دستورالعمل نحوه پذیرش مستقیم شکایات مردم توسط دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان قضایی

بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۱۵۱۵۲۷/۱۰۰۰ مورخ ۹۹/۱۱/۱۳ رییس قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- رییس قوه قضاییه دستورالعمل نحوه پذیرش مستقیم شکایات مردم توسط دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان قضایی را به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ کرد.

متن دستورالعمل نحوه پذیرش مستقیم شکایات مردم توسط دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان قضایی

مراجع قضایی سراسر کشور

در اجرای قانون آیین‌دادرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، از تاریخ صدور این بخشنامه مراجع قضایی، ضابطان دادگستری و مرکز آمار و فنآوری اطلاعات قوه قضاییه موظف به رعایت و اجرای موارد زیر می باشند.

۱- در صورت مراجعه شاکی به دادسرا، دادستان ها در اجرای ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، شکایات کتبی و شفاهی را همه وقت قبول و نسبت به ثبت الکترونیکی آن در سامانه مدیریت پرونده قضایی اقدام نموده و به قید فوریت ان را حسب مورد جهت انجام اقدام قانونی با صدور دستورات لازم به ضابطان دادگستری یا به یکی از شعب دادسرا و یا شوراهای حل اختلاف ارجاع کنند. در ارجاع شکایات به ضابطان مهلت اجرای دستورات قضایی معین و در ارجاع به شورای حل اختلاف مطابق بخشنامه شماره ۱۰۰/۶۲۹۴۰/۹۰۰۰ مورخ ۲۸/۵/۹۸ با تعیین مهلت حداکثر یک ماهه عمل شود و از ارجاع پرونده در مواردی که زمینه صلح و سازش وجود ندارد خودداری شود. همین حکم برای رییس حوزه قضایی یا معاون ارجاع در مواردی که شکایت مستقیماً به دادگاه کیفری تقدیم می شود، جاری است.

۲- برابر مواد ۳۷ و ۴۴ قانون آیین‌دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری مکلف‌اند شکایت کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول نمایند. لذا در صورت مراجعه شاکی به ضابطان، ضمن قبول شکایت، در جرائم مشهود، تمام اقدامت لازم را به منظور جمع آوری و حفظ آلات، ادوات، آثار و ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم به عمل آورده و تحقیقات لازم را انجام و بلافاصله شکایت و نتایج اقدامات انجام شده را نزد مقام قضایی مربوط ارسال نمایند. در جرایم غیرمشهود با قید فوریت مراتب را برای کسب تکلیف و اخذ دستورهای لازم به مقام قضایی مربوط اعلام نمایند.

۳- با توجه به الزامی بودن ثبت نام مراجعان در سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیکی)، واحدهای قضایی مستقیماً نسبت به ثبت نام الکترونیکی کلیه شکات و متهمانی که در سامانه فوق ثبت نام نشده اند، اقدام نمایند.

۴- دادستان‌ها و رؤسای دادگستری موظف‌اند بر نحوه پذیرش و ارسال شکایات و فرایند مربوط نظارت نموده و چنانچه صلح و سازش توسط شورای حل اختلاف و اجرای دستور یا تکمیل تحقیقات مقدماتی در شکایاتی که به ضابطان ارجاع می‌شود، در مهلت مقرر میسر نشود، به محض اتمام مهلت مذکور مراتب را پیگیری نمایند.

۵- مرکز آمار و فنآوری اطلاعات قوه قضاییه اقدامات زیر را ظرف سه ماه معمول می‌نماید:

الف- فراهم نمودن ارسال شکایات به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی در شکایاتی که فاقد پیچیدگی قضایی است؛

ب- فراهم نمودن امکان خودکاربری برای اشخاصی که دانش حقوقی لازم جهت طرح شکایت را دارند؛

پ- اطلاع رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص ارسال شکوائیه به مرجع ذیربط و نحوه پیگیری شکایات و نتیجه اقدامات انجام شده به ترتیب مقرر در این بخشنامه از طریق پیامک یا طریق مقتضی دیگر؛

ت- فراهم نمودن اقدامات فنی لازم برای اجرای این بخشنامه در مراجع قضایی؛

ث- فراهم نمودن امکان ارسال شکایات و نتیجه تحقیقات از طریق ضابطان دادگستری به مقام قضایی و ارسال دستورات قضایی به ضابطان از طریق الکترونیک با همکاری ضابطان دادگستری؛

ج- نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک به مرجع قضایی ذیصلاح؛

چ- ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات.

نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه حسب مورد با رؤسای کل دادگستری و دادستان کل کشور می‌باشد.

سید ابراهیم رئیسی- رییس قوه قضائیه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. سلام. علت اینکه کد ثبت جهت ارسال شکایت نشان داده نمیشه و بدین ترتیب ارسال شکایت به قوه قضاییه ممکن نشد.

  2. با سلام
    حق داوطلبان زحمت کش کنکور سراسری را که به دلیل تقلب گسترده در کنکور و فروش و لو رفتن سوالات صورت گرفته، پایمال شده چطور پیگیری کنیم؟؟

  3. باسلام
    ۹ ماهه شکایت کردم که دارم تهدید جانی میشم ۱۲ بار کلانتری رو خبر کردم .و متهم فرار کرد ۲ بار شکایت رسمی کردم پیش دادستان شهر رفتم.فقط جواب سربالا دادن .چون یه شهر تبعیدی هستیم دلیلی نمیشه قاضی و دادستان تبعیدی بهمون بدین .
    من رو با شیشه زدن برادرم رو با ماشین و با اسحله تهدید شدیم .
    داگاه میگه شما طرف رو بگیرین ما میایم می بریمش در حالیکه هیشه طرفمون تو شهره چند بار با ۱۱۰ تماس گرفتیم .
    به بازرسی گفتیم .
    تمام مراحل قانونی رو رفتیم همه میگن دادگاه دیگه همینه و….
    اخرین راه من همین پیام بود .
    من معلمم و همین روزها در صورت جواب ندادن به این پیام لباس از تن در میارم و در میدان شهر میگردم بیاید من رو ببرید وهر کاری دوس دارید بکنید.
    ظمنا توی شهر ما تحت هیچ شرایطی ۱۱۰ زمان وقوع جرم به صحنه نمیاد .به دادستان هم گفتم ولی نتیجه ای نگرفتم .

  4. با سلام تحیات خدمت مقامات قضائی محترم رسیدگی کننده به مشکلات مردم در خصوص شکایات در دادگاه و دادسرا
    احتراما اینجانب کاظم پیغامی …

  5. آقای رئیسی اگردستورالعمل عدم برخورد به پرداخت مهریه واقعیت داشته باشه آیا برای فرزندانتان هم اجرامیکنید،آیالحظه ای دخترمن را به جای دخترخودتان قرار میدین،آیاهزاران مشکل مثل خانه نشینی،افسردگی ومشکلات عدیده دیگر برای یک دختر دراین جامعه،بس نبود که همه جا میگن برابر دستور رئیس قوه قضاییه،هیچ اقدامی برای وصول مهریه انجام نمیشه،اگرترس از پرداخت مهریه نباشه کدام پسرپایبند زندگیشه چون می‌دونه بااین دستورالعمل کسی نمیتونه کاری بکنه،آیااز بعدصدوراین نامه آمارجدائیهاروگرفتین،آیا برای احقاق حق حتما باید کسی جلوی دادگاه خودشو به آتیش بکشه تا کسی حرفشو گوش کنه،ماازبودن شما خوشحالیم،چون فکرمیکردیم پس از مدتها بوی عدالت میاد،شایدم افرادی ازروی قصدکارشکنی میکندبهرحال خواهیم دید که چقدر زمان خواهد برد تا پیگیر خواسته دختران سرزمینم باشیدهمانندفرزندان خودتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا