قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن فرهنگستان‌ها و مجامع علمی آسیا

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن فرهنگستان‌ها و مجامع علمی آسیا

مصوب ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۵

ماده‌واحده . به دولت اجازه داده می‌شود در «انجمن فرهنگستان‌ها و مجامع علمی آسیا» به‌شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.

تبصره۱. رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه بازنگری و اصلاح اساسنامه، موضوع ماده(۱۲) الزامی است.

تبصره۲. از تاریخ تصویب این قانون، قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن فرهنگستان‌های علوم آسیا مصوب ۱۲/۱۱/۱۳۹۰ لغو می‌گردد.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

اساسنامه انجمن فرهنگستان‌ها و مجامع علمی آسیا

ماده۱. نام و موقعیت

انجمن فرهنگستان ­ها و مجامع علمی آسیا، سازمان بین­ المللی غیر­انتفاعی است که به مسائل مربوط به علم و فناوری علاقمند است. این انجمن از فرهنگستان­­ های علوم و فناوری و مجامع علمی در آسیا و اقیانوسیه تشکیل یافته است.

ماده۲. اهداف

هدف اصلی انجمن، داشتن مجمعی در آسیا و اقیانوسیه است که در آن علم و فناوری نقش مهمی در توسعه منطقه ایفاء می‌کند. انجمن، محلی برای دانشمندان و متخصصان فناوری است تا به بحث و تبادل نظر و ارائه توصیه در مورد مسائل مربوط به علم و فناوری، پژوهش و توسعه و کاربرد فناوری به منظور توسعه اجتماعی اقتصادی بپردازند.

ماده۳. فعالیت ­­ها

انجمن برای تحقق اهداف فوق به امور زیر خواهد پرداخت:

۱. ترغیب بهترین روش ها در آموزش علم در تمام سطوح؛

۲. افزایش آگاهی درخصوص اهمیت علم و فناوری در حاکمیت، تجارت و زندگی روزانه؛

۳. افزایش همکاری در فعالیت ­های مربوط به علم و فناوری در آسیا و اقیانوسیه؛

۴. تسهیل تبادل دانشمندان و ترغیب همکاری میان کشورهای آسیا و اقیانوسیه و سازمان­ های علمی بین­ المللی؛

۵ . تهیه و انتشار گزارش­ ها و سایر منابع اطلاعاتی در خصوص موضوعات علمی مربوط به دولت ها، تجارت و توده مردم؛

۶ . برگزاری کارگاه های آموزشی و انجام فعالیت­ های دیگر به منظور ظرفیت­ سازی علمی و اجتماعی اقتصادی در منطقه؛

۷. خدمت به عنوان ابزاری برای ارائه برنامه­ های علمی بین­ المللی در آسیا و اقیانوسیه؛

۸ . انجام سایر امور جهت نیل به اهداف کلی.

ماده۴. عضویت

۱. ۴ اعضای پیوسته:

فرهنگستان­ ها و مجامع علمی و فناوری چند رشته­ ای منطقه ­ای یا ملی منطقه آسیا و اقیانوسیه در این انجمن عضویت دارند. اصولاً از هر کشور یک فرهنگستان یا مجمع علمی عضو خواهد شد، اما در صورت احراز شایستگی، از هر کشور حداکثر سه فرهنگستان یا مجمع علمی نیز می ­توانند به عنوان عضو انتخاب شوند. اگر یک کشور چندین فرهنگستان علوم داشته باشد، یکی از فرهنگستان­ ها به نمایندگی از فرهنگستان­ های دیگر یا بنا به توافق خود یک نماینده به عنوان عضو انجمن انتخاب می‌شود. در انتخابات و موارد دیگر که نیاز به رأی­ گیری باشد، هر کشور فقط یک حق رأی دارد. اعضای مؤسس انجمن، اعضای انجمن فرهنگستان­ های علوم آسیا  و فدراسیون فرهنگستان­ ها و مجامع علمی آسیا هستند که توافق کردند در زمان انحلال آنها، عضو انجمن فرهنگستان های علوم و مجامع علمی آسیا شوند.

۲. ۴ اعضای وابسته، تابع و ناظر:

سایر سازمان­ های منطقه می ­توانند در صورت تمایل برای قرار گرفتن در مسیر عضویت به عنوان عضو وابسته انجمن پذیرفته شوند و در صورت عدم تمایل، عضو تابع انجمن باشند. اعضای وابسته و تابع می­ توانند تمام اطلاعاتی را که برای اعضای پیوسته انجمن ارسال می ­شوند، دریافت و در جلسات مجمع عمومی شرکت کنند. اعضای مؤسس وابسته و تابع انجمن، اعضای تابع فدراسیون فرهنگستان­ ها و مجامع علمی آسیا و اعضای وابسته فرهنگستان های علوم آسیا می ­باشند که در زمان انحلال آنها توافق کردند اعضای وابسته و تابع انجمن باشند. سازمان­های علمی و فنی منطقه­ای به عنوان ناظر در انجمن پذیرفته می­ شوند مشروط بر آنکه اهداف مشترکی با انجمن داشته و توافق کنند که به صورت متقابل، به عنوان ناظر در انجمن پذیرفته شوند. ناظران می­ توانند اطلاعات غیرمحرمانه را که برای اعضای پیوسته ارسال می‌شود، دریافت و در جلسات مجمع‌عمومی شرکت کنند. 

۳. ۴ اعضای پیوسته، اعضای وابسته، تابع و ناظر جدید

عضویت در انجمن برای سازمان ­های علمی، منطقه ­ای و ملی در منطقه که اهداف مشترک با انجمن دارند، بلا­مانع است. درخواست عضویت پیوسته، وابسته و ناظر باید به هیأت اجرائی انجمن داده شود. این درخواست به همراه نسخه برابر اصل اساسنامه و آیین­ نامه­ ها و سایر مدارک اضافی که ممکن است هیأت اجرائی به آنها نیاز داشته باشد، ارائه خواهد شد. متقاضیان عضویت در هنگام پذیرفته‌شدن رسماً می ­پذیرند که این اساسنامه و آیین ­نامه­ های بعدی انجمن را رعایت کنند و حق عضویت سالانه را طبق آیین ­نامه­ های انجمن پرداخت کنند. درخواست پذیرش عضویت، در مجمع عمومی مطرح و با رأی دوسوم اعضای هیأت اجرائی به تصویب می‎رسد.

۴.۴ عضویت افتخاری:

انجمن می­ تواند به اشخاص و سازمان­ها به پاس خدمات برجسته آنها به علم و اهداف انجمن، عضویت افتخاری اعطاء نماید.

ماده۵ . مجمع‌‌‌عمومی

۱. ۵ انجمن توسط مجمع‌عمومی اداره خواهد شد که متشکل از یک نماینده از هر فرهنگستان یا مجمع علمی عضو انجمن می­باشد اما هر کشور فقط یک حق رأی خواهد داشت.

۲. ۵ حد نصاب اجلاس مجمع‌عمومی، حضور نیمی از اعضای دارای حق رأی است. 

۳. ۵ جلسات عادی مجمع‌عمومی هر دوسال یکبار برای رسیدگی به موارد زیر تشکیل می­ شود:

۱. اتخاذ و تصویب صورتجلسه جلسات قبلی مجمع‌عمومی؛

۲. انتخاب رئیس، دو معاون، خزانه­ دار و چهار عضو اصلی به عنوان اعضای هیأت اجرائی که دوره تصدی آنها پس از تاریخ برگزاری جلسه مجمع‌عمومی که در آن انتخاب شده ­اند تا تاریخ برگزاری جلسه بعدی مجمع می‎باشد.

۳. بررسی درخواست ­های عضویت بر اساس توصیه هیأت اجرائی؛

۴. تصمیم ­گیری در خصوص خروج از عضویت و پایان عضویت بنا به توصیه هیأت اجرائی؛

۵ . اصلاح یا تغییر اساسنامه و آیین­ نامه ‎ ها با رأی اکثریت دوسوم اعضای حاضر؛

۶ . دریافت و تصویب بودجه و برنامه ­های ارائه‌شده توسط هیأت اجرائی؛

۷. دریافت و تصویب گزارش­ های ارائه‌شده توسط هیأت اجرائی؛

۸ . دریافت و تأیید گزارش حسابرس و صورت های مالی ارائه‌شده توسط خزانه­ دار و تصویب‌شده توسط هیأت اجرائی،

۹. تعیین عضو میزبان دبیرخانه؛

۱۰. تعیین حق عضویت سالانه اعضاء؛

۱۱. بررسی سایر موضوعات مطروحه از سوی اعضاء یا هیأت اجرائی؛

۴. ۵ به مجمع‌عمومی برای اداره انجمن اختیار تام داده شده است. مجمع با رأی اکثریت دوسوم اعضای حاضر اختیار امور زیر را دارا خواهد بود:

۱. نگهداری، نظارت و اداره اموال لازم یا مناسب جهت نیل به اهداف و وظایف انجمن؛

۲. عقد قرارداد برای ارائه خدمات و مصرف بودجه یا دارایی ­هایی که در اختیار و تحت کنترل انجمن قرار دارد؛ و

۳. انجام سایر اقدامات یا استفاده از روش های دیگر که با این اساسنامه انجمن مغایرت نداشته و برای دستیابی به اهداف و انجام فعالیت­ های انجمن ضرورت داشته باشند.

۵ . ۵ هیأت اجرائی می­ تواند اجلاس فوق‎العاده را برای مجمع‌عمومی ترتیب دهد تا مجمع از اموری که هیأت می‌خواهد بررسی کند اطلاع یابد. در صورت درخواست دوسوم اعضاء برای انجام امور فوق، هیأت اجرائی اجلاس فوق‎العاده مجمع‌عمومی را تشکیل خواهد داد تا به بررسی موضوعی خاص بپردازند. بنا به تصمیم هیأت اجرائی، فوق‎العاده مجمع‌عمومی می تواند به صورت الکترونیکی برگزار شود.

۶ . ۵ اعضای دارای حق رأی انجمن که قادر نباشند در اجلاس مجمع عمومی حضور داشته باشند می­ توانند یک نماینده در جلسه تعیین کنند که از طرف آنها رأی دهد. اعضائی که نماینده خود را به جلسه مجمع‌عمومی اعزام می­کنند، در شمارش برای حد نصاب اجلاس در نظر گرفته خواهند شد.

ماده۶ . هیأت اجرائی 

۱. ۶ انجمن توسط هیأت اجرائی اداره می‌شود که حداقل یکبار در سال تشکیل جلسه می ­دهد. حد نصاب برای تشکیل جلسه هیأت اجرائی حضور دوسوم از اعضای دارای حق رأی می باشد.

۲. ۶ هیأت اجرائی متشکل از رئیس، رئیس قبلی بلافصل، دو معاون، خزانه ­دار، چهار عضو اصلی، مدیر پروژه ­­ها و مدیر اجرائی می‌باشد. مدیر پروژه‌ها و مدیر اجرائی توسط هیأت اجرائی بدون داشتن حق رأی منصوب خواهند شد.

۳. ۶  رئیس یا در غیاب او یکی از معاونان وی که در جلسه تعیین شده است، به عنوان رئیس هیأت اجرائی عمل می‌کند.

۴. ۶ اعضای هیأت اجرائی مسؤولیت­ های زیر را بر عهده دارند:

رئیس، مسؤول اجرای سیاست­ های انجمن می­ باشد.

رئیس در مشورت با اعضای هیأت اجرائی، وظایف زیر را بر عهده دارد:

 – انجام فعالیت­ هایی که با اهداف انجمن سازگاری دارند.

– اجرای تصمیم ‎ های هیأت اجرائی و

– تعیین زمان و مکان اجلاس هیأت اجرائی

مدیر اجرائی مسؤول کلیه مسائل مربوط به اداره انجمن می­باشد. وی باید گزارش سالانه و دیگر گزارش ­ها را برای اطلاع اعضاء و ارائه آنها در جلسات هیأت اجرائی و مجمع‌عمومی جهت تصویب، تهیه نماید. مدیر اجرائی تمام دستور جلسات انجمن را نیز آماده می­ کند.

خزان ه­دار مسؤول کلیه منابع مالی انجمن می­ باشد. وی گزارش سالانه صورتحساب­ های حسابرسی ­شده را برای تصویب به هیأت اجرائی ارائه می‌کند.

اعضای اصلی حق رأی دارند.

مدیر پروژه­ها کلیه فعالیت­های پروژه ‎ ای مورد حمایت انجمن را هماهنگ می‌کند. وی گزارش سالانه ­ای در مورد این فعالیت­ ها جهت تصویب هیأت اجرائی آماده می­ نماید.

رئیس قبلی بلافصل به واسطه سمت خویش، عضو هیأت اجرائی با داشتن حق رأی می­ باشد.

دو معاون رئیس به نیابت از رئیس در موارد مقتضی اقدام می‌کنند.

۵ . ۶ اعضای هیأت اجرائی می­ توانند حداکثر دو دوره در مقام خود باقی ‌بمانند.

۶ . ۶ هیأت اجرائی در صورت و در هنگام لزوم موارد زیر را انجام خواهد داد:

۱. انجام امور محوله از سوی مجمع‌عمومی؛

۲. انتصاب هیأتهای نمایندگی یا نمایندگان انجمن؛

۳. اجرای تصمیم ‎ های مجمع‌عمومی؛

۴. تشکیل کارگروه هایی که در چهارچوب عمومی انجمن، وظیفه خاصی به آنها محول شده است؛

۵ . تأیید و تصویب صورت مالی حسابرسی‌شده؛

۶ . تأیید و تصویب گزارش سالانه و سایر گزارش ­ها؛

۷. اداره دبیرخانه انجمن؛

۸ . اداره دارائی­ های انجمن؛

۹. پذیرش هدایا، کمکهای مردمی، کمک بلاعوض و سایر کمک ها از جانب انجمن؛

۱۰. ارائه توصیه در مورد درخواست­های عضویت به مجمع‌عمومی با رأی دوسوم اعضاء؛

۱۱. تصمیم­گیری در مورد پروژه ­های انجمن؛

۱۲. تدوین آیین­نامه­ ها، مقررات و نحوه کار انجمن؛

۱۳. تعیین زمان و مکان اجلاس عادی و فوق‎العاده مجمع‌عمومی.

۷. ۶ با تشخیص رئیس انجمن، هیأت اجرائی می­تواند به‌صورت الکترونیکی تشکیل شود یا از این طریق در مورد هر مسأله­ای تصمیم ­گیری نماید.

ماده۷. دبیرخانه

۱. ۷ دبیرخانه در انجام امور، مجمع‌عمومی و هیأت اجرائی را یاری می‌رساند و معمولاً در دفتر یکی از اعضای هیأت اجرائی دائر می‌شود. دبیرخانه توسط مدیر اجرائی که از سوی هیأت اجرائی منصوب ­شده است، اداره می­ شود.

۲. ۷ دبیرخانه به مدت شش‌سال دائر خواهد بود. این مدت قابل تمدید است. قبل از پایان سال پنجم در هر دوره، هیأت اجرائی عملکرد دبیرخانه را بررسی نموده و از اعضاء می­ خواهد که برای دوره شش‌ساله بعدی، درخواست­ خود را جهت میزبانی دبیرخانه ارسال نمایند. هیأت اجرائی، میزبان دبیرخانه را برای دوره شش‌ساله بعدی به مجمع ‌عمومی پیشنهاد می­ کند.

۳. ۷ در بدو تأسیس انجمن، میزبان دبیرخانه، فرهنگستان علوم و فناوری کره می­ باشد.

ماده۸ . حق عضویت سالانه

۱. ۸  مجمع‌عمومی، بنا به توصیه هیأت اجرائی حق عضویت سالانه را تعیین می­ کند.

۲. ۸ آیین­نامه­ها مبلغ حق عضویت سالانه اعضاء را تعیین می­ کنند. در شرایط خیلی خاص، مجمع‌عمومی می­ تواند از حق عضویت سالانه یک عضو صرف‌نظر کند.

۳. ۸ اعضائی که حق عضویت سالانه خود را به مدت دوسال پرداخت نکرده­اند و معاف نیز نشده‌اند، می­ توانند در جلسات مجمع‌عمومی شرکت نمایند اما حق رأی ندارند و برای حد نصاب، شمارش نمی ­شوند.

۴. ۸ اگر عضوی به مدت چهارسال حق عضویت سالانه را نپردازد و معاف نیز نباشد، هیأت اجرائی می­تواند به مجمع‌عمومی توصیه نماید که به عضویت او خاتمه دهد.

ماده۹. آیین­نامه­ها

۱. ۹ هیأت اجرائی، آیین­ نامه­ هایی را برای اطمینان از حسن عملکرد انجمن تدوین می­ کند. هیأت اجرائی حق پیشنهاد اصلاحیه­ هایی را به آیین­ نامه­ ها دارد. این آیین­ نامه­ ها برای تصویب باید به مجمع‌عمومی ارائه شوند.

ماده۱۰. منابع مالی

۱. ۱۰ منابع مالی انجمن از طریق حق عضویت، یارانه دولتی، هزینه ‎ های قراردادی، یارانه شبکه جهانی فرهنگستان­ های علوم و کمک های مالی تأمین می‌گردد.

۲. ۱۰ مجمع ‌عمومی، حق عضویت سالانه اعضاء را طبق آیین­ نامه ­ها تعیین می‌کند.

۳. ۱۰ کمک های مالی و دیگر پشتیبانی­ های مالی در صورت اقتضاء از جانب اعضاء و سایر نهاد­های مشابه، دولتها، سازمان‌های عمومی یا خصوصی، شرکت ها و اشخاص خصوصی گردآوری می‌شود.

۴. ۱۰ سال مالی انجمن مطابق سال تقویمی است.

ماده۱۱. شرایط خدمات

۱. ۱۱ اعضای مجمع‌عمومی، هیأت اجرائی و کارگروه ها برای انجام وظایف خود، حقوقی را دریافت نمی­ کنند. هیچ بخشی از درآمد یا دارایی­ های انجمن یا سرمایه ­ها یا دارایی­ هایی که توسط انجمن اداره می­ شوند، نباید به نفع هیچ یک از اعضاء یا اشخاصی که در ارتباط با انجمن هستند، مورد استفاده قرار گیرد. پرداخت ­های انجمن شامل هزینه ­ها، قراردادها، استخدام کارمندان و هر هزینه مربوط که اصولاً به تصویب هیأت اجرائی رسیده است، می‌باشد.

ماده۱۲. بازنگری و اصلاح اساسنامه

۱. ۱۲ هیأت اجرائی می­ تواند در هر زمان کارگروهی را برای بازنگری اساسنامه تشکیل دهد. چنین کارگروهی باید حداقل هر ده‌سال یک‌بار تشکیل شود.

۲. ۱۲ اصلاحیه ­های اساسنامه می­تواند در یک اجلاس عادی یا فوق‎العاده مجمع‌ عمومی و توسط اکثریت دوسوم اعضای حاضر، تصویب شوند.

ماده۱۳. انحلال یا ادغام

۱. ۱۳ تصمیم‌گیری در مورد انحلال انجمن یا ادغام آن با هر نهاد دیگر، از اختیارات اجلاس فوق ‎ العاده مجمع‌عمومی خواهد بود که حداقل از دوماه پیش، برای این منظور درخواست تشکیل آن شده باشد. حد نصاب برای تشکیل این اجلاس فوق ‎ العاده، سه‌چهارم اعضاء می­ باشد.

۲. ۱۳ این تصمیم فقط می­تواند توسط اکثریت دوسوم اعضای حاضر گرفته شود.

ضمیمه

(موارد زیر جزء اساسنامه نمی­ باشد اما روش عملیاتی دوره انتقال را مشخص می­ کند)

۱. انجمن در دومین سال حیات خود می­تواند دو رئیس قبلی بلافصل داشته باشد یعنی رؤسای شورای فدراسیون فرهنگستان ها و مجامع علمی آسیا و انجمن فرهنگستان­ های علوم آسیا و این دو عضو هیأت اجرائی خواهند بود.

۲. دارایی­های اولیه انجمن شامل دارایی­های انتقال ­یافته به آن از شورای فدراسیون فرهنگستان ها و مجامع علمی آسیا و انجمن فرهنگستان های علوم آسیا در زمان انحلال آنها می­ باشد.

قانون فوق مشتمل بر ماده‌واحده و دو تبصره منضم به متن اساسنامه، شامل سیزده ماده و یک ضمیمه در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و سوم آبان‌ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۴/۹/۱۳۹۵ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی لاریجانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا