گفت‌وگو با یوسف شاه‌نظری

رتبه ۳ آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ کانون وکلای دادگستری البرز

پایگاه خبری اختبار– یوسف شاه‌نظری، رتبه ۳ آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ کانون وکلای دادگستری البرز با تراز ۱۰۵۷۷ است که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه پیام‌نور اخذ کرده است.

آقای شاه‌نظری که متأهل و پدر یک کودک خردسال است، پیش از این در رشته ی مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی فارغ‌التحصیل شده و سال‌ها به‌عنوان دبیر در آموزش‌وپرورش مشغول‌به‌کار بوده است.

همچنین؛
برای خواندن مصاحبه با رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری ایلام کلیک کنید.

برای خواندن مصاحبه با رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی کلیک کنید.

برای خواندن مصاحبه با رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری خوزستان کلیک کنید.

درباره علت تغییر رشته و شغل و شیوه آمادگی برای آزمون وکالت با او گفت‌وگویی داشتیم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

اینجانب یوسف شاه‌نظری هستم که قبلاً در رشته ی مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی فارغ التحصیل شده‌ام. متاهل و دارای یک فرزند خردسال هستم.

بنده موفق به کسب رتبه ۳ کانون وکلای البرز در سال ۹۸ و قبولی در آزمون مشاوران و قضاوت ۹۷ و ۹۸ نیز شده‌ام. هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی حقوق خصوصی نیز می‌باشم. به دلیل علاقه زیاد به رشته ی حقوق و با توجه به این که در شغل های قضاوت و وکالت تنوع و تعاملات اجتماعی زیادی وجود دارد به این رشته گرایش پیدا کردم و بنا را بر این گذاشتم که هرگز برای تحقق اهداف دیر نیست و می‌توانم از هم‌اکنون شروعی تازه داشته باشم.

رشته قبلی اینجانب در حوزه ی فنی و مهندسی و ارتباط با اعداد و ارقام  بود و در ابتدا تحصیل در رشته ی حقوق کمی برای من مشکل به نظر می‌رسید لکن با توجه به علاقه‌ام این کار را انجام دادم طوری که اکنون احساس می‌کنم همان رشته قبلی و دانسته‌های من در خصوص ریاضی تا حدودی هم اینجا به کار من می‌آید. به‌عنوان مثال محاسبات مبحث ارث و تسلط بر آنها برای من بسیار آسان شد .

درسال گذشته با اختلاف بسیار کمی در همین کانون البرز موفق به قبولی نشدم کما این که معتقدم با داشتن یک برنامه ریزی صحیح هم می‌توان در سال اول به این امر فائق آمد لذا چون شکست را پلی برای حصول موفقیت می‌دانستم با اراده‌ای جدی دوباره از نو شروع کردم.

به کسانی که می‌خواهند وارد این  رشته شوند توصیه میکنم ابتدا علاقه و توانمندی های خود را مد نظر قرار دهند  و بعد از ورود به این رشته در طول تحصیل در دانشگاه از مطالعه  عمیق کتاب‌های مرجع غافل نشوند، چرا که قبولی در آزمون نیازمند داشتن پایه‌ای قوی است و به این مهم می‌توان در همان دوره تحصیل در دانشگاه دست یافت.

آمادگی برای آزمون ۹۸ را از تیر ماه شروع کردم. در ابتدا با توجه به شرایط شغلی و زندگی یک برنامه منسجم و قابل اجرا تهیه کرده و سپس به انتخاب منبع مناسب و جامع اقدام نموده و سایر منابع تکراری و مازاد را کنار گذاشتم. در روزهای ابتدایی از ۴ الی ۵ ساعت مطالعه در روز شروع کرده و رفته‌رفته ساعت‌های مطالعه را افزایش داده ودر ماه پایانی حدود ۱۰ ساعت مطالعه داشتم. سعی کردم میهمانی و مسافرت و ورزش و تغدیه مناسب را در برنامه‌ریزی خود لحاظ کنم ولی  میزان مسافرت و میهمانی‌های خود را محدود نمودم.

با توجه به حجم زیاد و ضریب بالای درس حقوق مدنی، این درس  بیشترین نگرانی را برای بنده ایجاد کرده بود بنابراین با توجه به ضعفی که در این درس از خود سراغ داشتم به کتاب‌های مرجع مراجعه کردم و با مطالعه عمقی و نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی موفق به کسب بالاترین درصد در میان سایر دروس شدم. شایان ذکر است در این درس فقط یک سؤال را به دلیل کم‌دقتی اشتباه پاسخ دادم.

بنده کارشناسی خود را در دانشگاه پیام نور و در ۵ ترم اخذ نمودم و جزو شاگردان ممتاز در دانشگاه بودم خود این عامل و مطالعه عمیق کتاب های دوره ی دانشگاهی و همچنین انجام تحقیق های مختلف و و ارائه ی کنفرانس های متعدد که در طول تحصیل خود داشتم باعث قوی شدن بنیه ی علمی  و در نهایت قبولی در آزمونهای ذکر شده گردید.

اینجانب در هیچ موسسه و کلاس آموزشی شرکت نکرده و فقط برای سنجش خود در چند آزمون آزمایشی شرکت نمودم و با توجه به تلاش زیادی که داشتم انتظار رتبه ی یک را هم داشتم که متاسفانه به دلیل شک بی مورد و کم دقتی در دو سوال جزا و یک سوال آئین دادرسی مدنی موفق به اخذ رتبه ی ۳ شدم که با توجه به تلاشم از این رتبه هم بسیار راضی هستم و جا دارد از همینجا  به نفر اول و دوم و سایر پذیرفته شدگان عزیز نیز تبریک بگویم.

در همین جا به عزیزانی که موفق به پذیرش در آزمون نشده اند یا قصد شرکت برای اولین بار در این آزمون را دارند عرض میکنم من هم یک روزی در جایگاه شما بودم و این اطمینان را به شما میدهم که شما هم میتوانید ابتدا با توکل بر خدای منان و تلاش و پشتکار و برنامه ریزی مناسب قطعا در این آزمون پیروز شوید.

شیوه مطالعه من به این صورت بود که در ابتدا کتاب‌های مرجع هر درس را در مدت کمی خواندم و مطالب مهم را خلاصه نویسی نموده و در دوره جمع‌بندی از این منابعی که ذکر می‌کنم استفاده نمودم:

برای حقوق مدنی از نظم دکتر کاتوزیان و کتاب شرح بیات؛

برای آیین دادرسی مدنی از کتاب ساده‌ساز استاد فرحنکیان و جزوه آقای غلامرضا اکبری،

در درس اصول فقه از کتاب دو جلدی خانم سمیرا محمدی؛

برای درس حقوق تجارت از کتاب ساده‌ساز استاد فرحناکیان و دو جلدی استاد رشیدی‌نسب؛

و در درس حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری علاوه بر مطالعه کتاب‌های استاد صادقی، اردبیلی و خالقی از کتاب‌های شرح آزمونی آقای غفوری نیز استفاده کردم.

قطعاً هر داوطلبی با توجه به شرایط روحی و میزان مطالعه خود و سنگین بودن این آزمون اضطراب و استرس‌های خاص خود را خواهد داشت لکن مهم غلبه و مدیریت بر این اضطراب و استرس است که می‌توان با توکل بر خداوند و جملات انگیزشی بر این مهم فائق آمد. همراهی و مساعدت افراد خانواده نیز قوت قلبی برای اینجانب بود.

در سال‌های دانشجویی مصاحبه های سایت اختبار با رتبه های برتر را مطالعه میکردم و دوست داشتم روزی جز یکی از این افراد باشم. شما دوست عزیزی که این مصاحبه را خواندید با ایمان و اراده قطعا یکی از مصاحبه شوندگان سال بعد خواهید بود .

و سخن آخر  دوستان عزیز با تواضع فراوان توصیه ام به شما این است که از داشتن  منابع متعدد بپرهیزید و به هیچ وجه از خلاصه‌نویسی غافل نشوید.

و من الله التوفیق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. آفرین

    کسی که برای هدفش ارزش قائل هست هیچ وقت پا پس نمیکشه
    باید به هدف ایمان داشت و با توکل به خدا و برنامه ریزی به موفقیت نائل شد
    اگه بقیه تونستن پس ما هم میتونیم.

  2. هر روز بهتر از دیروز هستی همسفرم. خوش حالم که زحمت های هر دویمان نتیجه داد . برایت بهترین ها را خواستارم.

  3. سلام با تشکر از لطف و ارادتی که نسبت به اینجانب داری. همیشه حمایت و پشتیبانی شما مایه ی دلگرمی من است عمو جان. امیدوارم همواره موفق و پیروز باشید
    ارادتمند یوسف شاه نظری

  4. سلام عموجون..
    احسنت..آفرین عزیزم..
    یوسف جان عزیزم : صادقانه و بدون تعارف میگم شما لایق بیش از اینهایی عزیزدلم. موفقیت و پیروزی روزافزون شمارو از پیشگاه پروردگار عالمیان خواستارم. خدا حفظت کنه نورچشمم..
    دوستدارت : عمو عارف

    1. من آزاد لیسانس فقه و حقوق گرفتم ولی فارغ التحصیلان زیادی را از پیام نور میشناسم که در آزمون های مختلف موفقند.

    2. چون اولأ در این دانشگاه تستی خواندن را یاد گرفته اند ثانیأ خودخوان هستند و فقط نیاز به پشتکار و برنامه دارند!
      اما قطعأ در عمل و تشریح و توضیح باید بیشتر تلاش کنند:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا