گفت و گو با مجید کبیری سامانی رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای چهارمحال و بختیاری

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- مجید کبیری سامانی متولد سال ۱۳۵۵ و فارغ التحصیل لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور شهرکرد است که موفق به کسب رتبه ۱ کنون وکلای چهار محال و بختیاری شده است.

با وی در خصوص تجربه اش از شرکت در آزمون وکالت با توجه با اشتغال وی و توصیه های خواندنی او به گفت و گو نشستیم که مشروح آن به شرح زیر است:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید؟

اینجانب مجید کبیری سامانی متولد سال ۱۳۵۵ در استان چهارمحال و بختیاری شهر سامان هستم، دارای لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور شهرکرد با معدل ۱۷.۵۶ و متاهل و دارای دو فرزند پسر به نام های محمد حسین و آراد که فرزند اولم محمد حسین در مدرسه تیزهوشان در حال تحصیل است و فرزند دیگرم هم یک ساله است.

 تا به حال در آزمون های حقوقی شرکت کرده بودید؟

خیر سال اولی بود که در آزمون به صورت جدی شرکت کردم و در همان سال اول در آزمون های مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه در هر دو مرحله تستی و شفاهی با تراز نسبتاً بالایی قبول شدم و در آزمون کانون وکلای دادگستری سال ۱۳۹۹ که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد با تراز ۱۰۷۷۷ حائز رتبه یک استان چهارمحال و بختیاری شدم.

در زمان مطالعه برای آزمون شاغل بودید؟

بله در شغل آزاد و در شرکت آبیاران دیمه شهرکرد امور حقوقی و مالی شرکت را انجام می دادم در طول روز حدود ۷ الی ۸ ساعت و از حدود ساعت دو بعد ازظهر تا حدود ساعت ۱۲ شب درس می خواندم.

با توجه به تعویق چندباره آزمون، این شرایط روی آمادگی شما چه اثری داشت؟ چطور روحیه‌تان را حفظ کردید؟

قطعاً تأثیر منفی بر روند برنامه ریزی ام داشت و در زمانی که در حال خواندن خلاصه های دروس و آمادگی بودم به یک باره تعویق تمام برنامه ها را به هم می ریخت ولی به هیچ وجه اجازه ندام تعویق ها در روند کارم تأثیر آنچنانی بگذارد و مجدداً بعد از هر تعویق با یک استراحت نهایتاً دو روزه به درس خواندن طبق برنامه ریزی ادامه می دادم.

کرونا چقدر زندگی شخصی و برنامه مطالعه را تغییر داد؟ آزمون دادن با این وضعیت جدید چطور بود و سر جلسه چه احساسی داشتید؟

کرونا پدیده ای بود که بر تمام فرایند های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی جهان تاثیر گذاشت و قطعاً بر روند زندگی و روابط اجتماعی بنده نیز تاثیر گذاشت.

قطعاً استرس کرونا با توجه به داشتن دو فرزند و مادری پیر که در معیت خانواده ام با من و همسر و فرزندانم زندگی می کرد و نگهداری از او و حفاظت او از بیماری کرونا نیز تکلیفی بر دوشم بود این مسأله در یادگیری و مطالعه قاعدتاً تاثیر منفی داشت.

در سر جلسه آزمون نیز استرس سرایت کرونا به خود و انتقال به خانواده را در طول جلسه داشتم ولی به هر حال استرس را به نحوی مدیریت کردم و به امید خدا و دعاهای خیر خانواده توانستم رتبه عالی را کسب کنم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

قطعاً منابع مطالعاتی افراد باید اولاً به نحوی انتخاب شود که کتاب و نویسنده آن مورد وثوق جامعه حقوقی کشور باشد و ثانیاً شخص به نویسنده آن اعتماد داشته و کتاب جدای از محتوا از لحاظ شکل و فونت نوشتاری نیز باعث تشویق و تهیج فرد در خواندن آن منبع شود، اینجانب به شرح ذیل منابع خود را برگزیدم و از نظر اینجانب منابع خوبی در جهت رسیدن به هدفم بود.

منبع حقوق مدنی

حقوق مدنی : دوجلدی شرح جامع حقوق مدنی دکتر توکلی بعلاوه کتاب قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان ،تست دو جلدی دکتر شهبازی 

منبع آئین دادرسی مدنی

آئین دادرسی مدنی : دو جلدی شرح جامع آئین دادرسی مدنی دکتر توکلی بعلاوه قانون آئین دادرسی مدنی و تست دکتر کمالوند

منبع حقوق تجارت

حقوق تجارت : مختصر حقوق تجارت توکلی  بعلاوه قانون تجارت و تست استاد فرحناکیان

منبع اصول فقه

اصول فقه : شرح آزمونی اصول فقه دکتر شبخیز و کتاب تست خانم سمیرا محمدی

منبع حقوق جزا

حقوق جزا : کتاب حقوق جزای عمومی دکتر کامفر و کتب خانم دکتر شادی عظیم زاده و تست استاد احمد غفوری

منبع آیین دادرسی کیفری

آئین دادرسی کیفری : شرح آزمونی دکتر غفوری و کتاب تست از همین استاد.

 برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

برنامه ریزی بنده برخلاف نظر مشاورین موسسه ای بود که به اینجانب در این راه کمک می کردند.

بنده در روز حداکثر دو کتاب را مطالعه می کردم به نحوی که یک درس به عنوان درس اصلی در طول روز و یک درس مانند اصول فقه را هر شب به مدت دو ساعت مورد مطالعه قرار می دادم و در زمان اتمام این دروس تست های استاندارد سال های قبل را کار می کردم و در روی نقاط قوت و نقاط ضعف خود در طی یکی دو روز کار می کردم و به همین نحو تمام دروس یک بار خوانده می شد و مجدداً از ابتدا شروع می کردم.

هر چند این روش زیاد مورد توجه مشاورین محترم نبود و مشاورین پیشنهاد خواندن چند درس در طی یک روز را می دادند که با روحیات بنده سازگار نبود.

 چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

موقعی که به سوالات حقوق تجارت رسیدم و از سوال دو حقوق تجارت به یک باره در وضعیت بحرانی قرار گرفتم و چالش نسبتاً بزرگی پیش روی خود دیدم ولی بر همین اساس به سراغ درس اصول رفتم که متاسفانه این درس نیز با سوالات بسیار متفاوت از سال های قبل و طرح سوالات حفظی و بیشتر فقهی چالش مجددی برایم به وجود آورد.

بر همین اساس به سراغ درس حقوق جزا و سپس کیفری رفتم  ودرفرصت حدود یک ساعتی به پایان آزمون در دروس تجارت و اصول متمرکز شدم و در صد قابل قبولی از نظر خودم کسب کردم.

توصیه خواندنی مجید کبیری سامانی به داوطلبان

اولین توصیه ام توکل به خدا در طی این مسیر است و همواره در این فکر باشند که قبولی نه آن کمال واقعی است و عدم قبولی نیز آخر دنیا نیست و قطعاً در یک آزمون که از بین حدود ۸۵ هزار داوطلب تقریباً ۴ درصد موفق به قبولی می شوند قرار نیست همه قبول شوند بر این اساس انتظارات از خود را با توجه به دانش قبلی و فرصت خواندن منابع قرار دهند و از بزرگنمایی آزمون پرهیز کنند و با بررسی تست های آزمون های کانون های سال های قبل به این نتیجه خواهند رسید که آزمون زیاد هم سخت نیست و تنها کسانی که بیشتر آماده بودند و بیشتر توانستند مدیریت زمان آزمون و مدیریت استرس آزمون را انجام دهند قبول شدند.

در پایان توصیه من به داوطلبان گرامی این است که وقتی مشاوری کتابی را به ایشان معرفی می نماید با حضور در کتابفروشی ، ابتدا چند صفحه از آن کتاب را بخوانند و ببیند واقعاً با نحوه نگارش این کتاب می تواند مانوس شود و به اصطلاح می توانند از نظر شکلی ، فونت و محتوا و نحوه نگارش با کتاب ارتباط بر قرار کند یا خیر.

آزمون در عین اینکه بسیار مهم و سرنوشت ساز است ولی به هیچ وجه آنگونه که در اذهان شکل گرفته سخت نیست کمی اراده می خواهد و اعتماد به نفس و خواستن ، اینکه همواره به خود بقبولانید که چیزی کمتر از قبول شدگان دیگر ندارید و عیناً از همان منابعی استفاده می کنید که دیگران استفاده می کنند و شما هم مانند دیگران یک انسانید که دارای قابلیت های بسیاری هستید که با تلاش و کوشش می توانید آن را بروز دهید.

شرکت در آزمون های آموزشی

شرکت در آزمون های آزمایشی موسساتی که سوالات آنها فارغ از تبلیغات آن موسسات در سطح استاندارد بیشتری قرار دارند بسیار می تواند برای شما مفید باشد.

در دروسی که احساس می کنید ضعیف هستید با تحقیق از محضر اساتید آن درس استفاده کنید و سطح علمی خود را بالا ببرید.

اصول فقه؛ یک درس رتبه ساز و تراز آور

اصول فقهی که در سطح آزمون کانون هست سوای آنکه بسیار شیرین است بسیار هم آسان هست هرچند امسال آزمون نسبتاً سخت طراحی شده بود بنابراین این درس را برای خود سد قبولی قرار ندهید و به این درس به عنوان یک درس رتبه ساز و تراز آور نگاه کنید و اسیر تبلیغات اینکه این درس یادگیری اش سخت است قرار نگیرید.

برای خود برنامه ریزی انجام دهید ولی گاهی پیش می آید که انسان در هنگام خواندن یک درس از مطالب و حجم آن درس خسته می شود بنابراین در این لحظات بهتر است با اندکی صبر و ریکاوری روحی و جسمی همان درس و در صورت عدم امکان وجود شرایط کامل درس دیگری را که انگیزه بیشتری برای خواندن آن دارید شروع کنید تا روحیه قبلی به شما برگردد.

پرهیز از تعدد منابع

از تعدد منابع جداً باید پرهیز کرد و یک منبع انتخابی را چندین بار خواندن و یاد گرفتن قطعاً بهتر است از اینکه چند منبع متعدد را چندین بار خواند.

از قوانین خاص و آرای وحدت رویه غافل نشوید

از قوانین خاص و آرای وحدت رویه غافل نشوید، این قوانین و آراء را نه یک بار بلکه چندین بار و به دقت مطالعه کنید که قطعاً تاثیر بسیاری در نمرات شما در دروس حقوق مدنی و آئین دادرسی مدنی و جزا خواهد داشت.

از نماز و دعا و عبادت هر گز غافل نشوید این امور نه تنها وظیفه شرعی هر مسلمانی هست که قطعاً در روحیه و نوع نگاه شما به زندگی و درس و تحصیل با گرایش به سمت مثبت تاثیر بسیاری خواهد داشت.

وارسی مداوم برنامه ها

روزانه نیم ساعت ورزش صبحگاهی انجام دهید و هر روز با خود برنامه درسی و کاریتان را وارسی کنید و سپس در انجام آن بکوشید.

این موارد صرفاً تجربیات اینجانب هست و قطعاً شاید در سطح مشاوره های تخصصی موسسات جایی نداشته باشد ولی لازم دیدم تجربیات خود را با شما داوطلبان گرامی در میان بگذارم.

پیگیری اخبار از منابع معتبر

اخبار و اطلاعات مربوط به آزمون را از سایت رسمی اسکودا و یا سایت های خبری معتبر پیگری کنید بنده این افتخار را داشتم که تمام اخبار مربوطه را یا از سایت رسمی اسکودا یا سایت سنجش و یا سایت وزین اختبار پیگیری می کردم.

برای تمام داوطلبان گرامی آرزوی موفقت و سلامتی دارم و تاکید می نمایم بسیار مراقب خود و خانواده باشند و رعایت مسائل و پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا را بسیار جدی بگیرند و در این راه سهل انگاری ننمایند.

در پایان از همراهی همسر مهربانم فرزندان عزیزم و خواهران عزیزم و دیگر اعضای خانواده و دعاهای مادرم و همچنین اساتیدی که در محضرشان بسیار آموختم و  همواره در این مسیر یاورم بودند کمال تشکر را دارم.

توفیق شما را از محضر خداوند متعال خواستارم.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا