گفت‌وگو با نایب‌رییس کانون وکلای بوشهر درباره جلسه روز پنجشنبه رؤسای کانون‌های وکلا

گفت‌وگوی اختبار با نایب‌رییس کانون وکلای بوشهر درباره جلسه روز پنجشنبه رؤسای کانون‌های وکلا

پایگاه خبری اختبار- نشست مشترک معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه، عضو حقوقدان شورای نگهبان و هیات رئیسه اسکودا، رؤسا و نواب رئیس کانون‌های وکلا و نمایندگان شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران پنجشنبه ٢٨ دی ماه ١٣٩۶ برگزار شد.

دو موضوع مهم مطرح‌شده در این جلسه، نحوه اعمال سهمیه ایثارگران و افزایش ظرفیت پذیرش داوطلبان در آزمون وکالت سال جاری بود.

پس از این جلسه، دکتر سیروس شهریاری، نایب‌رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر، مطالبی را به‌عنوان تصمیمات اخذ شده در این جلسه مطرح کردند. برای مثال در یکی از بندهای اظهارات ایشان چنین آمده است:

«مصادیق فرزندان رزمندگان که قانون برنامه ششم توسعه برای آنها ۳۰ درصد سهمیه لحاظ نموده، تنها شامل فرزندان ایثارگر بسیجی و جهادگر که سابقه حضور داوطلبانه داشته‌اند، شود.»

این موارد موجب ایجاد پرسش‌هایی برای شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت ۹۶ شد؛ به همین دلیل طی تماسی از ایشان درباره چندوچون این مطلب جویا شدیم.

دکتر سیروس شهریاری در تشریح مطلب فوق اظهار داشت:

ظاهراً طرحی وجود دارد به‌نام طرح امام حسن (ع) که مطابق آن، قسمتی از خدمت سربازان و نیروهای ارتشی در جبهه‌ها نیز داوطلبانه محسوب می‌شود. اعطای این امتیاز به موجب قانون نیست و به‌عنوان یک بخشنامه داخلی برای کانون‌ها الزام‌آور نیست.

 علاوه بر این تفسیری که سابقاً از سوی کانون‌های وکلا مطرح بود و در جلسه روز پنجشنبه نیز مجدداً به آن تصریح شد، این است که فرزندان کسانی که خدمت آن‌ها «داوطلبانه» بوده‌ و مزدبگیر نبوده‌اند مشمول این سهمیه می‌شوندٰ یعنی کسانی که به خاطر اشتیاق خود در جبهه‌ها حاضر شدند و نه سربازان و ارتشی‌ها.

وی در ادامه درباره محتوای جلسه روز پنجشنبه گفت:

قسمتی از مباحث این جلسه که قابل طرح و مرتبط با شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت است، تکمیل ظرفیت یا افزایش ظرفیت کانون‌های وکلا بود.

در این رابطه، ۹۹% کانون‌ها صراحتاً اعلام کردند که تکمیل ظرفیت خلاف قانون است و مجوز این کار وجود ندارد و عمده کانون‌ها با قاطعیت اعلام کردند که تکمیل ظرفیت نخواهند کرد.

تنها کانونی که دیدگاهش به‌طور دقیق مشخص نبود و شاید مورد ایراد سایرین نیز قرار گرفت، کانون وکلای مرکز بود که باید منتظر ماند تا در روزهای آینده تصمیم هیئت مدیره این کانون اعلام شود.

نایب‌رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر در مورد تأثیر تصمیم احتمالی کانون  وکلای مرکز بر سایر کانون‌ها افزود:

هرچند که اکثر کانون‌ها در این جلسه با قاطعیت اعلام کردند که تکمیل ظرفیت نخواهند داشت، اما احساس می‌کنم تصمیم کانون مرکز تأثیرگذار است. در این جلسه همه خواهان رعایت قانون بودند و طبق قانون، جذب کارآموز وکالت در هر سال یک بار با شرایطی که مشخص شده  باید صورت گیرد؛ درحالی که گرفتن تکمیل ظرفیت مبدأ و منشا قانونی ندارد.

البته برخی کانون‌ها پیش از این مبادرت به انجام تکمیل ظرفیت کرده‌اند؛ از جمله کانون بوشهر که تجربه‌ی مطلوبی نیز نبود.

به‌هرحال چنانچه در سال جاری نیز کانون مرکز ظرفیت اعلامی را افزایش دهد یا مبادرت به تکمیل ظرفیت نماید، احتمالاً کانون‌هایی مثل کانون وکلای اصفهان یا خراسان و فارس را، چندان متأثر نخواهد کرد، اما ممکن است کانون‌های کوچک‌تر، علیرغم مخالفتی که در این جلسه ابراز داشتند، برای تکمیل ظرفیت اقدام کنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶۷ دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض ادب
    جناب دکتر شهریاری
    اینطور نیست که خدمت سربازی بعنوان داوطلبانه تلقی گردد!!به دستور رهبر معظم انقلاب ۳ چهارم مدت خدمت سربازی اکسانی که در ارتش و یک دوم خدمت سربازی کسانی که از طرف سپاه پاسدارن اعزام شده اند داوطلبانه تلقی میگردد
    و این اقدام رهبری و مجلس ماده ۵۹ الحاقی و بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم در راستای تکریم این قشر مظلوم بوده

    1. دقیقا درسته. خواهشا کانون محترم مرکز مثل باقی کانون ها طبق کارنامه اعلامی سازمان سنجش اسامی را اعلام کنه

  2. پدران ما بصورت داوطلبانه جبهه بودن،درسته نظامی بودن و اعزامی توسط ارتش،ولی اگر خودشون نمیخواستن که نمیموندن،برمیگشتن دیگه،ولی خودشون خواستن و موندن تا بجنگن،همونطوری که خیلی از همدوره ای ها به هربهانه ای جنگو میپیچوندنو برمیگشتن خونشون

  3. دقیقا مطابق با ماده ۲۷ قانون ایثارگران صحبت کردن

    درود به وکلای قانونمند
    برای اطلاع دوستانی که شبهه دارند
    به موجب قانون گفته شده کسانی که در جبهه به صورت داوطلب حضور داشتند بعد از حضور استخدام شدن یا به سربازی رفتن ،آن مدت جزء خدمت محسوب میشود بنابراین عزیزانی که به صرف سربازی یا کادری در جبهه بودن مطابق با قانون خدمت داوطلبانه انجام نداده اند

    موفق و پیروز باشید

    1. عزیزم سال ۸۸ دستور مقام رهبری {حکم حکومتی}این بوده که ۳/۴ و ۱/۲ خدمت ارتشی ها و سپاهیا داوطلبانه محسوب بشه ولازم الاجراست برای همه ارگان ها …و به همه هم ابلاغ شده

  4. طی تماس با کمه کم ده کانون گفتن که قبولی ها قطعی ایست و یکی دو روز آینده اعلام میشه در حالی که این خبر کجا حرف کانون کجا

  5. طبق نص طریق ماده ۸۸قانون ششم توسعه، مصادیق سهمیه ایثارگران به طور واضح تصریح شده است.
    لذا اجتهاد در برابر نص باطل است

    1. درود بر شما دقیقا همینطوره حضور داوطلبانه تعریف شده و کسی نمیتواند آن را منحصر نماید

  6. وقتی قانونگذار در ماده ۱قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران تعریف ایثارگری را دیگه دیدگاه کانون در مورد سرباز بوده یا ارتشی بودن مزد بگیر و مزد نگیر محلی از اعراب نداره.

  7. ایشون کلا تبصره ۴ اطلاعیه رو فراموش کرده در تبصره گفته شده کارکنان کادر، پیمانی و وظیفه همه یک این موارد به قول ایشون مزد بگیر بودند

  8. مطابق بخشنامه ستاد کل نیروهای مسلح سال ۱۳۸۸ سه چهارم خدمت سربازی خدمت داوطلبانه محسوب شده که تا کنون مجری می باشد و کانون حق دخل و تصرف در حدود این مساله رو به هیچ عنوان ندارد.

  9. سلام آقا هوشیار اگر الزام آور نیست پس چرا در خود اطلاعیه تبصره ۴ به صراحت از لفظ پرسنل وظیفه استفاده شده؟ مگر پرسنل وظیفه به قول ایشون مجانی(( در مقابل کلمه مزدبگیر)) هم داریم؟

  10. طرح امام حسن مجتبی که مربوط به کارکنان دولت که رسما استخدام دولت بودند و در مناطق عملیاتی اونم اکثرا به عنوان پشتیبان حضور داشتند را شامل می شود که اونم از طرف جهاد سازندگی اعزام شده اند.
    این چه ربطی داره به سربازانی که در خط مقدم بودند و سه چهارم خدمتشونم داوطلبانه محاسبه میشه دارد؟؟؟
    خیالم راحت شد .
    پس بند ۳ فقط طرح امام حسن مجتبی را شامل میشود

  11. با سپاس
    تکمیل ظرفیت با افزایش ظرفیت فرق دارد؟ زیرا در پاراگراف آخر گفته اند تکمیل ظرفیت یا افزایش ظرفیت؟

    1. من امروز باکاتون یزد تماس کرفتم فرمودند:نتایج نهایی تا ۱۵بعمن اعلام میشه
      علت اینهمه وقت کشی،فقط میتواند بعلت رسیدگی به سهمیه ایثارگران باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا