طرح الحاق یک ماده به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۱

تاریخ وصول: ۱۴۰۰/۰۸/۱۶

طرح الحاق یک ماده به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۱

ماده واحده– یک ماده به عنوان ماده ۲۶ مکرر به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۱ مصوب ۲۷ /۱۱ /۱۳۸۰ به شرح ذیل الحاق می شود:

ماده ۲۶ مکرر- کمیته امداد امام خمینی ره در راستای مردمی نمودن ارائه خدمات خود میتواند برای متقاضیان انجام امور مرتبط با فعالیت های مندرج در اساسنامه آن نهاد مجوز فعالیت صادر کند.

مقدمه دلایل توجیهی:

کمیته امداد امام خمینی ره به عنوان یک نهاد انقلابی بر اساس اندیشه و تفکر فقهی حضرت امام خمینی ره و به دست ایشان با هویت دینی و مردمی، جهادی، عام المنفعه و غیر انتفاعی تحت نظر مقام معظم رهبری به عنوان اصلی ترین نهاد خدمت رسان به محرومان و نیازمندان ایجاد شده است.

بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر تکیه اصلی کمیته امداد امام خمینی ره بر کمک های کمی و کیفی مردمی و به منظور بهره گیری از ظرفیت های عموم مردم در جهت خدمت رسانی به محرومان در بخش های شناسایی واقعی و ارائه خدمات مختلف و چابک سازی نیروی انسانی، نیاز به تاسیس مراکز خیریه مستقل مردمی است که توسط مردم اداره و مدیریت می شوند و کمیته امداد امام خمینی ره با تعیین سیاست ها و خط مشی آن ها و از طریق صدور یا ابطال پروانه فعالیت و فراهم سازی بستر های سخت افزاری و نرم افزاری بر این مراکزنظارت نماید.

ایجاد این مراکز تحت نظارت کمیته امداد امام خمینی می تواند هم موجب گسترش فرهنگ خیر و احسان در میان آحاد مردم شود و هم به صورت هدفمند و تحت کنترل، با استفاده از تبادل اطلاعات و تجربیات، منشا خیرات و برکات بسیاری در جهت توانمند سازی و ایجاد درآمد با ثبات و حفظ کرامت کمک شوندگان گردد.

افزایش اعتماد عمومی به نظام و افزایش مشارکت مردمی موجب کاهش اتکای کمیته امداد امام خمینی ره به بودجه های دولتی می گردد. در حال حاضر مراجع متفاوتی از جمله وزارت کشور، سازمان بهزیستی کشور، نیروی انتظامی به استناد قوانین و مقررات اختیار اعطای مجوز ایجاد مراکز خیریه خصوصی را بر عهده دارند، لکن کمیته امداد امام خمینی ره به عنوان بزرگترین دستگاه حمایتی حاکمیتی در خصوص محرومان، فاقد چنین اختیاری است. لذا طرح ذیل به منظور حل این مشکل به شرح ذیل تقدیم می گردد:

اسامی امضا کنندگلن طرح

  1. سیدجلیل میرمحمدی میبدی
  2. احسان ارکانی
  3. صدیف بدری
  4. موسی احمدی
  5. نصراله پژمان فر
  6. جعفر قادری
  7. بهروز محبی نجم آبادی
  8. رسول فرخی میکال
  9. حسینعلی حاجی دلیگانی
  10. احمدحسین فلاحی همدان
  11. حسین حق وردی
  12. رحیم زارع
  13. سیدجواد حسینی کیا
  14. قاسم ساعدی
  15. حسین حسین زاده
  16. سیداحمد رسولی نژاد
  17. مجتبی بخشی پور
  18. کمال حسین پور
  19. سیدمرتضی خاتمی
  20. سیدکریم حسینی
  21. بهزاد رحیمی
  22. یحیی ابراهیمی
  23. حسین جلالی
  24. روح اله ایزدخواه
  25. حسین میرزائی
  26. یوسف داودی
  27. علی رضائی
  28. مجید نصیرائی
  29. سیدناصر موسوی لارگانی
  30. علی اکبر بسطامی
  31. رمضانعلی سنگدوینی
  32. کیوان مرادیان کوچکسرائی
  33. محمدرضا دشتی اردکانی
  34. مهدی سعادتی بیشه سری
  35. محمدحسین حسین زاده بحرینی
  36. محمد وحیدی
  37. اصغر سلیمی
  38. کیومرث سرمدی واله
  39. غلامعلی کوهساری
  40. انور حبیب زاده بوکانی
  41. علی خضریان
  42. غلامحسین کرمی
  43. احمد محرم زاده یخفروزان
  44. حسن رزمیان مقدم
  45. علیرضا عباسی
  46. علی اکبر علیزاده برمی
  47. علیرضا پاک فطرت
  48. جواد نیک بین
  49. یعقوب رضازاده
  50. محمدرضا رضائی کوچی
  51. حبیب اله دهمرده
  52. رضا تقی پورانوری
  53. فاطمه رحمانی
  54. علی اصغر عنابستانی

ضمیمه نظر اداره کل تدوین قوانین

بیان مستندات و دلایل مغایرت:

در رابطه با طرح تقدیمی آیین نگارش قانونی و ویرایش ادبی: طرح الحاق یک ماده به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۱

۱- استفاده از ماده مکرر، خلاف اصول نگارش متون قانونی است و باید حتیالمقدور از آن اجتناب کرد. پیشنهاد میگردد ماده مکرر موضوع طرح به عنوان یک بند ذیل مواد مرتبط قانون قرار گیرد.

۲- درباره موضوع این طرح قانون معتبر وجود دارد که با عنایت به سیاست های تنقیحی مجلس شورای اسلامی مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب ۱۳۸۹/۳/۲۵ مبنی بر جلوگیری از تورم قوانین، این طرح باید در قالب الحاق به اساسنامه کمیته امداد امام خمینی ره مصوب ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ مقام معظم رهبری که دارای ارتباط موضوعی با آن است، تنظیم شود.

ضمیمه نظر اداره کل اسناد و تنقیح قوانین

نظر اداره کل به انضمام سوابق قانونی

الف- نظر اداره کل

۱- ۱-طرح مذکور فاقد قالب است. با توجه به اینکه طرح تقدیمی دارای موضوع واحد است مستفاد از ماده ۱۳۸ آیین نامه داخلی مجلس لازم است در قالب ماده واحده و به شرح زیر تنظیم و ارائه شود:

ماده واحده-یک ماده به عنوان ماده ۲۶ مکرر به شرح زیر به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی الحاق می شود.

۲-لازم است تاریخ تصویب قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی درج شود.

۳-مطابق اصول نگارش متون قانونی درج هدف از تقدیم طرح در متن مناسب نیست لذا باید عبارت در راستای مردمی نمودن ارائه خدمات خود مندرج در متن پیشنهادی حذف شود.

۴-اعطای مجوز تأسیس و ایجاد مراکز خیریه خصوصی توسط کمیته امداد امام خمینی ره به متقاضیان در راستای گسترش فرهنگ احسان ایثار انفاق و نیکوکاری در جامعه و حمایت از محرومان اقدامی بجا و پسندیده است ولی با توجه به اینکه مراجع دیگری مانند وزارت کشور سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی نیز اختیار صدور مجوز اینگونه مراکز و موسسات را دارند لازم است حوزه اختیارات و تکالیف هر نهاد و مرجع مشخص و تبین گردد تا حتی الامکان از همپوشانی اختیارات و موازی کاری پرهیز شود.

۵-به منظور اجتناب از احاله به اساسنامه کمیته امداد امام پیشنهاد می گردد وظایف کمیته امداد امام مندرج در اساسنامه مصوب ۱۳۹۴/۱/۱۵ در متن ماده واحده درج گردد و متن ماده ۲۶ مکرر الحاقی نیز به شرح زیر تنظیم و ارائه گردد: ماده ۲۶ مکرر-کمیته امداد امام خمینی ره میتواند برای متقاضیان فعالیت در امور زیر مجوز فعالیت صادر کند:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا