گفت و گو با علی شریفی رتبه ۲ کانون اصفهان در آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- علی شریفی متولد سال ۱۳۶۷ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی است که در آزمون وکالت ۱۳۹۹ موفق به کسب رتبه ۲ کانون وکلای دادگستری اصفهان شده است.

او پیش از این تحصیل در رشته علوم سیاسی را تا مقطع دکتری ادامه داده اما نهایتا با تغییر مسیر شغلی و تحصیلی‌اش، به رشته حقوق و حرفه وکالت روی آورده است.

شرح گفت‌وگوی او با اختبار درباره تجربه شرکت در این آزمون را در ادامه بخوانید.

 لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید؟

بنده علی شریفی متولد سال ۱۳۶۷ متاهل و دارای یک فرزند می باشم، بنده پس از ورود به مقطع دکتری رشته علوم سیاسی و گذراندن آزمون جامع، با انصراف از این مقطع مجددا در سال ۱۳۹۶ برای تحصیل در رشته حقوق وارد دانشگاه شدم و پس از فراغت ازتحصیل  در تیرماه سال ۱۳۹۹ در آزمون کارشناسی ارشد حقوق شرکت نموده و در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی می باشم.

پیش از این هم در آزمون های حقوقی شرکت کرده بودید؟

بنده در سال ۹۹ برای اولین بار در آزمون های ذیل شرکت نموده که خوشبختانه لطف خداوند شامل حال من شد و توانستم در این آزمونها موفق شوم. البته در اواخر دوران دانشجویی به طور آزمایشی در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه شرکت نمودم.

  • شرکت در آزمون کانون وکلای دادگستری اصفهان با کسب رتبه ۲
  • شرکت در آزمون قضاوت سال ۱۳۹۹ به کسب رتبه ۸
  • شرکت در آزمون مرکز وکلا قوه قضاییه و قبول نهایی
  • شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ با کسب رتبه ۵۷
  • پذیرش در آزمون کتبی استخدامی دستگاه‌های اجرایی سال ۹۹

با توجه به تعویق چندباره آزمون، این شرایط روی آمادگی شما چه اثری داشت؟ چطور روحیه‌تان را حفظ کردید؟

تعویق چندین باره آزمون به شکل نامناسب و با توجه به شرایط تاهل و همچنین عدم اشتغال اینجانب شرایط بسیار سختی را برای بنده رقم زده بود و همینطور به دلیل دانشجو بودن در مقطع کارشناسی ارشد باعث تداخل در تحصیلات دانشگاهی بنده می شد و واقعا از لحاظ روانی برای بنده آزار دهنده بود به طوریکه پس از تعویق فروردین ماه بنده مطالعات خود را رها نموده و به تحصیلات دانشگاهی و سایر امور خود رسیدگی می کردم که پس از پایان آزمون‌های دانشگاهی در ۵ تیر ماه، در مدت ۲۰ روز دوره کلی روی دروس برای آزمون داشتم.

کرونا چقدر زندگی شخصی و برنامه مطالعه را تغییر داد؟ آزمون دادن با این وضعیت جدید چطور بود و سر جلسه چه احساسی داشتید؟

شیوع بیماری کرونا تاثیر خاصی بر روند مطالعه من و همینطور جلسه آزمون من نداشت. بنده در دوران کرونا هم به طور مرتب به مطالعه خود ادامه می دادم. البته تعویق های آزمون به دلیل کرونا باعث از بین رفتن سطح امادگی بنده می گردید چون بنده در بالاترین سطح آمادگی آزمونی برای آزمون آذر ماه ۹۹ بودم که متاسفانه در آزمون تیرماه ۱۴۰۰ سطح امادگی بنده کاهش پیدا کرده بود.

درباره منابع مطالعه‌ و شیوه برنامه‌ریزی‌تان قدری بفرمایید.

من از آذر ماه ۹۸ شروع به مطالعه کردم که با توجه به مشغله روزانه و تحصیل در دوره کارشناسی و شرایط تاهل روزانه حدود ۶ تا ۸ ساعت مطالعه داشتم و بعد از عید ساعات مطالعه من به ۱۲ الی ۱۴  ساعت می رسید. البته در این مدت شاغل نبودم.

در مورد شیوه برنامه ریزی باید ابتدائاً بگویم که ۹۰٪منابعی که داوطلبان برای آزمون انتخاب می‌کنند و همچنین ساعات مطالعه آنها تقریباً یکسان است. اما این سبک و شیوه مطالعه داوطلب است که باعث فهم بهتر مطالب و  موفقیت می گردد. تکرارِ مکررِ مطالب در فاصله زمانی کوتاه، عامل اصلی موفقیت در آزمون های حقوقی است.

منابعی که بنده استفاده کرده ام به صورت تیتروار به این ترتیب بودند:

درس حقوق مدنی:

کتاب حقوق مدنی دکتر بیات و کتاب نظم دکتر کاتوزیان + کتاب تست دکتر قربانی از انتشارات چتر دانش و تست دکتر حسینی از انتشارات اندیشه ارشد

درس آیین دادرسی مدنی:

متن قوانین + کتاب تست دکتر عمروانی از انتشارات چتر دانش و تست اقای کمالوند  از انتشارات داد افرین

درس حقوق تجارت:

متن قوانین + تست خانم نیلوفر حسینی انتشارات دادآفرین + تست دکتر قربانی

درس متون فقه:

کتاب تست و درس متون فقه مشاوران از آقای محسن سینجلی

درس حقوق جزا:

متن قوانین + کتاب تست اقای  احمد غفوری

درس آیین دادرسی کیفری:

متن قوانین + کتاب تست اقای احمد غفوری

درس حقوق ثبت:

کتاب قانون یار چتر دانش

قوانین خاص:

متن قوانین + کتاب تست مجموعه قوانین خاص حقوقی انتشارات دوراندیشان

البته لازم به ذکر است که بنده در طول دوره تحصیل بسیاری از کتابهای مرجع را مطالعه نموده بودم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

توصیه ی من به داوطلبان این است که هر منبعی را انتخاب می کنند به همان پایبند بمانند و صرفاً همان منبع را مطالعه کنند و سعی کنند بر آن منابع مسلط شوند. در آزمون های حقوقی مهمترین مساله تسلط بر مواد قانونی است، با تسلط بر مواد قانونی و تست زنی زیاد می توان به نحوۀ طرح سؤال از مواد قانونی پی برد و با فهم بهتر مطالب به مطالعه ادامه داد.

یکی از  مهم ترین دلایلی عدم قبولی افرادی که با شرکت در آزمون  تا کنون موفق به قبولی در آزمون نگردیده اند اسیب شناسی نوع مطالعه می باشد یعنی به عقیده بنده اگر شخصی در مدت زمان ۲ سال موفق به قبولی در آزمون نگردد قطعا باید از منظر اسیب شناسی  به قضیه نگاه نموده و به بررسی و رفع دلایل عدم موفقیت در آزمون گردد. پس مهمترین دلیل عدم موفقیت، عدم آسیب شناسی نوع مطالعه می باشد.

توصیه مهم دیگر بنده به داوطلبان آزمون ها، مخصوصا داوطلبین متاهل این است در بدو امر با خانواده خود صحبت کنید و آنها را نسبت به مسیر مطالعه ای که قطعا طولانی و سخت خواهد بود آگاه کنید و نظر موافق آنها را جلب کنید. بنده تقریباً تمام تفریحات و میهمانی های غیر ضروری را حذف کردم. خوشبختانه همسر من در این مدت نهایت همکاری و ازخودگذشتگی را داشتند که تشکر کردن در برابر این همه زحمات ایشان واقعا کوچک و ناچیز است.

و سخن آخر؟

برای به دست آوردن موفقیت باید آن را ساخت و ساختن گاهی بی نهایت سخت است اما هر جا اطمینان حاصل کردید که باید مسیر زندگیتان را تغییر بدهید نترسید، چون اراده محکم و پولادین سوار بر تمام سختی هاست و باور کنید که هیچگاه برای ساختن دیر نیست و راه رسیدن به موفقیت، باوری قدرتمندانه است و موفقیت چیزی جز حاصل زحمات و تلاش های شما نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا