گفت و گو با امین ماهوتی رتبه ۱ کانون وکلای مرکز آزمون وکالت ۹۹

فهرست عناوین این صفحه

پایگاه خبری اختبار- امین ماهوتی متولد ۱۳۷۳ و فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ در کانون دادگستری مرکز شده است.

با امین ماهوتی در خصوص نحوه مطالعه و برنامه ریزی او با توجه به اشتغال وی و تعویق های مجدد آزمون به گفت و گو نشستیم. مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید؟

بنده امین ماهوتی هستم. متولد سال ۱۳۷۳. سال ۹۵ از دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی حقوق فارغ التحصیل شدم و سال ۹۸ در گرایش تجارت بین الملل از همین دانشگاه کارشناسی ارشدم را گرفتم و از سال ۹۹ هم در پژوهشگاه قوه قضاییه مشغول به کار هستم.

تا به حال در آزمون های حقوقی شرکت کرده بودید؟ درصورت مثبت بودن پاسخ، چه سالی و چه رتبه ای کسب کردید؟

بله، آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ بود که آنجا رتبه ۱۴ شدم که البته نتیجه مورد قبول من نبود، اما سنجش هیچوقت جواب قانع کننده ای به اعتراض من نداد. در خصوص آزمون وکالت این نخستین بار بود که شرکت می کردم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چه بود؟ آیا شاغل بودید؟ چه مقدار زمان برای مطالعه داشتید و چطور از این زمان استفاده می کردید؟

شرایط کمی دیر برای من مهیا شد و من مطالعه را از فروردین ۹۹ شروع کردم. البته مجبور بودم در کنارش کار های مربوط به پژوهشگاه را هم انجام بدهم. روش مطالعه من به این صورت بود که ابتدا از ساعت مطالعه کم شروع کردم، در فروردین و روزی دو تا سه ساعت تا اینکه کم‌کم این ساعت اضافه شد و بخصوص سه ماه آخر روزی ۸ ساعت بود.

البته باید بگویم مقدار مطالعه من بر اساس عناوینی بود که طبق برنامه باید تمام می کردم و نه تعداد ساعت خاص و این ساعاتی هم که عرض کردم به صورت تقریبی گفتم.

با توجه به تعویق چندباره آزمون، این شرایط روی آمادگی شما چه اثری داشت؟ چطور روحیه‌تان را حفظ کردید؟

قطعاً از لحاظ روحی بسیار ناراحت کننده بود. به خصوص در مورد ماه های اسفند و فروردین از آنجا که در روزهای آخر آزمون لغو شد به شدت از لحاظ روحی تحت فشار قرار گرفتیم.

در مورد خودم از آنجایی که باید وظایف محوله پژوهشگاه را هم انجام می دادم هماهنگ کردن این دو همزمان با هم خیلی دشوار بود.

به هرحال امیدوارم با توجه به ادامه شرایط کرونا مسئولان اسکودا امسال طوری اقدام کنند که به هیچ عنوان این اتفاق برای داوطلبان امسال تکرار نشود.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

از دوستانی که سال های قبل در آزمون شرکت کرده بودند و نتایج خوبی گرفته بودند پرس و جو کردم و از بین منابع مختلفی که هر کدام پیشنهاد دادند چند مورد را انتخاب کردم و یک بررسی مختصری هرکدوم را کردم و در نهایت منابع نهایی را از بینشون انتخاب کردم.

منابع مورد مطالعه امین ماهوتی:

مدنی:

شرح جامع مدنی بیات + تست حقوق مدنی قربانی

آیین دادرسی مدنی:

قانون آیین دادرسی مدنی + مختصر آیین دادرسی مدنی توکلی + ساده ساز آیین دادرسی مدنی فرحناکیان

تجارت:

مختصر توکلی، متاسفانه فرصتی برای تست زنی پیدا نکردم و فقط تست آزمون های وکالت ۴ سال قبل

اصول:

سه جلد قافی، فرصتی برای تست زنی پیدا نکردم و فقط تست ازمون های وکالت ۴ سال قبل

جزا و آیین دادرسی کیفری:

حقوق جزا← شرح قانون مجازات غفوری و تست جزا غفوری

آیین دادرسی کیفری← شرح کیفری غفوری و تست کیفری غفوری

خلاصۀ آرای وحدت رویه از سال ۹۹، که امسال چند تا از سوالات هم از این آرا بود.

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

ابتدا درس مدنی، آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری را به صورت مجزا و به ترتیب مطالعه کردم و تست هایشان را زدم و مطالبی که نیاز به مرور داشت را چه کتاب ها، چه قوانین و چه تست ها خلاصه نویسی یا علامت گذاری کردم.

از اواسط تیر ماه همه دروس را هر روز با هم مطالعه می کردم. البته مدنی و آیین دادرسی مدنی و کیفری صرفاً مرور مطالب خوانده شده بود. کل دروس را تا آخر شهریور تمام کردم و سه ماه آخر سه بار دوره بود که از روی خلاصه ها انجام دادم.

البته لغو مکرر آزمون باعث شد که این مرور چند بار دیگه هم تکرار شود.

نحوه برنامه ریزی من تا سه ماه مانده به آزمون به صورت هفتگی بود و این برای این بود که اگر به هر دلیلی نتوانستم طبق برنامه پیش بروم در  همان هفته تو روزهای دیگر کم کاری را جبران کنم و خودم را به برنامه برسانم اما برای سه ماه آخر مجبور بودم به صورت روزانه برنامه ریزی کنم و مجبور بودم که حتماً به این برنامه ریزی روزانه پایبند بمانم.

جناب ماهوتی آیا از آزمون های موسسات آموزشی و یا دوره و کلاس های خاصی برای موفقیت در آزمون استفاده کردید؟

بنده شخصاً در هیچ یک از موسسات و آزمون های آزمایشی شرکت نکردم. تجربه شخصی خود من این بود که چون با برخی از رفقا هم زمان برای شرکت در آزمون مطالعه می کردیم، در مواردی که مطلبی رو متوجه نمی شدیم یا فرصت برای مطالعه کم بود، اطلاعاتمون رو با هم به اشتراک می گذاشتیم و به نوعی به یکدیگر تدریس می کردیم که این کار در یادگیری مطالب و یا توجه به نکات کلیدی در کمترین زمان بسیار مفید بود و فکر می کنم این کار در نتایج خیلی خوبی که بنده و این دوستان کسب کردیم بسیار تاثیر گذار بود.

ولی تاکید می کنم که هر کسی باید بنا به شرایطی که دارد در این خصوص تصمیم بگیرد و نمی شود یک نسخه واحد برای همه پیچید.

نظر شما در خصوص شرکت و استفاده داوطلبان از آزمون های حقوقی و یا دوره ها و کلاس های آموزشی چیست؟

نمی شود گفت این کلاس ها به صورت کلی مضر یا بی فایده هستند. قطعا اگر دوستانی که در این موسسات فعالیت می کنند، صرفا وجه تجاری مد نظرشان نباشد و آینده داوطلبین را در اولویت قرار دهند، استفاده از افراد مسلط بر مطالب و تجربیات آن ها می تواند مفید باشد.

همان طور که خود من هم از برخی از کتب این موسسات کمک گرفتم. اما لازم است تاکید کنم این فکر که در ذهن برخی از داوطلبان شکل گرفته است که  “بدون شرکت در موسسات معروف امکان قبولی و کسب رتبه مناسب وجود ندارد”، به طور کلی مردود است.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟

برای من چالش برانگیز ترین درس هم برای مطالعه و هم در آزمون، حقوق جزا بود به خصوص قسمت تعزیرات که در مورد مصادیق جرایم تعزیری همیشه بین اساتید و به خصوص طراح‌ های سوال اختلاف نظر وجود دارد که باعث می شود درصدی از نااطمینانی نسبت به پاسخ های این درس همیشه وجود داشته باشد.

تجارت هم که قطعاً سر آزمون همه را غافلگیر کرد و سوال هایی کاملا متفاوت با سوال های حداقل ۷، ۸ سال اخیر بود که فکر می کنم همه را با مشکل مواجه کرد و البته من هم مستثنی نبودم.

توصیه های امین ماهوتی به داوطلبین آزمون وکالت؟

دوتا مطلب:

یکی اینکه حتماً در طول مدتی که برای آزمون آمادگی کسب می کنند هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمی کاملاً به خودشان برسند و به جز چند ماه آخر باید زندگی داوطلبان همان روال عادی پیش برود. البته با کمی نظم بیشتر تا بتوانند خودشان را برای روزهای آخر حفظ کنند و الا روند فرسایشی آمادگی آزمون باعث می شود ماه های اخر کم بیاورند.

مطلب دوم اینکه قطعاً آزمون وکالت یکی از سخت ترین آزمون هایی هست که در کشور برگزار میشود. داوطلبینی که شرکت می کنند حتماً لازم است که از تجربیات دوستانی که در دوره های قبل شرکت کرده اند استفاده کنند و قلق های این آزمون را از این دوستان یاد بگیرند که خیلی می تواند  برایشان کمک کننده باشد.

به نظر بنده علت عمده اینکه برخی از دوستان با وجود تلاش فراوان به نتیجه دلخواه نمی رسند، نحوه مطالعه این دوستان هست که مناسب برای چنین آزمون حجیم و دشواری نیست.

برنامه ریزی با توجه به شناخت از خود و با توجه به شرایط

این مسئله را دوستانی که می خواهند در آزمون شرکت کنند توجه کنند که حرفهایی که بنده و دوستان دیگر بیان می کنیم قطعاً وحی منزل نیست و هر کسی باید با توجه به شرایط و شناختی که از خودش دارد و البته شرایط پیرامونی که در آن قرار دارد برنامه ریزی و مطالعه کند.

مطالبی که به عنوان تجربه خدمت دوستان در اینجا و در جای دیگر گفته می شود قطعاً یک سری مطالب کلی و پایه هستند که هر کسی باید با توجه به شرایط خاص خودش آن ها ارا تطبیق بدهد و از آنها استفاده کند.

روش های مطالعه مختلف در مصاحبه ها

همانطور که در همین مصاحبه هایی که با سایت اختبار هم انجام می شود می توانید ببینید دوستانی که نمرات خوبی کسب کردند هر کدام روش های مطالعه مختلفی داشتند. اما در یک سری اصول همه با هم متفق القول بودند. مثلاً اینکه:

  • به منابعی که انتخاب می کنید وفادار باقی بمانید.
  • حتماً منابع را خلاصه نویسی و علامت گذاری کنید تا بتوانید ساده تر آنها را مرور کنید.
  • و اینکه حتماً مرور چند باره داشته باشید.
  • در آخر تاکید مجدد می کنم روی خلاصه نویسی و نحوه خلاصه نویسی که  می تواند خیلی تاثیر گذار باشد.

در پایان دو موضوعی که فکر می کنم مسئله و دغدغه بسیاری از دوستان هم رشته باشد را اینجا مطرح می کنم:

برگزاری کارگاه های رایگان برای داوطلبان آزمون های حقوقی

یکی اینکه امیدوارم کانون ها و اسکودا و دانشگاه های کشور شرایطی مهیا کنند که بنده یا دوستانی که نمره مناسبی کسب کرده اند و تجربیات خوبی در خصوص آزمون دارند بتوانیم در قالب یک سری کلاس ها و کارگاه های چند ساعته به صورت رایگان و عمومی این تجربیات را در اختیار کسانی قرار بدهیم که مایلند در آزمون‌های حقوقی شرکت کنند.

بازار نامناسب در رشته حقوق

مطلب دوم وضعیت نامناسب بازار کار در رشته حقوق است. اول این که بازار کار به شدت محدود شده به آزمون های وکالت، قضاوت و سردفتری و بسیاری از موقعیت های شغلی دیگری که وجود دارد در رشته حقوق به شدت دچار عدم شفافیت، و رانت و شرایط خاص هستند که عملاً باعث شده بسیاری از افراد پرتلاش و باسواد این رشته بیکار بمانند.

اما کسانی که حتی تخصص و تحصیلات دانشگاهی مرتبطی هم ندارند با استفاده از جایگاه های ویژه این موقعیت ها را اشغال کردند.

در مورد آزمون سردفتری هم هیچگونه شفافیتی وجود ندارد و کاملاً به میل و اختیار یک عده معدود آزمون برگزار شده و بدون هیچ گونه شفافیتی نتایج اعلام می شود.

جذب هیئت علمی هم که عملاً  با ضوابط و شرایط خاص افراد را جذب می کند که هیچ استانداردی ندارد و فرصت استفاده برای افراد مستعد نصیب دیگران می شود.

این مسائل باعث شده بسیاری از بچه های مستعد به فکر رفتن از کشور بیفتند که قطعا در بلند مدت آسیب خیلی زیادی می زند. هر چند برخی از مشکلاتی که در بازار کار این رشته وجود دارد تابعی از شرایط کل کشور هست اما امیدوارم تا جایی که در توان اعضای کانون های وکالت و اساتید محترم دانشگاه ها است این مشکلات از بین برود و یا تا حدی تخفیف پیدا کند.

در آخر برای همه دوستان آرزوی موفقیت دارم.

کارنامه امین ماهوتی را در اینجا مشاهده کنید:

 

گفت و گو با امین ماهوتی رتبه 1 کانون وکلای مرکز آزمون وکالت 99
گفت و گو با امین ماهوتی رتبه ۱ کانون وکلای مرکز آزمون وکالت ۹۹

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. سلام برای همه‌ی عزیزان آرزوی موفقیت و شادکامی و تندرستی دارم.♥️♥️🙏🙏💎💎❤️❤️

  2. دوست گرامی ایشون ارشد حقوق تجارت (بین الملل) دارند و اتفاقاً کسایی که در این رشته تحصیل می‌کنند، غالباً از دروس حقوق داخلی مثل حقوق تجارت فاصله می‌گیرند و دروس رشته حقوق تجارت بین‌الملل مثل بیع بین المللی، مطالعه WTo، اینکوترمز و شرکت‌های فراملی و غیره می‌باشد که اصلاً ارتباطی با حقوق داخلی از جمله حقوق تجارت داخلی ندارد.
    موفق و پیروز باشید.

    1. تجارت امسال بسیار سخت بوده ایشون رتبه تجارت بین المللشون برتر بوده لذا قطعا ضعف ایشون محسوب نمی شه

  3. آفرین به پشتکار و تلاش شما جناب آقای ماهوتی
    امیدوارم همواره موفق باشید
    از خانم زنده دل عزیز تقاضا دارم هر خبری در مورد زمان انتخاب شهر کانون مرکز دارن اطلاع رسانی کنن، ما کاملا بی خبریم و در حالیکه تقریبا تمام کانون ها پذیرفته شدگان نهایی رو اعلام کردن؛ نمی دونیم باید چه کار کنیم؟؟!!

  4. سلام دوستان.من از پذیرفته شدگان کانون وکلای مرکز با رتبه عالی هستم وخداروشکر امسال قبول شدم سال اول بااختلاف چندتا نفر نتونستم کلا قبول شم بااینکه روزی چندین ساعت خوندم استدعا دارم ملتمسانه از تک تک قبول نشدگان خواهش میکنم وقتی قبول نمیشن اعتماد. به نفستون پایین نیارین اشتباهی که من کردم بعدش هزاران مشکلات به خاطر همین موضوع برام پیش اومد تو رو خدا ایمان وتوکلتون به خدا باشه شکست مقدمه پیروزی من دوهفته قبل آزمون خیلی شدید توسط نامزدم مورد ضرب و شتم قرار گرفتم واقعا به ناحق بود هیچ جوره هم نتونستم شکایت کنم چون درگیرازمون وکالت بودم چند ماه قبل ترش هم یه اتفاق وحشتناک توسط یه آدم برام پیش اومداما همه اینا ریشه که داشت بابت این بودخودمو حقیر می ونستم اعتماد به نفسم اومده بود پایین بچه ها تورو خدا اگه قبول نشدین ناامید نشین شما بااعتماد به نفس زندگی کنین

  5. تبریک عرض می کنم کاش رتبه های یک سایر کانون هام مثل آقای ماهوتی صادقانه مصاحبه و دیگران رو راهنمایی می کردند با آرزوی موفقیت‌ برای شما در سایر مراحل تحصیلی و شغلی

  6. بین مصاحبه ها امسالتون تنها فردی که صادق بودن ایشان بودن تو منابع و همه چی و…کاری با رتبه یک کاری با دانشجو شهید بهشتی و…ندارم مهم برام صداقت بود مبارکتون اقای ماهوتی همکاره عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا