آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

مصوب ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ هیات وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۸/۶ به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد: 

آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ شورا: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.

ب ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورا.

پ ـ سمات: سامانه ملی مدیریت اطلاعات تحقیقاتی.

ت ـ دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ .

ث ـ طرح: طرح (پروژه) پژوهشی، مطالعاتی یا فناورانه که از محل منابع عمومی یا سایر منابع تأمین اعتبار می‌شود.

ج ـ پایان نامه و رساله: پژوهشی که توسط داوطلبان کسب مدارج علمی از طریق فرایندهای تعریف­شده توسط وزارتخانه­های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری به انجام می‌رسد.

چ ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ماده۲ـ دبیرخانه موظف است با استفاده از امکانات و ظرفیت­های موجود، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، سمات را با رعایت الزامات فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در محیط شبکه (وب)، بازطراحی، ارتقاء و راه‌اندازی و سپس آن را نگهداری، روزآوری و پشتیبانی کند. اعتبارات مورد نیاز در بودجه سالانه دبیرخانه پیش‌بینی می‌شود.

تبصره ـ دستگاه اجرایی موظف است اطلاعات مربوط به طرح‌ها را بعد از آماده‌سازی سمات، در آن ثبت کند.

ماده۳ـ رییس یا بالاترین مقام مجاز دستگاه اجرایی، مسئولیت ثبت و درستی اطلاعات بارگذاری‌شده در سمات را بر عهده دارد و مکلف است یک نفر را به عنوان رابط سمات به دبیرخانه معرفی کند.

ماده۴ـ ثبت طرح‌ها در سمات به صورت زیر انجام می‌شود:

الف ـ دستگاه اجرایی اطلاعات صحیح کتاب‌شناختی و چکیده پیشنهاده (پروپوزال) هر طرح را پس از تصویب و پیش از انعقاد قرارداد، به شیوه­ای که دبیرخانه تعیین می‌کند، در سمات ثبت و شناسه (کد) رهگیری را ظرف یک هفته به صورت برخط دریافت و پس از آن نسبت به انعقاد قرارداد اقدام می‌کند. در صورت عدم رعایت شیوه‌نامه در ثبت اطلاعات، دبیرخانه حداکثر ظرف سه روز موارد را به دستگاه اجرایی ذی‌ربط منعکس می‌کند .

ب ـ دستگاه اجرایی موظف است پس از تأیید گزارش نهایی و پیش از تسویه حساب طرح دارای شناسه (کد) رهگیری، آخرین اطلاعات کتاب‌شناختی و چکیده گزارش نهایی آن را در سمات بارگذاری و ظرف یک هفته به صورت برخط گواهی ثبت پایان طرح را از سمات دریافت کند.

پ ـ استفاده از هرگونه اعتبارات مصوب و سایر منابع مالی مربوط به دستگاه‌های اجرایی جهت پرداخت به طرح‌های یادشده منوط به رعایت قوانین و مقررات مربوط و مفاد این آیین‌نامه است.

ماده۵ ـ دبیرخانه مکلف است مجموعه اطلاعات طرح شامل اطلاعات کتاب‌شناختی و چکیده مندرج در سمات را به صورت رایگان با امکان جستجو و گزارش­گیری در دسترس عموم قرار دهد. هرگونه استفاده از اطلاعات طرح‌های پژوهشی یا فناوری که در سمات منتشر می‌شود، در چهارچوب قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان ـ مصوب۱۳۴۸ـ و اصلاحات بعدی آن و سایر قوانین و مقررات مربوط امکان‌پذیر است.

تبصره ـ دستگاه­های اجرایی می­توانند گزارش کامل طرح­ها را با رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ـ مصوب ۱۳۸۸ ـ در اختیار متقاضیان قرار دهند.

ماده۶ ـ دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی موظفند از طریق پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) فهرست و اطلاعات کتاب‌شناختی و چکیده پایان­نامه­ها و رساله‌های موضوع این آیین‌نامه را در سمات قرار ‌دهند.

ماده۷ـ نحوه عمل درخصوص اطلاعات و داده­های دارای موضوعات امنیتی، دفاعی و دارای طبقه‌بندی موضوع قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی ـ مصوب۱۳۵۳ ـ و آیین‌نامه اجرایی آن، طبق آیین­نامه اجرایی موضوع تبصره بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ماده۸ ـ دبیرخانه موظف است تا پایان شهریورماه هر سال، گزارش عملکرد سال گذشته سمات را در خصوص اجرای این آیین‌نامه تهیه و به سازمان و شورا گزارش کند.

ماده۹ـ مسئولیت نظارت بر اجرای این آیین‌نامه بر عهده دبیرخانه است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران:

دستگاههای اجرائی موظفند به‌منظور افزایش بهره‌وری نظام ملی نوآوری، اجتناب از اجرای پژوهش‌های تکراری و انتشار اطلاعات و ایجاد شفافیت در انجام طرحهای(پروژه‌‌های) تحقیقاتی و با هدف شناسایی و به‌کارگیری و تجاری‌سازی دستاوردهای حاصل از پژوهش و توسعه، فهرست طرحهای پژوهشی و فناوری و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را در سامانه «سمات» ثبت کنند. سازمان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظفند ظرف مدت یک‌سال از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، ساز و کار اجرائی مورد نیاز را تهیه کنند و به تصویب هیأت وزیران برسانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا