گفت و گو با غزل عنایتی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان

پایگاه خبری اختبار- غزل عنایتی که متولد شهریور ۱۳۷۴ و دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه گیلان است، موفق به کسب رتبه یک آزمون وکالت در کانون گیلان شده است.

وی مدرک کارشناسی را در سال ۹۶ با معدل ۱۸ از دانشگاه گیلان اخذ کرد و بلافاصله از طریق استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش جزا و جرم شناسی همان دانشگاه جذب شد و توانست در سال ۹۹ با معدل ۱۸.۲۶ فارغ التحصیل شود.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای آزمون وکالت ۹۹ و حواشی این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

خانم عنایتی آزمون وکالت ۹۹ آزمون پرحاشیه‌ای بود و متفاوت با آزمون‌های قبلی. چطور با تعویق‌های مکرر و استرس ناشی از آن را کنار آمدید؟

آذرماه که آزمون به تعویق افتاد، برای آزمون کاملا آمادگی داشتم و از بهمن ۹۸ به طور جدی مطالعه می کردم اما وقتی موضوعاتی خارج از کنترل رخ می دهد چاره ای جز وفق دادن با شرایط نیست. من از تعویق ها ناراحت می شدم ولی با استراحت چند روزه پرقدرت به میدان رقابت بازمی گشتم و مطالعه را شروع می کردم.

نمی توانم بگویم سخت نبود و از نظر روحی اذیت نشدم اما تمام تلاشم را کردم تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنم و با این دید ادامه دادم که اگر قرار بود قبل از هر تعویق، رتبه من چیزی جز تک رقمی بودن باشد، تلاش کنم در این فرصت از ماه قبل خودم بهتر باشم و برای معدل و تراز بالاتر بجنگم. البته این به این معنی نیست موقع مطالعه خودم را درگیر رقابت با سایرین و نتیجه را لزوما رتبه شدن بدانم. من فقط می خواندم فارغ از توجه به نتیجه و می‌دانستم کسی که تلاش کند مزد تلاشش را خواهد گرفت.

طبیعتا برگزاری آزمون در شرایط کرونا دشوار بود ولی باید می پذیرفتیم که این شرایط برای همه یکسان است و به جای بهانه‌جویی، خودم را برای جلسه آزمون با ماسک و غیره آماده کرده بودم.

منابع و نحوه مطالعه‌تان چطور بود؟

از بهمن ماه سال ۹۸ شروع به مطالعه کردم و برای شروع، روزی ۴ درس مطالعه می کردم و هر روز اصول فقه و حقوق مدنی را مطالعه می کردم. گاهی به خاطر یک‌سری مسائل مجبور به مطالعه دو درسی و سه درسی هم می شدم ولی اساس کار روی مطالعه ۴ درس بود. تا زمان اولین تعویق برنامه من به همین شکل بود و بعد از تعویق ها به ۳ درس کاهش یافت و فقط ماه آخر برای جمع بندی ۴ درس مطالعه می کردم.

نحوه مطالعه من به شیوه مبحث بندی دروس بود و خودم را درگیر ساعت مطالعاتی نمی کردم و برایم کیفیت مطالعه مهم بود نه کمیت.

لازم به ذکر است در هفته جمعه ها آزاد بودم البته به جز ماه های آخر که هر روز درس می خواندم.

منابع مطالعاتی غزل عنایتی

منابعی که من مطالعه کردم به این شرح بود:

حقوق مدنی: قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان به علاوه جزوه ای که فهم نظم را برایم آسان تر کند و کتاب تست مجتبی جرعه‌نوش؛

آیین دادرسی مدنی: کتاب مختصر آیین دادرسی مدنی توکلی و تست امیر کمالوند؛

حقوق تجارت: قانون تجارت و تست نیلوفر حسینی و رجوع به کتاب دو جلدی رشیدی نسب در صورت نیاز؛

اصول فقه: دوره ۳ جلدی دکتر قافی، جزوه دکتر شب خیز و تست سمیرا محمدی؛

حقوق جزا: کتاب آقای احمد غفوری و کتاب تست همین مولف؛

آیین دادرسی کیفری: کتاب آقای احمد غفوری و کتاب تست همین مولف.

به داوطلبان آزمون‌های حقوقی چه توصیه‌ای دارید؟

نخست، آزمون وکالت برخلاف تصور آزمون سختی نیست و فقط حجم مطالب آن برای مطالعه بالاست و تسلط روی این مطالب مهم است. تسلط جز با زمان گذاشتن و تمرین و تکرار میسر نخواهد شد. داوطلبان نباید درگیر حواشی تبلیغات و فضای مجازی و مسائلی از این دست شوند. آنان باید برای خود برنامه منسجم داشته و به آن پای بند باشند و هیچ چیزی مهم تر از برنامه ریزی درست، تعهد به برنامه و استمرار در مطالعه نیست.

دوم، اینکه وقتی منابع را برای مطالعه انتخاب می کنند به منابع انتخابی اعتماد کنند و با حرف هر مشاور و موسسه ای ولو از روی دلسوزی منابعی را که با آن راحت هستند عوض نکنند. آن چه که قرار است برای موفقیت معجزه کند خود داوطلب است نه موسسه و مشاور و کتب مختلف و به قول شاعر بزرگ مولانا در خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی!

من همیشه معتقدم راه موفقیت و درس خواندن مثل عبادت و نماز خواندن است؛ زمانی که نیت می کنید از نگاه کردن به چپ و راست (منظورم حواشی مسیر آزمون وکالت است) پرهیز کنید و فقط به درستی راه و هدف خود یقین داشته باشید تا به مطلوب خود برسید.

توصیه آخر اینکه فکر نکنید رتبه های برتر موقعیت های خاص یا شرایط مطالعاتی خاصی داشتند که رتبه شدند. مسیر همه داوطلبین سختی ها و افت و خیزهایی داشته و فقط مهم این است که با هر افتادن و شکستی یاعلی بگوییم و برخیزیم.

در پایان از زحمات و حمایت‌های بی‌دریغ خانواده‌ام و مشاورم خانم پرستو فراهانی تشکر می‌کنم که دلسوزانه به من در شرایط سخت کمک کرد تا موانع را پشت سر بگذارم.

 غزل عنایتی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان
غزل عنایتی رتبه ۱ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری گیلان
بیشتر بخوانید:

گفت‌وگو با سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. بنظرم نیومده منابعشو بگه قبلا یه مصاحبه بود اختبار یه فردی کرده بود الا حضور ذهن ندارم هم دکتری قبول شد تو اون سال هم وکالت تنها شخصیث که صادق بود اون بود بقیه مصاحبه عموما تغییر میکنن بخصوص به زودی که موسسات میرن سراغشون پس با هرچی راحتین بخونید .

  2. باریکلا،، فقط کانون وکلای دادگستری فقط کانون…. شانس آوردی مرکز وکلاقوه قضائیه نرفتی وگرنه با نمره بالاو رتبه برتربعد یکسال سرگردانی و اذیت تو مصاحبه ردت میکردند…

  3. سلام من ۱۳ سال پیش مثل ایشون رتبه خوبی تو وکالت کسب کردم و همزمان قضاوت هم اون سال پذیرفته شدم ولی ذوق وکالت داشتم حالا بعد ۱۳ سال کار وکالت میگم کاش میرفتم سردفتری یا قضاوت

  4. من ب یقین میگم جزا بجز غفور منبع دیگری داشته….چون سال ۹۸بنده غفورخوندم..و براساس کتاب غفور چن تا سوالم غلط از اب درومد….ولی دادمدنی ۸۶تا زدم و‌خدا را شکر الان موقع اختبارم هست…

  5. سلام
    مطالب مفید و انگیزشی خوبی مطرح کردند؛
    رتبه یک آزمون مبارکشان باشد.
    با آرزوی بهترینها……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا