گفت‌وگو با نسرین پناهی فرد، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری قم

پایگاه خبری اختبار- نسرین پناهی فرد، متولد ۱۳۷۱ و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد و مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه مفید قم است که در آزمون وکالت ۹۹ با تراز ۱۰۱۴۱ موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری قم شده است.

مشروح گفت‌وگوی اختبار با او را در ادامه بخوانید.

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

نسرین پناهی فرد هستم. متولد سال ۱۳۷۱.  در سال ۹۲ از دانشگاه آزاد واحد قم با معدل ۱۹/۲۸ فارغ التحصیل شدم. در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مفید قم از طریق جذب بورسیه تحصیلی گرایش حقوق خصوصی در سال ۹۳ وارد و در سال ۹۶ با معدل ۱۸/۱۸  فارغ التحصیل شدم.

 در سال ۹۵ در آزمون وکالت در کانون قم شرکت کردم و رتبه ۲۰ در سهمیه آزاد با تراز ۸۰۰۰ پذیرفته نشدم. ظرفیت آن سال در کانون قم ۱۰ نفر بود. در سال ۹۹ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه شرکت کردم و با کسب نمره و تراز خوب قبولی نهایی شدم. همچنین در آزمون وکالت ۹۹  با کسب رتبه اول در کانون قم پذیرفته شدم.

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

قبل از گفتن منابع یک نکته را متذکر شوم؛ چون من یک بار در آزمون وکالت شرکت کرده بودم و در طول این مدت هم مطالعه نسبی داشتم بنابر این شاید می توانم بگوییم که اکثر منابع آزمونی را مطالعه کردم. قبلا کتاب های تست زیادی زدم هیچ منبعی را تکذیب نمی کنم به نظرم هر کسی باید با توجه به سطح علمی و شیوه مطالعاتی که دارد منبع مناسب خودش را پیدا کند.

حقوق مدنی: قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان+ دوجلدی مدنی دکتر توکلی+ تست قربانی

آیین دادرسی مدنی: کتاب مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی+ قانون ادم+ تست عمروانی+ تست کمالوند

اصول فقه: دوجلدی اصول فقه سمیرا محمدی + تست اصول فقه سمیرا محمدی

حقوق تجارت: دوجلدی رشیدی نسب + تست قربانی+ تست نیلوفر حسینی

حقوق جزا: شرح آزمونی غفوری+ کتاب نمودارهای آموزشی جزا و ایین دادرسی کیفری جناب آقای دکتر کلانتری+ تست جزا غفوری

آیین دادرسی کیفری: شرح آزمونی غفوری+ تست آیین دادرسی کیفری غفوری

کتاب قوانین خاص حقوقی و کیفری از انتشارات دادستان.

داوطلبین حتما در مطالعه قوانین خاص و آرا وحدت رویه جدی باشند. هیچ کس نمی تواند سوالات را پیش‌بینی کند؛ برای همین ما برای یک نتیجه خوب می بایست مطالعه ای جامع و کاملی از قوانین داشته باشیم.

در برنامه ریزی صحیح از دوستانی که در سال های قبل قبول شده بودن مشورت می گرفتم و دوستانم کمک بسیار زیادی در این زمینه داشتند و از آنها تشکر می کنم.

برنامه درسی خود را هر هفته تنظیم می کردم؛ و هر شب قبل از خواب برنامه درسی فردا را یک بار دیگر می نوشتم تا در هنگام مطالعه برنامه خود را ببینم و انگیزه برای ادامه دادن داشته باشم.

شیوه مطالعه ام در درس‌های حقوق جزا، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری و حقوق مدنی، به صورت موضوعی بود و این شیوه را از استاد کلانتری یادگرفتم.

شیوه مطالعه موضوعی به من کمک می کرد تا فهم عمیقی از مطالب داشته باشم و دچار فراموشی نشوم. همچنین مرور کردن مطالب که در طول هفته مطالعه کردم در روزهای جمعه انجام می دادم.

چه مدتی از روز را به مطالعه اختصاص می‌دادید؟

من متاهل هستم و وظایف یک خانم خانه دار را داشتم که البته در این مورد همسرم از من حمایت می کرد و سختگیری کمتری نسبت به قبل داشت.

در مورد زمان مطالعه به طور تقریبی از روزی ۳ یا ۴ ساعت شروع کردم تا به روزی ۸ ساعت رسید. در دوره های نزدیک به آزمون زمان بیشتری برای مطالعه می گذاشتم.

البته از همان ابتدا به این ساعت مطالعه نرسیدم بلکه پله پله سطح و توانی ذهنی خودم را در مطالعه افزایش دادم و از اثر مرکب استفاده کردم. به این شکل که هر هفته نیم ساعت به ساعت مطالعاتی خودم اضافه می کردم.

همچنین این مطلب را اضافه کنم که انگیزه و شوق افراد بسیار تاثیر گذار است در میزان ساعت مطالعه شان. چرا که فردی که انگیزه قوی داشته باشد اصلا متوجه گذر زمان نمی شود.

این ذهن ما انسان هاست که با ساعت ها تنظیم شده و عادت کرده است اگر این محدودیت ذهنی شکسته بشود به طوری که ساعتی نداشته باشید، وقتی از کاری لذت می‌برید و انگیزه بالایی در پیشرفت در آن زمینه دارید اصلا متوجه گذر زمان نمی شوید.

برای اینکه به این مرحله برسید به نظرم می بایست روی خودتون توانایی ها و قدرت ذهنتان کار کنید.

کمی از تجربه آزمون در شرایط کرونایی بگویید. کرونا چقدر روی مطالعه و آمادگی شما اثر داشت؟

 می توانم بگویم من جز ان دسته از داوطلب هایی بودم که از این تعویق ها هم ناراحت می شدم و هم خوشحال، ناراحت از اینکه چرا نهادهای متولی در اطلاع رسانی و جلوگیری از این حاشیه ها و گمانه زنی ها عملکرد ضعیفی دارد. ولی در نهایت سعی می کردم روحیه خود را حفظ کنم و اینطور به قضیه نگاه کنم که فرصت بیشتری برای مطالعه دارم.

سعی می کردم خودم را از حاشیه های آزمون و تعویق دور نگه دارم، همچنین از حاشیه ها زندگی.

از نظر من کسی که به دنبال هدف های بزرگ تری باشد هیچ وقت  موانع کوچکی که بر سر راهش گذاشته می شود ناراحت و دلسرد نمی شود. بلکه باید از این موانع و فرصت ها استفاده کند برای موفقیت در هدفش. رمز موفقیت صبوری و آرامش خاطر در مطالعه است. اگر می بینید در راهی که انتخاب کردید نمی توانید به موفقیت برسید نترسید و مسیر خود را عوض کنید. ادامه دادن به راه اشتباه می‌تواند شما را به بن‌بست بکشاند.

چه درسی در زمان مطالعه یا سر جلسه آزمون برایتان چالش برانگیز بود؟

 من در درس حقوق تجارت تسلط نسبی داشتم و این درس را خیلی خوب و دقیق مطالعه کرده بودم. ولی در آزمون وکالت ۹۹ چالشی ترین درس برای من همین به طوری که وقتی درس اصول فقه و حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری را تست میزدم خیلی تمرکز نداشتم و ذهنم بیشتر به دنبال این بود که زودتر تست های درس های دیگر را تمام کنم تا برم سراغ تجارت. غلط های من هم در این درس بیشتر از درس های دیگر بود.

توصیه‌ نسرین پناهی فرد به داوطلبان آزمون وکالت

رمز موفقیت شما در این مسیر، صرف مطالعه نیست. شاید بخشی از موفقیت شما در گرو مطالعه کردن باشد. بخشی دیگر مربوط به شما و شخصیت شماست. از نظر من آزمون وکالت مسیر رشدی است برای کسانی که می خواهند وارد این حرفه شغلی بشوند. از لحاظ شخصیتی باید ساخته شوید تا لایق چنین حرفه و شغلی باشید. صبوری، استقامت، اعتماد به نفس داشتن، عزت نفس و توکل به خداوند خیلی به داوطلبین در این مسیر کمک می کند.

برای خود اهداف بزرگتری داشته باشید و فقط به قبولی در آزمون وکالت فکر نکنید. چرا که انسان های بزرگ ظرفیت های بزرگتری هم دارند.

قبل از انتخاب منابع و یا شرکت در هر کلاس و یا آزمون های موسسات از خودتون یک خودشناسی داشته باشین. ایرادات ضعف ها و نقایص خودتون رو بشناسین تا برای رفع نقایص و ضعف های خود تلاش کنین. داشتن ضعف و نقص، ایرادی ندارد؛ مشکل اصلی وقتی ایجاد می شود که آگاهی‌ای نسبت به نقص هایمان نداشته باشیم.

نسرین پناهی فرد، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری قم
نسرین پناهی فرد، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری قم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. سطح سوالات همان زمان ۱۵ سال پیش ک می فرمایید رقابت وجود داشته هم ملاحظه کرده ام
    سوالاتی مثل وقف عقد است یا ایقاع .من هم برای شما متاسفم چون صحبت کردن شما اصلا شبیه به یک وکیل نیست جناب مصطفی حقوقدان

  2. سلام و درود بر شما جناب فروتن . تا حدودی شما درست می فرمائید ولی بنظر شما مسئولین کانون ها و اسکودا که تعدادی از انها را که بنده می شناسم و در خارج تحصیل کرده اند ,باید دست روی دست بگذارند و بگویند ما ۱۰۰ سال در حوزه وکالت یا … از دنیا عقب هستیم و … خیردوست عزیز ,اگر از همین امروز هم شروع کنیم خیلی دیر است . ما وقتی از کشورهای حوزه کامن لا و یا اصلا حوزه رومی ژرمنی که خودمان از ان حوزه بهره گرفتیم یاد می کنیم بخاطر این است که هرکسی باید یک الگویی برای پیشرفت داشته باشد ولی ما تاکنون نتوانستیم این الگوها رو به خوبی برداشت کنیم . بنظر شما نظر حقوقدان های بزرگی مثل مرحوم دکتر امامی که در فرانسه و سوئیس تحصیل کردند و آمدند فقه و حقوق رو در ایران ادغام نمودند و شاکله حقوق مدنی و… را به وجود اوردند و یا دکتر ابوالفضل قاضی تحصیل کرده سوئیس و نویسنده کتاب با ارزش حقوق اساسی و نهاد های سیاسی در ایران و یا استاد عزیز مرحوم دکتر ستوده تهرانی نویسنده کتاب باارزش حقوق تجارت و دکتر مرحوم کاتوزیان استاد به نام حقوق مدنی و یا دکتر شهیدی مرحوم نویسنده کتاب با ارزش حقوق تعهدات و یا دکتر شمس عزیز نویسنده کتاب باارزش آئین دادرسی مدنی که دکتری ایشون از دانشگاه سوربن فرانسه است و ده ها استاد برجسته کشور که نور چشم جامعه علمی هستند این بوده که به اینجا برسیم ؟ آیا نظر دکتر محمد مصدق که زمان قدیم ( دهه ۱۳۳۰ ) نخست وزیر بودند و برخی از وکلا با کمک ایشون توانستند لایحه استقلال کانون های وکلا را به تصویب برسانند چنین وضعیتی بود ؟ در پاسخ باید گفت , خیر و خیر و خیر . متاسفانه الان مشکل ما این است که کانون های وکلا باید دارای انسجامی چشم گیر در این زمینه باشد و بتواند بطور صحیح فرهنگ سازی بهره گیری از وکیل و خدمات صحیح و ارزان وکالت را با کمک دستگاه های مربوطه و از جمله قوه محترم قضائیه و مجلس محترم شورای اسلامی و دولت و سایر نهاد ها جامعه عمل بپوشاند و اقدامات لازم را انجام دهد ولی متاسفانه طی این سال ها مشاهده شده که این کانون ها و اسکودا هیچ برنامه ای نه تنها در این خصوص نداشته اند بلکه فقط به دنبال منافع صنفی و درامد زای همکارانشان بودند . شما طی این سال ها ( راه دوری نمی رویم از ۲۰ سال پیش تاکنون ) کدام موقع یاد دارید این کانون های وکلا و حتی اسکودا از اساتید به نام حقوق مثل دکتر کاتوزیان که تا دهه پیش در قید حیات بودن و یا دکتر شمس عزیز استاد به نام و پر آوازه آئین دادرسی مدنی و یا حتی اساتیدی که همه جهان آنها را می شناسد مثل دکتر جمشید ممتاز استاد پر آوازه حقوق بین الملل و یا دکتر جعفر زاده عزیز استاد بزرک حقوق مالکیت فکری دانشگاه شهید بهشتی که دکتری حقوق تجارت بین الملل خود را از انگلستان گرفته اند و یا دکتر سید محمد هاشمی پدر علم حقوق عمومی ایران و تعداد دیگری از بزرگان حقوق که همه عزیز هستند و نور چشم ما هستند , در مجامع خود و جلساتی که هرساله معمولا با هزینه های زیاد برگزار می شود دعوت کرده باشند تا آنها به سخنرانی بپردازند و راهکارهای مناسبی برای برون رفت این نهاد از وضعیت موجود ارائه فرمایند . بدون هیچ هیچگاه . حال چرا ؟ چون آنچه برای این کانون ها و اسکودا مهم است فقط و فقط حفظ منافع صنفی خود آنان است تا اصلاح وضع موجود . نتیجه اینکه در حال حاضر نهاد وکالت در وضعیتی تنیده شده که باید به زودی از این وضعیت خارج شود تا ما هم بتوانیم مانند سایر کشور های توسعه یافته و حتی در حال توسعه حرف هایی برای گفتن داشته باشیم و از این وضعیت خارج شویم . انشالله .

    1. دوست گرامی مثل اینکه جنابعالی در باغ وکالت و رشته حقوق تشریف ندارید، مرحوم استاد کاتوزیان بارها از دانشگاه‌های بی کیفیت در زمان حیاتشان در سخنرانی هایشان انتقاد کردند اما کو گوش شنوا! آیا این کسانی که کلیات این طرح را تصویب کردند اند اصلا تحصیلات حقوقی دارند؟!

  3. سلام خدا قوت بده بهتون که اینقدر پیگیر هستید. کجای مملکت ما شبیه به کشورهایی که نام بردید هست که سیستم جذب وکیل باشه؟! اینجا مردم به کارچاق‌کن بیشتر مراجعه میکنن تا وکیل. کانون وکلا حقوق اعضای خودش رو نمیتونه تامین کنه و در واقع در عرصه اجتماعی به هیچ انگاشته میشه. دانشگاه‌ها هم بیشتر شبیه بنگاه اقتصادی هستن تا محل آموزش و پرورش دانشجو و پژوهشگر. ما حتی به کشورهای در حال توسعه هم نزدیک نیستیم و در الفبای مسائل فرهنگی و اجتماعی و آموزشی گیر کردیم. واقعا تو این وضعیت مقایسه کردن سیستم کشورهای توسعه یافته اونم کامن لا با مملکت خودمون شوخی تلخیه.

  4. دوست عزیز بنده خانم یا آقای (اسرین ) اولا . در ۱۵ سال قبل با توجه به نوع منابع آن زمان و نحوه آزمون ها که تازه تستی شده بود و کتاب های مورد مطالعه داوطلبان و تعداد داوطلبان و … هرچند هم به فرض امروز بگوئید آزمون ساده بوده برای خودش رقابت داشته و در همان رقابت ها افراد قبول می شدند . پس اصلا قیاس مع الفارق اینجا صدق نمی کند و متاسفانه شما حتی نمی دانید نباید این تشابه را با قیاس مع الفارق تعمیم دهید . ثانیا : بنده به عنوان نمونه این موضوع رو عنوان نمودم . واقعا شما ها دانش آموخته حقوق هستید متاسفم بیشتر به افرادی شبیه هستید که تاریخ و جغرافیا خونده باشند نه یک رشته استدلالی مثل حقوق

  5. چه قیاس مع الفارقی !!
    شما اصلا سوالات ۴/۵ سال اخیر رو دیدی ک چقدر سخت هستن و با ۱۵ سال پیش مقایسه میکنید ؟!!؛ خیلی خنده داره …اگه تست های همون ۱۵ سال پیش رو نگاه بکنید متوجه میشوید ک در اون زمان هرکسی ک با اون سوالات راحت قبول نمیشد جای تعجب داشت!آزمون امسال واقعااا سخت بود

  6. من این روزها وکیل نمی بینم .هرچه غارت گر خورد.چکصیاد.
    اگرچبزی ماند سهم وکبل است

  7. درپاسخ به خانم زنده دل که سمت ایشون رو در این سایت نمی دانم و آقا یا خانم جعفری . دوستان عزیز بنده عین واقرا گفتم چرا شما از آزمون تستی که در همه دنیا برای حقوق و وکالت منسوخ شده حمایت می کنید . یکی از بستگان بنده در دانشگاه پیام نور … که از شهر های دورافتاده بود لیسانس حقوق گرفت و به گفته خود ایشون بیشتر منابع آنها فقط جزوه درسی بوده ( هرچند استادشان به آنها کتاب معرفی کرده بوده ) و ایشون در تست زنی بسیار مهارت داشت و به گفته ایشون خودش می گفت هرگز در آزمون تشرحی موفق نبوده و پائین ترین نمره را می آورده و… خوب ایشون دوسال قبل هم برای ارشد دولتی قبول شد و هم برای وکالت کانون وکلا قبول شد و هم چند آزمون دیگر با نمرات بسیار بالا قبول شد . خوب مثل ایشون ما الان زیاد داریم . چرا شما فکر می کنید شیوه آزمون تستی شیوه درستی است . بنظر بنده از اساس باطل هست . روی سخن بنده ایشون نیست که بقول شما اول شده روی سخن بنده به کل آزمون و نحوه برگزاری آن است که در همه دنیا منسوخ شده . این روزها برخی از دوستان هم در این خصوص در این سایت و هم وکالت پرس اعلام نظر های عالی و خوبی گذاشته اند . الان در بسیاری از کشورهای جهان و توسعه یافته یا در حال توسه چند اتفاق از چند سال قبل و حداقل ۲۰ سال گذشته پیش آمده ( ۱ – ورود به رشته حقوق بسیار سخت و دشوار است و فقط برخی دانشگاه ها رشته حقوق با حضور اساتید بانام آن کشور که همگی نویسنده کتاب های مرجع در آن سرزمین هستند تدریس می شود و حتی برخی فراتر رفته اند و مانند ایالات متحده شما برای ورد به رشته حقوق بایستی یک لیسانس علوم انسانی داشته باشید که به حقوق نزدیک باشد مثل ( جامعه شناسی یا روانشناسی یا … ) ولی در کشور ما در این سالها بدون ضابطه و استانداردهای لازم رشته حقوق در تقریبا همه دانشگاه ها ( دولتی . آزاد . پیام نور . غیر انتفاعی و… ) توسط اساتید و اشخاص متعدد تدریس شده , متاسفانه اسکودا و کانون های وکلا هم فقط نظاره گر بودند و وقتی می گفتید چرا ؟ می گفتند به ما ارتباطی ندارد و الان شده این حال و روز فارغ التحصیلان حقوق که به گفته ای حدود ۱۰۰ هزار نفر شاید بیشتر باشند که همگی پشت آزمون وکالت مانده اند . ۲ – در بسیاری از کشورهای جهان ورود به وکالت متفاوت است با تحصیل در رشته حقوق , یعنی شما در بیشتر کشورهای اروپایی و ایالات متحده و کانادا ممکن است حتی دکتری حقوق داشته باشید ولی نتوانید وکیل شوید . کسانی که در آن سرزمین ها و کشورهای توسعه یافته می خواهند وکیل شوند باید بعداز اخذ لیسانس حقوق یا لیسانس های نزدیک به حقوق علاقه مندی خود را برای ورود به وکالت اعلام کنند و بعد شما وراد مراحل آزمون های متعدد حقوقی می شوید و از جمله مرحله اول شما باید دروسی مانند حقوق شهروندی و اساسی و بشر و چند درس دیگر را کلاس بروید و آزمون تشریحی دهید و حد نصاب نمره را بیاورید و بعد به مرحله دوم بروید که در این مرحله با توجه به علاقه مندی شما به تخصص وکالت ( مثلا کیفری یا حقوقی یا تجاری ) باید کلاس بروید و آزمون مرحله دوم تخصصی را بدهید مثل حقوق جزا و مجازات ها و آئین های دادرسی و… و بعد که موفق شدید و نمره حد نصاب را آوردید باید یک وکیل را که سال ها کار کرده انتخاب کنید و پیش ایشون به مدت چند سال کارآموزی کنید و با وکالت بطور عملی و در دادگاه ها آشنا شوید و بعد از چند سال که توانستید دوره کارآموزی را با موفقیت بگذرانید می توانید یک وکیل حرفه ای ( در ایران به اصطلاح پایه یک ) شوید . خوب دوستان عزیز حالا ما کجا ایستادیم ؟ ما الان به کدام کشورهای دنیا شبیه هستیم . متاسفانه همین کانون های وکلا و اسکودا تا طرحی در دستور کار مجلس و یا قوه محترم قضائیه قرار می گیرد فقط انتقاد می کنند و همه سخنرانی می کنند , بدون هیچ گونه ارائه طریق یا طرح جایگزین یا برنامه مشخصی . خوب این هم شده حال و روز ما که فرد در یک آزمون ستی قبول شود و با کارآموزی وکیل پایه یک شود . آیا ما با این وضعیت موفق خواهیم بود ؟ خیر به هی وجه . جالب است بدانید در کشورهای حوزه کامن لا ( انگلستان و آمریکا و استرالیا و.. ) شما اگر بخواهید قاضی شوید باید حداقل ۲۰ سال سابقه وکلت حرفه ای داشته باشید و به همین دلیل در این کشورها شان قاضی بسیار بالا است و حتی شنیده شده به آنها برای حقوق چک سفید امضاء می دهند تا هرچه نیاز داشته باشد آن قاضی به عنوان حقوق برداشت کند . این شده که شما مستدل ترین آراء را در حوزه کامن لا مشاهده می کنید و یک رای ممکن است تا ۵۰ صفحه استدلال حقوقی داشته باشد و همین آراء بعد به عنوان منابع مهم رشته حقوق توسط دانشجویان حقوق و علاقه مندان به ورود به وکالت مطالعه می شود . خوب پس بنده که چیزی را عنوان می نمایم و می گویم این درصد ها و… نظرم این است که این شیوه جذب وکیل از اساس باطل هست و درهمه دنیا منسوخ شده . ضمنا بنظر بنده از همه وکلا باید بعداز هر ۳ سال ( به وقت تمدید پروانه وکالت ) آزمون اختبار تشریحی گرفته شود تا مشخص شود که این وکبا که مثلا ۲۰ سال کار وکالت می کند به علوم روز حقوق که زمینه کاری رشته ای مثل وکالت هست آشنایی دارد یا خیر . همگی موفق باشید و امید وارم مطالب فوق مورد توجه مسئولین محترم اسکودا و کانون های وکلا قرار گیرد تا هرچه سریعتر در این خصوص و جذب وکیل تجدید نظر کنند .

    1. دوست عزیز، اصلا در دنیا سیستم کارآموزی نزد وکیل دادگستری منسوخ شده و چنین چیزی که شما گفتید وجود خارجی ندارد. به عنوان مثال دوست بنده وکیل کانون وکلای پاریس در کشور فرانسه هستند، در کنار کانون، نهادی به عنوان و شبیه دانشگاه وجود دارد که شما در اینجا از نحوه برخورد با موکل و تنظیم قرارداد حق الوکاله و دفاع شفاهی و کتبی در دادگاه، شیوه های لایحه نویسی و حل و فصل اختلاف خارج از دادگستری و دیگر موارد کاربردی را آموزش می‌بینند و در مرحله بعد اجازه کار مستقل ندارند و در یک فرم (مؤسسه) حقوقی مشغول به کار می‌شود و بعد طی این مرحله پروانه وکالت دادگستری اخذ می‌نمایند.
      موفق و پیروز باشید.

  8. سلام خانم زنده دل چرا زمان ثبت نام آزمون کانون وکلا ۱۴۰۰ رو اعلام نمیکنن ؟ یعنی ممکن امسال کلا برگزار نشه؟ لطفا خبر بدید…

  9. سطح سوالات این سالها با سالهای قبل اصلا قابل مقایسه نیست دوست عزیز.بجای تردید و تشکیک در زحمتی که این دانشجوی درس خوان کشیده بفرمایید به نظر شما چکار باید بکنند که افراد نخبه و مستعد جذب بشن؟!

  10. چقدر سطح علمی داوطلبان افت کرده , ضمن اینکه آزمون تستی هم اشنباه است . الان نفر اول قم در سهمیه آزاد میانگین نمره اش به درصد (جمع درصد تعداد دروس تقسیم بر ۶ که کل دروس هست ) برابر می شود با ۶۰/۸۳ خوب ایشون با این نمره میانگین نفر اول شدند . خوب یاد دارم تقریبا ۱۵ سال پیش با چنین نمره ای اصلا در برخی کانون ها قبول نمی شدی . بنظر بنده این روش آزمون از اساس باطل هست و باید شیوه های جدیدی جایگزین شود .

    1. سلام
      به نظر میاد زاویه دید شما صحیح نیست. سطح علمی داوطلب‌ها نسبت به ۱۵ سال قبل افت نکرده الزاما، چیزی که تغییر کرده سطح سوالات و شیوه طراحی آزمونهاست.
      سوالات آزمون وکالت سال ۱۳۸۴ را با ۱۳۹۹ مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا