرفی شوند .

  3. سطح علمی در قوه قضاییه به شدت پایین اومده
    متاسفانه این قسم از ایین نامه ها و دستورات نشان میدهد آقایان صاحب منصب با اصول اولیه قوانین هم آشنایی ندارند
    اصولی همچون حقوق مکتسبه
    مخالف قوانین نبودن ایین نامه ها و بخشنامه
    زیر پا گذاشتن قانون اساسی
    اصل بی طرفی
    قوه قضاییه باید بداند این اعمال نه تنها طبری بلکه طبرستانی بوجود خواهد اورد که تیشه به ریشه عدالت و استحکام عدلیه خواهد زد
    امیدوارم که این رویه تعقیر کنه و شاهد قوه قضاییه عدالت محور و قانونمند باشیم
    داوطلب زخمی ۹۹ دیروز
    کارآموز جان به لب رسیده امروز
    وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای فردا

  4. سلام خدمت عزیزان – آقا این تسری آیین‌نامه جدید لایحه استقلال خیلی خوبه – دست مسئولین درد نکنه . ما از آنها ممنون هستیم که عدالت رو رعایت میکنند . آیین نامه جدید دیگه هرگونه انحصار رو بر می داره . آفرین به نگارنده این آیین نامه . دیدگاه های اینچنین باعث میشه عدالت در جامعه برقرار بشه . حالا یک عده هم که منافعشون رو در خطر می بینن قطعاً اینطور شلوغ میکنن . دوستان قانون رو رعایت کنید و به این تصمیم گیری احترام بگذارید . مثل دیگران – با تشکر و احترام

  5. سلام اجرای این ایین نامه برا ۹۹ ها خیلی مسخرست رو چه حساب میخواند اجراش کنن معلوم نیست

  6. جامعه حقوقی باید بدونه ماجرای این آیین نامه از کجا شروع شد شخصی به نام دهقان از اهالی یزد سالهاست اهدافی را علیه کانون دنبال میکنه یکی از این اهداف فشار بر کانون با تقدیم دادخواستهای متعدد به دیوان عدالت اداری به خواسته اعلام نسخ آیین نامه سال ۱۳۳۴ بود در پس این درخواست معلومه که چه قصدی وجود داشته. حالا همین شخص امروز شروع به انتشار دفاعیه از آیین نامه جدید و غیر موجه بودن اعتراض کارآموزان کرده !!!!!! البته این شخص ویترین ماجراست حمایت کنندگان اصلی از هجمه علیه کانون افراد دیگری هستن

  7. از روسای محترم هر سه قوه جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار مقابله با ظلم و ستم دارند خواهانیم جلو این ظلم آشکار را که بر مستضعفین انقلاب رفته بگیرید. آه مظلوم بسیار سوزنده است.
    نه به نفی حقوق مکتسبه
    نه به نقض استقلال کانون وکلا.
    نه به نهاد موازی.
    درود بر عدالت.

  8. نظریه تفسیری شورای نگهبان
    «بدیهی است رئیس قوه قضائیه نمی‌تواند برای دستگاه‌های خارج از این قوه آیین‌نامه وضع نماید، اما می‌تواند در حدود اختیارات مذکور در قانون اساسی، آیین‌نامه تصویب کند. در این صورت آیین‌نامه مصوب ایشان برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاتباع است.»

  9. درود بر کانون اصفهان که امروز با قاطعیت اعلام کرد این آئین نامه را به خاطر تعارض با قانون اجرا نخواهد کرد.دوستان داوطلب ،وکلا و کارآموزان باید یکصدا همه باهم اعتراض کنیم وگرنه دود آن به چشم همه خواهد رفت، اینطور نیست فقط گریبان یک عده را بگیرد.از تفرقه بپرهیزید و گزینشی و محدود به آن اعتراض نکنید از صدر تا ذیل آن قابل اجرا نیست باید به تمام آن معترض بود نه به چند بند خاص بر اساس تعارض منافع شخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا