طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک

اعلام وصول شده در جلسه علنی روز ۱۴۰۰/۸/۱۸ مجلس شورای اسلامی

طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک

(الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات))

ماده واحده: چهار ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۶۸۸ مکرر ۱)، (۶٨٨ مکرر ٢)، (۶٨٨ مکرر ۳) و (۶۸۸ مکرر ۴) به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) الحاق می گردد:

ماده ۶۸۸ مکرر ۱: واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک، از قبیل: کروکودیل (تمساح)، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون ممنوع می باشد و هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه های مربوطه تعیین و اعلان می گرددد) و نیز ضبط حیوان مربوطه محکوم می گردند.

تبصره ۱: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مراکز و آزمایشگاه های تحقیقاتی، علمی، تخصصی، دارو و واکسن سازی دولتی و یا غیر دولتی دارای مجوز رسمی از دستگاه های ذیربط مانند وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی به تناسب ماموریت ها و نیازهای علمی و تحقیقاتی خود از شمول این قانون مستثنی می باشند و همچنین روستا نشینان، عشایر و گله داران، صرفاً در محدوده فعالیت و متناسب با نیازهای زندگی خود می توانند از سگ نگهبان استفاده نمایند. سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و متقاضی استفاده از حیوانات یاد شده، درخواست مکتوب خود را به دادستانی استان و یا شهرستان مربوطه جهت بررسی و اقدام مقتضی در کمیته مذکور در تبصره ۲ این ماده تقدیم می نمایند.

تبصره ۲– در راستای اجرای این قانون کمیته ای با مسئولیت دادستانی هر شهرستان و با عضویت نمایندگان ذیربط شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، (اداره بهداشت و درمان) سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی، نماینده تام الاختیار فرماندار برای بررسی و تعیین تکلیف موارد ذیل تشکیل می گردد:

۱. بررسی در خواست اشخاص حقیقی و حقوقی یا متقاضی استفاده از حیوانات موضوع این قانون، تائید یا رد ضرورت و لزوم استفاده متقاضی از حیوانات مورد تقاضا و صدور مجوز استفاده برای متقاضیانی که تقاضای آنان مورد تائید قرار گرفته است.

۲، تعیین تکلیف در خصوص حیوانات ضبط شده و مصادره ای و یا حیوانات رها شده در سطح جامعه.

ماده ۶۸۸ مکرر ۲: اتحادیه صنف مشاورین املاک موظف است حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید.

در صورتیکه هر یک از دفاتر مشاورین املاک، بعد از زمان مقرر یا دشده، این موضوع را رعایت نکنند، مستنکف از قانون تلقی و برای هر بار تکرار تخلف، به مجازات ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند. تبصره: چنانچه موجرین در عقد قرارداد از قید ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قرارداد، در مورد اجاره خودداری نماید و مستاجرین مرتکب نگهداری حیوانات یا شده در ملک مورد اجاره شوند، هر یک از موجرین و مستاجرین متسقلا به جزای نقدی ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند.

ماده ۶۸۸ مکرر ۳: چنانچه هر یک از شهروندان از نگهداری حیوانات موضوع این قانون توسط همسایگان، گزارش یا شکایت نمایند، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضائی، موظف به رسیدگی و اعمال این قانون می باشند و اگر فرد گزارشگر یا شاکی، خواستار عدم افشای هویت خویش باشد، دستگاه قضائی موظف است ضمن حفظ هویت فرد موصوف موضوع گزارش را بدون نیاز به پیگیری شاکی و گزارشگر، رسیدگی و مورد اعمال این قانون قرار دهد.

ماده ۶۸۸ مکرر ۴: در صورت حمل و گردانیدن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می گردد.

امضاکنندگان طرح:

طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک
طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵۱ دیدگاه ها

  1. فقط باعث و بانی ریشه کردن ناراحتی و ترویج ناراحتی و دعوای مردم هستن. دلیل دیگه نمیتونه داشته باشه و اگرنه سگ اگر خشونت داشت چه طور صاحبش داره ازش نگه داری میکنه اگه منضورش حیوانات هار هستش هم که باید درمان شن. فقط میخوان مردم و روانی کنن. روانیا

  2. الان این چه مرفه بی دردیست که سگ دارد؟
    خودت می فهمی چه می‌گویی یا پول گرفتی چرت و پرت بگی آخه سگ های کوچکی مثل شیتسو و مالتیز چه ترس و وحشتی دارند یا گربه کجاش وحشتناک است؟

  3. تشکر میکنم واقعا بوی گند مدفوع حیوانات برای ما که نزدیک پارکها هستیم واقعا آزار دهنده است البته به نظرم قوانینی برای نگهداری چنین حیواناتی بگذارید مثلا اگر تو خیابون مدفوع کرد اینقدر جریمه میشه تو اروپا ۱۰۰۰ دلار جریم۶ میشن ولی متاسفانه مردم ما فرهنگ نگهداری از حیوانات رو ندارن هم حیوون رو آزار میدن هم مردم رو

  4. حیوانات دوست داشتنی و بی آزار هستند اینقدر ک ما آدمها به اسم برتری داشتن بهم بدی میکنیم از حیوانات ضرری به ما نمیرسه این طرح مخالف انسانیت و نقض تمام قوانین الهی هست

  5. در مفاد طرح که چیزی علیه حیوانات ذکر نشده صاحب حیوون باید جریمه بده حیوون بیچاره هم که امیدوارم برگرده سر جای اصلیش

  6. هر چیزی جای خودش قشنگه حیوون باید طبیعت آزاد و رها باشه نه دست انسان گرفتار باشه
    و اینکه کسانی که حرف از حقوق حیوانات میزنید اینکه سگی که کمتر از یکماه رو داره از مادرش جدا میکنید که بتونید تربیتش کنید (سگ حداقل تا سه ماه باید کنار مادرش زندگی کنه)و این بیجاره تا دو سه روز فقط پارس میکنه و دنبال مادرش میگرده میتونید بگید این حمایت یا خیانت؟؟ و مسئله تولید مثلشون که دیگه فاجعس🐕‍🦺🦮🐕
    و به اسم حمایت دارید روی کار غیر انسانیتون سرپوش میذارید (کلاه شرعی)

  7. اینهادشمن مردم هستن هرچیزی که مردم دوست دارن و موردعلاقه شون هست از مردم می گیرن به
    این موجودات دوست داشتنی خداوندهم حسودی می کنند.می ترسن حیوانات جای بچه را در خانواده هابگیرندوفرزندآوری نکنند احتمالا
    خیلی ظالم وجنایتکارند

  8. واقعا طرح عالی است
    یک مشت مرفه بی درد دنبال سگ گرداندن هستند
    و باعث وحشت در معابر عمومی میشوند
    طرف تو‌ ۵۰ متر آپارتمان جای خودش نیست اومده واسه چشم و هم چشمی سگ آورده تو خونش نگه میداره
    خدا کنه با اکثریت آرا تصویب بشود

  9. خیلی طرح خوبیه، تشکر میکنیم از نمایندگان مجلس. حقوق شهروندی بهتر رعایت میشه با این طرح.

  10. خجالت هم خو چیزیه فقط دنبال ترویج خشونت و خون و خونریزی و جنگ و خرابکاری هستید. عطوفت و اخلاقیات انسانی از دید شما جرمه و دزدی های کلان بیت المال و تجاوز به حقوق دیگران نه تنها جرم نیست بلکه ارزشه. آخه گربه کجاش وحشی و نجس و خطرناکه؟؟؟؟ به جای اینکه درد مردمو درمان کنید به همه موجودات خدا گیر میدید… خدا ازتون نگذره که نه دین نه انسانیت نه اخلاقیات هیچی براتون مهم نیست … ننگ ننگ ننگ

  11. خواهشمند به مسایل اساسی مرتبط با وضعیت گرانی،اختلاس،رانت خواری در ابتدا رسیدگی شود و به حریم خصوصی مردم وارد نشوید.

  12. بسیار مخالفم. لطفا به مسائل مهم تر و خطرناک تر از حیوانات مثل فقر، فحشا، اختلاس….. رسیدگی فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا