لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده)

مصوب 1400/02/26 هیات وزیران

پایگاه خبری اختبار– لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) که به پیشنهاد قوه قضاییه و معاونت رییس جمهور در امور زنان و خاواده در جلسه ۱۴۰۰/۰۲/۲۶ هیئت وزیران به تصویب شد، جهت انجام تشریفات قانونی در تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

لایحه اصلاح ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده)

ماده واحده- ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵ به شرح زیر اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می‌شود.

ماده ۶۱۲-  هر کس مرتکب قتل عمد و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد به حبس تعزیری درجه چهار محکوم می‌شود.

تبصره ۱- در مواردی که فرد با علم به عدم امکان قصاص مرتکب قتل مذکور شود به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود.

تبصره ۲- چنانچه ولی قهری یا قیم مرتکب قتل افراد تحت سرپرستی یا همسر خود شوند و دارای فرزند صغیر نیز باشند دادگاه میتواند در اعمال حقوق مربوط به ملاقات، حضانت، ولایت، قیمومت، وصایت و سرپرستی آنها محدودیت ایجاد کند.

تبصره ۳- در تمامی موارد موضوع تبصره (۱) این ماده بازداشت موقت متهم تا حداقل یک سال الزامی است و مجازات مربوط نیز تا قبل از سپری کردن حداقل یک چهارم مجازات تعیین شده توسط دادگاه مشمول هیچ یک از نهادهای ارفاقی مذکور در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نمی شود. مبدا زمان برخورداری از نهادهای مذکور پس از اجرای احکام یک چهارم مجازات تعیین شده محاسبه می‌شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا