گفت‌وگو با محسن فخرآبادی رتبه ۱ آزمون دکتری ۱۴۰۰ رشته حقوق خصوصی

پایگاه خبری اختبار- محسن فخرآبادی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علوم قضایی است که در آزمون دکتری ۱۴۰۰ موفقیت قابل تحسینی به دست آورده است. او که متولد سال ۱۳۷۶ و دانشجوی کارشناسی ارشد پیوستۀ علوم قضایی است در بین بیش از ۷ هزار داوطلب رشته حقوق خصوصی رتبه ۱ را از آن خود کرده است.

آقای فخرآبادی در کنکورسراسری مقطع کارشناسی نیز رتبه ۱۱ را به دست آورده بود و هم اکنون کارآموز قضایی حین تحصیل و بورسیه قوۀ قضائیه است.

با او درباره شیوه کسب آمادگی برای آزمون دکتری و هدفش از ادامه تحصیل در این مقطع گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

همچنین؛

برای خواندن متن گفت‌وگوی اختبار با پیام فروزنده رتبه ۱ آزمون دکتری ۱۴۰۰ رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی کلیک کنید

و برای مشاهده و تهیه منابع آزمون دکتری حقوق می‌توانید اینجا کلیک کنید

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

محسن فخرآبادی هستم؛ متولد سال ۱۳۷۶ در شهرستان یزد. در سال ۹۴، با کسب رتبۀ ۱۱ کنکور سراسری علوم انسانی، رشتۀ کارشناسی ارشد پیوستۀ علوم قضایی را انتخاب کردم و وارد دانشگاه علوم قضایی تهران شدم. با پایان دورۀ کارشناسی، با توجه به علاقه‌ای که به مباحث مدنی و تجارت داشتم، گرایش حقوق خصوصی را برای ارشد انتخاب کردم و هم‌اکنون نیز درحال نگارش پایان‌نامه هستم.

بنده کارآموز قضایی حین تحصیل و بورسیه قوۀ قضائیه بوده و طبیعتاً می‌بایست ساعاتی را در مراجع قضایی نزد قضات شریف به کارآموزی می‌پرداختم و ان‌شاء‌الله در کسوت قضا، در خدمت مردم عزیزمان خواهم بود.

دفعه چندمی بود که در آزمون دکتری شرکت می‌کردید؟

تجربۀ اولم بود.

انگیزه‌تان از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟ چرا به کارشناسی‌ارشد بسنده نکردید؟

دلایل متعدد بود. دانشجو در مقطع کارشناسی با الفبا و مبانی حقوق آشنا می‌شود و در مقطع ارشد، برخی مباحث را بصورت تحلیلی می‌آموزد و نگاهش عمیق می‌شود و روش پژوهش را فرا می‌گیرد؛ اما این دوره بسیار کوتاه است و صرفاً باعث می‌شود شخص به این نکته پی ببرد که حقوق، اقیانوسی است بزرگ و او صرفاً چشم‌اندازی از آن را دیده است. بنابراین، بنده تداوم شاگردی نزد استادان بزرگ این عرصه را لازم دیدم.

همچنین، به پژوهش و تدریس علاقۀ زیادی دارم و تاکنون درحال یادگیری روش پژوهش بودم و این مهارت تدریجاً به ثمره تبدیل می‌شود. حفظ ارتباط با فضای آکادمیک نیز برایم اهمیت زیادی دارد. با توجه به این موارد، دورۀ دکتری فرصتی است که نیل به اهداف مزبور را برایم ممکن می‌سازد.

از چه زمان و در چه شرایطی مطالعه را شروع کردید؟ امکان مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

با توجه به اینکه ما از ترم ۴ کارشناسی به‌عنوان کارآموز قضایی در محاکم حاضر می‌شدیم، حقوق را از همان ابتدا در فضای عینی و واقعی دعاوی و پرونده‌ها یاد می‌گرفتیم. همین امر موجب سوالات بسیاری در ذهن من می‌شد و یافتن پاسخ، نیازمند مطالعه بود. بنابراین بنده بطور مداوم سعی در مطالعۀ کتب مرجع داشتم؛ اما نکتۀ مهمی که وجود دارد این است که سبک مطالعۀ تحلیلی با سبک مطالعۀ آزمونی بسیار متفاوت است. بنده مطالعه برای آزمون را تقریباً چهار ماه قبل از آزمون شروع کردم که یک‌ماه از این برهه هم صرف امتحانات ترم آخر ارشد شد و عملاً سه ماه مطالعۀ مفید و تمام وقت برای آزمون داشتم.

منابع و شیوه مطالعه‌تان به چه شکل بود؟ برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟ بیشتر روی چه منابعی سرمایه‌گذاری کردید؟

همانطور که گفتم، سبک مطالعۀ تحلیلی با سبک آزمونی بسیار متفاوت است؛ بنده در طول دوران تحصیل کتب دکتر کاتوزیان و دکتر شهیدی را بصورت تحلیلی مطالعه می‌کردم و کاری با تست نداشتم. همچنین کتب دکتر ره‌پیک نیز بسیار مفید هستند و بطور مختصر و با زبانی ساده، مباحث را تبیین می‌کنند. در مجموع، با استفاده از این کتب ارزشمند، دانشجو با مبانی و تحلیل آشنا می‌شود.

اما برای آن‌که بتواند در آزمون‌ها موفق عمل کند، نیاز است برهه‌ای را به مطالعۀ آزمونی اختصاص دهد. نکتۀ بسیار مهمی که داوطلبان باید به آن آگاه باشند این است که پیش از شروع مطالعه، سوالات سال‌های قبل را بررسی کنند؛ برخی برعکس عمل می‌کنند و ابتدا کتب را مطالعه کرده و سپس به سراغ سوالات جهت سنجش خود می‌روند.

اما من در هر دو کنکور کارشناسی و دکتری به این شیوه عمل کردم و موفق شدم. لذا توصیه بنده به بزرگواران این است که چندروزی را به بررسی سوالات کنکور سال‌‌های گذشته اختصاص دهند تا با سبک سوالات و طرز فکر طراحان آشنا شوند و سپس متناسب با آن، به مطالعه منابع بپردازند.

در مدت زمان محدودی که تا آزمون در اختیار داشتم، برای هر درس منابعی را مطالعه کردم که ذیلاً بیان می‌کنم:

متون فقه: اکثر سوالات این درس از شرح لمعه طرح می‌شوند. بنابراین مطالعۀ هر منبعی که ترجمۀ صحیحی از متن ارائه داده باشد، کفایت می‌کند. کتب دکتر مسجدسرایی و دکتر زراعت و دکتر شیروی و همچنین کتاب فقه استدلالی از جمله منابعی هستند که داوطلبان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و تفاوت زیادی باهم ندارند. مهم فهم صحیح متن است و سوالات این بخش، پیچیدگی زیادی ندارند و می‌توان درصد بالایی را در این درس کسب نمود. ناگفته نماند که شرح لمعه جزو مواد درسی دانشگاه علوم قضایی است و به‌ همین جهت، من از قبل با این متون آشنا بودم.

مدنی: کتاب شرح جامع قانون مدنی از دکتر بیات، کتاب مختصر و مفیدی است؛ ذیل هر ماده نظرات استادان بزرگ و نکات آن بیان شده که برای آزمون‌ها بسیار مفید هستند.

تجارت: کتاب دو جلدی از انتشارات دادآفرین کتاب خوبی است. همچنین جزوه دکتر ملاکریمی که بطور رایگان در اینترنت موجود است، جزوۀ مفیدی است. اما سوالات تجارت کمی پیچیده هستند و چنانچه شخصی بخواهد درصد بالایی از آن کسب کند، لازم است حتما بر متن قانون تسلط داشته باشد و کتب مرجع را نیز مطالعه کند.

استعداد تحصیلی: از هیچ منبعی استفاده نکردم و صرفاً سوالات سال‌های گذشته را بررسی کردم. بنظرم این درس به منبع خاصی نیاز ندارد و همان سوالات کفایت می‌کنند. ناگفته نماند که زمان محدود دفترچۀ عمومی، اجازه پاسخگویی به همه سوالات را به آدم نمی‌دهد و شخص باید از میان استعداد تحصیلی و زبان، دست به انتخاب بزند و یکی را فدای دیگری کند! من تمرکزم را روی زبان گذاشتم و صرفاً به سوالات بخش اول استعداد تحصیلی که متن هستند، پاسخ دادم و بخش‌های دیگر را حتی نگاه هم نکردم!

زبان: من تسلط نسبی بر زبان انگلیسی دارم و برای گرامر هیچ منبعی مطالعه نکردم؛ اما اگر بخواهم منبعی را معرفی کنم، سایت پی‌اچ‌دی تست، جزوه‌ای را تهیه کرده که بطور رایگان در دسترس است و بنظرم جزوۀ خوبی است. در خصوص واژه، واژگان تافل، ۱۱۰۰ و ۵۰۴  مهم هستند و نوعاً از این منابع، سوال طرح می‌شود. کتاب مرجع لغات کنکور از انتشارات نص، این واژگان را گردآوری کرده و کتاب مفیدی است.

سطح سؤالات آزمون امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تفاوت چندانی با سال‌های قبل نداشت؛ فقه و مدنی و استعداد تحصیلی تقریباً در سطح سال‌های قبل بودند، اما تجارت و زبان مخصوصاً قسمت ریدینگ‌ها بنظرم کمی دشوارتر بودند.

آزمون امسال در شرایط خاص کرونایی برگزار شد. این شرایط روی شیوه مطالعه شما چه اثری داشت؟ اضطراب جلسه آزمون و مشکلات پاسخ‌دادن به سوالات با ماسک و… را چطور مدیریت کردید؟

تنها چالشی که با آن روبرو بودم، اضطراب لغو آزمون بود؛ چراکه اگر این اتفاق می‌افتاد، برنامه‌هایم به هم می‌ریخت. خوشبختانه آزمون در موعد مقرر برگزار شد.

کرونا باعث شد تفریحات کم شوند و خانه‌نشینی بیشتر شود و درنتیجه شخص زمان بیشتری برای مطالعه در اختیار داشته باشد. پاسخ دادن به سوالات با ماسک و … مسئلۀ خاصی نبود و توصیه میکنم چندروز قبل از آزمون، داوطلبان با همان تجهیزات به مطالعه و سنجش خود بپردازند تا عادت کنند. در کل، شیوۀ برگزاری آزمون مشکلی نداشت و از حوزۀ امتحانی شهرستان یزد رضایت داشتم.

برای ادامه تحصیل کدام دانشگاه را مد نظر دارید؟

انشالله یکی از دو دانشگاه تهران یا شهید بهشتی.

رزومه‌تان برای مرحله مصاحبه چطور است؟

بنده مدرک زبان MSRT را با نمرۀ ۷۷ اخذ نمودم و امتیاز خوبی دارد.

در دو دورۀ متوالی در هسته‌های پژوهشی مسئله‌محور (طرح شهید احمدی روشن) که بنیاد ملی نخبگان متولی آن بود، به مدت دو سال شرکت داشتم.

مرکز مشاوران قوۀ قضائیه هم یک طرح پژوهشی در خصوص کانون‌های وکلا داشت که یکی از اعضای تیم ۹ نفرۀ آن بودم و حاصل آن در قالب کتاب چاپ شد و به زودی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

سعی دارم نگارش پایان‌نامه را هم تا زمان مصاحبه، به پایان برسانم. همچنین مقاله‌ای را نگارش کرده‌ام که نیاز به ویرایش دارد و به زودی برای یک مجله یا کنفرانس ارسال خواهم کرد.

و حرف آخر؟

به داوطلبان عزیز توصیه می‌کنم واقع‌بین باشند و شرایط کنکور را در نظر بگیرند؛ کنکور صرفاً سواد شخص را نمی‌سنجد، بلکه مجموعه‌ای از مهارت‌های وی از جمله سرعت، دقت و مهارت حل مسئله را باهم مورد سنجش قرار می‌دهد. بنابراین، با بررسی آزمون‌های گذشته با درنظر گرفتن همان زمان محدود، شروع به مطالعۀ مباحث کنند و مهارت‌های مزبور را در خود تقویت کنند. در این صورت است که اگر به عنوان مثال در درسی وقت کم آوردند، بدون هیچ استرسی، از سوالات باقیمانده عبور می‌کنند و به درس بعدی می‌پردازند.

در پایان، بر خود لازم می‌دانم از خانوادۀ عزیزم، استادان بزرگوار که بر گردن من حق دارند، دوستان و هر عزیزی که در این مسیر متحمل زحمتی شده و وجودش مایۀ دلگرمی بوده است، تشکر و قدردانی ویژه به عمل بیاورم. از تلاش شما بزرگواران در پایگاه خبری اختبار هم کمال تشکر را دارم.

محسن فخرآبادی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. رتبه یک شده که چی بشه؟ نتیجه؟
    حالا بقیه که با رتبه‌های دیگه دارند دکترا میخونن با این شخص چه فرقی دارند،؟

    1. من از طرف ایشون از شما معذرت میخوام که رتبه یک شدن. بهشون میگم سعی کنن دیگه تکرار نشه و هرگز رتبه یک نشن و مثل بقیه رتبه‌های دیگه بیارن :))

  2. ایشون در مرحله کتبی اول شده اند و هنوز مصاحبه که خیلی مهم هست مانده است. چه بسا در مرحله مصاحبه موفق نشوند. البته با ارزوی موفقیت برای ایشان و همه جوانان. بهتر است یک مقدار خویشتن داری کنید.

  3. اضطراب داشته که آزمون به تعویق بیفته !!! بعد داوطلبین بدبخت آزمون وکالت چی میکشم که سه بار ناحق آزمون به تعویق افتاد ….البته داوطلبین درسخوان منظورمه نه سیاهی لشکر

  4. درود بر شما قهرمان باغیرت…. با آرزوی موفقیت برای شما و تمام کسانی که برای رسیدن به هدف با تمام توان تلاش می کنند……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا