اعلام وصول طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشستگان

این طرح در جلسه 1399/7/9 از سوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به معضل بیکاری خیل عظیم جوانان از جمله فارغ التحصیلان جوان رشته حقوق، طرحی با عنوان «ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشستگان» تقدیم مجلس شورای اسلامی کردند.

این طرح در جلسه ۱۳۹۹/۷/۹ از سوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و در فرایند بررسی و تصویب قرار گرفت.

بر اساس این طرح افرادی که به هر عنوان از صندوق های بیمه حقوق یا مستمری دریافت می کنند نمی توانند پروانه وکالت یا کارشناسی رسمی و … دریافت کنند و کسانی هم که قبلا پروانه دریافت کرده اند ظرف یک سال از تصویب این قانون باید با افراد جدید جایگزین شوند.

متن طرح ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشستگان به این شرح است:

ماده واحده- صدور و تمدید هر نوع مجوز یا پروانه اشتغال به کار وکالت، کارشناسی از قبیل کارشناسان رسمی دادگستری، نظام مهندسی، خدمات مشاوره، ترخیص‌کاری و خدمات گمرکی، ازدواج و طلاق، امور اتباع بیگانه، تعویض پلاک، صدور گواهینامه، حج و زیارت، قرارداد برونسپاری، انواع داروخانه‌ها و مراکز درمانی، خدمات انتظامی و قضایی و سایر عناوین مشابه برای افراد حقیقی و حقوقی که هریک از اعضای آن در هریک از صندوق‌های بیمه حقوق و یا مستمری دریافت می‌کنند یا در هریک از آنها عضو هستند ممنوع است.

تبصره: کسانی که قبلاً مجوز و یا پروانه دریافت کرده‌اند باید تا یک‌سال بعد از این قانون، با افراد دارای صلاحیت جایگزین گردند.

بر اساس ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا بازنشستگان قضایی و کارمندان سمت های حقوقی و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی می توانند بدون شرکت در آزمون وکالت، پروانه دریافت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. بنده بخاطر اینکه در آزمون وکالت شرکت کنم طی بخشنامه سازمان پیش از موعد بازنشته شدم حالا اگر این طرح به تصویب برسه تکلیف امثال ما چی میشه با حداقل حقوقی که میگیرم و نمیتونیم کار دیگه ای بکنیم آیا نمایندگان فکر اینا را هم کردن ؟

  2. حالا که نمایندگان مجلس قصد چنین حرکتی دارندوماهم تنها نظاره گر تصمیمات حضرات هستیم لطفاوبعدازتصویب این طرح ، طرح دوم یعنی بازنشستگی پیش ازموعدهم تصویب کنند تا براجوانان جویای کارجا بازبشه وما بازنشسته ها زودتربریم دنبال کاردیگه مثل بیل زدن وتکلیفمون رو با خودمون روشن کنیم.

  3. با سلام
    برای اجرای وظیفه شغلی صاحبان بسیاری از این پروانه ها تجربه کافی و چندین ساله در اون مشاغل لازم است که بسیاری از دوستانی که هنوز مشغول کار نشده اند آن تجربیات را ندارند و لازم است مدتی در فضای کار باشند در غیر اینصورت آرا آنها بسیار خام و غیر کارشناسی خواهد بود و جامعه را با درد سر و مشکل روبرو خواهد کرد چه خوب بود این مورد وموارد فوق بصورت کارشناسی دیده می شد بعنوان مثال ، پروانه وکلا ، مشاوران ، کارشناسی دادگستری ، نظام مهندسی ، مشاوران وزارت کار ، کارشناسان استاندارد و کلا همه پروانه ها از این دست می باشند که باید بعد از چند سال تجربه به ارائه نظر بپردازند . این طرح برای کارهایی چون ارائه مجوز دفترخانه خوب است چون بصورت یک شغل خیلی کامل به لحاظ و قت و درآمد می باشد و صاحب آن نباید پروانه دیگری مثل وکالت بگیرد

  4. این جالبه : بر اساس ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا بازنشستگان قضایی و کارمندان سمت های حقوقی و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی می توانند بدون شرکت در آزمون وکالت، پروانه دریافت کنند.

  5. با سلام و احترام . این طرح در خصوص مشاغلی که طرف انها حاکمیت و دولت هست صحیح هست ولی در خصوص مشاغلی مثل وکالت که آزاد محسوب می شود اشکال دارد و از طرفی موجب تضعییع حقوق تعداد زیادی از اشخاص که بخاطر قانون مربوطه ( داشتن سابقه بیشتر از ۵ سال در دستگاههای دولتی با سی سال خدمت و معاف از شرط سنی و..) چون اگر این قانون نبود چه بسیار از اشخاصی که اینک در حرفه وکالت مشغول هستند و سالها به اعتبار همین قانون منتظر بازنشستگی بودند , در سنین زیر ۵۰ سال و حتی در پیش از بازنشستگی آزمون می دادند و قبول می شدند و نیازی به مراجعه به این مقررات نبود که حالا مجلس بخواهد انها را ممنوع و بی اثر نماید . این امر تالی فاسد دارد و مغایر با قانون و خلاف شرع محسوب می شود . مگر اینکه از امسال مقرراتی بگذارند و بگویند که کسانی که مثلا از ۵ سال آینده بازنشسته می شوند مشمول این ممنوعیت هستند تا انها همین امروز فکری کنند . وسلام .

  6. سلام ما هم باجذب وکلا و….بدون آزمون مخالفیم اما حقی که قبلا ایجاد شده نباید نادیده گرفته شود بنابراین با دو سه خط خشک و بدون کارشناسی نباید حق و حقوق مکتسبه اشخاص را نادیده گرفت بنابراین پیشنهاد می شود از کارشناسان مرکز و کانون وکلا و…. نظریات کارشناسی اخذ و از تاریخ اخرین آزمون وکالت و تصویب قانون هر گونه به کارگیری در مشاغل مورد نظر نمایندگان طراح ماده واحده بدون آزمون سراسری جدا ممانعت شود و از طرفی به بازنشستگان شریفی که لیاقت قبولی در آزمون را دارند و همانند نمایندگان محترم دریافتی کلانی از بیت المال ندارند و امر وکالت نیز هیچگونه بار مالی به بیت المال ندارد کاری نداشته باشند.لطفا آن نماینده محترم که مسمری بگیری را پیش می کشد فقط یک ماه با دریافتی بازنشسته عزیز گذران زندگی نماید آن موقع عملا شرمنده خانواده شدن به کامش می رسد که شیرین است یا تلخ.

  7. این طرح اصلا کارشناسی و منطقی نیست. تکلیف این همه هزینه و زمان و تلاشی که طی سالیان توسط دارندگان این پروانه شده چی میشه و چه کسی جوابگو است؟ اکثر این پروانه ها امتحان ورودی و سایر مراحل گزینش رو داشته اند که در شرایط برابر تمام افراد با هر سنی با کار و بیکار رقابت کرده اند. ضمنا این پروانه ها بر اساس قانون و شرایط قانونی اعطا شده اند. هیچ کسی مخالف اشتغال زایی نیست ولی در همه فراخوان ها جوانهای تحصیلکرده بیکار هم حضور داشته اند و از لحاظ علمی گزینش نشده اند. در مجموع نمیشه این همه وقت و هزینه و تلاش سالیان افراد را به راحتی و با مطرح کردن یک طرح نادید گرفت و منطقی هم نیست.

  8. نمایندگان محترم آزمون را مد نظر قرار دهند نه ممنوعیت رابرای وکالت وکارشناسی در چند روز چگونه به این نتیجه رسیدند اشتغال به کارشناسی که شغل نیست نباید ممنوعیت داشته باشد ولی دادن آزمون وماراتن علمی بهتر است

  9. سلام،در زمینه مشاوران خانواده قوه قضاییه که یک مبحث تخصصی است بر طبق دستورالعمل قوه قضائیه شخص مشاور علاوه بر تخصص باید:
    ۱-متاهل باشد تا بتواند یک زندگی مشترک را درک کند و خودش پستی بلندیهای زندگی رو درک کرده باشد تا بتواند خوب مشاوره نماید.
    ۲-از نظر سنی و نیز جایگاه اثر گذاری نیز در جایگاهی باشد که زوج رو حرف و مشاوره او حساب کنند.
    ۳،چون بنیان وتحکیم خانواده مطرح هست داشتن تجربه کاری هم در این زمینه بسیار قابل اهمیت هست .
    که موارد فوق مورد تایید کارشناسان محترم قوه قضائیه بوده و جزء شرایط مشاوران هست که کاملا منطقی ودرست به نظر می‌رسد.
    حال سوال اینجاست که ما افرادی با شرایط فوق
    اصلا چند نفر داریم ؟؟؟؟
    و بعد این افراد بلاخره باید براکسب تجربه و گذران زندگی ی جا کار کرده باشند وبیمه شده باشند تا اینجارسیده باشند…
    حالا تصور کنید کشور ما از این سرمایه عظیم بخواد استفاده نکنه و به خاطر اینکه مثلا اشتغال ایجاد کنه کا رو بسپاره به افرادی که مدرک دارند ولی تجربه وتاهل که لازمه کار هست رو ندارند،.
    بنابراین این تصمیم به بنیاد خانواده ضرر میزند
    وکار کاملا غیر حرفه ایست.

  10. شما که چنین طرحی داده اید،، آیا طرحی و فکری هم بابت معیشت وگذران زندگی بازنشستگان و مستمری بگیران که با حقوقی که می‌گیرد کفاف ده روز از ماه را نمی‌دهد، کرده اید،!!!!!؟؟؟ شما باید ورود بدون آزمون و دادن سهمیه را حذف کنید، نه شخص و شخصیت و تحصیلات و علم بازنشسته را ا!!! این همان مصداق ضرب المثلی است که می‌گوید، گفتم کلاه بیار، سر آوردی!!!؟؟

  11. درود بر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که این طرح تاریخی رو اعلام وصول کردند ودر راستای احقاق حقوق جوانان قدم برداشتند
    انشالله که این طرح به تصویب نهایی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برسد

  12. اون ۳۹ نفر نماینده ضد مردم مجلس که این لایحه ننگین رو به مجلس دادن …بنده با یک فارغ التحصیل بیکار و یک دانشجو دانشگاه آزاد و یک بیمار خاص در منزل و ۶۳ سال سن و با حقوق زیر خط فقر تامین اجتماعی چطور میتونم از عهده مخارج بر بیام اگه از تجربه و دانش ام در کار دوم و خدمت به جامعه محروم شوم ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا