مصاحبه با خانم حمیده کاظمی رتبه ۳ آزمون وکالت ۹۵ در کانون وکلای قزوین

اختصاصی پایگاه خبری اختبار؛

مصاحبه با خانم حمیده کاظمی رتبه ۳ آزمون وکالت ۹۵ در کانون وکلای دادگستری قزوین

حمیده کاظمی، یکی از رتبه های برتر آزمون وکالت سال ۱۳۹۵ است که با تراز 1016، در میان شرکت‌کنندگان کانون وکلای دادگستری قزوین، رتبه ۳ را کسب کرده است.

خانم کاظمی پیش از ورود به عالم حقوق، در رشتۀ فیزیک فارغ‌التحصیل شده و به‌علت بازار کار نامناسب رشتۀ فیزیک، به سراغ وکالت آمده است. او فیزیک‌خواندن را عاملی برای وسعت‌بخشیدن به ذهن می‌داند و تأثیر پیشنیۀ تحصیلی خود را در آزمون وکالت مثبت ارزیابی می‌کند.

برای دیدن مصاحبه های رتبه های برتر آزمون وکالت کلیک کنید

او دربارۀ زندگی‌اش در ماه‌های پیش از آزمون به ما گفت:

راستش من در مدتی که برای آزمون آماده می‌شدم، هم مهمانی و مسافرت رفتم، هم سریال دیدم. خرداد ۹۵ هم ازدواج کردم و زندگی‌ام منحصر و محدود به مطالعه برای آزمون وکالت نبود؛ البته امیدوارم صحبت‌های من باعث نشود تا سایر دوستانم آزمون وکالت را دست کم بگیرند.

کاظمی «دنیای حقوق» را دوست دارد و می‌گوید: دنیای حقوق برایم خیلی خیلی جذاب است و از وقتی وارد این رشته شدم، با علاقه درس خواندم. البته از آنجا که من هم مثل خیلی از دوستان بیشتر با جزوه مأنوس بودم تا کتاب، نمره‌های درخشان دوره تحصیل در آزمون وکالت به هیچ کارم نیامد و فقط در درس مدنی پایه خوبی داشتم، بنابراین سایر درس‌ها را تقریباً از صفر شروع کردم. درس مدنی را مدیون استاد خوبم آقای دکتر کشاورز هستم و اعتقاد دارم که استاد خوب واقعاً مفید است.  

وقتی از او پرسیدیم چه‌قدر برای این آزمون اضطراب داشته و چه‌طور این اضطراب را مدیریت کرده است، گفت:

من مطمئن بودم که چون سال‌اولی هستم قبول نمی‌شوم و برای همین اضطراب نداشتم. در جلسه امتحان هم کوچک‌ترین استرسی نداشتم. روز آزمون به خاطر سرمای هوا، با خودم لباس گرم و فلاسک آب جوش برده بودم، اما خدا را شکر محیط سالن امتحان خیلی خوب بود و دقیقاً حس می‌کردم در اتاق خودم هستم. البته به‌خاطر اینکه ساعت همراهم نبود، وقت کم آوردم و حدود ۴،۵ سؤال را از دست دادم.

حمیده کاظمی که خود از خدمات مؤسسه طرح نوین استفاده کرده است، در عین تأکید بر فایدۀ استفاده از این خدمات در مسیر آمادگی خودش، از فشارهای روانی‌ای که از سوی برخی مؤسسه‌ها به داوطلبان وارد می‌شود گلایه دارد و می‌گوید:

متأسفانه حرف‌های بعضی افراد که اتفاقاً قصد خیر هم دارند، به ضرر ما تمام می‌شود. مثلاً بعضی از قبولی‌های سال گذشته، برای راهنمایی ما می‌گفتند که با کورنومتر، روزی ۱۴ ساعت درس می‌خواندیم یا متأسفانه قرص اعصاب می‌خوریم و…

من هرگز نتوانستم این‌طور درس بخوانم؛ بعد از هر یک‌ساعت مطالعه، یک‌ربع استراحت می‌کردم، ظهرها یک‌ساعت و نیم می‌خوابیدم، روزی ۲ ساعت هم تدریس خصوصی می‌کردم. در مرداد و شهریور، به‌طور میانگین روزی ۵ ساعت درس خواندم، هر روز هم ۴ الی ۵ درس را می خواندم. گاهی هم هر ۶ درس را در یک روز می‌خواندم.

نفر برگزیدۀ آزمون وکالت ۹۵، در پایان به‌عنوان توصیه به داوطلبان وکالت ۹۶ اظهار داشت:

درس را طوری بخوانید که واقعاً متوجه شوید و اگر کسی از شما پرسید، بتوانید برایش توضیح بدهید. تا نتوانی درسی را توضیح بدهی یعنی آن را متوجه نشده‌ای. برای درس‌خواندن اصلاً لازم نیست همه‌چیز را تعطیل کنید؛ تفریح واقعاً لازم است اما تا می‌توانید از اتفاقاتی که ذهن شما را درگیر می‌کند دوری کنید، فضای منزل را آرام نگه دارید و خودتان هم آرام باشید. خواهش می‌کنم اصلاً در معرض تبلیغات و حرف‌هایی که باعث اضطراب شما می‌شود، قرار نگیرید.

موفقیت اصلاً دور نیست، بلکه در یک‌قدمی شماست. خودتان را و قدرت ذهنتان را باور کنید، مثبت فکر کنید، شاد باشید، بخندید حتی اگر ظاهری باشد، از درس خواندن لذت ببرید، اگر لذت نمی‌برید به خود تلقین کنید و باور کنید، باور کنید که تلقین مؤثر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. سلام خانم کاظمی
    من چندین ساله منابع رو میخونم اما مدنی و تجارت مثل کسایی میزنم که تا حالا هیچی نخوندن
    ممنون میشم کمکم کنید
    امکانش هست راهی برای ارتباط با شما برای مشاوره داشته باشم

  2. باسلام وعرض ادب خدمت جامعه حقوقی کشور عزیزم.
    واقعا کسی پیدامیشه حرفای خانم حمیده کاظمی رو باور کنه؟

  3. سلام

    من احساس میکنم بعضی از رتبه ها واقعیت را کامل نمیگویند، چطور ممکن است هم مهمانی برویم ، هم مسافرت برویم و هم سریال ببینیم و هم مراسم ازدواج باشد و هم تدریس خصوصی داشته باشیم و تازه روزی هم ۵ ساعت درس بخونیم و اونوقت رتبه ۳ بشویم!!!

  4. سلام.. تبریک میگم.. منم شرایط شما رو داشتم و کاملاً هم برای آزمون آماده بودم ولی افسوس که نتونستم مدیریت آزمون رو حفظ کنم و به خیلی از سوالات سراسیمه جواب دادم.. تازه یه ربع آخر آزمون هم برگشتم و سوالاتی که نزده بودم رو جواب دادم که بیشتر همونا باعث شد قبول نشم.. انشاءالله سال دیگه این اشتباه رو تکرار نمیکنم.. موفق باشید

    1. سلام خانم حمیده کاظمی. بهتون تبریک میگم. ازتون راهنمایی میخواستم که اگر لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم. خواستم بگم من امسال ازمون دادم میانگینم ۶۰ شدوبااختلاف اندک رد شدم متاسفانه. ازاونجایی که واقعا دلم میخواد قبول بشم خواستم بدونم من باهمون روش مطالعاتی که امسال داشتم پیش برم امکان قبولیم هست بدون کلاس رفتن؟؟؟ اخه من امسال هم هیچ کلاسی نرفته بودم وساعت مطالعاتیم هم به دلیل مشغله زیاد به پنج ساعت به زور میرسید تازه اونم دوماهه اخر ازمون. من خیلیییی علاقه دارم قبول شم چه کنم. پیشنهاد خاصی دارید یانه همین روال سابق وپیش برم. من امسال اگر غلط زیاد نمیزدم میانگینم ۶۴ بود.

  5. چند ماه مطالعه داشتید که با روزی ۵ ساعت درس خواندن و مسافرت و ازدواج و مهمانی و… تونستید تراز ۱۰هزار بیارید؟

    1. ممنون از شما دوستان. من آزمون آزمایشی موسسه طرح نوین شرکت کردم. دوستان موسسه ها واقعا معجزه نمیکنند و سوالات موسسات هم شباهت زیادی با آزمون وکالت نداره، تنها چیزی که هست برنامه ریزی و حس رقابته که به شما کمک میکنه اگر از این فاکتورها بی نیاز هستید من تاکید ندارم که حتماً موسسه ثبت‌نام کنید. در جواب دوست عزیز که تایم مطالعه خواسته بودن، ببینید انقدر مطالعه بفرمایید که اول مطلب رو بفهمید و بعد به خاطر بسپارید. من شاید در مدت ۵ ماه ۱۰ بار کتاب نظم رو خوندم، اونم با علاقه، ممکنه شما تایم بیشتری نیاز داشته باشید لطفاً به تایم حساس نباشید و از تکرار خسته نشید

  6. سلام ممنون از شما. منابع من خیلی محدود بود
    مدنی نظم و جزوه دکتر شهبازی
    آدم قانون و مختصر توکلی
    تجارت قانون و مختصر توکلی
    جزا فقط قانون
    کیفری نکته های دکتر خالقی
    اصول ابوالحسن محمدی و مختصر بخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا