آیین نامه استخدامی دهیاری‌های کشور

آیین نامه استخدامی دهیاری‌های کشور

تصویب‌نامه شماره ۳۶۹۹/ت۲۶۹۲۳هـ مورخ ۱۳۸۳/۴/۱۳ هیئت وزیران

وزارت کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۴.۷ بنا به پیشنهاد شماره ۳۹۴۰.۱.۳.۳۴ مورخ ۱۳۸۱.۵.۶ وزارت‌کشور و به استناد تبصره (۱) ماده واحده قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور ـ مصوب ۱۳۷۷ ـآیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور

ماده ۱- بکارگیری افراد در دهیاری ها براساس ساختار سازمانی مصوب و در چهارچوب قانون کار انجام خواهد شد.

تبصره ۱- مدت قرارداد کار یک‌ساله بوده و تمدید آن در صورت رضایت از عملکرد، بلامانع خواهد بود.

تبصره ۲- نمونه قرارداد کار موضوع این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و ظرف سه ماه از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود.

تبصره ۳- بکارگیری افرادی که داوطلب خدمت در دهیاری‌ها می‌باشند به استثنای دهیار براساس مجوزهای صادره، تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت‌ها از طریق آزمون انجام می‌شود. چگونگی اجرای آزمون در دهیاری ها نیز به موجب دستورالعملی است که ظرف سه ماه از ابلاغ این آیین‌نامه، توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده۲ـ ساختار سازمانی دهیاری­ها متناسب با درجه هر دهیاری از سوی وزارت کشور (سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور) تهیه و ابلاغ می‌­شود.

ماده ۳ – داوطلبان اشتغال در دهیاری‌ها، پس از گذراندن امتحان‌، یک دوره آزمایشی را طی می‌کنند که حداکثرمدت آن دو سال خواهد بود.

تبصره – مدت هر قرارداد در طی دوره آزمایشی از هشتاد و نه (۸۹) روز تجاوز نخواهد کرد. (در اصلاحات ۱۳۹۸/۲/۴ این ماده حذف و شماره­‌های مواد آیین­نامه با توجه به اصلاحات به ترتیب اصلاح شد)

ماده ۳ – انعقاد قرارداد برای بکارگیری نیروی انسانی در هر دهیاری منوط به پیش‌بینی اعتبار در بودجه سالانه‌همان دهیاری و تأیید استانداری مربوط است‌.

ماده ۴ – داوطلبان استخدام در دهیاری باید دارای کلیه شرایط زیر باشند:

الف – تابعیت جمهوری اسلامی ایران‌.

ب- تدین به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌.

پ – نداشتن کمتر از بیست سال تمام سن‌.

ت – التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌.

ث – دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم از آن برای متقاضیان مرد.

ج – عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات‌.

چ – دارا بودن حداقل گواهینامه پایان دوره متوسطه (دیپلم‌).

ح – حسن شهرت اجتماعی و نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر.

خ – داشتن توانایی جسمی انجام کاری که برای آن استخدام می‌شود.

تبصره – در شرایط برابر، اولویت اشتغال با افراد بومی است‌.

ماده ۵ – حقوق کارکنان دهیاری‌ها براساس مصوبات شورای‌عالی کار متناسب با ساعات کار و نوع شغل تعیین‌می‌شود. دهیاری‌ها می‌توانند متناسب با درآمد دهیاری‌، میزان کارایی و بهره‌وری هر مستخدم‌، تا پنجاه درصد(۵۰%) حداقل حقوق مندرج در این ماده را به عنوان فوق‌العاده کارائی پرداخت نمایند.

ماده۶ـ مأموریت کارکنان رسمی یا پیمانی دستگاه­های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری به دهیاری در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط امکان­‌پذیر می­‌باشد.

تبصره۱ـ برقراری حقوق و مزایای کارکنان سایر دستگاه­های اجرایی که بدون حفظ پست سازمانی به دهیاری مأمور می­‌شوند، براساس ضوابط و مقررات مورد عمل در دهیاری­‌ها خواهد بود.

تبصره۲ـ انتقال و مأموریت کارکنان دهیاری­ها به دستگاه­های اجرایی ممنوع است.

ماده ۷- استانداردهای لازم برای آموزش کارکنان دهیاری‌ها توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ می‌شود.

تبصره- دهیاری‌ها موظفند از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزش عالی غیردولتی براساس‌استانداردهای مصوب نسبت به اجرای دوره‌های آموزشی برای کارکنان خود اقدام نمایند.

ماده ۸ – دهیار و کارکنان دهیاری‌ها از نظر تأمین اجتماعی و استفاده از مرخصی و سایر مواردی که در این‌آیین‌نامه مسکوت است تابع قانون کار ـ مصوب ۱۳۶۹ ـ مجمع تشخیص مصلحت نظام و قانون تأمین اجتماعی‌ـمصوب ۱۳۵۴ـ و اصلاحات بعدی آنها هستند.

ماده ۹ـ به تخلفات دهیاران بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری و به تخلفات کارکنان دهیاری بر اساس قانون کار رسیدگی می‎شود.

ماده ۱۰ـ حقوق و مزایای دهیار براساس مقررات قانون کار و در چهارچوب اعتبارات مصوب شورای اسلامی روستا تعیین و پرداخت خواهد شد.

ماده ۱۱ – مأموریت و مرخصی دهیار با موافقت شورای اسلامی روستا و با تأیید بخشدار صورت می‌گیرد.

ماده ۱۲ – درصورتی که یکی از مستخدمان وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات دولتی‌، نهادهای عمومی‌غیردولتی‌، شهرداریها و سازمانهای وابسته به آنها و دهیاری‌ها، توسط شورای اسلامی روستا برای تصدی سمت‌دهیار انتخاب شود، در صورت رضایت شخص مستخدم‌، اداره متبوع درصورت امکان جایگزینی مکلف است با مأموریت او موافقت کند.

تبصره- کارکنان دولت در روستاها می‌توانند در زمانهای فراغت و خارج از ساعت کار با دهیاری به صورت‌دهیار یا همکار، همکاری نمایند. این فعالیت مشمول بازنشستگی و بیمه نخواهد بود. در روستاهای زیر پنجاه (۵۰) خانوار این افراد با حفظ سمت به عنوان دهیار فعالیت می‌کنند.

ماده۱۳ـ در صورت استخدام کارکنان دهیاری در سایر دستگاه­های اجرایی، سابقه خدمت مرتبط آنها به عنوان سنوات خدمت قابل قبول محاسبه می­‌شود.

ماده ۱۵ – وزارت کشور مسؤول حسن اجرای این آیین‌نامه است‌.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا