انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان

صادقی‌مقدم، صحان نظیف و دهقان به شورای نگهبان رفتند

پایگاه خبری اختبار- در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمد دهقان با ۲۳۰ رأی، محمدحسن صادقی‌مقدم ۱۸۲ رأی و هادی طحان نظیف ۱۵۷ رأی به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

به گزارش اختبار، حجت‌الاسلام رئیسی هفته گذشته، پنج نامزد پیشنهادی خود را برای انتخاب سه حقوقدان به علی لاریجانی رئیس مجلس معرفی کرده بود اما یکی از نامزدها (علی غلامی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق) امروز صبح و پیش از رای‌گیری، انصراف داد.

اعضای حقوقدان شورای نگهبان برای شش سال انتخاب می شوند و هر سه سال نیمی از اعضای آن تغییر می‌کنند.

روز گذشته سه عضو فقیه شورای نگهبان نیز از سوی آیت‌الله خامنه‌ای تعیین شده بودند. بر این اساس، رهبر انقلاب در احکام جداگانه‌ای آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی را مجدداً برای یک دوره جدید به‌عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند. در حکم دیگری، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی به‌جای مرحوم آیت‌الله مؤمن به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد.

ترکیب جدید اعضای شورای نگهبان

نگاهی به سوابق سه عضو حقوقدان شورای نگهبان

هادی طحان نظیف متولد ۱۳۶۱ در دزفول است. او مدرک دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه تهران گرفته و هم اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.

طحان نظیف عضو هیأت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان است و مسئولیت‌هایی همچون دبیر جلسات شورای نگهبان، دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و کارشناس حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

محمدحسن صادقی مقدم

متولد ۱۳۳۷ جهرم، فارغ‌التحصیل دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.

آقای صادقی‌مقدم در سال ۱۳۶۴ در مقطع کارشناسی حقوق فارغ‌التحصیل شده اما در سال ۱۳۶۰ و در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها به‌عنوان دادیار دادگاه انقلاب تهران مشغول به‌کار شد. او در زمان ریاست سیدابراهیم رئیسی بر سازمان بازرسی کل کشور معاون این سازمان بود.

صادقی‌مقدم در تیر ماه سال ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه تهران به عنوان مشاور عالی رئیس این دانشگاه منصوب شد. از سال ۱۳۹۲ نیز به عنوان مشاور عالی آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان مشغول به کار است. در آن زمان حجت‌الاسلام رئیسی، معاون دادستان انقلاب تهران بود.

محمد دهقان

متولد ۱۳۴۱ در شهرستان طرقبه شاندیز، نماینده حوزهٔ انتخابیه چناران و طرقبه شاندیز و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است.

دهقان سابقه ۶۴ ماه اسارت در زمان جنگ تحمیلی را دارد و پس از آزادی به تحصیل در رشته حقوق پرداخته و در مقطع دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است.

از سوابق مدیریتی او می‌توان به ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور اشاره کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا