سید مسعود میرصادقی؛ رتبه ۱ کانون وکلای خوزستان در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

پایگاه خبری اختبار- سید مسعود میرصادقی متولد ۱۳۶۴ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی آبادان است که در آزمون وکالت ۱۴۰۰ با کسب تراز ۱۱۷۳۰ موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری خوزستان شده است.

آقای میرصادقی پیش‌‌تر در رشته مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر تحصیل کرده بود و در همین حوزه نیز شاغل بود.

گفت‌وگوی او با اختبار درباره نحوه آمادگی برای آزمون وکالت را در ادامه بخوانید.

چرا تصمیم به تحصیل در رشته حقوق گرفتید؟ از ابتدا هدفتان پرداخت به شغل وکالت بود؟

همانطور که مستحضرید حقوق، دانش نظری است که با هدف نظم بخشیدن به روابط اجتماعی افراد و اشخاص تدوین گردیده، افراد همواره در پرتو علم حقوق دارای حق و تکلیف هستند، هرچه بیشتر به ژرفا و پیچیدگی های روابط اجتماعی اشخاص دقت کنیم اثرات حقوق نیز بیشتر مشهود و ملموس خواهد شد.

با این مقدمه، من پس از اتمام تحصیلات در مقطع مهندسی متناسب با شغلی که انتخاب کرده بودم دائما در حال داد و ستد و معامله قرار گرفتم از همین رو به قواعد معاملات علاقمند شدم و صرفای برای علاقه شخصی تصمیم به تحصیل در رشته حقوق (بدون کنکور) گرفتم. اما علاقمندی من به حرفه وکالت از ترم دوم دانشگاه آزاد آبادان با تلمذ نمودن در محضر دکتر علی اصلانی اغاز شد، شخصیت وارسته این استاد دانشمند همچنین خاطراتی که از حرفه وکالت خود و احقاق حقوق عامه نقل می نمودند منجر به علاقمندی من به حرفه وکالت شد و از همان ایام حرفه وکالت را هدف بعدی خود قرار دادم.

مطالعه آزمونی را از کی شروع کردید؟

برنامه مطالعاتی من یک برنامه ۸ ماهه بود و از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ شروع کردم اما متاسفانه با تعویق های مکرر عملا ۱۴ ماه به طول انجامید.

چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

من متاهل هستم و مدیریت دو فروشگاه را نیز بر عهده دارم و برای آنکه بتوانم زمان کافی برای مطالعه داشته باشم با استخدام افراد  توانستم روزانه ۹ ساعت مفید را به مطالعه اختصاص دهم، البته بر خود لازم می‌بینم از این موقعیت استفاده نموده و از همسرم که صمیمانه در این مسیر همراه و همگام من بوده تشکر و قدردانی نمایم و صادقانه اعلام نمایم این موفقیت را مرهون همکاری ایشان می‌دانم.

مشکلات ناشی از تعویق چندباره آزمون را چطور مدیریت کردید؟

  من هم مثل سایر داوطلبان از اثرات این تعویق‌ها مصون و مستثنا نبودم، شرایطی که باعث اطاله و فرسایشی شدن مطالعه می‌شد. ناچار تمام طول مدت تعویق را به مرور و تست اختصاص دادم.

 مسائل حاشیه‌ای متعددی برای داوطلبان آزمون وکالت ۱۴۰۰ رخ داد. این حواشی شما را دلسرد نکرد؟

 آزمون های حقوقی در سنوات اخیر همواره با حاشیه های بسیار مانند تصویب قانون تسهیل، تغییرات آیین‌نامه و سخنان متناقض مسئولان همراه بوده اما من به هیچ عنوان به حواشی آزمون توجهی نداشته و حتی در تمام طول مدت مطالعه از شبکه های اجتماعی خارج شده و اجازه ندادم پیج‌های زرد حقوقی با اخبار غیر موثق ذهنم را درگیر کنند و صرفاً اخبار مربوط به زمان برگزاری آزمون را از سایت اختبار دنبال می‌کردم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

من از ابتدای امر تصمیم گرفتم از روش مطالعاتی مرجع خوانی استفاده کنم که از این طریق، علاوه‌براینکه بهتر و عمیق تر مباحث حقوقی را درک کردم، توانستم قدرت استدلال خودم را هم ارتقا ببخشم.

منابع را با مطالعه مصاحبه‌ رتبه‌های برتر آزمون‌های وکالت سال‌های گذشته انتخاب کردم که به شرح زیر بودند:

درس حقوق مدنی:

کتاب‌های زیر از تالیفات مرحوم کاتوزیان:

۵ جلد کتب وزین قواعد عمومی قراردادها، ۴جلد کتب عقود معین پیشرفته؛ کتاب شفعه، وصیت ارث؛ کتاب اموال و مالکیت؛ کتاب اعمال حقوقی؛ کتاب وقایع حقوقی (البته مبحث مربوط به مسئولیت خاص در قانون “قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه” را با توجه به تغییرات اخیر قانون از کتاب وزین مسیولیت مدنی استاد محترم دکتر صفایی مطالعه نمودم).

و نهایتا کتاب مختصر حقوق مدنی

کتاب تست نیز از کتاب تست دکتر قربانی استفاده کردم

آیین دادرسی مدنی: ۳ جلد کتب آیین دادرسی مدنی پیشرفته تالیف جناب استاد دکتر شمس + نص قانون

تست نیز از تست دکتر فرحناکیان استفاده کردم

حقوق جزا: ۳ جلد کتب جزای عمومی تالیف استاد دکتر اردبیلی، ۴ جلد کتب جزای اختصاصی تالیف جناب استاد دکتر میرمحمد صادقی و کتاب شرح آزمونی جزا جناب غفوری

تست نیز از کتاب تست جناب غفوری استفاده نمودم

آیین دادرسی کیفری: شرح آزمونی آیین دادسی کیفری تالیف جناب غفوری و مراجعه موردی به کتب ۲ جلدی آیین دادرسی کیفری تالیف استاد دکتر خالقی + کتاب تست جناب غفوری

حقوق تجارت: ۵ جلد کتاب حقوق تجارت تالیف جناب استاد دکتر اسکینی + نص قانون

تست نیز تست تجارت دکتر فرحناکیان

اصول فقه: در آزمون سوالات مربوط به درس اصول فقه را سفید گذاشتم و نسبت به آن نظری ندارم و فقط به تست های درس متون فقه بسنده کردم.

قوانین خاص اعلامی از سوی اسکودا + آرای وحدت رویه ۱۰ سال اخیر

مشاهده دوره قوانین عام و خاص منبع آزمون وکالت

دوره قوانین عام و خاص آزمون وکالت اسکودا و مرکز وکلای قوه قضاییه پایگاه اختبار

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

ابتدا عرض کنم که یک برنامه موفق برنامه ایست که دارای چند پارامتر مهم باشد:

اول آنکه برنامه بدور از تصمیمات آنی و هیجانات باشد و بر مبنای منطق تدوین شده و قابلیت اجرایی داشته باشد، نه آنچنان فشرده که بعد از مدتی موجب دلزدگی شود و نه انچنان سهل که شخص از رسیدن به موفقیت باز بماند.

ثانیا بر اساس شرایط زندگی داوطلب شخصی سازی شده باشد. هر شخص با توجه به شناختی که نسبت به شرایط زندگی و وضعیت اشتغال خود دارد بهتر میتواند برای خود برنامه تهیه نماید. بنابراین برنامه ای که یک داوطلب برای خود تهیه میکند ممکن است برای دیگری مفید نبوده حتی برای او قابلیت اجرایی نداشته باشد.

ثالثا برنامه باید منعطف باشد، مسیر امادگی آزمون یک مسیر کوتاه مدت نیست پس لازم است در برنامه ی مطالعاتی خود فرصت هایی برای تفریح و تفرج نیز در نظر گرفته شود.

 من برنامه مطالعاتی خود را شخصا طی ۱۰ روز با آزمون و خطا تهیه نمودم، بدین نحوکه روزانه ۳ درس مطالعه می‌کردم و برای هر درس نیز ۳ ساعت اختصاص داده بودم و این روال تا روز آزمون تداوم داشت.

ضمنا به علت آنکه محور مطالعه من کتب مرجع بود ابتدا همه کتب را با دقت مطالعه و خلاصه نویسی کردم همچنین با استفاده ازتکنیک تست خوانی علاوه بر اینکه با نگرش طراح سوال نسبت به مواد قانونی آشنا می شدم نکات تستی را نیز استخراج و یادداشت می‌کردم.

ضمنا به عقده من ارزش هر کتاب تست به درسنامه و نکات مطرح شده در آن است، بنابراین دوستان در مواجهه با کتب تست به درسنامه و نکات مطرح شده درآان بسیار دقت نموده و نکات تستی را استخراج و یادداشت کنند.

در روش مطالعاتی من مرور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کرد، به این شکل که هر روز قبل از شروع به مطالعه مبحث جدید مباحث قبلی را از ابتدا و اولین ماده حتما دوره می‌کردم و این روش تا روز آزمون ادامه داشت. البته شایان ذکر این روش در ابتدای مسیر روشی دشوار و وقت‌گیر است و من نیز اصطلاحا فرد تندخوانی نیستم اما با مرور های مکرر و تثبیت مطالب در ذهن اندک اندک زمان هر مرور کمتر و سرعت بالاتر می‌رود به‌نحوی که من در ایام نزدیک به آزمون می‌توانستم طی یک روز یک کتاب قانون را با سرعت بالا و کیفیت مطلوب دوره کنم.

همچنین به دوستان توصیه می‌کنم که در دروسی که تحلیلی و مفهومی هستند مانند حقوق مدنی، مبحث صلاحیت ها در حقوق جزا یا اسناد در حقوق تجارت هنگام‌ مطالعه برای خودشان مثال‌های فراوان بزنند و با مثال این‌ دروس را یاد بگیرند.

 انتظار این نمره را داشتید؟

 با توجه به کیفیت مطالعه و زمانی که برای مطالعه صرف کرده بودم پس از آزمون مطمئن بودم که رتبه بالایی را کسب می‌کنم.

توصیه‌تان به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

روی سخنم به دوستانی است که نسبت به سایر داوطلبان سن بالاتری دارند؛ توصیه می‌کنم هیچگاه برای رسیدن به اهداف خود دست از تلاش برنداشته و مسائلی مانند سن، تاهل و اشتغال را مانعی برای نیل به اهداف خود نبینند و همواره برای رسیدن به جایگاهی که لایق آن هستند کوشش کنند..

و سخن آخر؟

موفقیت در تمامی زمینه ها راه میانبری نداشته و همواره در گرو تلاش و کوشش مستمر و منسجم خواهد بود، صرف یک تصمیم ساده یا تهیه یک برنامه برای رسیدن به موفقیت کافی نیست بلکه عنصر پایبندی و وفاداری به تصمیمات عامل بسیار مهمی در این مسیر است.

همچنین کلاس های کمک اموزشی و آزمون های دوره ای موسسات به هیچ عنوان تضمین کننده موفقیت افراد نخواهد بود چه بسا در اغلب اینگونه کلاسها به علت ضیق وقت، تدریس اساتید موسسات تمام جنبه ها و نکات ریزی که اخیرا طراحان سوال به سمت آن تمایل پیدا کردند را پوشش نمی‌دهد بنابراین دوستانی که به هر نحو شرایط استفاده از این امکانات را ندارند مطمئن باشند که با مطالعه صحیح و نظام‌مند قطعا به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

کارنامه سید مسعود میرصادقی
کارنامه سید مسعود میرصادقی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام.
    تبریک میگم جناب میرصادقی
    امیدوارم که آینده خوبی در عرصه وکالت و زندگی در پیشرو داشته باشید و بتونید در دنیای وکالت هم همچنان بدرخشید🙏

  2. آفرین، کتب مرجع رو خونده و نتیجه عالی گرفته و مطمئن باشید چنین کارآموزی آینده درخشانی در عرصه عملی وکالت دارد. توجه داشته باشید که برخلاف عرصه عملی سایر رشته‌ها، مباحث تئوری حقوق ارتباط تنگاتنگی با عرصه عملی وکالت و قضاوت دارد. البته شما پس از قبولی در آزمون نیز باید بروز باشید و مطالعه مداوم داشته باشید.

    با آرزوی موفقیت برای این کارآموز عزیز و سایر داوطلبان
    موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا