آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

مصوب: 1400/12/15 هیات وزیران

آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند

١- قانون: قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵

۲- مؤسسه: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).

٣- دفتر: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی).

ماده ۲- وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراکز علمی و جهاد دانشگاهی، مراکز فرهنگی و هنری، حوزه های علمیه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری ها و سایر دستگاههای مربوط موظفند به منظور پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی حوزوی از طریق شورای عالی حوزه های علمیه و دانشگاهی، تشکل های اجتماعی – فرهنگی مردم نهاد در زمینه اسلام شناسی، شیعه شناسی، ایران شناسی و اندیشه های انقلاب اسلامی و شخصیتها و نهادها و مجامع تقریبی و همچنین گسترش شبکه های مجازی بین المللی و فعالیتهای رسانه ای و هنری با ساماندهی مادی و معنوی و توسعه سرمایه انسانی و مقابله با جبهه معاند نظام اسلامی اقدامات و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

ماده ۳- دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲) این آیین نامه مکلفند برنامه های عملیاتی خود در راستای اجرای بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون را به منظور پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کنند.

ماده ۴- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است تمهیدات لازم جهت اجرایی شدن برنامه ها و اقدامات دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲) این آیین نامه و همچنین اجرایی شدن خط مشی حضرت امام خمینی (ره) و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را از طریق درج در بودجه سنواتی، ضوابط اجرایی بودجه، بخشنامه بودجه، موافقتنامه اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه ای حسب مورد و ساماندهی نحوه هزینه کرد اعتبارات، پیش بینی نماید.

ماده ۵ – به منظور تحقق مفاد بند (ب) ماده (۳۷) قانون، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد دانشگاهی و کلیه دانشگاهها و پژوهشگاهها مکلفند اقدامات زیر را با هدف زنده و نمایان نگهداشتن مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) انجام دهند:

١- تقویت مطالعات، پژوهشها و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با محوریت موضوعات یادشده.

۲- اتخاذ تمهیدات لازم جهت طرح موضوعات فوق در رشته های مختلف تحصیلی علوم انسانی به تناسب رشته های مزبور و ارزیابی نتایج حاصل شده و تدوین مباحث جدید با توجه به تحولات فرهنگی جامعه.

٣- حمایت از فعالیتهای فوق برنامه دانشجویی مرتبط با موضوعات یادشده، از طریق برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها، همایش ها، نشست های تخصصی، اردوها و برنامه های گردشگری

ماده ۶- به منظور حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

١- برگزاری جشنواره های فرهنگی، هنری، رسانه ای، دینی و قرآنی در سطح ملی و معرفی برترین آثار فرهنگی، ادبی و هنری در سطح داخلی و بین المللی

۲- تجهیز کتابخانه های عمومی و کتابخانه های مدارس، دانشگاهها و مراکز دانشگاهی، علمی و حوزوی به آثار حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با همکاری مؤسسه و دفتر.

٣- حمایت از تولید و نشر موضوعات مرتبط با این آیین نامه در فضای مجازی.

ماده ۷ – وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف است براساس تقاضای موسسه یا دفتر و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به مرمت و احیای اماکن منتسب به حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اقدام نماید. منابع مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط تأمین خواهد شد.

ماده ۸- به منظور گسترش آرا و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خارج از کشور و بهره گیری از دیدگاه های اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مکلف است با هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط که در خارج از کشور فعالیتهای عملی و فرهنگی دارند، اقدامات زیر را انجام دهد

۱- شناسایی و برقراری ارتباط فرهنگی با اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگذار و فعال در عرصه پژوهش و ترویج اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خارج از کشور.

۲- شناسایی و گردآوری آثار مکتوب و غیر مکتوب اشخاص حقیقی و حقوقی در کتب، نشریات و رسانه های جمعی و الکترونیکی در سطح جهانی با موضوع حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی).

٣- تجهیز کتابخانه های معتبر و مهم جهانی و مراکز ایران شناسی و شرق شناسی و رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به آثار حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با همکاری مؤسسه و دفتر.

۴- تبیین و ترویج آرا و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سطوح بین المللی با نیازسنجی و تعیین اولویتها و بهره گیری از روش های مناسب از طریق برگزاری همایش ها، نمایشگاهها، نشست های علمی، فرهنگی و آموزشی و ارتباط با مراکز اسلام شناسی و ایران شناسی و استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی در کشورهای مختلف و برنامه های برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

۵ – حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، مؤلفان و نویسندگان خارجی و اشخاص حقوقی خارجی به منظور تولید و ارایه آثار ارزنده علمی، فرهنگی و هنری درباره آرا و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی).

ماده ۹ – شهرداریها موظفند زمینه و شرایط لازم جهت بهره گیری از فرهنگسراها و دیگر مراکز فرهنگی و هنری و فضاهای گردشگری را جهت معرفی و نشر اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی موثر و جذاب در سطح کشور با همکاری مؤسسه و دفتر فراهم نمایند.

ماده ۱۰ – به منظور آشنایی قشرهای مختلف جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی در شبکه های ملی و استانی و تولید محتوا در فضای مجازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با کیفیت فاخر و مطلوب برای مخاطبان در رده های مختلف سنی به ویژه کودک و نوجوان و با تکیه بر نظرسنجی ها و ارزیابی های مستمر میباشد.

ماده ۱۱ – دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲) این آیین نامه موظفند برای فراهم شدن امکان ارزیابی و آگاهی عموم، گزارش عملکرد خود در اجرای این آیین نامه را در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور، مؤسسه و دفتر ارایه و به صورت سالیانه از طریق سامانه های در دسترس عموم منتشر کنند.

محمد مخبر معاون رئیس جمهور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا