گواهی پایان­‌کار و نحوه دریافت آن

گواهی پایان­‌کار ساختمان و نحوه دریافت آن

گواهی پایان­‌کار، سندی است که پس از اتمام کلیه عملیات ساختمانی، بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی او توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌شود. گواهی پایان­‌کار باید به تائید تمام ناظران ساختمانی برسد و پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می­‌شود.

شناسنامه فنی و ملکی، سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر می­شود و در این شناسنامه چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و ضوابط کیفیت فنی ساختمان قید می‌شود. بر مبنای قانون، ارائه این شناسنامه در تمام نقل و انتقالات ساختمان برای آگاهی خریدار از مشخصات ساختمان الزامی است.

صدور گواهی پایان کار ساختمان به این معنی است که از لحاظ مقررات فنی و شهرسازی و از نظر شهرداری و سازمان‌­های ذیربط قانونی، ساختمان احداث شده مورد تائید است. تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان از سوی شهرداری صادر نشود، امکان تنظیم صورت­‌مجلس تفکیکی به‌­وسیله اداره ثبت اسناد و املاک، وجود ندارد و تا زمانی که صورت­‌مجلس تفکیکی وجود نداشته باشد، امکان صدور سند مالکیت مجزی برای هر یک از واحدهای احداث شده در ساختمان وجود ندارد. به عبارت دیگر، گواهی پایان‌کار پیش­‌نیاز صدور سند برای ساختمان است. پایان کار یکی از مهمترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص می‌شود.

پس از اتمام روند احداث ساختمان برای دریافت گواهی پایان­‌کار، باید به شهرداری که پروانه احداث بنا را صادر کرده است، مراجعه کرد. یک سری مدارک باید تهیه شود. ابتدا باید فرم درخواست پایان کار ساختمان تهیه و تکمیل شود.

باید توجه داشت اگر ساخت و ساز برای نوسازی بوده است، عوارض نوسازی پرداخت و رسید آن دریافت شود. سپس با ارائه سند مالکیت رسمی، درخواست در دبیرخانه شهرداری همراه با شماره و تاریخ ثبت و زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی تعیین می­‌شود. کارشناسان دفتر فنی و شهرداری از ساختمان بازدید می‌کنند که مدارک بازدید و تأیید آنان و هم­چنین فرم تکمیل‌شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر، برای اخذ گواهی پایان­‌کار ضروری است. پس از بازدید صورت گرفته، در صورتی که ملک خلافی نداشته باشد به قسمت محاسبات  که شامل ارائه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بنا (شامل پیش­‌نویس پایان­‌کار و تأیید رئیس بازرسی) است می­‌رود.

پس از ارجاع به واحد محاسبات، اگر بدهی قبلی وجود نداشته باشد، مدارک تکمیل و پیش­‌نویس تهیه می‌­شود؛ اما اگر بدهی قبلی داشته باشد، ابتدا بدهی اخذ و تسویه حساب ارائه می­‌شود و سپس مدارک تکمیل و پیش‌­نویس تهیه می­‌شود. در نهایت به ترتیب به تأیید رئیس نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه می­‌رسد و گواهی پایان­‌کار صادر و به مالک تسلیم می‌­شود.

تذکر

در صورتی که ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، در کمیسیون‌های داخلی و ماده ۱۰۰ بررسی می­‌شود و پس از تعیین تکلیف در این کمیسیون، بقیه مراحل اجرا می‌شود. در این حالت با ارسال درخواست کتبی به مالک، طی مهلت ده روزه از وی توضیح می­‌خواهند و سپس تصمیم می­گیرند. در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق می‌گیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان­‌کار ساختمان مالک انجام می‌شود. اما اگر او جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر می‌شود. حکم تخریب از سوی شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود و اگر ظرف دو ماه قلع بنا صورت نگیرد، شهرداری رأساً اقدام و هزینه‌ها را از مالک دریافت می‌کند.

مدارک لازم برای ثبت فرم درخواست گواهی پایان‌کار

اصل و تصویر مدرک مالکیت؛

اصل کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین؛

نقشه ساخت تفکیکی با مهر و امضاء مهندس ذیصلاح توسط مالک یا مهندس ذیصلاح مشخص شده باشد؛

اصل و تصویر صورت­‌مجلس تفکیکی برای املاک دارای سند آپارتمانی یا املاک اوقافی؛

اصل کپی انحصار وراثت در صورت فوت مالک؛

نقشه GIS که محل ملک روی آن توسط مالک یا مهندس ذیصلاح مشخص شده باشد؛

الزامی بودن حضور مالک یا وکیل قانونی؛

اصل کپی وکالت­نامه و شناسنامه و کارت ملی وکیل یا قائم مقام قانونی در صورت مراجعه وکیل قانونی؛

گزارش مهندس ناظر (شماره یا تصویر گزارش ارائه شده به دفاتر خدمات الکترونیک)؛

فیش­‌های آب، برق، گاز، تلفن و نوسازی.

مدارک لازم برای تهیه پیش­‌نویس

تأییدیه استاندارد آسانسور برای ساختمان­های دارای آسانسور؛

تأییدیه آتش‌نشانی؛

فیش نوسازی سال جاری پرداخت شده؛

برگه گواهی اتمام بنا با تأیید امضای محضری توسط مالک و ناظر؛

نامه تسویه حساب کامل برای املاکی که عوارض آن­ها تقسیط شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا