احتمال تغییر نحوه انتخاب کانون محل اشتغال در آزمون وکالت ۹۹

عضو هیأت مدیره کانون مرکز خبر داد:

پیشنهاد تغییر نحوه انتخاب کانون محل اشتغال در نشست آتی اسکودا مطرح می‌شود

پایگاه خبری اختبار- عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز از موافقت شورای اجرایی اسکودا با طرح مجدد مسئله نحوه انتخاب کانون برای داوطلبان آزمون وکالت در نشست آتی اسکودا خبر داد.

به گزارش اختبار، صمد زاهدپاشا در پستی تلگرامی چنین نوشت:

آزمون ورودى کارآموزى وکالت، یکى از مهمترین آزمون هاى کشور است که سرنوشت شغلى داوطلب را رقم مى زند و از چنان ویژگى و امتیازى برخوردار است که قبولى فرد با وجود شرایط قانونى در این آزمون، موجب مى شود که وى عملاً به عنوان کارآموز وارد حرفه وکالت شده و بعد از گذراندن دوره کارآموزى، به دریافت پروانه وکالت نائل شود.

در سالهاى اخیر با رفع تدریجى اشکالات موجود در برگزارى آزمون، استفاده از اساتید صاحب نام جهت طرح سئوالات و اعلام منابع و مواد آزمون، نواقص برگزارى این آزمون سرنوشت ساز، در حد قابل قبولى مرتفع گردیده است لیکن محدود نمودن داوطلبان و شرکت کنندگان در این رقابت علمى به تعیین و انتخاب تنها یک کانون از ٢۵ کانون و ارزیابى نمره علمى آنان فقط در کانون انتخابى، واجد ایراد و اشکال اساسى است که علاوه بر تشویش خاطر و تردید داوطلبان در انتخاب و ثبت نام در یک کانون، آنان را از تعیین اولویت و سنجش نمره اکتسابى در دیگر کانون ها محروم مى نماید و این امر سبب مى شود که بسیارى از داوطلبان با اینکه از نظر علمى شرایط قبولى در یک یا چند کانون، غیر از کانون انتخابى را دارند لیکن به جهت عدم امکان انتخاب بیش از یک کانون در روند ثبت نام، از قبولى در آن کانون ها محروم شده و نفرات بعدى با نمره علمى پایین تر و به مدد مشاوره با اشخاص مطلع و خبره پذیرفته مى شوند. این نقص بزرگ سبب مى شود تا بخت، شانس و اقبال در این ماراتن علمى دخیل گردد که به هیچ وجه شایسته چنین رقابت علمى در این سطح نیست.

نگارنده این سطور در سال ١٣٩٧ با حمایت تعدادى از اعضاى هیات مدیره کانون وکلاى دادگسترى مرکز، پیشنهاد انتخاب همه کانون هاى ٢۵ گانه از سوى داوطلبان در زمان ثبت نام به ترتیب علاقه و اولویت را مطرح نمود که مورد استقبال اعضاى هیات مدیره کانون وکلاى دادگسترى مرکز قرار گرفت و با تصمیم هیات مدیره مراتب به اتحادیه سراسرى کانون هاى وکلاى دادگسترى ایران (اسکودا) اعلام و بیان شد که چنانچه به هر دلیل این پیشنهاد مورد موافقت دیگر کانون ها نباشد، کانون مرکز موافقت دارد تا داوطلبان در روند ثبت نام آزمون، این کانون را به عنوان اولویت دوّم انتخاب و در صورت عدم قبولى در کانون انتخابى اوّل، نمره اکتسابى آنان در کانون مرکز نیز سنجیده شده و در صورت کسب نمره علمى، پذیرفته شوند.

پیشنهاد کانون مرکز علیرغم اینکه در کارگروه تخصصى و نیز شوراى اجرایى اسکودا متشکل از نمایندگان همه کانون ها مطرح و مورد موافقت قرار گرفت، مع‌الوصف در اجلاس سراسرى کانون هاى وکلاى دادگسترى ایران در آبانماه سال ١٣٩٨ به میزبانى کانون فارس، راى نیاورد.

دو ایراد و نگرانى در اینخصوص از سوى برخى از اعضاى هیات مدیره کانون‌ها خصوصاً کانون‌هاى جدیدالتاسیس و با جمعیّت وکلاى کمتر مطرح مى شود؛

نخست اینکه، رتبه هاى بالاتر در کانون هاى بزرگ و با جمعیّت بیشتر پذیرفته مى شوند و رتبه هاى پایین تر به کانون هاى جدیدالتاسیس و با جمعیّت کمتر روانه خواهند شد.

دوّم اینکه، پذیرفته شدگانى که با انتخاب اولوّیت هاى بعدى در کانونى غیر از انتخاب اوّل پذیرفته مى شوند، رغبتى به ادامه وکالت در این کانون ها نداشته و همواره به فکر تغییر و جابجایى محل اشتغال خود خواهند بود.

در خصوص ایراد و نگرانى نخست، باید گفت با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد پذیرفته شدگان آزمون در سراسر کشور، از سه درصد تعداد کل شرکت کنندگان هر سال تجاوز نمى کند و اختلاف رتبه قبول شده هاى آزمون با یکدیگر – به جز رتبه هاى برتر که وضعیتى متفاوت داشته و شانس قبولى در همه کانون ها را دارند – به یک یا چند تست بستگى دارد بنابراین پذیرفته شدگان از نظر علمى تفاوت و فاصله چندانى ندارند.

در خصوص ایراد و نگرانى دوّم، باید اذعان کرد که در حال حاضر نیز، این وضعیت در همه کانون ها وجود دارد. چون عده اى بدون میل باطنى و تنها براساس مشورت با اشخاص مطلع و خبره، کانونى را براى آزمون انتخاب مى نمایند که شانس بیشترى براى قبولى دارند لذا بعد از قبولى به فکر جابجایى و تغییر محل اشتغال به

کانون هاى بزرگ تر و با جمعیّت بیشتر و یا کانون محل اقامت و سکونت خود، از طریق شرکت مجدد در آزمون- در کانون هایى که اجازه شرکت مجدد کارآموزان در آزمون سال بعد را مى دهند- یا با طرح درخواست نقل و انتقال، مى باشند.

بنابراین تا زمانى که اصلاح بنیادین و قانونى در روند پذیرش داوطلبان آزمون، از جمله بومى گزینى و اولویت داوطلبان بومى در پذیرش، صورت نپذیرد این ایراد و نگرانى وجود خواهد داشت.

نتیجه اینکه، تجدیدنظر در روند پذیرش متقاضیان ورود به حرفه وکالت و امکان انتخاب همه کانون ها براى داوطلبان، ضرورتى اجتناب ناپذیر است.

طرح مجدد این موضوع در دستور کار اجلاس سراسرى کانون هاى وکلاى دادگسترى سراسر کشور که قرار است در اواخر خردادماه جارى (در صورت اجازه مقامات بهداشتى و ستاد مبارزه با کرونا) به میزبانى کانون اصفهان برگزار شود، از سوى کانون وکلاى دادگسترى مرکز و برخى از کانون ها و هیات رئیسه اسکودا پیگیرى و در جلسه امروز (پنجشنبه – ١٣٩٩/٣/١) شوراى اجرایى اسکودا متشکل از روساء و نمایندگان کانون ها، به عنوان یکى از دستورات اجلاس اصفهان مطرح و تصویب شد.

امیدواریم این خواسته بحق داوطلبان ورود به حرفه وکالت، مورد توجه اعضاى محترم هیات مدیره کانون هاى وکلاى دادگسترى سراسر کشور قرار گرفته و حتى الامکان در سالجارى و در آزمون پذیرش کارآموزان وکالت سال ١٣٩٩ با امکان انتخاب همه کانون ها براى داوطلبان، این نقص جدّى در روند پذیرش متقاضیان ورود به حرفه وکالت مرتفع گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر و خدا قوت خدمتتون..در خصوص این احتمال و توضیحات ذیل آن، به نتیجه خاصی نرسیدن؟ به نظرتون نتایجش چه زمانی اعلام و مشخص میشه خانم زنده دل عزیز؟

  2. همه کار مون هم مس نظر دادنمون….دوست عزیزی ک در کانون ولا ب نتیجه نرسیری بعد چن سال حالا مرکز مشاوران اومده ی ازمونی بزگزار کرده …ک مشاور بشین…..چطو دم میزنی از اینکه مشاوران بهتر از وکیل کانون هست…..

  3. اگه واقعا این تصمیم تایید و اجرا بشه که خیلی عالی میشه البته من فکر میکنم باید دراینصورت قوانین نقل وانتقال رو محدودتر بکنن

  4. بنظر من کانون دیگه اعتبارشو از دست داده
    ۱ با طرح سوالات اشتباه و بالاتر از سطح یه دانشجو مقطع کارشناسی (درصورتی که قبولیا قبل نص ماده بود سوالات موجوده سالا قبل) راحت بگم شما هرمنبعیو بخونید امکان صد در صد وجود داره ازش سوال طرح نشه یهو میبینن فقط از قوانین خاص سوال طرح شد یا سوالات ترکیبی که بالاتر از سطحه یه سواد دانشجو کارشناسیه خوده وکلاشم تو اختلافی میمونن
    ۲ ظرفیتا کم و عدم به روزرسانی ظرفیتا براساس نیاز کشور و شرکت کننده ها
    حالا این وسط قوه قضاییه حامی شد که هم منابع مشخص هم سوالات دقیقا نص ماده هم سطح دانشجو کارشناسی و هم ظرفیتا بهتر شما بگین کدوم میرین ازمون بدین ؟ صد در صد قوه قضاییه که اسمورسمشم سنگین تره تا یه کانون اتحادیه ای
    من خودم قبولی قوه قضاییم و منتظر شروع کاراموزیمم و راضیم دوستان و همکارا اینده از من میشنوید برین فقط فقط از الان شروع کنید منابع قوه قضاییه رو بخونید و فقط برای اون ازمون ثبت نام کنید که هم تو هزینه هم وقتتون صرفه جویی کنید وکیل وکیله اختبار عزیز امیدوارم نظرمو بدون ویرایش منتشر کنی

    1. معلومه که اسم و کلاس کانون وکلا بالاتره! اتفاقا اعتبارش هر روز بالاتر میره، ضمناً، خانم مدعی اسم و رسم ماده ١٨٧ یه مقدار معلومات خودتونو بالا ببرید متوجه میشید که اسم و رسم و قدمت کانون وکلا بالاتره یا ماده ١٨٧؟! ضمناً بررسی کن که چه کسی تدوین کننده لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری بوده (دکتر مصدق) و چه کسی لایحه ماده ١٨٧ رو نوشته (دکتر میرمحمد صادقی) بعد اسم و رسم این دو نفر رو با همدیگه مقایسه کن تا متوجه بشید اسم و رسم کانون وکلا بالاتره یا ماده ١٨٧!

    2. دوست عزیز هرزمان ک وارد کار وکالت شدید متوجه میشید تفاوت وکیل کانون وکلارو با مشاور حقوقی ماده ١٨٧.. آزمون وکالت سخته و رقابت توش سختره و این حرفایی ک شما زدید برای ما تازگی نداره و طبیعیه..موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا