اطلاعیه سازمان سنجش درباره نحوه اعمال سهمیه ایثارگری با توجه به آیین نامه جدید هیات وزیران

پایگاه خبری اختبار- سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای نحوه اجرای مصوبه جدید هیئت وزیران در خصوص آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در‌ آزمون‌ سراسری سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

این آیین‌نامه روز ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده و نحوه اجرای ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درخصوص سهمیه های ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را تعیین می‌کند.

ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران:

وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده (۲) این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی بیست درصد (۲۰%) از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد (۲۵%) اختصاص دهند.

تبصره‌ ـ کسب حداقل هفتاد درصد (۷۰%) حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی الزامی می‌باشد. این میزان درخصوص رشته‌های پزشکی هشتاد درصد (۸۰%) حدنصاب شرایط علمی می‌باشد.

سهمیه ورود با پنج‌درصد (۵%) سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه به سی‌درصد (۳۰%) افزایش یابد. (الحاقی )

تبصره الحاقی ـ در صورتی‌که سهمیه بیست و پنج درصد (۲۵%) ایثارگران (مشمولین ماده (۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و پنج‌درصد (۵%) سهمیه اختصاصی جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی بیست و پنج درصد (۲۵%) ایثارگران را مازاد بر پنج درصد (۵%) مذکور به جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

متن اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور به شرح زیر است:

به ‌اطلاع‌ داوطلبان آزمون‌ سراسری‌ سال ۱۴۰۱ می رساند، با توجه به مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ هیئت محترم وزیران، آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح ذیل ابلاغ گردید:

۱-    ماده (۳) آیین نامه اجرایی: «مشمولین استفاده از سهمیه صرفاً یکبار در هر مقطع آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی می­توانند در دوره روزانه دانشگاههای دولتی از سهمیه استفاده نمایند. چنانچه پس از قبولی و ثبت نام در رشته محل مذکور از ادامه تحصیل انصراف دهند و یا ثبت نام ننمایند، مجدداً حق استفاده از سهمیه در آن مقطع تحصیلی را ندارند.»

۲-    ماده ۴ آیین نامه اجرایی: «استفاده مجدد مشمولین پذیرفته شده در هر مقطع در آزمون های سراسری و تحصیلات تکمیلی در دوره های شبانه (نوبت دوم) پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره های شهریه پرداز از سهمیه مشمولین این آیین نامه در صورت انصراف از تحصیل علاوه بر ماده (۳) این آیین نامه حداکثر تا یکبار دیگر بلامانع است.»

با توجه به موارد فوق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ که دارای قبولی در آزمونهای سال ۱۴۰۰ و یا قبل از آن در دوره روزانه که شامل رشته های فرهنگیان و مناطق محروم نیز می باشد، یا حداقل دو بار در دوره های غیرروزانه پذیرفته شده­اند، امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران را ندارند و فقط داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ که دارای یکبار قبولی با استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمونهای سال ۱۴۰۰ و یا قبل از آن در دوره های غیر روزانه (شبانه «نوبت دوم»، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره های شهریه پرداز) هستند مشمول ماده ۴ آیین نامه مذکور می باشند. لذا آن دسته از داوطلبانی که رشته قبولی سهمیه ایثارگران آنان در سالهای گذشته در دوره­های غیر روزانه بوده لازم است برای بررسی اعمال مجدد سهمیه ایثارگران وضعیت خود را با اعلام یکی از حالات ذیل در زمان انتخاب رشته مشخص نمایند. بدیهی است با افرادی که اطلاعات غلط ارائه نمایند طبق مقررات و ضوابط رفتار خواهد شد.

۱-    دارای یکبار قبولی با سهمیه ایثارگران در رشته دوره های غیر روزانه (شبانه «نوبت دوم»، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره های شهریه پرداز) سال ۱۴۰۰ و قبل از آن بوده و در رشته قبولی ثبت نام نکرده ام، یا انصراف داده ام و یا شاغل به تحصیل هستم و بعد از اعلام نتایج آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ انصراف خواهم داد و متقاضی استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران هستم.

۲-    دارای یکبار قبولی با سهمیه ایثارگران در رشته دوره های غیر روزانه (شبانه «نوبت دوم»، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره های شهریه پرداز) هستم و در رشته قبولی با سهمیه ایثارگران فارغ التحصیل شده ام و یا در حین تحصیل هستم و یا تمایلی به استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران ندارم.

لازم به توضیح است داوطلبانی که بند ۱ را انتخاب نمایند سهمیه ایثارگران برای آنها در گزینش نهایی اعمال خواهد شد و قبولین می­بایست گواهی عدم ثبت نام و یا انصراف خود را در زمان ثبت نام در رشته قبولی سال ۱۴۰۱ به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مربوط ارائه نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید سوالی در مورد سهمیه ۲۵ درصدی داشتم؟ این سهمیه چند بار قابل استفاده هست!؟ من خودم در حدی میدونم که یک بار روزانه و دو بار هم شهریه پرداز میتونی استفاده کنی (سوال اصلی من این است که اگه در انتخاب رشته هیچ دانشگاهی قبول نشم یا نخوام اصلا انتخاب رشته کنم سهمیه من واسه کنکور سال آینده اعمال میشه یا نه ) الان ۳ سال هست پشت کنکوری هستم تا به رتبه دلخواه برسم؛ ولی الان یکی از مشاوران شهرمان گفت که تو دیگه نمیتونی واسه کنکور سال بعد از سهمیه استفاده کنی در حالی که من اصلا هیچ ورودی رشته دانشگاهی در این مدت نداشتم و نخواستم انتخاب رشته کنم تا از ظرفیت سهمیه ۲۵ درصدی استفاده کنم آیا این حرف صحت داره؟ خیلی ممنون میشم اگه اطلاعاتی در این زمینه دارین راهنمایی کنید.

  2. سلام و خسته نباشید
    بنده مشمول بند یک هستم و سهمیه بعدازاجرای این قانون به من تعلق میگیرد
    درحال حاضر که سهمیه اعمال نشده است برای انتخاب رشته ی فرهنگیان مجاز نشده ام ولی اگر اعمال شود مجاز خواهم شد
    درحال حاضر که سهمیه اعمال نشده و مجاز نشده ام به چه صورت دانشگاه فرهنگیان را انتخاب رشته کنم؟

  3. سلام. متاسفانه سهمیه ۵درصدی در کنکور هیچ تاثیری ندارد ودانش آموزان ۵درصدی با مناطق سنجیده میشوند وبیشتر اوقات دو دانش آموز در سهمیه مناطق و۵درصدی که با رتبه یکسان که مقایسه میکنیم دانش آموز با سهمیه مناطق شانس قبولی بیشتری داشته وهمان دانش آموز ۵درصدی با رتبه یکسان اصلا پذیرش نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا