اصلاح مجدد طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار برای تامین نظر شورای نگهبان

پایگاه خبری اختبار– نمایندگان مجلس با اصلاح طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار، استنکاف از برگزاری آزمون‌های کارشناسی رسمی و وکالت بر اساس این طرح را جرم تلقی کرده و برای مستنکفین، مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه (۶) را تعیین کردند.

به گزارش اختبار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی موادی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح عبارتی ماده ۱ مصوبه موافقت کردند.

براساس ماده ۱ مصوبه اصلاح شده، کلیه مجوزهای کسب‌وکارهای تأییدمحور که شرایط أخذ مجوزشان پس از اتمام مهلت مندرج در صدر این ماده و تأیید هیأت وزیران توسط مرجع صادرکننده مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری نشود با تشخیص هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار و پس از تایید هیأت وزیران به مجوز ثبت‌محور تغییر پیدا می‌کنند و هیأت وزیران موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به مصادیق مذکور اتخاذ تصمیم نماید. سازمان بازرسی کل کشور و هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار موظفند رئیس و یا مدیران، مسؤولان و اشخاصی که کوتاهی نمودن آنها در این خصوص محرز است را به حسب مورد شورای رقابت یا هیأت تخلفات اداری معرفی کند.

در طول زمان بهره‌برداری از مجوزهای ثبت‌محور پس از اعتراض اشخاص حقیقی یا حقوقی، اتحادیه‌های صنفی، تشکل‌ها یا دستگاههای اجرائی ذی‌ربط با ارائه‌ دلایل توجیهی به هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار و تشخیص هیأت و تأیید هیأت وزیران، امکان تغییر مجوز موضوع این تبصره به تأییدمحور وجود دارد.

 در ادامه نمایندگان به بررسی ماده ۴ طرح مذکور پرداختند و آن را نیز به تصویب رساندند.

در ماده ۴ اصلاح شده طرح آمده است؛ در بند «الف» ماده (۷) قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۸/۱/۱۳۸۱ عبارت «بر اساس نیاز مناطق کشور» حذف و دو تبصره به عنوان تبصره‌های (۱) و (۲) به این بند الحاق می‌شود:

تبصره۱- کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون کارشناسان رسمی اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز در هر رشته را کسب کنند، به عنوان پذیرفته‌شده، برای طی مراحل مقتضی به کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضائیه معرفی می‌شوند. توزیع استانی پذیرفته‌شدگان بر اساس تقاضا یا امتیاز پذیرفته‌شدگان می‌باشد.

نظارت بر اجرای این تبصره برعهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند و استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه (۶) محکوم خواهد شد.

همچنین نمایندگان در ادامه به بررسی اصلاح ماده ۵ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعاده شده از شورای نگهبان پرداخته و آن را نیز به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۵ اصلاح شده؛ تبصره ماده (۱) قانون کیفیت أخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب  ۱۷/۱/۱۳۷۶ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند و استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه (۶) محکوم خواهد شد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. این طرح تسهیل فقط یه شعاره….فردا انقده تبصره وماده و گزینش میزارن که درصد پذیرفته شده ها بالاتر که نمیره هیچ پایینترهم میاد‌.ضمناکانونهام‌ میان نخبه هاشونومیفرستن سرجلسه وآزمونم طوری برگزارمیکنن که ۱درصدبرترحتی معدلشون بیشتراز۱۵ بشه.یعنی عملن بایدحداقل ۱۱.۱۲ بگیری که قبول بشی….ضمنا طرح تسهیل روز اول قراربود که تمام لیسانسه های حقوق باگذراندن یک دوره ۳ ماهه وکیل شن که مورد قبول قرار نگرفت.پس عملن طرح تسهیل کلا پرید

  2. ایین نامه مذکور تا زمان اجرایی شدن طرح تسهیل معتبر است و بعد از اجرایی شدن طرح تسهیل ملغی می شود

  3. هیچ کس به مرگ راضی نیست اما این دلیلی بر عدم تحقق و واقعیت ان نیست من خودم ۱۰۰ درصد با استقلال کانون موافق و انرا جز لاینفک وکالت میدانم لکن …
    اه اگر اه من و ناله اگر ناله توست
    انچه که به جایی نرسد فریاد است

  4. آیا کسی میدونه اگر این طرح در شورای نگهبان نهایی بشه تکلیف اون بخش از آیین نامه قوه قضاییه که در مورد شرایط کارآموزی هست و مشکلات زیادی درست کرده چی میشه ؟باز هم روش پافشاری میشه؟

  5. قانون موخر آیین نامه مقدم رو نسخ میکنه دوست عزیز….قانون مجلس البته بعد از تصویب شورای نگهبان و ابلاغ رییس جمهور مناط اعتبار است

  6. ادمین های اختبار شما که وکیل و عضوی از کانون هستین به هیات رئیسه کانون خود و به تبع اون به سایر کانونها اعلام کنید الان وقت اتحاد با داوطلبان است در یک بیانیه محکم به داوطلبان اعلام کنند به خاطر منافع نهاد وکالت و داوطلبان و کارآموزان به هیچ وجه این آئین نامه را اجرا نخواهند کرد این طرح تسهیل هم تا اجرایی بشه کلی طول میکشه استنکاف ازبرگزاری آزمون هم فعلا که مشکلی نداره و قوه هم بر اساس قانون در حال حاضر اجازه برگزاری نداره.پس با اعلام تعویق آزمون نه منت قوه را بکشن نه عقب نشینی کنن وگرنه میشه داستان فلک و پیاز و جریمه آخرش هر ۳ تا رو باید قبول کنن

  7. انا لله و انا علیه راجعون
    درحادثه ناگوار از دست رفتن استقلال کانون وکلا را
    به جامعه حقوق ایران علی الخصوص اسکودا و کانون های وکلا تسلیت عرض نموده و از خداوند بزرگ برای ایشان صبر عاجل خواستارم .
    والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

  8. شرط سنی ۵۰ عادلانه نیست .محدود کردن دایره شرکت کنندگان ظلم در حق عده ایست. اجازه دهند افراد لایق و باسواد پذیرفته شوند. کسی که توانایی دارد که نباید نگران باشد.
    اونایی که شرط سنی را مطرح میکنند در فکر انحصار هستند.

    1. همینجوری تمام سالمندان و پیرهای بازنشسته لابی داره از قضات و نماینده مجلس بدون ازمون دادن و نماینده مجلس بدون مدرک حقوقی راحت پروانه میگیرن و ظلم در حق جوانهایی هست که وقت و جوانیشونو میذارن پای تحصیل اخرم در انحصار ظرفیت با قبولی پذیرش نمیشن اتفاقا پنجاه سال خیلی زیاد هست و باید روی همون چهل بمونه افراد جوون و با انگیزه در دادگاه ها دوندگی کنن نه پیرهای بی حوصله و ناتوان که انرژیه کل کل کردن ندارن و فقط با رانت لابی از بازنشستگیه قضاوت و نماینده های بدون سواد حقوقیه مجلس با رانت پروانه وکالت میگیرن و با لابی پرونده رو تسخیر میکنن .
      اونایی که شرط سنیو میذارن در فکر انحصار نیستن در فکر جلوگیری از زوال عقل و بوجود نیامدن شغل بعد بازنشستگی هست.

      1. بسیار درسته، تعداد کمی از پنجاه ساله ها هستند که سالم اومدن آزمون بدن بقیه قطعا قبلش یه کارایی کردن که فقط دریافت پروانه برای انجام رسمی اون کاراست

  9. اسم این طرح باید طرح تسهیل کسب و کار برای بازنشستگان باشه. قضات و کارمندان ادارات و نظامیان بازنشسته و نمایندگان مجلس بشتابید بشتابید پروانه بی آزمون و بدون تلاش آماده تقدیم به شماست.داوطلبان و فارغ التحصیلان شما هم انقدر درس بخوانید تا کور شوید.اینجا فقط قدرت و رانت مهم است پروانه وکالت بدون آزمون برای عده ای_معافیت از سربازی با پول برای پولدارها_سهمیه برای استخدام و آزمونها و… سایرین هم هیچ

  10. به کسی بر نخوره ها ولی نظر همه تامین شد جز کانون وکلا
    مجلس راضی
    قوه راضی
    شورای نگهبان راضی
    مرکز ۱۸۷ قضاییه راضی
    🤗…. کانون وکلای ناراضی
    حالا خوبه ایین نامه داخلی کانون وکلا هست 😉
    والا ببین چی میشد

  11. الان این طرح مى گه کسانى که ٧٠٪؜ امتیاز میانگین نمرات ١٪؜ برتر رو بدست بیارن پذیرفته شده محسوب مى شن آیین نامه ١۴٠٠ هم مى گه باید حتما میانگین ۶٠ ٪؜ کل نمره آزمون یعنى میانگین درصداى آزمون از ١٠٠ باید ۶٠رو بیارى تا پذیرفته شده باشى الان اینا چجورى با هم جمع مى شن؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. اومدن از مبحث تعارض قوانین و تزاحم در اصول فقه به صورت عملی قانون و آیین نامه درست کنن ببینن جوابش چی میشه !!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا