مصاحبه آقای سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار

آقای سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵ در سطح کشور

پایگاه خبری اختبار – آقای سعید چگینی که موفق به کسب رتبه هشتم آزمون قضاوت ۱۳۹۵ در سطح کشور شده اند در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اختبار به تشریح روش مطالعه و منابع مورد استفاده خود پرداختند.

ایشان در این مصاحبه ضمن تشریح برنامه مطالعه و کسب آمادگی خود منابعی را که در این مسیر استفاده کرده اند را معرفی نمودند. در ادامه چکیده این مصاحبه را خواهید خواند:

سعید چگینی هستم، متولد اسفند ۱۳۷۰ و ساکن شهر قزوین که در آزمون تصدی منصب قضاء سال ۱۳۹۵ رتبه ۸ را کسب کردم.

دوره کارشناسی حقوق را در دانشگاه گیلان گذراندم و در حال حاضر دانشجوی دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین هستم.

در سال ۱۳۹۳ نیز با توفیق الهی موفق به کسب رتبه ۱ آزمون وکالت در استان قزوین شده بودم و اکنون کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری قزوین هستم که خوشبختانه آخرین ماه کارآموزی هم در حال سپری شدن است.

من مدت زمان خاصی را به مطالعه برای آزمون قضاوت اختصاص نداده بودم؛ به این دلیل که در این دوسال اخیر برای شرکت در آزمون وکالت و کارشناسی ارشد درس های مربوطه را تا حد زیادی خوانده بودم. علاوه بر این، با توجه به این که در حال حاضر دانشجو هم هستم، تا حدود زیادی آمادگی نسبی برای شرکت در آزمون قضاوت را داشتم.
بنابراین فقط در یک ماه باقی مانده به آزمون، قوانین مربوطه خصوصا درس های با ضریب ۳ مثل حقوق مدنی، آیین دادرسی کیفری و جزای عمومی را خواندم و تست های سال های اخیر آزمون قضاوت را کار کردم.

شیوه مطالعه من چه در آزمون قضاوت و چه در آزمون وکالت به این ترتیب بود که در یک بازه زمانی، مثلاً سه ماه یا پنج ماه (فرقی ندارد چقدر باشد)، کل منابع را چند دور میخواندم. طبعاً اگر زمان بیشتر باشد تعداد دوره کردن هم باید بیشتر باشد مثلاً من در سه ماه حدود سه یا چهار دور کل منابع را خواندم.
این تکرار، باعث فراموش نشدن مطالب می شود چون خیلی از مطالب به غیر از حقوق مدنی جنبه حفظی دارند. البته این روش برای کسانی مفید است که از لحاظ علمی در سطح متوسط به بالا هستند و با اصول و کلیات حقوق آشنایی دارند.

در این بازه زمانی هم ابتدا تمامی منابع را به شکل سطحی می خواندم و دور دوم و بعدی عمیق تر و دور آخر هم فقط روخوانی جهت یادآوری بود. پس از خواندن هر مبحث از هر درس بلافاصله تست های مربوط به آن را هم کار می کردم و بعد از آن به تجزیه و تحلیل پاسخ درست یا نادرست آن می پرداختم.

منبع اصلی برای آزمون های شغلی رشته حقوق، به ویژه آزمون قضاوت، فقط و فقط قوانین و آراء وحدت رویه است که تسلط مفهموی (و نه حفظ آن) برای هر داوطلب لازم است. در وهله بعدی کتاب هایی که به تشریح و تفسیر این قوانین پرداخته اند و در انتها، تست های آزمون های گذشته.

منابع من نیز همین بوده که شامل موارد زیر می باشد:

حقوق مدنی: قانون مدنی، قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان و جزوه ها و کتاب تست دکتر شهبازی؛
آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی: قانون، کتاب ساده ساز آیین دادرسی مدنی فرشید فرحناکیان و ۳ جلد کتاب های بنیادین دکتر شمس؛
حقوق تجارت: قانون و کتاب ساده سازحقوق تجارت فرشید فرحناکیان؛
حقوق جزا: فقط نص قانون و تست؛
آیین دادرسی کیفری و اجرای احکام کیفری: فقط نص قانون و تست.
قوانین خاص و آراء وحدت رویه هم در اکثر منابع یافت می شود و نیازی به تهیه جداگانه آن برای داوطلبان نیست.

اگر یک داوطلب منابع درسی را به خوبی مطالعه کند و آزمون های گذشته را نیز تحلیل کرده باشد، پی می برد که طراح ها یک رویه نسبتاً پایدار در طرح پرسش ها دارند، به همین دلیل حدود هشتاد تا نود درصد پرسش ها قابل پیش بینی هستند و به طور معمول فقط حدود ده درصد از پرسش ها برای این دسته از داوطلبان دور از انتظار است که آن هم با خواندن درست و منطقی تا حدودی رفع می شود.

برای من نیز همین میزان از پرسش ها قابل پیش بینی بود و اصولاً آزمون برای کسی غافلگیرکننده است که یا به شیوه درست مطالعه ننموده یا منابع مناسبی را انتخاب نکرده است.
توصیه ای که برای داوطلبان دارم این است که در مرحله اول به خداوند متعال توکل داشته باشند و بدانند که همه امور و سرنوشت ما در دست اوست. در مرحله دوم اعتماد به نفس بالا و انگیزه کافی کسب کنند و خودشان را دست کم نگیرند. رتبه های بالا فرقی با آنان نداشته و فقط اعتماد به نفس لازم و تلاش کافی داشته اند. در مرحله سوم منابع خلاصه و مفید مانند منابعی که ذکر کردم (به ویژه متن قانون و تست های آزمون های دوره های گذشته) و در مرحله آخر هم فقط و فقط تلاش و پشتکار که نابرده رنج گنج میسر نمی شود.

کارنامه آقای سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. سلام با تشکر از زحمات سایت اختبار. اگر امکانش هست با رتبه ۱ آزمون قضاوت امسال و پارسال هم مصاحبه کنید 

  2. سلام ضمن تبریک ب دوست عزیزم.من امسال ازمون تشریحی شرکت کردم کدوم مرحله بیشتر شرکت کنندگان رد میشن؟؟؟

  3. سلام وخسته نباشین،سوالی خارج ازبحثمون درمورددکترای حقوق داشتم،لطفااگه خبردارین وکسی میدونه جواب بدین،جهت شرکت درآزمون دکتری،آیاارائه مدرکهفراغت ازتحصیل قبوله،یعنی میتوان بجای اصل مدرک ارشد،فراغت ازتحصیل ارائه نمود،باسپاس

     

  4. سلام دوستان گرامی.من رتبه ۵۰ قضاوت در ۲ سال گذشته بودم و نمیدونم به چه دلیلی رد شدم واکنون کارآموز وکالت هستم پس دوستانی که در هردو آزمون موفق شدن از هیچ کدوم از امتحاناتشون انصراف ندن و تا آخرین مرحله آزمون قضاوت نتایج ان قابل اعتماد نیست و من خودم هنوز دلیل رد شدنم رو هم نمیدونم.انشالله خداوند همه ی بندگان من جمله بنده رو در مسیری که به صلاح هست قرار بده.

    راضی باشیم به رضای خدا که موجب آرامش ما هست

    1. سلام جواب تشریحی ومصاحبه علمی مشخص میشه قبولی یامردود الان شمادنبال نتیجه رفتی؟؟

  5. باسلام خدمت خبرگزاران اختبار و قبولی سوگواری خانم زنده دل از زحمات شما نهایت تشکر رو دارم بدلیل اینکه واقعا  بیشتر مواقع مارو از استرس خارج میکنین راستی جواب سوالمو ندادین که گفتم با مدرک کارشناسی ناپیوسته که کاردانی مرتبطه میشه دانشگاه علوم قضایی ثبتنام کرد ممنون یا علی 

  6. سلام

    ایا کسی میدونه که قبول شدن در مرحله تشریحی نیز با تراز علمی است یا طبق رتبه ی هر داوطلب و به صورت چندبرابر ظرفیت خواهد بود؟

    سپاس

    1. سلام

      تا اونجا که من اطلاع دارم قبولی تو مرحله تشریحی فقط منوط به اوردن حدنصاب که همون نمره ۵٠ هست رو نیاز داره

      و احتمالا دیگه بحث تراز مطرح نیست

    2. بنا به کارنامه هایی که از سال قبل دیدم عرض میکنم که نمره تراز ملاک است و داوطلبان بر اساس نمره تراز به صورت چند برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت خواهند شد. فکر میکنم اگر کسی بتونه حدود ۴۰ درصد نمره رو کسب کنه برای مصاحبه دعوت بشه. البته بستگی به اولویت بندی انتخاب استان محل خدمت هم داره. موفق باشید

  7. با سلام خدمت خانم زنده دل

    خسته نباشید ازمون تشریحى قضاوتو خیلى بد دادم چون واقعا نمیدونستم چجوریه.فقط اگه اطلاع دارین لطف کنین جواب بدین براى قبولى در ازمون تشریحى باید چه نمره اى بیاریم.برا خانما فرق داره؟ 

  8. چرا نظر من را منتشر نکردید ایا حرف بدی زدم ؟ تاثیر معدل کارشناسی در ازمون ارشد و دکتری و همچنین وکالت بدون برگزاری امتحانات نهایی کشوری ظلم است و هر کس بخواهد حتی یک درصد تاثیر معدل بدهد باید این مصوبه سازمان سنجش توسط دیوان عدالت اداری ابطال شود مدیر سایت شما دیگر چرا نظرم را منتشر نمیکنید از دستتان بسیار دلخورم.اینکه به دانشگاههای درجه یک مثل تهران و بهشتی ضریب معدل بیشتری دهند و سایر دانشگاههای دولتی ازاد و پیام نور را ضریب کمتر ایا این ظلم نیست؟

    1. سلام

      دوست عزیز چند بار کامنت های مشابهی از شما در سایت منتشر شد

      با توجه به اینکه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون وکالت فعلاً جدی نیست و بررسی آن به کارگروه مربوطه ارجاع شده، کامنت های شما باعث نگرانی بعضی از داوطلبین آزمون وکالت امسال شده بود.

      هنوز مصوبه ای در کار نیست که به دنبال ابطال آن باشید. به مطالعه و آماده شدن برای آزمون بپردازید و نگران مسائل حاشیه ای نباشید.

  9. سلام خانوم زنده دل ازتون خواااااااااااااهش میکنم سوال منو جواب بدین یاهردوست عزیزی که جواب قطعی این سوال و میدونه جواب بده ممنونش میشم خواهشا سرسری عبورنکنید جواب منو بدین میشه بگید ایا قسمت جرایم حدی درجزا باید خونده بشه؟اخه درسوالهای سالهای قبل از اونها هیچ سوالی نیومده منتظرم خواهشا

    1. سلام

      دوست عزیز کسی نمی تواند به شما توصیه کنه بخشی از مطالب را نخوانید

      شیوه طراحی پرسش ها قابل پیش بینی نیست

      اگر فرصت محدودی دارید و می توانید ریسک کنید، از بخشی از مطالب که فکر می کنید کمتر محل طرح سوال هستند، بگذرید.

      ولی هیچ بخشی از قانون استثناء نشده و احتمال مطرح شدن در آزمون برای همه مواد هست.

    1. سلام.بستگی به علاقتون داره ولی اینکه قضاوت تستی یا تشریحی قبول شدید نرید انصراف بدید از دوره وکالت چون ممکن هست با رتبه ۱ هم رد بشید.پس اگر علاقه به قضات دارید فعلا تا مرحله آخر برید بعد اگر گفتند قبولید و باید انصراف بدید اونوقت انصراف بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا