مصاحبه با مجتبی کیومرثی رتبه دوم قضاوت۱۳۹۴

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار:

آقای مجتبی کیومرثی رتبه دوم آزمون قضاوت ۱۳۹۴ در سطح کشور

پایگاه خبری اختبار – آقای مجتبی کیومرثی که موفق به کسب رتبه دوم آزمون قضاوت ۱۳۹۴ در سطح کشور شده اند در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اختبار به تشریح روش مطالعه و منابع مورد استفاده خود پرداختند.

به نام خدای متعال و با سلام. مجتبی کیومرثی هستم فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق عمومی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز که با لطف خداوند هم در آزمون قضاوت ۹۴ (رتبه ۲) و هم وکالت ۹۴ فارس (رتبه ۱۰)  شدم.

به نظر بنده سردرگمی هرشخص در رسیدن به یک هدف ، عدم تصمیم گیری و شناخت درست مسیر دستیابی است. ابتدا بایستی با قاطعیت تصمیم گرفت و مسیر را مشخص کرد و در آن حساب شده گام برداشت. این مسیر همان برنامه ریزی است به شکل منسجم و در عین حال منعطف در پرتو تلاش، مداومت و دست بردار نبودن از کار است.

در خصوص شیوه مطالعه ام عرض می کنم که شیوه به صورت عرضی بود، به این نحو که منابع مطالعاتی را روزانه در عرض هم و باهم مطالعه می کردم و در کنار آن در فرجه مطالعاتی تا «روز آزمون» روزانه یک ساعت قانون خوانی و یک تا یک و نیم ساعت نیز (ترحیحاً آخر وقت مطالعه) به تست زنی می پرداختم.

قبل از اینکه منابع مطالعاتی را شرح بدهم یک نکته را (به عنوان یک نکته تأکیدی و نه تقلیدی) لازم می دانم عرض کنم؛ برخی از دوستان تأکید بر مرجع خوانی برای آمادگی آزمون دارند. ضمن احترام به نظر دوستان و عدم نقض این گونه نظرها ، داوطلبان بایستی میان کتب «مرجع» و کتب «منبع» تفاوت قائل بشوند و در فرصت معمولاً اندک آمادگی آزمون، توقع حقوقدان شدن از مطالعه مرجع از خودشان نداشته باشند. به اندازه کافی دوستان در حد خودشان حقوقدان هستند و برای آمادگی آزمون بایستی از منابع مرجع به عنوان «منابع کمکی» استفاده کنند. به جزء یکی دو مرجع که خواندن آن به عنوان منبع اصلی جهت آمادگی آزمون اجباری است.

منابع مطالعاتی اینجانب به شرح زیر بوده است:

۱.حقوق مدنی: قانون – قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی مرحوم دکتر کاتوزیان – جزوه حقوق مدنی دکتر شهبازی – تست حقوق مدنی دکتر شهبازی.

۲.آئین دادرسی مدنی: قانون – آیین دادرسی مدنی در نظم تطبیقی (۲جلدی) علی فلاح – قانون یار آ.دم – ساده ساز فرحناکیان و تست کمالوند.

۳.حقوق تجارت: قانون – حقوق تجارت اسناد دکتر اسکینی – تجارت در نظم تطبیقی علی فلاح.

۴. حقوق جزا: قانون – قانون یار حقوق جزا – حقوق جزای ۳ جلدی دکتر عظیم زاده (یک جلد جزای عمومی و دو جلد اختصاصی)

۵. آئین دادرسی کیفری: قانون – قانون یار آیین دادرسی کیفری

۶.اصول فقه: اصول فقه دانشگاهی محمدرضا شب خیز (البته لازم به ذکر است منبع اختصاصی این درس برای آزمون قضاوت اصول فقه مرحوم علامه حیدری (ره) است.)

۷. متون فقه: فقه استدلالی دادمرزی

۸.حقوق اساسی: قانون اساسی

توصیه آخر به داوطلبان عزیز این هست که عزیزان بدانند، موفقیت یک امر نوعی است و نه شخصی و لذا دیدشان نسبت به رتبه ها باید بسیار عادی باشد. به فرمایش مولای متقیان حضرت علی (ع) که فرمودند: « بپرهیز از آنچه به خود مخصوص کنی که همه در دست یافتن به آن یکسانند.» بنابراین رتبه ها هیچوقت معجزه نمی کنند، بلکه متفاوت عمل می کنند. از این رو تک تک داوطلبان موفقیت سهم و پتانسیلشان هست. اما بدانند که دست یافتن به موفقیت منوط است به دست به کار شدن و نه دست روی دست گذاشتن. لذا چهار مؤلفه ی امید به خدای متعال، انگیزه، تلاش و پشتکار را در ریل یک برنامه ریزی منسجم و در عین حال همانطور که گفته شد منعطف در دستور کار خودشان قرار بدهند تا موفق بشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. با سلام .ببخشید من فارغ تحصیل کارشناسی ارشد فقه و حقوق با معدل ۱۸.۲۳از دانشگاه شهرکرد هستم .آیا میتوانم در جذب اختصاصی  قضا شرکت کنم یا باید در آزمون کتبی ۹۵ شرکت کنم.خواهش میکنم من را راهنمایی بفرمایید

  2. با سلام اگرامکان داشته باشد کارنامه آخرین نفر قبول شده در آزمون قضاوت هست رو بزارید .درصورت امکام ایمیل بفرمایید .تشکر

  3. با سلام و تبریک

    آقای کیومرثی خواهش میکنم در مورد نحوه مطالعه  بیشتر توضیح بدین منظور از عرضی بودن چیه یعنی یه روزه تمام کتاب ها را میخواندین

  4. با سلام و خسته نباشید 

    تا اونجایی ک من میدونم داوطلبانی ک در ازمون تستی قضاوت رتبشون زیر ١٠٠ بشه ب طور مستقیم به مصاحبه علمی دعوت میشن و ازمون تشریحی نمیدن میشه از ایشون بپرسید چطور با رتبه تک رقمی بازهم ب ازمون تشریحی دعوت شدن؟ مگه قانون امسال عوض شده بود؟

  5. با عرض سلام، و وقت بخیر. ضمن تشکر برای اطلاعات مفید سایت، کاش میپرسیدید ایشان چند ماه وقت خواندن برای آزمونها کردند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا