آیا شرایط پذیرش داوطلبان آزاد و ایثارگر در آزمون وکالت تغییر کرده است؟

نگاهی به نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۱۳۹۷

شرایط پذیرش داوطلبان آزمون وکالت تغییر کرده است

✍ مونا زنده‌دل

با آغاز روند اعلام ظرفیت کانون‌های وکلای دادگستری برای آزمون وکالت سال ۱۳۹۷، اعلام این ظرفیت‌ها به‌صورت تفکیک‌شده برای دو سهمیه آزاد و ایثارگر، ابهاماتی را برای داوطلبان آزمون امسال ایجاد کرده است.

هرچند که همواره در آگهی ثبت‌نام آزمون وکالت ذکر می‌شد که بخشی از ظرفیت اعلامی هر کانون به داوطلبان ایثارگر اختصاص دارد، این نخستین‌بار است که تعداد هر کدام از این دو سهمیه مشخصاً اعلام می‌شود.

شرایط پذیرش ایثارگران در آزمون وکالت ۱۳۹۷ چه تغییری کرده است؟

پاسخ ساده و کوتاه به این سؤال این است: «هیچ تغییری

اما چرا امسال اعلام ظرفیت‌ها به شکل تفکیک‌شده صورت می‌گیرد؟ پاسخ به این سؤال را باید در حاشیه‌های آزمون وکالت سال گذشته (۹۶) جست.

تا سال ۱۳۹۵ طبق ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کانون‌های وکلای دادگستری مکلف بودند ۲۵% ظرفیت پذیرش خود را به خانواده شاهد شامل خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالأثر یا اسیر شده باشد، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان با شش‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش‌ماه سابقه حضور در جبهه و در صورت واجد شرایط بودن اختصاص بدهند.

با توجه به این ماده، به‌طور مثال، کانونی که ۹۰ نفر اعلام ظرفیت می‌کرد، می‌‌بایست حداقل ۲۲ نفر از این ۹۰  نفر را از میان داوطلبان ایثارگر جذب می‌نمود. اما معمولاً عده اندکی از مشمولان این ماده موفق به کسب حد نصاب علمی لازم برای قبولی در آزمون وکالت می‌شدند. به عنوان نمونه در آزمون وکالت ۹۴ فقط یک نفر از داوطلبان سهمیه ایثارگر موفق به کسب حدنصاب لازم برای پذیرش نهایی در کانون وکلای آذربایجان غربی که ۹۰ نفر ظرفیت داشت شد. در عمل، کانون‌های وکلا، ظرفیت ِ خالی‌مانده از سهمیه ایثارگران را به داوطلبان آزاد اختصاص می‌دادند. یعنی کانون وکلای آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۴، یک نفر داوطلب ایثارگر و ۸۹ نفر داوطلب آزاد را پذیرش کرد.

اما این ماده با اصلاحاتی روبرو شد:

با توجه به بند چ ماده۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه… -مصوب ۱۴اسفند ۱۳۹۵- که از امسال ۱۳۹۶ اجرایی شد، ماده ۵۹ مکرر به شرح زیر به قانون فوق‌الذکر، الحاق شد:

ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

بر اساس این حکم جدید این افراد که قبلاً و در زمان حکومت مادۀ ۵۹ مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران نبودند، به افراد دارای سهمیه افزوده شدند:

۱- جانبازان با درصد جانبازی ۱۰ تا ۲۵ درصد

۲- آزادگان با سه تا شش ماه سابقه اسارت

۳- همسر و فرزندان جانبازان ۲۵% و بالاتر

۴- فرزندان و همسران آزادگان

۵- فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

بنابراین؛

اولاً، ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه ایثارگران، از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش یافت؛

ثانیاً، گروه بیشتری از افراد مشمول تعریف جدید شدند.

در این میان، فرزندان جانبازان و آزادگان و رزمندگان که در سنین جوانی هستند و به تازگی فارغ‌التحصیل شده و عموماً از آمادگی علمی بالاتری نسبت به سایر مشمولان سهمیه ایثارگری برخوردارند، در آزمون سال ۹۶ حائز نمره‌ها و ترازهای بالایی شدند و حد نصاب علمی لازم (۷۰ درصد از نمره‌ی آخرین فرد قبول‌شده در سهمیه آزاد) را کسب کردند.

به این ترتیب تمام ظرفیت اختصاص‌یافته به ایشان در اغلب کانون‌ها پر شد و برخلاف سال‌های گذشته، داوطلبان سهمیه آزاد امکان استفاده از ظرفیت خالی‌مانده سهمیه ایثارگران را پیدا نکردند.

برای مقایسه، در همان کانون وکلای آذربایجان غربی که در آزمون وکالت ۱۳۹۶، شصت نفر اعلام ظرفیت کرده بود، ۴۲ نفر در سهمیه آزاد و ۱۸ نفر در سهمیه ایثارگر پذیرفته شدند. به‌عبارت دیگر تمام مشمولان سهمیه ایثارگری در این کانون موفق به کسب حد نصاب علمی لازم شدند.

این امر این شائبه را برای داوطلبان ایجاد کرد که ظرفیت سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ چندین برابر شده است و بر اساس همین برداشت، اعتراضات متعددی نسبت به کانون‌های وکلای دادگستری صورت گرفت، حال آن‌که کانون‌های وکلا در این مورد تصمیم‌گیرنده نبوده و صرفاً مجری حکم قانونی و مصوبه مجلس شورای اسلامی هستند.

بنابراین در سال جاری، کانون‌ها به اعلام دقیق ظرفیت هر یک از دو سهمیه مبادرت کرده‌اند تا از ایجاد حاشیه‌هایی مانند آزمون سال گذشته پیش‌گیری شود. به‌عبارت دیگر، همانطور که در صدر این مطلب نیز ذکر شد، ضوابط پذیرش داوطلبان ایثارگر در آزمون وکالت ۱۳۹۷ هیچ تغییر جدیدی نداشته است.

لازم به تأکید است که طبق روال هر ساله، هر یک از داوطلبان آزمون وکالت در میان داوطلبان سهمیه خودش به رقابت می‌پردازند و رتبۀ اعلام شده برای هر داوطلب، مشخص کننده موقعیت داوطلب در میان داوطلبان همان سهمیه است؛ بنابراین برای مثال در هر کانون یک نفر با رتبه یک در سهمیه آزاد و یک نفر دیگر با رتبه یک در سهمیه ایثارگران خواهیم داشت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام کسی هست که کانون کرج با سهمیه ایثارگری شرکت کرده باشه لطفا یه اطلاعاتی در رابطه با درصدهاش بده ممنون میشم

  2. سلام پدر من سپاه آذربایجان غربی سرباز بوده ۱۰ ماه تا ۳۱ شهریور ۶۷ و بقیه سال ۶۹و ۷۰ که جمعا ۲۲ ماه شد و کسری ۱۳ ماه بهم دادن، آیا شامل سهمیه رزمندگان برای آزمون میشم یا نه

  3. سلام دوستان کسی خبری از سهمیه ایثارگری نداره من پدر دوازده ماه داوطلبانه درجبهه حضور داشته و کد ایثارهم از فرماندهی انتظامی تهران گرفتم ولی بعضیا میگن نیروی انتظامی سهمیش فقط ۵درصد واسه آزمون سراسریه در حالی که برنامه ششم توسعه اون رو شامل وکالت هم میدونه میشه راهنمایی کنید

  4. امر فرمودن که ۳۰ئرصد حتمأ باید ایثارگر باشه حالا چه حدنصابو بیارن چه نیارن
    دوست من با معدل ۵ توسال ۹۶ کانون البرز فبول شد!!

  5. سلام سهمیه ایثارگران شامل کسانی می شود ک کارت ایثارگری دارند؟پدر من ۶ سال جبهه منطقه دارن برای ارتش که کارت ایثارگری دارند ایا مشمول این سهمیه هستن؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. الآن این سهمیه ها رو که جدا کردن باز ابهام داره و ممکنه کسی با وجود شایستگی رد بشه ،مثلآ ممکنه بعضی از ایثارگران حتی نصف درصدهای کسی که از سهمیه آزاد رد میشه رو کسب نکنن ولی چون سهمیه جدا به ایثارگران دادن قبول بشن و یا ممکنه یه نفر دیگه از ایثارگران با وجود کسب نمره بیشتر از کسایی که سهمیه آزاد شرکت کردن و قبول شدن در سهمیه ایثارگران رد بشه و در رقابت با کسانی هم که سهمیه آزاد هستن قرار نگیره،اینکه بگیم احتمال این فرضیه ضعیفه جواب خوبی نیست چون حتی اگر یک نفر هم به این شکل حقش ضایع بشه و قبول نشه باز بی عدالتیه…

  7. باورتون نمیشه چقد وکیل بیکار داریم واصلا پرونده نیست یا اگه هست مردم پول ندارن که پرداخت کنن اوضاع وکالت خرابه بنظر من اگه میتونید ی شغل دولتی پیدا کنید بهتر از اینکه سراغ وکالت برید

    1. خانم لیلا من خودم کارمند دولت هستم و به عنوان نماینده حقوقی اداره کار میکنم. برخلاف تصور شما و اکثر دوستان کارشناس حقوقی ادارات بسیار تحت فشار هستن و استرس وحشتناک کل زندگیشون رو فرا گرفته و در عوض حقوق ناچیزی دریافت میکنن. من امسال دارم تمام تلاشم رو میکنم که وکالت قبول بشم و از اینجا استعفا بدم

  8. سلام
    یعنی اگر کسی سهمیه ایثارگران رو شرکت کرد و در اون سهمیه مجاز نشد ولی با درصدهابی که زده بود برای سهمیه آزاد میتونست قبول بشه،دیگه در رقابت با کسایی که سهمیه آزاد شرکت کردن قرار نمیگیره و رد میشه؟
    خواهشا اگر کسی میتونه پاسخ بده…

    1. سلام

      برای قبولی در سهمیه ایثارگران، داوطلب باید حداقل ۷۰ درصد از نمره آخرین فرد قبولی در سهمیه آزاد رو کسب کنه

      کسی که در سهمیه ایثارگر نمره کافی نیاره صد در صد در سهمیه آزاد هم پذیرفته نمی‌شه

    2. سوال جالبی هست هر چند که امکان وقوع چنین اتفاقی نزدیک به محال است اما امر محال را هم می توان فرض کرد

      بعلت محدویت سهمیه ایثارگران نسبت به سهمیه آزاد که ۳۰ به ۷۰ است طبیعتا ظرفیت پذیرش سهمیه آزاذ نسبت به سهمیه ایثارگران نیز بیشتر است اما در اینصورت آیا کسی که از سهمیه ایثارگران ثبت نام کرده و آزمون داده ولی بعلت محدودیت پذیرش سهمیه ، از پذیرش بازمانده در صورت اخذ حدنصاب سهمیه آزاد و امکان پذیرش در آن سهمیه ، صرفا بخاطر ثبت نام از سهمیه ی ایثارگران از قبولی باز می ماند ؟ بنظر می رسد عدم پذیرش مشارالیه با این بهانه چندان موافق عقل و منطق و عدالت نباشد ، چرا که سهمیه آزاد را می توان بصورت اعم در نظر گرفت و درصورت اخذ رتبه ی مورد پذیرش در آن سهمیه برغم ثبت نام در سهمیه ایثارگران و عدم قبولی در سهیه اخیر به دلیل محدودیت ظرفیت.فرد را می توان در سهمیه آزاد پذیرفت

  9. سلام و وقت بخیر،
    یه سوال دارم
    با توجه به اخبار منتشره، آیا از امسال آزمون مشاوران قوه قضاییه برگزار میشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  10. شاید تغییر کرده شما از کجا اطلاع داری سریع میگید نه ، اصلاحیه اسکودا در دفترچه احتمال ۹۰%راجع به سهمیه بوده که فعلا جزییاتش بیرون نیومده

    1. بحث سهمیه بر اساس قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اعمال میشه

      اسکودا در این مورد تصمیم‌گیرنده نیست که بخواد چیزی رو تغییر بده

      قانون هم که فعلا عوض نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا