اطلاعیه جذب اختصاصی آزمون قضاوت ۱۳۹۹

آگهی جذب اختصاصی قضاوت ۹۹ منتشر شد

پایگاه خبری اختبار- معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای شرایط جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضاء سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد. در آگهی جذب اختصاصی قضاوت ۹۹ شرایط ثبت نام (شرایط دانشگاهی و حوزوی) به صورت اینترنتی ذکر شده است و همچنین کسانی که واجد شرایط در جذب اختصاصی برای این آزمون قضاوت در سال ۱۳۹۹ هستند، توصیف شده است. علاوه بر آن لیست بیماری‌هایی که مانع جذب منصب قضاء می‌شود، به تفضیل توضیح داده شده است. گفتنی است، شروع ثبت نام اینترنتی جذب اختصاصی قضاوت ۹۹ از تاریخ ۱۰ تیر می‌باشد و تا ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۹ ادامه می‌یابد. مصاحبه علمی این آزمون قضاوت مطابق این اطلاعیه در شهریور ماه ۱۳۹۹ صورت می‌پذیرد و منابع علمی مدنظر در این مصاحبه این آزمون جذب اختصاصی قضاوت در آگهی شرح شده است.

لیست بیماری‌های مانع استخدام قضات در جذب اختصاصی قضاوت ۹۹
۱-غدد مترشحه داخلی و متابولیسم ۹- مغز و اعصاب
۲- جراحی و مغز و اعصاب ۱۰- روانپزشکی
۳- ریه و قفسه صدری ۱۱- پوست
۴- استخوان (اسکلت) ۱۲- گوارش
۵- خون و انکولوژی ۱۳- عفونی
۶- دستگاه ادراری تناسلی ۱۴- چشم
۷- قلب و عروق ۱۵- گوش و حلق و بینی
۸- روماتولوژی و بافت همبند ۱۶- دهان و دندان

بر این اساس سامانه ثبت‌نام اینترنتی جذب اختصاصی آزمون قضاوت ۹۹ از روز سه شنبه مورخ ۹۹/۰۴/۱۰ بر روی سایت معاونت منابع انسانی قوه قضائیه ( به نشانی: www.qazahrm.ir)  قرار خواهد گرفت. لذا از کلیه داوطلبان واجد شرایط و علاقمند به شرکت در آزمون مذکور، دعوت به عمل می‌آید، ضمن مطالعه دقیق شرایط و ضوابط  ثبت‌نام، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

داوطلبان، می‌بایست با مراجعه به سامانه مذکور و پرداخت هزینه ثبت‌نام به مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال بصورت اینترنتی، نسبت به تکمیل مراحل ثبت‌نامی اقدام و در پایان، کد رهگیری ثبت‌نام را دریافت و نزد خود نگهداری نمایند. فرایند ثبت‌نام، تا قبل از دریافت کد رهگیری ناقص و بلااثر است. لازم به ذکر است وجه پرداختی به عنوان هزینه ثبت‌نام، به هیچ عنوان مسترد نخواهد شد و لذا لازم است داوطلبان در ثبت نام و پرداخت هزینه دقت لازم به عمل آورند.

تذکر مهم: داوطلبانی که سابقه قبولی در مصاحبه علمی آزمون‌های گذشته (اعم از جذب عمومی، اختصاصی، مناطق محروم، شورای حل اختلاف و….) داشته باشند و پرونده ایشان در مراحل مختلف از جمله آزمون شخصیت، گزینش و کارآموزی در جریان باشد، حق ثبت‌نام و شرکت در این فرایند را نخواهند داشت و چنانچه داوطلبی برخلاف این مقرره اقدام نماید، ثبت‌نام وی کأن‌لم‌یکن تلقی می‌گردد و وجه پرداختی به هیچ عنوان به وی مسترد نخواهد شد.

مهلت ثبت‌نام از تاریخ شروع ثبت‌نام، روز سه شنبه مورخ ۹۹/۰۴/۱۰ به مدت ۲۰ روز خواهد بود و در روز سه شنبه مورخ ۹۹/۰۴/۳۱ پایان می پذیرد و این مهلت، تمدید نخواهد شد. تأکید می‌گردد ثبت‌نام، صرفاً به صورت اینترنتی و در مهلت مقرر صورت خواهد پذیرفت. (تذکر مهم: به داوطلبان اکیداً توصیه می‌شود ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی مهلت موکول نکنند.)

لازم به ذکر است، به ثبت‌نام‌های اشتباه ترتیب اثر داده نمی‌شود و هزینه پرداختی در این موارد، به هیچ وجه مسترد نخواهد شد. همچنین، چنانچه فقدان شرایط داوطلب در هر یک از مراحل استخدامی معلوم شود، روند پیگیری پرونده بلافاصله متوقف خواهد شد.

محدودیت پذیرش زنان در آگهی جذب اختصاصی قضاوت ۹۹

با عنایت به نیازمندی دادگستری‌های سراسر کشور، پذیرش بانوان در این نوبت جذب اختصاصی با محدودیت‌هایی مواجه است. بر این اساس دادگستری‌های استان‌های تهران، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، قم، فارس و چهارمحال و بختیاری فاقد ظرفیت پذیرش برای بانوان هستند. همچنین دادگستری‌های مراکز استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، هرمزگان و همدان مشمول این محدودیت هستند. سایر شهرستان‌های استان‌های اخیر و استان‌هایی که نام آنها ذکر نشده، منعی برای پذیرش بانوان ندارند. لذا لازم است بانوان متقاضی ثبت‌نام در سامانه جذب اختصاصی با عنایت به محدودیت‌های ذکرشده اقدام به ثبت‌نام نمایند. ضمناً قبولی ایشان در مرحله مصاحبه علمی به منزله پذیرش نهایی نمی باشد و شرایط داوطلبان در مراحل بعدی بررسی و افراد فاقد اولویت از روال کار خارج خواهند شد.

شرایط ثبت‌نام در آگهی جذب اختصاصی قضاوت ۹۹

شرایط عمومی لازم برای ثبت‌نام در آزمون عبارتند از:

۱. تابعیت اصلی ایران

۲. اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت

۳. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی یا هواداری از آن‌ها، مگر در صورت احراز توبه

۴. طهارت مولد

۵. داشتن سلامت جسمی، روانی و شخصیتی لازم برای انجام کار قضایی

۶. نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر

۷. حسن شهرت، اخلاق و امانت‌داری

۸.عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روان‌گردان

۹. داشتن کارت پایان‌خدمت سربازی یا برخورداری از معافیت‌های قانونی و یا عدم غیبت در خصوص مشمولان (برای آقایان)

۱۰. داشتن حداقل ۲۲ و حداکثر ۴۰ سال تمام در روز ثبت‌نام ( شرط سنی)

شرایط اختصاصی برای داوطلبان دانشگاهی و حوزوی به شرح زیر است:

الف- شرایط داوطلبان دانشگاهی جذب اختصاصی قضاوت ۹۹:

داوطلبان با مدارک تحصیلی دانشگاهی، مشروط به قرار گرفتن در هر یک از گروه‌های ۱۰ گانه آتی‌الذکر می‌توانند در مصاحبه علمی جذب اختصاصی شرکت نمایند. این موارد، حصری و غیر قابل تفسیر هستند و لذا لازم است داوطلبان قبل از مطالعه آن‌ها به تذکرات زیر توجه فرمایند:

* دوره‌های تحصیلی مجازی، غیرحضوری، نیمه حضوری و الکترونیک خارج از شمول این مقررات هستند.

*داوطلبان فارغ‌التحصیل در دوره‌های شبانه (نوبت دوم) و آموزش‌محور منعی برای ثبت‌نام ندارند.

* گروه‌بندی دانشگاه‌ها به این صورت است:

دانشگاه‌های گروه اول عبارتند از: دانشگاه امام صادق (ع) – دانشگاه تربیت مدرس – دانشگاه تهران – پردیس فارابی دانشگاه تهران – دانشگاه شهیدبهشتی (ره)- دانشگاه شیراز – دانشگاه علامه طباطبایی (ره) – دانشگاه فردوسی مشهد – دانشگاه علوم قضایی- دانشگاه مفید قم – دانشگاه قم.

دانشگاه‌های گروه دوم عبارتند از: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز – دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) قزوین – دانشگاه کاشان – دانشگاه تبریز – دانشگاه شاهد – دانشگاه شهید باهنر (ره) کرمان – دانشگاه شهید چمران اهواز – دانشگاه مازندران (بابلسر) – دانشگاه بوعلی سینا همدان – دانشگاه خوارزمی تهران – دانشگاه شهیدمطهری (ره) – دانشگاه گیلان – دانشگاه علوم اسلامی رضوی – دانشگاه اصفهان – دانشگاه الزهرا – دانشگاه مذاهب اسلامی.

تذکر ۱: دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی احصاء نشده مشمول گروه‌بندی فوق نیستند.

تذکر ۲: در مورد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی لازم به ذکر است، صرفاً واحد واقع در تهران این دانشگاه مشمول گروه‌بندی مذکور (گروه دوم) است و لذا واحدهای علوم و تحقیقات سایر شهرستان‌ها خارج از موضوع این مقررات هستند ولو اینکه مدرک تحصیلی از واحد علوم و تحقیقات تهران صادر شده باشد.

گروه‌های ۱۰ گانه واجد شرایط شرکت در مصاحبه علمی (دانشگاهی) به این شرح می‌باشند:

۱. دانش‌آموختگان کارشناسی حقوق از دانشگاه‌های گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۶

۲. دانش‌آموختگان کارشناسی حقوق از دانشگاه‌های گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۷

۳. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۶ و مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

۴. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۶

۵. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۷ و مدرک کارشناسی حقوق

۶. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۷

۷. دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری تخصصی در هر یک از گرایش‌های رشته حقوق، فقه و حقوق و رشته الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، منوط به داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور

۸. رتبه‌های اول تا دهم آزمون وکالت کانون‌های استانی و رتبه‌های اول تا پنجاهم آزمون سراسری مرکز امور مشاوران و وکلای قوه قضائیه و آزمون وکالت کانون مرکز، به تأیید مراجع مربوط

۹. وکلا و مشاوران پایه یک دادگستری، مشروط به داشتن پنج سال سابقه کار متوالی و مؤثر به عنوان وکیل یا مشاور پایه‌یک دادگستری، به تأیید کانون یا مرکز مربوط

تبصره: در مورد بندهای ۸ و ۹ اخذ تأییدیه از مرجع ذیصلاح و ارائه آن در روز مصاحبه علمی، برای شرکت در جلسه مصاحبه علمی ضروری است. در غیر اینصورت مجوز شرکت در جلسه مذکور صادر نخواهد شد.

۱۰. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی در گرایش های حقوق دادرسی اداری، مدیریت دادگستری، مدیریت نظارت و بازرسی و مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی منوط به داشتن حداقل معدل ۱۶.

ب- شرایط داوطلبان حوزوی جذب اختصاصی آزمون قضاوت:

داوطلبان دارای مدارک تحصیلی حوزوی (یا حوزوی و دانشگاهی به صورت توأمان)، مشروط به قرار گرفتن در هر یک از گروه‌های ۴ گانه آتی‌الذکر می‌توانند در مصاحبه علمی جذب اختصاصی شرکت نمایند. این موارد، حصری و غیر قابل تفسیر هستند و لذا لازم است داوطلبان قبل از مطالعه آن‌ها به تذکرات زیر توجه فرمایند:

* منظور از دانش‌آموخته، دارنده مدرک علمی معتبر از مرجع ذیصلاح است. فرم ارزیابی و مدرک استخدامی جایگزین مدرک تحصیلی نیستند و مقبول، واقع نمی‌شوند.

* تأکیداً لازم به ذکر است، برای دانش‌اموختگان سطوح ۳ و ۴ دارا بودن مدرک علمی معتبر الزامی است و صرف ارائه گواهی اتمام پایه (بدون ارائه پایان‌نامه) کافی نیست.

گروه‌های ۴ گانه واجد شرایط شرکت در مصاحبه علمی (حوزوی) به این شرح می‌باشند:

۱. دانش‌آموختگان سطح دو با حداقل معدل ۱۶ (ویژه آقایان)

۲. دانش‌آموختگان سطح دو در گرایش حقوق و قضاء اسلامی، منوط به داشتن حداقل معدل ۱۶

۳. دانش‌آموختگان سطح سه در گرایش‌های فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی

۴. دانش‌آموختگان سطح چهار در گرایش‌های فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی

۵- دانش آموختگان مدرسه فقه القضاء قم با حداقل معدل ۱۶

۶- دانش آموختگان رشته تخصصی فقه و حقوق حوزه علمیه خراسان با حداقل معدل ۱۶.

مصاحبه تشخیصی:

داوطلبان دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی و حوزوی، مشروط به قرار گرفتن در هر یک از گروه‌های ۲ گانه آتی‌الذکر می‌توانند در مصاحبه تشخیصی جذب اختصاصی شرکت نمایند. در مصاحبه تشخیصی، محوریت با بررسی و ارزیابی سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلب است. لذا لازم است داوطلبان واجد شرایط، در روز مصاحبه، شرحی از سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی (رزومه) خود را به انضمام مدارک مربوط (از جمله پایان‌نامه، مقالات و…) به همراه داشته باشند.

گروه‌های ۲ گانه واجد شرایط شرکت در مصاحبه تشخیصی به این شرح می‌باشند:

۱. دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری تخصصی در گرایش‌های «حقوق خصوصی» و «حقوق جزا و جرم‌شناسی» از دانشگاهای گروه اول یا دوم، مشروط به دارا بودن مدرک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد گرایش‌های مذکور از دانشگاه‌های گروه اول یا دوم

۲. دارندگان مدرک سطح سه یا چهار، مشروط به داشتن مدرک کارشناسی حقوق

مصاحبه علمی جذب اختصاصی قضات در سال ۱۳۹۹

زمان مصاحبه علمی:

مصاحبه علمی ثبت نام کنندگان از شهریور ماه ۱۳۹۹ آغاز خواهد شد. زمان دقیق مصاحبه علمی هر داوطلب طی تماس تلفنی ابلاغ خواهد شد.

تذکر: زمان مصاحبه علمی یکبار تعیین و ابلاغ می‌گردد و امکان تغییر آن وجود ندارد. عدم پاسخگویی به تلفن همراه در ۲ نوبت به منزله انصراف از شرکت در مصاحبه علمی است.

مکان مصاحبه علمی:

مصاحبه‌ها در دو محل به نشانی‌های زیر برگزار می‌شود. محل برگزاری مصاحبه هر داوطلب در تماس تلفنی به وی اعلام می‌شود.

الف- تهران، خیابان حافظ، تقاطع خیابان سمیه، روبروی دانشگاه امیرکبیر، معاونت منابع انسانی قوه قضائیه، طبقه نهم

ب- قم، بلوار ۱۵ خرداد، بعد از پمپ بنزین، نبش خیابان سعدی، مرکز آموزش قوه قضائیه، طبقه همکف

مواد امتحانی مصاحبه علمی در جذب اختصاصی قضاوت ۹۹:

۱.داوطلبان دانشگاهی:

– بخش حقوقی: حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی

– بخش جزایی: حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری

۲.داوطلبان حوزوی:

۲.۱- دارندگان مدارک حوزوی صرف:

برادران: ۱- اصول فقه: جلد ۱ کفایه الاصول (از ابتدای کتاب تا پایان المقصد الخامس) ۲- متون فقه: بیع مکاسب (از ابتدای کتاب تا اول خیارات)

خواهران: ۱- اصول فقه: الحلقه الثانیه شهید صدر ۲- متون فقه: ۱۵ کتاب از شرح لمعه شامل: «قضاء، شهادت، متاجر، دین، رهن، ضمان، صلح، اجاره، وکالت، شفعه، وصایا، نکاح، حدود، قصاص و دیات«

۲.۲- دارندگان مدارک حوزوی و دانشگاهی (توأمان) و مدارک حقوق و قضاء

برادران و خواهران: مطابق مواد امتحانی داوطلبان دانشگاهی (حقوقی و جزایی)

مدارک لازم برای تشکیل پرونده در روز مصاحبه علمی

۱. اصل و تصویر کارت ملی

۲. اصل شناسنامه و تصویر تمام صفحات آن

تصویر مدارک تحصیلی (کارشناسی یا سطح ۲ و بالاتر)

۴. گواهی اشتغال به تحصیل برای داوطلبان در حال تحصیل درمقطع دکتری

۵. گواهی لازم از کانون وکلاء دادگستری یا مرکز امور مشاوران و وکلاء قوه قضائیه برای وکلا و نفرات برتر آزمون‌های وکالت

تذکر ۱: همه مدارک می‌بایست در قطع A۴ تهیه و تحویل شوند.

تذکر ۲: در صورت نقص مدارک در روز مصاحبه علمی از تشکیل پرونده ممانعت به عمل خواهد آمد و داوطلب حق شرکت در مصاحبه علمی را نخواهد داشت.

لیست بیماری‌های مانع استخدام قضات در آگهی جذب اختصاصی قضاوت ۹۹

کلیه مبتلایان به عدم کفایت رشد و نمو جسمانی و همچنین بیماری هایی که موجب ناتوانی در انجام وظایف محوله در امر قضاوت است از قبیل مواردیکه در ۱۶ دسته به شرح ذیل آمده ازجمله موارد منع استخدام قضات می باشد.

ذکراین نکته ضروری است که بیماریهای عنوان شده در این ۱۶ دسته با امکان ادای وظایف داوطلبان در امر قضاوت منافات داشته و در آن دسته از بیماریها که زیر آن خط کشیده شده، تصمیم گیری در خصوص چنین مغایرتی در فرد مبتلا، با کمیسیون گزینش قضات می باشد.

۱-غدد مترشحه داخلی و متابولیسم

  • آکرومگالی با تغییر شکل ظاهری و اختلالات هورمونی.
  • ژیگانتیسم با تغییر شکل ظاهری و اختلالات هورمونی.
  • کوشینگ با تغییر شکل ظاهری و اختلالات هورمونی.
  • دیابت بی مزه ناشی از تومورها یا اعمال جراحی هیپوفیز.
  • پرکاری و کم کاری کلی هیپوفیز.
  • بیماریهای بدخیم تیروئید.
  • کم کاری پاراتیروئید.
  • پرکاری راجعه پاراتیروئید
  • سرطان های بدخیم فوق کلیه.
  • دیابت تیپ I
  • دیابت تیپ II که منجر به عوارض حاد یا مزمن شده باشد.
  • بیماریهای متابولیک ناتوان کننده مثل ویلسون- هموکروماتوز- انسولینوما و…
  • چاقی و لاغری مفرط (۴۰> BMI، ۱۵< BMI).

۲- جراحی و مغز و اعصاب

  • معایب بارز ستون فقرات از جمله انحرافات ستون فقرات.
  • انواع فتق دیسک بین مهره ای که علیرغم عمل جراحی علائم بالینی و رادیولوژیکی آن باقیمانده باشد.
  • شکستگی های ستون مهره ها با ایجاد اختلال عملکرد.
  • شکستگی ستون مهره ها که تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد.
  • تومورهای مغزی عمل شده یا عمل نشده با علائم بالینی روانی – خلقی.
  • اختلالات عروقی مغز با علائم بالینی.
  • سابقه عمل جراحی روی مغز.
  • کمپرسیونهای نخاعی خواه به مرحله فلج رسیده یا نرسیده باشد.
  • دنده گردنی با علائم بالینی عروقی و عصبی.
  • کراهت منظر ناشی از تغییر شکل های بارز جمجمه.

۳- ریه و قفسه صدری

  • تغییر شکل مادرزادی قفسه­سینه­ مانند سینه قیفی شکل یا برجسته همراه با اختلال عملکرد تنفسی.
  • نبودن یک ریه یا قسمت اعظم یک ریه با اختلال عملکرد تنفسی.
  • جوشگاههای سوختگی وسیع و یا ناشی از اعمال جراحی با اختلال عمل تنفسی.
  • بیماریهای فیبروز دهنده ریه با اختلال عملکرد تنفسی.
  • تومورهای بدخیم قفسه سینه- مدیاستن و مری.
  • بیماریهای عفونی صعب العلاج ریه.
  • بیماریهای مزمن انسدادی ریه توام با عوارض بالینی.
  • آسم شدید و مقاوم به درمان.
  • CO2 Narcosis با علل مختلف از جمله وقفه تنفسی خواب و…
  • پر فشاری شریان ریوی با هر علتی (از جمله آمبولی های مکرر ریوی و…).
  • درد مزمن بعد از عمل جراحی قفسه سینه.

۴- استخوان (اسکلت)

  • نقائص خلقتی یا اکتسابی اسکلتی بارز شامل دفرمیتی شدید، شکستگی، قطع و فقدان عضو و صدمات منجر به جمود ویا محدودیت حرکتی در مفاصل بزرگ اندام ها، لگن و ستون فقرات که منجر به اختلال عملکرد عضوی گردد.
    تبصره – منع خدمتی ناشی از عوارض مذکور در اندام فوقانی غیر غالب با تشخیص کمیسیون گزینش قضات می باشد.
  • تومورهای بدخیم استخوانی و تومورهای خوش خیم با عود مکرر
  • شکستگی های با جوش خوردن تاخیری که نیاز به عمل های جراحی مکرر دارند.
  • پارگی مینیسک زانو که علیرغم درمان با اختلال عملکرد زانو همراه باشد.
  • پارگی شدید و کامل: رباطهای جانبی- رباطهای متقاطع زانو که باعث ناپایداری مفصل زانو گردند.
  • در رفتگی های درمان نشده مادرزادی مفصل ران.
  • در رفتگی مکرر کشکک که باعث ناپایداری مفصل زانو گردد.
  • قطع اندام فوقانی غالب
    تبصره – منع خدمتی ناشی از قطع اندام فوقانی غیر غالب با تشخیص کمیسیون گزینش قضات می باشد.

    • قطع اندام تحتانی
    • قطع اندام تحتانی از هر سطح به جزء انگشتان پا
    • قطع اندام فوقانی از ناحیه کف دستی به بالا
  • فقدان کامل شست در دست غالب
  • فقدان دو بند انتهایی انگشت دست به جز شست
  • کوتاهی اندام فوقانی بیش از ۵ سانتی متر
  • کوتاهی بیش از ۳ سانتی متر اندام تحتانی
  • محدودیت حرکات در بیش از دو انگشت دست همراه با اختلال در عملکرد
  • در رفتگی های مکرر مفصل شانه.

۵- خون و انکولوژی

  • کم خونی های مزمن ارثی و اکتسابی غیر قابل درمان قطعی با Hb کمتر از ۱۰
  • کلیه سرطان های بدخیم غیر قابل درمان قطعی
  • بیماریهای هیپوپرولیفراتیو مغز استخوان
  • بیماریهای پرانعقادی ارثی و اکتسابی با نیاز به درمان مداوم ضد انعقاد

۶- دستگاه ادراری تناسلی

  • انسداد ادراری مزمن غیر قابل درمان جراحی دو طرفه با عملکرد غیر طبیعی کلیه.
  • برگشت ادرار به حالب ها در صورت دو طرفه و شدید بودن.
  • بیماریهای عفونی مزمن کلیه ها(پیونفریت مزمن) – مجاری ادراری -بیضه ها.
  • سنگ­های­انسدادی کلیه­و­مجاری­ادرار(به جز­سنگ­های­اسیداوریکی­و­سنگ­های­کوچک­تر­از ۱۰ میلی متر).
  • نارسایی مزمن کلیوی به دلیل دیابت، فشار­خون­بالا،­ بیماری پلی­کیستیک­کلیه­،گلومرولونفریت مزمن، انسداد ادراری مزمن و نفریت های ارثی ).
  • دیالیز خونی یا صفاقی مزمن.
  • تومورهای مجاری ادراری تناسلی غیر قابل درمان جراحی و با بقای کمتر از ۵ سال
  • سندروم نفروتیک
  • گلومرولونفریت(اولیه و ثانویه مثل بیماریهای کلاژن کلیه).
  • نفروکتومی یک طرفه به شرط غیر طبیعی بودن عملکرد کلیه مقابل
  • پیوند کلیه با عملکرد غیر طبیعی کلیه پیوندی
  • عوارض کلیوی ناشی از فشار خون بدخیم، TTP، اسکلرودرمی و HUS
  • بی ­اختیاری ادراری غیر قابل کنترل با دارو
  • دو جنسی بودن.
  • تنگی دوطرفه شریان کلیه و نفروپاتی ایسکمیک
  • بیماریهای پلی کیستیک کلیه به شرط غیر طبیعی بودن عملکرد کلیه ها.
  • بیماریهای متابولیک ارثی شامل سندروم آلپورت- سندروم فابری- هیپراگزالوری اولیه- نفروپاتی هیپراورسیمی جوانان- نفرونوفتایزیس به شرط عملکرد غیر طبیعی کلیه ها.

۷- قلب و عروق

  • تنگی و نارسایی دریچه آئورت
  • تنگی و نارسایی دریچه میترال
  • وجود هرگونه بیماری مادرزادی قلب اعم از عمل شده یا نشده به جزء پرولاپس میترال بدون عارضه- ASD عمل شده بدون عارضه- PDA عمل شده بدون عارضه.
  • هر نوع بیماری عروق کرونر قلب در هر درجه یا حالت.
  • نارسایی قلبی در هر کلاس یا هر مرحله ای.
  • اختلالات ریتم قلبی عارضه دار و صعب العلاج از قبیل تاکی کاردی بطنی- فیبریلاسیون دهلیزی- فلوتردهلیزی.
  • پرفشاری خون سیستولیک و دیاستولیک مقاوم به درمان و یاعارضه دار.

۸- روماتولوژی و بافت همبند

  • آرتریت های عفونی حاد و مزمن با تغییر شکل مفصلی که منجر به اختلال عملکرد گردد.
  • آرتریت های التهابی مزمن مثل آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان و…
  • واسکولیت های نکروزان، اسکلرودرمی ها، پلی میوزیت ها، لوپوس و درماتومیوزیت ها که نیاز به درمان مداوم یا پیگیری طولانی مدت پزشکی داشته باشند.
  • استئوآرتریت مفاصل بزرگ که منجر به اختلال عملکرد گردد.
  • تبصره – منع خدمتی ناشی از عارضه مذکور در اندام فوقانی غیر غالب با تشخیص کمیسیون گزینش قضات می‌باشد.

۹- مغز و اعصاب

  • اختلالات تعادلی مخچه (SCD).
  • اختلالات استحاله ای سلولهای عصب (بیماریهای موتور نورون) مثل ALS.
  • بیماریهای بافت سفید سیستم عصبی مرکزی مثل MS و لکودیستروفی ها
  • انواع انسفالوپاتی ها با عوارض جسمی یا روانی پایدار و ناتوان کننده
  • انواع میو پاتیها با سیر پیشرونده و با ایجاد اختلال در عملکرد
  • انواع صرع
  • انواع فلج های حرکتی کامل در هر یک از اندام های تحتانی و همچنین اندام فوقانی غالب.
  • تبصره – در خصوص اندام فوقانی غیر غالب تشخیص با کمیسیون گزینش قضات می باشد.
  • انواع فلج های حرکتی نسبی در اندام های فوقانی و تحتانی که با اختلال عملکرد همراه باشند.
  • انواع فاکوماتوزیس ها که ایجاد اختلال حسی و یا حرکتی و یا روانی و یا کراهت منظر نماید.
  • انواع فلج اعصاب کرانیال که منجر به اختلال عملکرد عمده شنوایی یا بینایی گردد
  • انواع فلج اعصاب کرانیال همراه با کراهت منظر
  • انواع سکته های مغزی و ضایعات عروقی مغز که با اختلالات حرکتی و یا حسی شدید همراه باشد و اختلال عملکرد ایجاد نماید.
  • بیماری میاستنی گراو در صورتیکه پیشرونده بوده و یا با اختلال عملکرد حرکتی باشد.
  • اختلالات حرکتی movement disorder مثل پارکینسون- تورتیکولی- کره هانگتینتون.
  • پلی نوروپاتی و انواع نوروپاتی که منجر به اختلال عملکرد فیزیکی گردند.
  • دمانس (اختلال عملکرد مغزی به هر دلیل).
  • دیستروفی عضلانی پیشرونده و یا با اختلال عملکرد حرکتی.
  • نارکولپسی و کاتالسی پیشرفته.
  • اختلالات تکلم و لکنت زبان که منجر به اشکال در ارتباط با اطرافیان گردد.
  • انسفالوپاتی با پیش زمینه های آسیب فیزیکی مغز(خونریزی-تومور-آبسه).
  • سابقه ضربه مغزی که منجر به اختلالات حرکتی یا حسی شده و ایجاد اختلال عملکرد نماید.
  • تومورهای مغزی که ایجاد اختلال عملکرد نمایند.

۱۰- روانپزشکی

  • انواع سایکوزها.
  • اختلالات خلقی که در عملکرد فردی و اجتماعی اختلال ایجاد نمایند.
  • اختلالات شخصیتی.
  • بهره­هوشی­پایین­تر­از ۹۵­(توسط آزمون­های­استاندارد­و در­یک­مرکز­روانپزشکی­دانشگاهی­انجام شده باشد).
  • اختلالات کنترل تکانه.
  • بیماری ژیل دولاتوره و کلیه اختلالات تیک در سر و صورت.
  • اختلالات اضطرابی عمده ( اختلال اضطرابی منتشر- اختلال وسواسی جبری- اختلال پانیک- اختلالات فوبیک- اختلال استرس پس از سانحه).
  • انحرافات جنسی.
  • اختلالات­روانی با منشاء ارگانیکنظیر اختلالات عملکردی فردی و اجتماعی ناشی از صغر شدید یا فقدان هر دو بیضه، عقیمی، ناتوانی جنسی، فقدان آلت تناسلی، نازایی در زنان و…
  • سوء مصرف مواد مخدر و روان گردان و مصرف مشروبات الکلی.

۱۱- پوست

  • انواع اگزماهای وسیع و شدید و مزمن و مقاوم به درمان.
  • آلوپسی توتالیس ( فقدان کامل موی سر ) و آلوپسی یونیورسالیس ( فقدان کامل موی سر و بدن )
  • آلوپسی سیکاترسیل ( فقدان مو ناشی از جوشگاه ) همراه با کراهت منظر.
  • خال های پیگمانته وسیع و همانژیوم های غیر قابل عمل در سر و صورت همراه با کراهت منظر.
  • هر نوع جوشگاه جراحت و بیماری پوستی- مخاطی- موئی که ­با کراهت منظر در سر و صورت همراه بوده و یا مانع فعالیت فیزیکی مناسب گردد.
  • لوپوس جلدی شدید.
  • عفونت های قارچی عمیق و وسیع پوست که مزمن و مقاوم به درمان باشد.
  • بیماریهای ایمونوبولوز مثل پمفیگوس
  • اپیدرمولیزیس بولوزا
  • بیماریهای آمیزشی مثل زگیل تناسلی- سیفیلس- لنفوگرانوموم ونروم فعال.

۱۲- گوارش

  • فیبروز و سیروز کبدی
  • آسیت مزمن
  • هماتریوم های وسیع کبدی
  • هیپرتانسیون ورید پورت
  • پانکرانیت مزمن
  • تومورهای بدخیم گوارشی غیر قابل درمان(انواع سرطان های بدخیم گوارشی)
  • کلیه بیماریهای التهابی دستگاه گوارشی(IBD) به اثبات رسیده شامل کرون- کولیت اولسرو
  • پولیپوزهای همراه با عوارض
  • چسبندگی های شدید و مقاوم به درمان در احشاء ناحیه شکم
  • بی اختیاری غیر قابل درمان مدفوع
  • انسداد کاذب مزمن روده
  • سندروم های غیر قابل درمان سوء جذب
  • بیماریهای انسدادی مجاری صفراوی که قابل درمان نباشد مثل کلانژیت اسکلروزن سیروز صفراوی اولیه و یا انسداد های مجاری صفراوی که با جراحی قابل درمان نباشد.
  • سندروم روده کوتاه Short Bowel Syndrome.

۱۳- عفونی

  • هپاتیت های مزمن.
  • هپاتیت B (HBV) که HbeAg مثبت است.
  • هپاتیت c.
  • سل­ریه فعال که ­علیرغم درمان عارضه به جا­ گذاشته ­باشد (مثل فیبروز ریوی و…).
  • سل خارج ریوی که علیرغم درمان عارضه به جا گذاشته باشد از قیبل کیفوزیس و یا عارضه مننژیت سلی.
  • جذام فرم لپروماتوز که مزمن بوده و عارضه به جا گذاشته است.
  • بیماران HIV مثبت

۱۴- چشم

  • فقدان یک چشم یا هر دو چشم.
  • فقدان بینایی یک چشم یا هر دو چشم (درحد HMNLPLP).
  • هر نوع بیماری و یا اختلال دستگاه بینایی که علیرغم اصلاح با کاهش دید بیش از ۵ دیوپتر برای یک چشم یا بیش از ۱۰ دیوپتر برای دو چشم همراه باشد.
  • از قبیل: ضایعات وسیع قرنیه، آستیگماتیسم ساده مرکب یا مخلوط، هیپومتروپی و میوپی، کاتاراکت، تومورهای چشمی درمان نشده، کوریو رتینیت مرکزی و یا منتشر مزمن یک یا دو چشم، کندگی شبکیه، ضایعات عروقی یک یا هر دو چشم، بیماری ماکولا و عصب باصره، نیستاگموس، دوبینی، آمبلیوپی و کراتوکونوس درمان نشده.
  • ریتنیت پیگمانته.
  • کراهت منظر ناشی از عوارض تراخمی ملتحمه و پلک علیرغم درمان
  • کراهت منظر ناشی از ضایعات عروقی یک یا هر دو چشم علیرغم درمان
  • کراهت منظر ناشی از نقص های مادرزادی یا اکتسابی ظاهری چشم ها از جمله استرابیسم- میکروفتالمی
  • کراهت منظر ناشی از افتادگی پلک
  • بیماریهای ماکولا و عصب باصره به هر دلیلی که منجر به کاهش دید و یا اشکال در کیفیت دید شده باشد.
  • التهاب مزمن اوربیت و uvea که نیاز به مصرف دائمی کورتون باشد.
  • اگزوفتالمی که همراه با آثار عصبی و روانی باشد.

۱۵- گوش و حلق و بینی:

  • کری و یا لالی.
  • کاهش شنوایی دو طرفه در فرکانس های چهارگانه بیش از ۵۰ دسی بل در مجموع دو گوش به شرطی که قدرت تمایز کلمات (speech descrimination score) کمتر از ۷۰ باشد.
  • عفونت مزمن گوش میانی که منجر به معلولیت شنوایی دو طرفه مطابق بند ۲ باشد.
  • فلج عصب صورتی یک طرفه یا دو طرفه دائمی منجر به کراهت منظر.
  • رینیت های آتروفیک همراه با کروت متعفن.
  • سندروم منیر پیشرفته که همراه با وزوز گوش و سر گیجه غیر قابل درمان باشد.
  • اختلالات شدید تنفسی، حلقی و گوارشی ناشی از عوارض مادرزادی یا عفونی در بینی، کام، لب و حلق.
  • کراهت منظر ناشی از عوارض مادرزادی یا عفونی در بینی، کام، لب و حلق
  • کراهت منظر ناشی از اختلال و یا تغییر شکل شدید ظاهری غیر قابل ترمیم لاله گوش
  • هالیتوزیس (بوی بد دهان).
  • هر بیماری عضوی در گوش، حلق و بینی که کارایی فیزیولوژیک از قبیل صدا، تکلم، شنوایی، بویایی و… را مختل کرده و منجر به اختلال در انجام وظایف محوله گردد.

۱۶- دهان و دندان:

  • ناهنجاریهای استخوانی فک و صورت به هر دلیل با اختلال در عملکرد عضو نظیر تکلم یا ایجاد کراهت منظر.
  • ناهنجاریهای زبان به هر دلیل با ایجاد اختلال در عملکرد عضوی نظیر تکلم.
  • فقدان دندانهای قدامی ۵ تا ۵ در یک یا دو فک.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا