آموزش ثبت اختیاری چک در سامانه صیاد

پایگاه خبری اختبار- صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک از ۲۰ دی ماه سال جاری به صورت اختیاری می توانند فرایندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های موبایلی مورد تایید بانک مرکزی انجام دهند.

به گزارش اختبار، مططابق آنچه از سوی روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شده، در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش عموم در اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک به منظور ثبت الکترونیکی چک در سامانه صیاد، امکان ثبت، تائید و انتقال چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری از طریق اپلیکیشن‌های موبایلیِ مورد تائید بانک مرکزی که اسامی آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) منتشر می شود، فراهم شده است.

بر اساس این سامانه صدور قانونی و نقد شدن برگه ی چک منوط به تعیین هویت گیرنده، مبلغ و تاریخ آن توسط صادر کننده در سامانه است و انتقال چک با ثبت هویت گیرنده ی جدید امکان پذیر است و عدم ثبت این اقلام از نقد شدن چک جلوگیری می کند.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، امکان ثبت اختیاری صدور ،دریافت و انتقال چک از طریق نرم افزارهای آپ و ۷۲۴ و همچنین از طریق درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) فراهم گردیده است.

در این گزارش با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در اپلیکیش «آپ» را آشنا خواهید شد.

جهت استفاده از این سرویس در اپلیکیشن «آپ»میباست جدید ترین نسخه اپلیکیشن را نصب نموده و پس از ورود به برنامه، سرویس چک صیادی را انتخاب نمایید.

در ا ین سرویس وضعیت اعتباری صادرکننده چک، ثبت چک صیادی، تایید دریافت و مندرجات برگ چک، انتقال چک صیادی، استعلام وضعیت چک صیادی وجود دارد. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی بعد از منوی باز شده گزینه ی «ثبت چک صیادی» را انتخاب نموده و در صفحه ی باز شده میبایست نام بانک صادر کننده ی چک و شناسه ۱۶ رقمی صیاد را وارد کرد. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی سوم با پیغام احراز هویت و ثبت مشخصات کارت بانکی صادر کننده چک با استفاده از رمز پویا و شماره تلفن صاحب حساب مواجه خواهید شد. مطابق تصویر زیر:

در چهارمین مرحله با ثبت مشخصات کارت بانکی با استفاده از رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، احراز هویت شما انجام میپذیرد.

در مرحله ی پنجم بعد از مشاهده ی ثبت مشخصات کارت بانکی و تایید احراز هویت اطلاعات حساب چک شما نشان داده خواهد شد که در صورت تایید می بایست وارد مرحله ی بعد شوید. مطابق تصویر زیر:

در مرحله ی ششم میبایست مندرجات چک شامل مبلغ و تاریخ چک و دریافت کننده های چک را وارد نمایید. لازم به ذکر است که در حال حاضر سامانه صیاد فقط برای صدور چک در وجه اشخاص حقیقی فعال می باشد.

در آخرین مرحله مشخصات کامل چک صادر شده را مشاهده خواهید کرد و در صورت تایید گزینه ی ثبت و تایید چک را انتخاب خواهید کرد و بدین صورت چک شما در سامانه ی صیاد ثبت خواهد شد و فقط گیرنده ی مورد تایید شما می تواند چک را نقد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۰ دیدگاه ها

  1. سلام اموزش خیلی صریح و روشن نیست لطفا بیشتر توضیح دهید .چرا هر روز کار را برای مردم سخت تر میکنید مگر همه مردم دزد وسرراهبگیرند که اینقدر دست وپایشان رامیبندید پولهای کلان که جابجا میشود برای همه بانکها مشخص است شما دنبال چی می گردید وقتی این همه ثبت داشته باشید نمی تونید از لابلای آنها دانه درشتها را پیدا کنید کمی فکر کنید وهر روز کار را برای مردم سخت نکنید .اگر دنبال مالیات گرفتن هستید باید به مردم بگوئید ریز ودرشت باید اظهار نامه مالیاتی بدهند و برابر قانون ازمازاد درآمد مالیات بگیرید بگذارید مردم آزاد باشند تا به کسب وکار بپردازند ودرامد کسب کنند وقتشان را اینهمه در ادارات وغیره نگیرید

  2. باسلام دفتر دار یه شرکت ساختمانی هستم چک که ثبت میکنم متاسفانه بعضی از چک ها با خطای ۸۱۷ بدون هیچ مشکلی در ثبت برگشت میخوره و قابل ویرایش نیست و چک رو هم نمیشه دوباره ثبت کرد میگه چک قبلا در سامانه ثبت شده . لازم به ذکر است که چک های ما دوامضاء هست هر دو مرحله را انجام میدم ولی معمولا در هر مرحله که حدود ۳۰ چک ثبت میشه سه چهارتا برگشت میخوره . اگه لطف کنید راهنماییم کنید ممنون میشم

  3. ثبت چک رو میزنم فقط یک گزینه میاد اونم وارد کردن کد ۱۶ رقمی چک کد رو میزنم احراز هویت میخواد اونم میزنم بعدش میزنه ناموفق
    چقد افتضاحه🤮

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا