ضوابط جدید سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶

سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ چگونه اعمال می‌شود؟

پایگاه خبری اختبار- در پی انتشار سخنان رییس اتحادیه کانون وکلای دادگستری (اسکودا) درخصوص وسیع‌تر شدن تعریف ایثارگر و اضافه شدن مصادیق جدید به داوطلبان ایثارگر در آزمون وکالت سال ۹۶، درباره این تغییرات و چگونگی اعمال آن ابهاماتی برای برخی داوطلبان ایجاد شده است.

در این نوشتار می‌کوشیم به این ابهامات پاسخ بگوییم.

جدول تحلیلی اعلام ظرفیت آزمون وکالت ۹۶

سهمیه چیست؟

اصولاً پذیرش داوطلبان در آزمون کارآموزی وکالت در دو سهمیۀ آزاد و ایثارگران انجام می شود.

تا سال گذشته (۱۳۹۵) طبق ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کانون‌های وکلای دادگستری مکلف بودند ۲۵% ظرفیت پذیرش خود را به خانواده شاهد شامل خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالأثر یا اسیر شده باشد، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان با شش‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش‌ماه سابقه حضور در جبهه و در صورت واجد شرایط بودن اختصاص بدهند.

اما با توجه به بند چ ماده۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه… -مصوب ۱۴اسفند ۱۳۹۵- که از امسال اجرا خواهد شد، ماده ۵۹ مکرر به شرح زیر به قانون فوق‌الذکر، الحاق شد:

ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

بنابراین؛

اولاً، ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه ایثارگران، از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش یافته است؛

ثانیاً، گروه بیشتری از افراد شامل تعریف جدید خواهند شد.

نحوه اعمال سهمیه چگونه است؟

پرسش دیگری که برای داوطلبان ایجاد شده است، این است که آیا داوطلبان، به‌صرف این که مشمول این تعریف جدید هستند، در آزمون وکالت ۹۶ پذیرفته خواهند شد یا ضوابط دیگری نیز برای پذیرش در این آزمون ضرورت دارد؟

شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران-اسکودا، در جلسه روز ۱۳۹۶/۵/۲۶ چنین اتخاذ تصمیم کرد:

«الف – تغییرات ناشی از بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه با لحاظ قیود مندرج در ماده سه قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در آگهی ثبت‌نام آزمون سال ۹۶ اعمال شود.

ب – بدیهی است کلیه مقررات و ضوابط موجود حاکم بر نحوه پذیرش کارآموزان وکالت کماکان ملحوظ و مجرا خواهد بود.»

بنابراین، آنچه تغییر یافته است، تعداد ظرفیت و مصادیق داوطلبان سهمیه ایثارگران است و سایر مقررات و ضوابط  موجود حاکم بر نحوه پذیرش کارآموزان وکالت، همچنان اجرا خواهد شد.

دیگر ضوابط برای پذیرش برای داوطلبان ایثارگر چیست؟

هر یک از داوطلبان آزمون وکالت ۹۶ در میان داوطلبان سهمیه خودش به رقابت می پردازند و رتبۀ اعلام شده برای هر داوطلب مشخص کننده موقعیت داوطلب در میان داوطلبان همان سهمیه است؛ بنابراین در هر کانون مثلاً یک نفر با رتبه یک در سهمیه آزاد و یک نفر دیگر با رتبه یک در سهمیه ایثارگران خواهیم داشت.

کانون‌های وکلای دادگستری از سال ۱۳۹۲ و با توجه به اجرایی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به استناد ملاک تبصره ماده ۷۰همین قانون احراز حداقل ۷۰% نمرۀ آخرین فرد پذیرفت شده در سهمیه آزاد را به عنوان شرط «واجد شرایط بودن» در نظر می گیرند و این موضوع در بند ۵ قسمت تذکرات مهم آگهی آزمون وکالت ۹۵ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بنابر این پس از وصول نمرات داوطلبان به کانون‌های سراسر کشور، هیأت مدیره هر کانون با بررسی نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران و سهمیه آزاد و به دست آوردن تعداد داوطلبان ایثارگری که حدنصاب نمره را کسب نموده اند، بقیه ظرفیت آن کانون را از میان داوطلبان سهمیه آزاد به عنوان کارآموز وکالت پذیرش خواهند نمود.

از کجا بفهمیم با اعمال سهمیه ها احتمال قبولی ما وجود دارد یا نه؟

اگر کانونی که شما برای کارآموزی در آن ثبت نام کرده اید مثلا ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد، و رتبه شما ۷۰ یا کمتر شده است، تقریباً می‌توانید مطمئن باشید که جزو پذیرفته‌شدگان نهایی خواهید بود؛ ولی اگر در همین کانون رتبه شما بین ۷۰ تا ۱۰۰ باشد باید منتظر باشید و ببینید که عملکرد داوطلبان سهمیه ایثارگران در این کانون به چه نحو بوده است، اگر از میان داوطلبان سهمیه ایثارگران تعدادی کمتر از ۳۰ نفر باقیمانده بتوانند ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کنند، باقیمانده ظرفیت آن کانون از داوطلبان سهمیه آزاد تکمیل خواهد شد.

به طور معمول داوطلبان سهیه ایثارگران از همه سهمیه ۳۰ درصدی خود از ظرفیت کانون‌ها استفاده نمی‌کنند و داوطلبان سهمیه آزاد که رتبه‌شان بیشتر از ۷۰ درصد کل ظرفیت است می‌توانند امیدوار باشند که به عنوان پذیرفته شده نهایی اعلام شوند. به عنوان نمونه در آزمون وکالت ۹۵ فقط ۳ نفر از داوطلبان سهمیه ایثارگر موفق به کسب حدنصاب لازم برای پذیرش نهایی در کانون وکلای دادگستری خراسان (با ۱۰۵  نفر ظرفیت) شدند.

برای اطلاع فوری از اخبار و جزییات آزمون وکالت ۹۶، علاوه بر تعقیب بخش ویژه آزمون وکالت در پایگاه خبری اختبار، بهتر است عضو کانال اطلاع رسانی اختبار نیز بشوید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱۹ دیدگاه ها

  1. سلام پدر من سابقه حضور در منطقه جنگی داره ب مدت شش ماه.من میتونم از سهمیه ایثارگران استفاده کنم؟واینکه من الان کنکور وکالت دادم امسال و چون اطلاع نداشتم ازین سهمیه استفاد نکردم و الان میتونم کاری کنم؟یا سال بعد میخام‌ازمون وکالت بدم باز میشه ازین سهمیه استفاده کنم؟

    1. سلام سهمیه به شما تعلق نمی‌گیره
      شرط ۶ ماه برای خود رزمنده ست و ۱۲ ماه برای فرزند رزمنده
      یعنی اگر پدر شما خودشون داوطلب آزمون وکالت باشند میتونن از سهمیه ۶ ماه جبهه استفاده کنند ولی برای شما باید حداقل ۱۲ ماه خدمت داوطلبی داشته باشند.

  2. با عرض سلام
    میخواستم بدونم در قسمت مدت زمان حضور در جبهه بر حسب روز نوشته شود یا ماه؟

  3. با سلام و عرض ادب . دوستان من دوتا سوال دارم تو روخدا جواب بدید . من سال ۹۷ سهمیه داشتم استفاده کردم اما قبول نشدم امسال میتونم دوباره از سهمیه استفاده کنم؟؟؟
    و اینکه چطوری بفهمیم سهمیه از نظر کانون قبول شده . تو کارنامه ای که صادر میکنن این موضوع که مثلا شما واجد سهمیه نیستین نوشته میشه ؟ تو کارنامه امسال رتبه امو زده بودن یعنی قبول کرده کانون سهمیه من و ؟من از سهمیه ایثارگری ۱۲ ماه داوطلب در جنگ استفاده کردم . اخه میگن سازمان سنجش موقعه ثبت نام قبول میکنه اما کانون رد میکنه . این رد کردنش و از کجا بفهمیم ؟ الیته لازم به دکر به ایثارگران سپاه کارت ایثارگری نمیدن واسه همین شک دارم .
    خیلی امسال دارم درس میخونم استرس گرفتم نکنه من واجد شرایط نباشم . یکسالم بره . لطفااااااا عاجزانه میخوام راهنماییم کنید .

    1. سلام
      سوال اول: بله می‌تونید استفاده کنید.
      سوال دوم: مرجع تشخیص و تایید سهمیه، نیروهای مسلح هستن و اگر در آزمون ۹۷ سهمیه شما تایید شده، مشکلی وجود نداره.

  4. سلام. خسته نباشید . توروخدا جواب من و بدید . من میخوام ازمون وکالت ۹۸ شرکت کنم با سهمیه ایثارگری اما نمیدونم شامل من میشه یا نه . پدر من ۱۴ ماه و ۱۵ روز سابقه خدمت در سپاه پاسداران داره آیا جزوه سمیه ایثارگری ۱۲ ماه خدمت رزمندگان میشوم؟ منتظر پاسختون هستم . ممنون

  5. در دوره کاراموزی بسیاری از کاراموزان با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که امیدوارم مسئولان رسیدگی کنند
    بسیاری از وکلای سرپرست کاراموزان وکالت را رقیبان آبنده خود می دانند و آموزش صحیح به کاراموزان وکللت نمی دهند
    اکثر کاراموزان نسبت به مسائل زیر شکایت دارند
    عدم دسترسی یا عدم امکان دسترسی به وکلای سرپرست خویش، عدم رعایت شان حرفه ای و اجتماعی خویش از سوی آنها، عدم نظارت و حمایت مناسب و قابل انتظار نسبت به فعالیت حرفه ای آنها، عدم آموزش مهارتهای حرفه ای وکالت و دفاع در دوران کارآموزی ، ممتنع بودنِ فعالیت کارآموزی و عدم امکان ورود در دعاوی، نبود درآمد حداقلی، بهره کشی و استثمار آنها از سوی بسیاری از وکلای باتجربه تر و موسسات و نهادهای مربوطه، انتظارات و رفتارهای غیر اخلاقی و مغایر با شئونات حرفه ای مطروحه نسبت به آنها در ازای حمایت یا ارجاع پرونده یا جلب آنها به همکاری صنفی
    امیدوارم راهی برای برون رفت از این مشکلات ارائه شود

  6. با درود
    بنده کتاب نظم مدنی دکتر کاتوزیان چاپ سال ۹۲ را دارم
    آیا برای آزمون وکالت ۹۸ نیاز هست که کتاب چاپ جدید را بگیرم یا نیازی نیست؟

  7. سلام خانم زنده دل
    بنده سهمیه ایثارگر دارم که میخواهم برای ازمون وکالت ۹۸ بخوانم
    یک سوال از شما داشتم
    ظرفیت سهمیه ایثارگر در کانون وکلای مازندران ۳۰ سهمیه است و کل ظرفیت کانون وکلای مازندران ۱۰۰ نفر هست اگر بنده از سهمیه ایثارگر استفاده کنم و کسانی که از سهمیه ایثارگر استفاده کردن تراز بهتری نسبت به شرکت کننده های سهمیه ازاد به دست اورند ایا ظرفیت سهمیه ازاد را به دست میاورند
    یعنی مثلا ۵۰ نفر از رتبه های برتر زیر ۱۰۰ کانون وکلای مازندران سهمیه ایثارگری داشته باشند ایا جز سهمیه ازاد محسوب می شوند و سهمیه انها (سهمیه ازاد) را با توجه به تراز بالاتر خود کسب می کنند؟
    به تعبیر دیگر اگر کسی با سهمیه ایثارگر رتبه زیر هفتاد بیاورد ایا جز قبولی های سهمیه ازاد محسوب می شود یا جز سهمیه ایثارگر محسوب می شود؟

  8. سلام پدرم ٢۴ ماه سابقه حضور در جبهه بصوره وظیفه رو داره أیا من مشمول أین قانون میشم و اینکه استفاده کردن آر أین سهمیه برای من محدودیتی برای قبول ازاد ایجاد میکند؟

  9. سلام وقت شما بخیر
    ببخشید من پدرم جانباز و ازاده ۶٠درصد
    کارت ایثارگری ارتش هم داره
    برای اعمال سهمیه واقعا سردرگم شدم
    دوتاش و بزنم یا یکیش کافی؟؟؟؟؟
    اصن کدوم و باید انتخاب کنم
    اصن متوجه نمیشم?????

    1. سلام. مهلت ثبت نام که تموم شده

      فرقی نداره هر دوی این موارد از یک سهمیه استفاده می کنند و تفاوتی بین مصداق‌های سهمیه نیست

      ولی چون بعضی کانونها در مورد داوطلبانه بودن خدمت سختگیری می کنن، استفاده از سهمیه جانبازی معقول‌تره

  10. سلام خانم زنده دل
    به تازگی شنیدم که بنیاد شهید برای فرزندان جانباز در حال تحصیل در مقطع ارشد یا دکتری داوطلب آزمون وکالت به دلیل اینکه آنهارا شاغل میداند سهمیه ایثارگری را اعمال نمیکنه ! آیا چنین چیزی صحت داره؟

    1. سلام تو ازمون قضاوت اینکارو کردن .خیلی نامردیه دانشجوی بدبختو شاغل حساب کردن، من با اتحادیه تماس گرفتم گفتن ما اینجوری نمیکنیم

      1. یعنی افرادی که ثبت نام می‌کنن معلوم میشه شاغل هستن؟ چون من معلمم میخواستم شرکت کنم

  11. خسته نباشید با داشتن سهمسه ۳۰ درصدی میانگین چند درصد بایستی درصد در هر درس بایستی درصد گرفت که موفق به قبولی شود؟

  12. سلام پدرم دارای کارت ایثار به مدت۱۴ ماه خدمت سربازی از ارتش می باشد و ۶ ماه نیز داوطلبانه بسیجی دارای کارت است
    مجبور شدم فقط سهمیه ۱۴ رو بزنم و کد رهگیری اعلام کنم چون نمیتونستم دو کد وارد کنم
    آیا با ۱۴ماهی که در کارت ایثار قید شده دارای ۳۰%سهمیه می گردم؟

  13. سلام وقت بخیر پدر بنده۱۱ ماه و ده روز ایثارگری داره میخواستم ببینم میتونم جزوه سهمییه ها باشم
    تروخدا راهنماییم کنید

  14. سلام من برادر شهید هستم ایا میتونم از سهمیه برای وکالت ۹۷ استفاده کنم یا شامل من نمیشه.لطفا منو راهنمایی کنید

    1. سلام

      شما متن رو مطالعه کردین؟

      ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

      «قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

      1. مونا عزیزم سپاس
        میشه بفرمایید
        پس من چقد شانس قبولی دارم؟؟؟؟
        ایا کانون کرمانشاه با توجه ب اینکه ۵٠دزضد بومی گزینی دارد شانس قبولی دارم????

        1. شانس قبولی شما بستگی به میزان تلاش و نمره تراز شما داره
          شما با سایر ایثارگران رقابت می‌کنین و چون فرزندان رزمندگان به تازگی جزو ایثارگران قرار گرفتن و سطح علمی‌شون معمولا بالاتر از سایر ایثارگرانه، شما باید به خوبی مطالعه کنین و طرفا به سهمیه تکیه نکنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا