گفت‌وگو با محمدرضا ایزدی خرامه

رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۸ در کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویر احمد

پایگاه خبری اختبار- محمدرضا ایزدی خرامه، متولد ۱۳۷۶ و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد شیراز، با تراز ۱۱۳۷۵ حائز رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۸ در کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویر احمد شده است.

آقای ایزدی همچنین در مرحله تستی آزمون قضاوت سال ۹۸ نیز رتبه ۵ را به دست آورده است.

با او درباره منابع و شیوه مطالعه‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

محمد رضا ایزدی خرامه هستم متولد سال ۱۳۷۶ و ساکن شیراز هستم  و متاهل  بنده در سال ۱۳۹۴ وارد دانشگاه حقوق  آزاد شیراز شدم و در سال ۱۳۹۷ فارغ‌التحصیل شدم. در این مدت خانواده از هر نظر شرایط آزمونی بنده را درک کردند و مشوق بنده بودند الخصوص مادرم که بسیار قدردان همه آنها هستم.

آزمون وکالت و قضاوت سال جاری اولین آزمون‌های حقوقی بود که در آن شرکت کرده بودم، اما اینکه نهایتاً بین قضاوت یا وکالت کدام را انتخاب کنم، با توجه به این که مراحل آزمون قضاوت زمان‌بر است تصمیم دارد تا زمان گذراندن این مراحل به کارآموزی وکالت بپردازم تا در نهایت پس از تجربه عینی وکالت تصمیم نهایی خود را بگیرم.

مطالعه برای آزمون را از آذر ۱۳۹۷ شروع کردم اما با توجه به در گیر بودن برای معافیت سربازی ۱ ماه اول بصورت مداوم مطالعه نداشتم.

مهم ترین نکته برای داوطلبین آزمون وکالت انتخاب منابع می‌باشد که باید در این خصوص خدمت داوطلبین عرض شود که در انتخاب منبع باید به دونکته اصلی توجه شود

۱.سطح علمی داوطلب و درک ایشان نسبت به نص قانون و مطالب حقوقی

۲. ارتباط برقرار  کردن با منبع انتخابی.

با توجه به ۲ نکته ذکر شده هر فرد باید متناسب با شریط خود منابع انتخاب کند و به‌نظر بنده اینکه فردی بخواهد منابع مطالعه شده توسط رتبه‌های آزمون را بخواند و موفق شود امری اشتباه است. چرا که ممکن است کتابی از لحاظ بار علمی کتاب بسیار ارزشمند باشد اما داوطلب نتواند با شیوه بیان نویسنده ارتباط برقرار کند و چون داوطلب می خواهد یک سال این منبع را مطالعه کند اگر نتواند ارتباط خوبی با منبع برقرار کند قطعاً با مشکل خستگی از مطالعه و نا امیدی در طول مطالعه بر خورد خواهد کرد. اما نکته مهم تری این  که بنده در هیچ کلاس و کارگاه آموزشی شرکت نکرده ام  و به شدت معتقدم داوطلبین با هر سطح علمی می توانند  با مطالعه منابعی که داری شرایط ذکر شده باشد در آزمون وکالت و قضاوت موفق شوند و حتی مانند بنده رتبه یک و پنج را کسب کنند. در خصوص برنامه مطالعاتی از لحاظ کمیت مطالعه در ابتدا از روزی ۶ ساعت شروع کردم و تقریبا ۶ ماه مانده به آزمون به ۹ ساعت رسید و در  ۲ماه  آخر ۱۲ ساعت مطالعه داشتم.

در خصوص کیفیت مطالعه بنظر بنده باید مطالب حقوقی به صورتی مطالعه شود که داوطلب بتواند مطالب مطالعه شده را برای دیگری توضیح دهد و بنده سه درس در روز مطالعه داشتم اما این امری بستگی به روحیات هر داوطلب دارد و باید در این خصوص حالت‌های مختلف تمرین شود تا حالت مطلوب به دست بیاید.

پیشنهادات بنده:۱. در دروس ایین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری حتماً حاشیه‌نویسی و نکته نویسی کنار قانون انجام شود. ۲. در دروس جزا و مدنی حاشیه‌نویسی و خلاصه‌برداری به  دلیل حجم بالای مطالب و وقت‌گیر بودن انجام نشود. ۳. در درس اصول فقه خلاصه‌نویسی انجام شود. ۴. تست آموزشی جز لاینفک مطالعه است. ۵. به نص قانون بسیار توجه شود (متأسفانه داوطلبین به نکات مواد بیش از خود مواد دقت می‌کنند که این اشتباهی بزرگ است) باید مواد قانونی با دقت فراوان خوانده شود.

 جمله و نکته آخر تنها چیزی که بنده یاد گرفته‌ام این است که استعداد یک مزیت است. تنها چیزی که واقعا پیروزتان می‌کند پشتکار و اراده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و تبریک به دوست عزیز جناب آقای ایزدی و با آرزوی موفقیت برای جنابعالی در سایر مراحل زندگی.🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا