مجلس شورای اسلامی کلیات طرح «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را رد کرد

مجلس شورای اسلامی کلیات طرح «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» را رد کرد

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان از مخالفت مجلس با کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد و گفت: کلیات این طرح رد شد اما چنانچه دولت در این زمینه لایحه‌ای ارائه دهد، طرح مذکور مجددا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با اینکه تکلیف این طرح پس از مخالفت مجلس چه خواهد شد گفت: چنانچه دولت در این زمینه لایحه‌ای ارائه ندهد، امکان تصویب طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا شش ماه دیگر در قالب طرح امکان‌پذیر نیست.

گفتنی است دو فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، روز گذشته در صحن علنی مجلس مطرح و از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر با ۱۴۰ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

نمایندگان موافق با طرح اعطای تابعیت به فرزندان غیر ایرانی تعیین تکلیف صدها هزار فرزند غیر ایرانی را برای برون رفت از مشکلات فعلی ضروری دانستند در حالی که مخالفان طرح مذکور تصویب این طرح را سبب استمرار بخشیدن به مهاجرت های غیر یرانی‌ها به کشور عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، قاسم جعفری در نشست علنی امروز یکشنبه (۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی، در مخالفت با کلیات طرح مذکور دو تابعیتی، گفت: تعداد زیادی از کسانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند مشکل میدانی است که دغدغه جدی دراز مدتی را ایجاد کرده است اما تصویب این طرح مشوقی برای تابعه‌ها در آینده خواهد شد چرا که این ازدواج‌ها اغلب در استان‌های مرزی و از سر فقر به وجود آمده است. رسمیت بخشیدن مسیر را برای تبعه خارجی باز می‌کند، از این رو ملیت و هویت ایرانی را دچار مشکل می‌کند.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی موارد در این طرح مبهم است، گفت: سلب تابعیت پدر یا اقامت دائم به واسطه فرزند در این طرح مشخص نشده است. همچنین براساس ماده ۹۷۶ قانون مدنی بخشی از دغدغه دو تابعیتی‌ها رفع شده است و نیازی به تصویب مجدد قانون برای این افراد وجود ندارد.

محمد دهقان در موافقت با طرح مذکور گفت: افرادی در اوایل انقلاب از کشورهای همسایه به ایران آمده و به صورت شرعی با دختران ایرانی ازدواج کردند، حاصل ازدواج این افراد جمعیت کثیری است که به نظر می‌رسد صدها هزار نفر را شامل می‌شود. از آنجائیکه این فرزندان در ایران متولد شده و زندگی می‌کنند باید دارای هویت ایرانی باشند. هر چند که در این طرح ذکر شده است قبل از ۱۸ سالگی هویت پیدا کنند تا خدمات به آن‌ها ارائه شود اما افرادی که ۱۸ سال به بالا هستند می‌توانند به صورت اختیاری تابعیت ایرانی پیدا کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: طرحی که در سال ۸۵ در خصوص تعیین تکلیف دو تابعیتی‌ها به تصویب رسید مناسب نبود و نتوانست مشکلات این افراد را برطرف کند. در حقیقت شناسنامه‌دار کردن فرزندان دو تابعیتی اقدامی انسانی است که باید مورد توجه واقع شود.

نادر قاضی پور در مخالفت با طرح مذکور تصریح کرد: تصویب طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیر ایرانی سبب استمرار مهاجرت‌های بسیاری از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش به کشور خواهد شد همانگونه که در سال‌های گذشته مهاجرت‌ها هزار برابر شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم افزود: دو تابعیت‌ها عمدتا کسانی هستند که بدون اجازه و گذرنامه وارد کشور شده‌اند، از این رو قانونی کردن افرادی که بدون قانون وارد کشور شده‌اند درست نیست. همچنین با تصویب این طرح مرزها همواره خطرپذیرتر از قبل خواهند شد و با مشکلات نژادی، قومی و مذهبی روبرو خواهیم شد.

قاضی پور با اشاره به اینکه بازار کار در کشور با شرایط بحران روبرو است، گفت: جوانان نخبه و با مدرک دکتری و سرمایه‌داران ایرانی جذب کشورهای اروپایی می‌شوند، در حقیقت نابغه صادر می‌کنیم و کارگر ساده وارد خواهیم کرد لذا تصویب این طرح مسائل امنیتی ایجاد می‌کند چرا که هر پناهنده غیرقانونی ایرانی لحاظ خواهد شد.

کمال علیپور خنکداری در موافقت با طرح مذکور یادآور شد: بسیاری از جوانان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بی‌شناسنامه و بی‌هویت هستند لذا این افراد به تحصیل و امکانات نیاز دارند، در حقیقت دفاتر رسمی باید نسبت به ازدواج موقت زنان ایرانی با مردان خارجی دقت لازم را داشته باشند، حال که شرایط بدین شکل پیش آمده تنها با کمک به این افراد می‌توان مشکلات‌شان را رفع کرد.

محمدعلی پورمختار در مخالفت با طرح مذکور تائید کرد: تصویب این طرح در آینده‌ای نزدیک مسائل امنیت ملی، اجتماعی و سیاسی کشور را با مشکل مواجه می‌کند. انتظار می‌رود از برخوردهای احساسی خودداری شود چرا که این افراد قاعدتا برخلاف قانون جمهوری اسلامی ازدواج کردند و نباید زمینه برای اقدامات بعدی این افراد مهیا شود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات نامشروع نباید با رأی نمایندگان مشروعیت یابد، گفت: فرزندان دوتابعیتی صدها برابر فرزندان شهدای غیرایرانی هستند از این رو بهتر است به قانونی که در ۲/۷/۸۵ به تصویب رسیده تمکین کرد. همچنین بند ۵ ماده ۹۷۶ قانون مدنی تاکید کرده است کسانی که از پدر تابعه خارجی متولد می‌شوند پس از یک سال از ۱۸ سالگی می‌توانند در ایران اقامت کنند و براساس مقررات کشور به تحصیل بپردازند.

پورمختار تاکید کرد: ابزار تشویقی قانونی نباید برای کسانی که مشخص نیست تعلق خاطر به ایران داشته باشند ایجاد کرد.

محمد آصفری در موافقت با طرح مذکور با اشاره به اینکه مشکلات ناامنی با تصویب این طرح حل می‌شود، گفت: تعیین تکلیف فرزندان شهدای غیرایرانی و افرادی که در کشور زندگی می‌کنند اما از خدمات محروم هستند لازم است، این طرح راهکار برون رفت از مشکلاتی که به سبب دو تابعیتی ها در کشور به وجود آمده را فراهم کند.

سخنگوی وزارت کشور در جریان بررسی کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیر ایرانی گفت: تصویب این طرح سبب تشویق مهاجرت به ایران خواهد شد و از آنجائیکه این طرح بار مالی برای دولت رقم می‌زند بهتر است که به کمیسیون مربوطه برگردد و مورد کارشناسی بیشتر واقع شود.

غلامرضا کاتب در اخطار قانون اساسی به طرح مذکور گفت: این طرح یک بار توسط شورای نگهبان رد شده است چرا که حدود یک میلیون  افراد بدون شناسنامه و دو تابعیتی از خدمات بهداشتی آموزشی و حتی دریافت یارانه محروم هستند که با تصویب این طرح بار مالی بسیاری بر دوش دولت گمارده می‌شود.

دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار کاتب گفت: اخطار شما از نظر بار مالی درست است اما مربوط به جزئیات است که می‌توان آن را رفع کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا