گفت و گو با سیامک یاری رتبه ۲ کانون وکلای مرکز در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

پایگاه خبری اختبار- سیامک یاری، متولد سال ۱۳۷۳ و فارغ‌التحصیل دانشگاه پیام نور است که در یک سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر آزمون‌های مهم حقوق شده است: رتبه ۱ مرحله تستی آزمون قضاوت ۱۴۰۰، رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۴۰۱ کانون وکلای مرکز، رتبه ۲ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۰ در استان تهران و رتبه ۵ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در گرایش حقوق خصوصی.

پیش‌تر با سیامک یاری درباره کسب آمادگی برای آزمون‌های قضاوت، مرکز وکلای قوه قضاییه و کارشناسی ارشد گفت‌وگویی داشتیم که برای خواندن متن کامل آن می‌توانید اینجا کلیک کنید.

به بهانه کسب رتبه برتر آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری نیز یک بار دیگر از او خواستیم با توجه به تجربه شخصی‌اش و به شکل تفصیلی به بعضی از شایع‌ترین سوالات داوطلبان آزمون‌ها پاسخ بدهد که متن کامل آن در ادامه می‌آید.

منابع پیشنهادی شما برای این آزمون‌ها چیست؟

درس حقوق مدنی:

برای این درس سه منبع خوب برای مطالعه و سه منبع خوب برای تست‌زنی وجود دارد

منبع مطالعه: شرح جامع قانون مدنی اثر آقای دکتر فرهاد بیات، آموزش جامع حقوق مدنی اثر دکتر توکلی، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی اثر مرحوم کاتوزیان.

کتاب تست: کتاب آقای قربانی، کتاب آقای شهبازی، کتاب آقای جرعه‌نوش

منبع مورد استفاده بنده: کتاب آقای بیات به همراه تست آقای شهبازی

درس آیین دادرسی مدنی:

برای این درس ۴ منبع خوب برای مطالعه و همینطور ۳ منبع خوب برای تست‌زنی وجود دارد

منبع مطالعه: کتاب دوجلدی آقای توکلی، کتاب ۳ جلدی دکتر شمس، کتاب آقای دلشاد و کتاب آقای فلاح

منبع تست: کتاب آقای فرحناکیان،کتاب آقای عمروانی و کتاب آقای دلشاد

منبع مورد استفاده بنده: کتاب دوجلدی دکتر توکلی به همراه تست دکتر فرحناکیان.

درس حقوق تجارت:

برای این درس ۵ منبع خوب مطالعاتی و دو منبع خوب برای تست‌زنی وجود دارد.

منبع مطالعاتی: کتاب‌های دکتر اسکینی، مختصر تجارت اثر دکتر توکلی، دو جلدی دکتر توکلی، کتاب دو جلدی رشیدی نسب و کتاب آقای معتمدی.

منبع تست‌زنی: کتاب دکتر قربانی و کتاب دکتر فرحناکیان.

منبع مورد استفاده بنده: کتاب مختصر تجارت اثر دکتر توکلی به همراه تست دکتر فرحناکیان و همین‌طور دکتر قربانی.

درس ایین دادرسی کیفری:

برای ایین درس منابع زیادی وجود دارد که همه آنها جوابگوی آزمون ها هستند. بنده صرفاً به کتاب آقای ساولانی، کتاب دکتر خالقی و کتاب آقای غفوری اشاره می‌کنم. برای تست این درس می‌توان از کتاب آقای غفوری یا کتاب خانم عظیم زاده استفاده کرد.

منیع مورد استفاده بنده: کتاب و تست آقای غفوری.

درس حقوق جزا:

برای این درس هم منابع زیادی وجود دارد مانند کتاب آقای ساوالانی (عمومی و اختصاصیکتاب آقای غفوری، کتاب آقای کامفر، کتاب خانم عظیم‌زاده عمومی و اختصاصی. برای تست این درس هم می‌توان از کتاب‌های همین اساتید استفاده کرد.

منبع مورد استفاده بنده: کتاب و تست آقای غفوری.

درس اصول فقه:

برای این درس دو منبع خوب و آزمونی وجود دارد؛ کتاب دو جلدی سمیرا محمدی و کتاب دکتر شب‌خیز. برای تست هم می‌توان از کتاب همین اساتید استفاده کرد.

منبع مورد استفاده بنده: کتاب دو جلدی سمیرا محمدی به همراه  تست سمیرا محمدی و آقای شب‌خیز.

درس حقوق اساسی:

برای آزمون کانون وکلا خواندن متن قانون اساسی کفایت می‌کند. اما در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه باید نظرات تفسیری نیز خوانده شود

درس متون فقه:

برای این درس اگر دنبال کتاب هستید کتاب دکتر سینجلی را پیشنهاد می‌کنم اما اگر کمی عربی بلد هستید صرفا متن و ترجمه آن را بخوانید. متن عربی و ترجمه آن را می‌توانید از سایت اختبار دانلود کنید.

درس حقوق ثبت:

برای این درس در آزمون مرکز وکلا جزوه موسسه دادآفرین را توصیه می‌کنم.

از میان منابع معرفی شده هر کدام را انتخاب کنید فرقی نمی‌کند و آزمون را پوشش می‌دهد چرا که اکثر مطالب مشترک هستند و فقط زبان بیان آن توسط هر مولف فرق می‌کند. پس بررسی کنید و ببینید با کدام منبع راحت‌تر هستید همان را انتخاب کنید.

تهیه منابع آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه

روش شناخت یک منبع مطالعاتی مفید

البته اگر منبع مورد استفاده شما در میان منابعی که من معرفی کرده‌ام وجود ندارد دلیل بر ضعیف بودن آن منبع نیست.

به طور کلی پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه منبع حتما تست‌زنی انجام بدهید اگر از تست‌های  مطرح شده در مبحث موردنظر حدود ۸۰ درصد تست‌ها در کتاب مطالعاتی شما توضیح داده شده بود یعنی منبع شما خوب است.

اهمیت تست‌زنی

تست‌زنی بسیار مهم است و دو مزیت بسیار عمده دارد؛ اول این که با تست‌زنی می‌توانید سبک سوالات را متوجه شوید و بر اساس آن روش مطالعه‌تان را تنظیم کنید و دوم اینکه با این شیوه می‌توانید ایرادات خود را پیدا کنید و آنها را قبل جلسه آزمون برطرف کنید.

 بهترین زمان تست‌زنی

همان روزی که مطلب را مطالعه می‌کنید یا  فردای آن باید تست‌زنی را هم انجام دهید. شخصا توصیه می‌کنم همان روز که مطالعه کردید تست آن مبحث را هم کار کنید.

یک نکته مهم در برنامه‌ریزی

برنامه هر شخص مختص خود اوست ولی اصل مهم در برنامه ریزی آزمون حقوقی این هست که تست‌زنی و مرور نباید فراموش شود هر مطلبی که  مطالعه کردید نهایتا بعد از۱۴ روز برگردید و آن را مرور کنید

روزانه چند درس را مطالعه کنیم؟

بستگی به سلیقه داوطلب دارد من توصیه می‌کنم حداقل دو درس را مطالعه کنید. بنده شخصا دو یا سه درس را مطالعه می‌کردم.

استفاده از خدمات موسسات آموزشی لازم است؟

شخصا در هیچ موسسه ای برای آموزش شرکت نکردم و صرفا در چند آزمون جامع شرکت کردم. توصیه به سایر دوستان هم این است که خودتان منابع را مطالعه کنید. شرکت در دوره اموزشی موسسات برای افرادی مناسب است که خودشان نمی‌توانند با مطالعه مطلب را یاد بگیرند و این‌طور نیست که همه به چنین دوره‌هایی نیاز داشته باشند.

آزمون آزمایشی؛ بله یا خیر؟

به نظر من شرکت در حداقل یک آزمون جامع می‌تواند بسیار مفید باشد.

مدیریت زمان در جلسه آزمون

حتما با خود زمان‌سج داشته باشید و برای هیچ درسی بیش از ۲۰ دقیقه زمان نگذارید؛ اگر سوال را بلد هستید جواب دهید اگر بلد نیستید خیلی وقت صرف  نکنید و از آن بگذرید. بعد از پاسخ دادن به همه سوالاتی که بلد هستید اگر زمان داشتید برگردید و به سوالات دیگر فکر کنید

میزان و زمان مطالعه روزانه

اینکه روزانه چند ساعت درس بخوانید بستگی به این دارد که تا تاریخ آزمون چقدر فرصت دارید ولی به طور میانگین ۷ ساعت مطالعه مناسب به نظر می‌رسد.

این موضوع هم که در چه ساعتی مطالعه کنید امری کاملا شخصی و منحصر به شماست؛ هر زمان از شبانه‌روز که ذهنتان در بهترین و پر بازده‌ترین حالت قرار ‌می‌گیرد در همان ساعات مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که منابع آزمون دو گونه هستند؛ تحلیلی مثل درس حقوق مدنی و حفظی مثل آیین دادرسی کیفری. خواندن هر کدام از این دو دسته شیوه متفاوتی دارد و ممکن است هر کدام شرایط و زمان خاصی را نیاز داشته باشد مثلا صبح زود آمادگی‌ ذهنی‌تان برای حفظ کردن مطالب بیشتر باشد یا بلعکس.

در پایان از از خانواده عزیزم تشکر می‌کنم که در یک سال گذشته کاملاً حامی و همراه من بودند.

کارنامه سیامک یاری
کارنامه سیامک یاری

دوره قوانین عام و خاص آزمون وکالت اسکودا و مرکز وکلای قوه قضاییه پایگاه اختبار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. ملاحظه می فرمایید که طبع سوالات غیر استاندارد آزمون وکالت و تکثر منابع همواره فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کشور را مس می زند…

    من خودم به شخصه با یکی از رتبه های تک رقمیوسال های گذشته مواجه شدم که قانون مدنی را از بر بود *اما* وقتی با هم صحبت می گردیم معنای واژه *متبانیاً* را نمی دانست… !!!!

    این می شه خروجی یک آزمون غیر استاندارد از کنج و گوشه قوانین سوال طرح می کند و از اصل مطالب غافل است.

  2. لطفا از این مد مصاحبه ها بیشتر بزارید ،عالی هستن،
    اینکه روش مطالعه و منابع سوال میشه خیلی فوق العاده هست

  3. سلام خانم زنده دل .خواهشن پیگیری کنید که آزمون کانون وکلا امسال در چه تاریخی برگزار می‌شه.ما بچه ها که دستمون به جایی نمی‌رسه.لطفا شما پیگیری کنید.ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا