آیین‌‏نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

آیین‌‏نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

مصوب ۱۳۹۷/۶/۲۱ هیات وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۶/۲۱  به پیشنهاد شماره ۱۸۱۰۴۳۸ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد تبصره (۲۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۹) ماده واحده قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌‏نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

ماده۱ـ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود به منظور ساماندهی و بهینه‌‏سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود، اعم از دایر، نیمه تمام و بلااستفاده با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی حسب مورد نسبت به احداث، بازسازی، تکمیل فضاهای نیمه ‏تمام و بهره‏‌برداری از آنها اقدام کند.

تبصره۱ـ اقدامات فنی و اجرایی در زمینه احداث، بازسازی و تکمیل فضاهای نیمه تمام توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و اقدامات اداری، بهره‌‏برداری و همچنین مدیریت بهره‌‏برداری از آنها توسط ادارات کل آموزش و پرورش استان­‌ها انجام می‌پذیرد.

تبصره۲ـ پس از احداث یا بازسازی املاک موضوع این آیین‌نامه‌، واگذاری عین و سرقفلی املاک موضوع این ماده ممنوع است.

تبصره۳ـ هرگونه ساماندهی و بهینه‏‌سازی املاک و فضاها نباید منجر به کاهش سرانه فضای آموزشی یا تربیتی یا ورزشی نسبت به وضعیت قبل از آن در شهر گردد. همچنین در طراحی فضاها باید انعطاف‏‌پذیری لازم مورد توجه قرار گیرد تا با تغییر روند جمعیتی امکان استفاده مجدد از فضاهای تغییر کاربری داده شده در جهت فعالیت آموزشی، تربیتی و ورزشی فراهم گردد.

تبصره۴ـ وزارت آموزش و پرورش می‏تواند مفاد این آیین‌نامه را نسبت به تمام یا بخشی از یک ملک یا فضای آموزشی و تربیتی و ورزشی نیز اعمال نماید؛ مشروط بر اینکه بهره‏برداری از آن نباید با فضاها و فعالیت‌‏های آموزشی، تربیتی و ورزشی منافات داشته باشد و موجب ایجاد مزاحمت برای فعالیت‏‌های دانش‌آموزان شود.

تبصره۵ ـ مفاد این آیین‌نامه صرفاً در مورد آن دسته از املاک، ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی اجرا می‏‌شود که مطابق اسناد رسمی، مالکیت آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی وزارت آموزش و پرورش باشد. چنانچه ملک از سوی بخش خصوصی به این وزارت واگذار شده باشد، رعایت جهت مصرف اعلامی توسط واگذارکننده الزامی است.

ماده۲ـ تغییر کاربری موضوع این آیین‌نامه به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان و تصویب کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می‌گیرد. اداره کل آموزش و پرورش استان موظف است ظرف (۴۸) ساعت پس از تأیید شورای آموزش و پرورش استان، نسبت به اعلام پیشنهاد تغییر کاربری املاک و فضاهای موضوع این آیین‌نامه به دبیرخانه کمیسیون موضوع ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اقدام نماید. کمیسیون مذکور ظرف یک ماه پس از تاریخ اخذ درخواست، بررسی و تصمیم خود را به دبیر شورای آموزش و پرورش استان ابلاغ می‌نماید.

ماده۳ـ وزارت آموزش و پرورش از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال ملک، اخذ گواهی بهره‌‏برداری، احداث، تخریب، بازسازی، نوسازی و سایر عوارض شهرداری در اجرای این آیین‌نامه معاف می‌‏باشد.

ماده۴ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار) جهت تسریع موضوع این آیین‌نامه همکاری لازم را با وزارت آموزش و پرورش به ویژه در صدور گواهی بند (د) موضوع ماده (۲۶) آیین‌نامه اموال دولتی و در اختیار قرار دادن اسناد مالکیت املاک، به عمل می‏‌آورد.

تبصره ـ به منظور تسهیل در اجرای این آیین‌نامه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همکاری لازم جهت صدور اسناد مالکیت اعلام شده در چهارچوب قوانین را اعمال می‏‌نماید.

ماده۵ ـ درآمدهای حاصل از اجرای این آیین‌نامه مطابق قوانین و مقررات مربوط به حساب‌های وزارت آموزش و پرورش نزد خزانه‌ واریز می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه صرف احداث، بازسازی و تکمیل فضاهای نیمه‌­تمام و بهره­برداری از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی شود.

ماده۶ ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را هر شش‌ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

بند ه تبصره ۹ قانون بودجه ۱۳۹۷ کل کشور:

به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود به‌منظور ساماندهی و بهینه‌سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری از آنها اقدام کند. تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان و تصویب کمیسیون ماده(۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۲۲ صورت می‌گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، أخذ گواهی بهره‌برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا