گفت و گو با وحید فتحی، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای کرمانشاه

پایگاه خبری اختبار- وحید فتحی متولد سال ۱۳۶۴ و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی کنگاور است که در آزمون وکالت موفق به کسب رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری کرمانشاه شده است.

آقای فتحی پیش‌تر در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده و چند سالی را نیز در شغلی مرتبط با این رشته مشغول به کار بوده اما نهایتاً علاقه‌اش به حقوق و شغل وکالت، مسیر تحصیلی و حرفه‌ای  او را تغییر داد.

او در گفت‌وگویی خواندنی با اختبار درباره این مسیر و مشکلاتش در آزمون وکالت ۹۹ گفته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا مختصری درباره خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

بنده وحید فتحی هستم. قبلا در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه نوشهر تحصیل کرده و در سال ۸۶ فارغ‌التحصیل شده بودم. البته در همان سال‌ها یک ترم هم در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی تحصیل کردم اما بعد فهمیدم مسیر را اشتباه آمده‌ام و ادامه ندادم.

من همیشه به رشته حقوق و شغل وکالت علاقمند بودم به همین خاطر بعد اینکه سی سالم شد تصمیم گرفتم از کار اداری رسمی‌ام استعفا بدهم و حقوق را از صفر بخوانم و به شغل رویاهایم برسم.

سال ۹۵ در این رشته ثبت‌نام کردم و اواخر سال ۹۸ با معدل ۱۸:۳۰ از دانشگاه آزاد کنگاور فارغ التحصیل شدم منتها انجام کارهای فارغ‌التحصیلی طول کشید و به آزمون وکالت ۹۸ نرسیدم. در واقع آزمون وکالت ۹۹ اولین آزمون حقوقی‌ای بود که در آن شرکت کرده بودم.

شرایط شغلی‌تان در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟

در فاصله بین استعفا تا آغاز درس خواندن دو سه سالی در تهران رستورانی دایر کرده بودم اما یک روز به خودم به خودم گفتم تو برای چه استعفا دادی؟ که بیایی دنبال کاسبی یا رویاهایت؟ خلاصه فردای همان روز با ضرر همه چیز را جمع کردم و برگشتم کرمانشاه شرایط بدی بود از نگاه دیگران دیوانه به نظر می رسیدم، سرمایه ام را از دست داده بودم و … اما به هر حال درس را شروع کردم.

در زمان دانشجویی هم یک شغل موقت داشتم و در فروش شرکت مدیران خودرو مسئول فروش بودم که بعد فارغ التحصیلی برای اینکه تمرکزم را فقط برای آزمون بگذارم از آنجا هم استعفا دادم.

چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

زمان مطالعه ام محدود نبود اما بیشتر کیفیت مطالعه برایم اهمیت داشت تا کمیت آن.

در ابتدا با روزی چهار ساعت شروع کردم و در نهایت به هشت ساعت رسید که بعد از تعویق چندباره به دلیل خستگی باز نزدیک شش ساعت شد بعضی روز ها هم نهایتا هشت ساعت اما هیچ وقت بیشتر از این مطالعه نمی کردم.

با توجه به تعویق چندباره آزمون، این شرایط روی آمادگی شما چه اثری داشت؟ چطور روحیه‌تان را حفظ کردید؟

حقیقتش اینکه تعویق‌های پی در پی فشار شدید روحی و استرس زیادی به من وارد کرده بود. از لحاظ مالی در شرایط خیلی بدی بودم، پس اندازی برایم باقی نمونده بود. از نظر جسمی هم بی تحرکی و ساعت های طولانی مطالعه حسابی جسمم را ضعیف کرده بود.

هفته های آخر فقط می خواستم که آزمون انجام بشود. هر روز صبح طبق برنامه ام پیش می رفتم ولی از آن شرایط زجر می کشیدم. فقط یک بار می‌توانستم آزمون بدهم فرصت و شانس دوباره ای نداشتم چون توان مالی و جسمی‌ام ته کشیده بود.

کرونا چقدر زندگی شخصی و برنامه مطالعه را تغییر داد؟

در طول مدت مطالعه یکبار کرونای سختی گرفتم و حدود یک ماه همه چیز را تعطیل کرد. از برنامه دور شدم اما وقتی که حالم بهتر شد این قضیه را به عنوان شانس دوباره برای زندگی دیدم و بیشتر از قبل و با انگیزه تر مطالعه کردم هر چند که هفته های آخر بعد تعویق سوم توانی در من باقی نمانده بود.

آزمون دادن با این وضعیت جدید چطور بود و سر جلسه چه احساسی داشتید؟

به خاطر استرس های هفته های آخر روز آزمون و روز قبلش را اصلا نخوابیدم و شب تا صبح بیدار بودم. صبح آزمون قبل از تحویل برگه ها، حالم بد شد افت فشار شدید و ضربان قلب بالا پیدا کردم و به زور نفس می کشیدم.

نیروهای اورژانس در محل آزمون حاضر شدند و بعد از مداوا متوجه شدم چهل دقیقه از زمان آزمون گذشته و من تازه شروع کردم به تست زدن.

بعد جلسه خدا را شکر کردم که توانستم آزمون را بدهم چون در آن لحظات واقعا فکر می کردم آزمون را از دست دادم. به نظرم فقط لطف خدا بود حتی دست هایم توانایی گرفتن قلم را نداشت. بعد از اینکه از جلسه بیرون آمدم حال روحی عجیبی داشتم و شکرگزار محبتی بودم که خدا در حقم کرده بود.

منابع مطالعاتی وحید فتحی

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع را ابتدا با اشتباه زیاد انتخاب کردم و بعد دو ماه متوجه شدم چون مشاوری نداشتم. بعد از آن با دفت بیشتر انتخاب کردم و  به همان منابع محدود جدید بسنده کردم.

حقوق مدنی:

 کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی مرحوم استاد کاتوزیان و کتاب شرح جامع قانون مدنی فرهاد بیات و قانون؛

حقوق تجارت:

 کتاب جناب رشیدی و متن قانون؛

آیین دادرسی مدنی:

 فقط کتاب تست اساتیدی چون عمروانی و نص قانون؛

حقوق جزا:

کتاب استاد احمد غفوری؛

آیین دادرسی کیفری:

نص قانون و مجموعه تست احمد غفوری؛

اصول فقه:

کتاب دکتر شب‌خیز؛

درس مورد علاقه خودم حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی بود که هر روز مطالعه می کردم.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

در اول کار چون سال اولم بود و بی تجربه و مشورت و مشاوری هم نداشتم، روش مطالعه ام اشتباه بود که با توجه به شناختی که از خودم و ضعف و توانایی‌ام داشتم یک برنامه اختصاصی برای خودم نوشتم و هر روز مشغول اصلاح کاستی هایش بودم.

حتی تا روزهای آخر باز هم با سیستم مطالعاتی‌ام کلنجار میرفتم و در نهایت یک برنامه پویا شد.

مبنای کار را روی تثبیت خوانده ها گذاشتم حتی اگر مقدار کمی را مطالعه می‌کردم. هدفم قبول شدن و رتبه و این مسائل نبود. موقع مطالعه واقعا می خواستم یاد بگیرم و با لذت می خواندم و روز های بعد مرور و مرور اصلا عجله ای برای تمام کردن نداشتم. چون در ابتدا اشتباه مطالعه می کردم و هیچ چیزی تثبیت نمی شد. البته درست است که مشاور شخصی نداشتم اما از یکی دو مشاور که لایو های انگیزشی رایگان قرار میدادند انگیزه می گرفتم.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود؟

سر جلسه که خدا را شکر تمام درس ها را بدون هیچ مشکلی جواب دادم. درست است که درسی برایم چالشی نبود اما چون زمان مرور نداشتم طبق برنامه ریزی که کرده بودم پاسخ بعضی سوال ها را نرسیدم مرور کنم و قطعا سرعت عمل باعث شد چند اشتباه خیلی ساده را در درس کیفری انجام بدم.

توصیه وحید فتحی به داوطلبین آزمون وکالت

هیچ وقت نا امید نشوید.  مطمئن باشید حساب و کتاب دیگری هم غیر از حساب‌ خودتان روی نتیجه تاثیر می‌گذارد. یک نفر آن بالا هست که تلاش شما را می‌بیند. کم و زیاد بودن مطالعه یا منابع مهم است اما این ها فقط بخشی از ماجراست؛ بخش دیگر چیزی است که ما درکش نمی کنیم و در پایان اینکه عاشقانه مطالعه کنید. معجزه همیشه هست.

همچنین هیچ درسی را کنار نگذارید. من شخصا در درس اصول فقه واقعا ضعیف بودم ولی با مطالعه و بدون کلاس، درس اصول فقه شد درس مورد علاقه من در کنار حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. درود به شرفت یه لحظه تو گوگل سرچ کردم وقتی عکستو دیدم اشک شوق تو چشام حلقه بست همکلاسی دوس داشتنی

  2. واقعا دمت گرم آقای فتحی.من و خانومم هر دو فارغ‌التحصیل حقوق هستیم.چند سالی هم فاصله گرفتیم .النهایه تصمیم گرفتیم که شغل را رها کرده وماشین را بفروشیم پولش را سپرده کنیم و بریم شهرستان به دور از هیاهوی شهر وبا تکیه به عنایت خداوندی شروع کنیم به رسیدن به رویاهایمان.

  3. خواندن تجربیات ایشون واقعا الهام بخشه
    به ایشون بابت صبر و سختی هایی که در این راه کشیدن تبریک میگم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا