گفت‌وگو با فاطمه موچانی

رتبه ۳ آزمون وکالت ۹۸ در کانون وکلای دادگستری مرکزی (اراک)

پایگاه خبری اختبار- فاطمه موچانی یکی از رتبه‌های برتر آزمون وکالت امسال است که مدرک خود را به‌صورت ناپیوسته از دانشگاه علمی‌کاربردی اخذ کرده است.

مسئله امکان شرکت در آزمون وکالت، همواره یکی از دغدغه‌ها و پرسش‌های فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده است. آنگونه که در اطلاعیه آزمون وکالت نیز تصریح می‌گردد، افرادی که مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق نیز دارند، به شرط داشتن مدرک کاردانی مرتبط، می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند.

خانم موچانی ابتدا مدرک کاردانی خود را در رشته کامپیوتر از دانشگاه آزاد اخذ کرده و سپس در مرحله کاردانی به کارشناسی دانشگاه علمی‌کاربردی شده است، اما پس از اخذ مدرک کارشناسی با توجه به لزوم گذراندن سرفصل‌های کارشناسی حقوق برای شرکت در آزمون وکالت، مجدداً در مقطع کاردانی به تحصیل پرداخته است.

اخبار آزمون وکالت ۹۸

کلیه مطالب آزمون وکالت را اینجا بخوانید

لیست مصاحبه وکالت ۹۸

شرح گفت‌وگوی او با اختبار را در ادامه بخوانید:

رشته اول دانشگاهی من، کامپیوتر دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی بود اما این رشته  هیچ گاه  مورد علاقه و استعداد من نبود و ۶ سال بعد از فارغ‌التحصیلی، مجدداً به فکر ادامه تحصیل افتادم.

 من یک بار مسیر تحصیلی را اشتباه رفته بودم که این امر زندگی من را حداقل در زمینه کاری تحت‌تأثیر قرار داده بود اما  این بار برای رشته جدید تحقیق کردم و چندین کتاب حقوقی مطالعه کردم و استعداد خودم را در این رشته دیدم .

نهایتاً در مقطع کاردانی به کارشناسی وارد رشته حقوق دانشگاه علمی کاربردی شدم. بعد از اخذ کارشناسی متوجه شدم که امکان شرکت کارشناسی غیرمرتبط در آزمون وکالت وجود ندارد و از آنجا که هدفم وکالت بود مجبور شدم دوباره برای کاردانی حقوق، ثبت نام کنم. تصمیم سختی بود اما  برای رسیدن به هدف چاره‌ای جز گذراندن کاردانی نداشتم .

از دی‌ماه ۹۶ شروع به مطالعه  برای آزمون وکالت کردم. در آزمون وکالت ۹۷، رتبه ۱۶۰، ازبین ۱۷۰۰ داوطلب  را به دست آوردم. طبیعتاً بسیار ناامید بودم اما شکست باید از من رتبه وکالت می ساخت؛ بنابراین ابتدا بررسی کردم که مشکل مطالعه سال قبلم چه بوده است که نتیجه نگرفتم  قریب به یک هفته تحقیق کردم که چگونه می‌توان بر این حجم از مطالب مسلط شد و در بلند مدت چگونه مطالب در ذهن تثبیت می‌شود.

ته‌نشین شدن مطلب در ذهن و انتقال داده‌ها از حافظه کوتاه مدت به حافظه  بلند مدت،  کاری بود که باید سال ۹۸ انجامش می‌دادم .

در سال  اول مطالعه در یک مؤسسه ثبت‌نام کردم که برای من مفید نبود کلاس‌های آموزشی و هم چنین بودجه‌بندی‌های سنگین آزمون‌های آزمایشی برای داوطلب (به اعتقاد بنده) مثمر ثمر نخواهد بود. توصیه می‌کنم اگر اصرار بر استفاده از مؤسسه دارید قبل از ثبت‌نام در مؤسسه، حتماً رزومه کاری اساتید را بررسی کنید و صرفاً به تعداد قبول‌شدگان که معمولاً داوطلبان ۳یا ۴ ساله هستند اکتفا نکنید.

در مورد منابع مطالعه و شیوه برنامه‌ریزی باید ابتدائاً بگویم که ۹۰٪منابعی که داوطلبان برای آزمون انتخاب می‌کنند و همچنین ساعات مطالعه آنها تقریباً یکسان است. اما این شیوه مطالعه است  که موفقیت را رقم می‌زند. «تکرارِ مکررِ مطالب در فاصله زمانی کوتاه» عامل اصلی پیروزی در آزمون وکالت است، به‌طوری‌که در یک ماه، حداقل ۳ تا ۴ بار باید یک مطلب تکرار شده و تست آن زده و نکته جدید تست محشانویسی شود.

بنده اصلا خلاصه نویسی نداشتم اما این محشا‌نویسی در یک ماه آخر مانده به آزمون، منجر به  انسجام مطلب و دوری از تست‌ها و کتب گوناگون شد به‌طوری‌که در یک ماه ۲ بار تمام دروس را مطالعه کردم .

انتخاب منبع با توجه به پایه علمی داوطلب متفاوت است که البته آزمون و خطاست و بنده هم در این مسیر تغییر منابع را داشته‌ام که اجتناب‌ناپذیر است پیشنهاد می‌کنم درس اصول فقه رو هر روز مطالعه کنید این درس پاشنه آشیل آزمون وکالت است.

منابع مطالعاتی من عبارتند از:

حقوق مدنی: کتاب فرهاد بیات و تست قربانی؛ حقوق تجارت: کتاب آقای توکلی، ساده‌سازفرحناکیان و تست قربانی ؛اصول فقه: شب‌خیز، سمیرا محمدی و تست محمدی؛ حقوق جزا: کتاب ویس سماواتی و غفوری؛ آیین دادرسی کیفری: کتاب نکته‌های دکتر خالقی؛ آیین دادرسی مدنی: کتاب توکلی، جزوه کمالوند، قانون‌یار و تست عمروانی.

طبیعتا این منابع ممکن است در برخی موضوعات باهم اختلاف داشته باشند، اما این اختلاف‌نظرها زیاد نیست و من در موارد اختلافی، آزمون‌های سال‌های قبل را ملاک تطبیق قرار می‌دادم .

درباره ساعت مطالعه هم باید بگم بین ۶ تا ۷ ساعت بود و این روند تا آبان ادامه داشت و ماه پایانی بین ۸ تا ۹ بود البته با کرونومتر.

توصیه بنده به دوطلبان آزمون‌ها این است در بدو امر با خانواده خود صحبت کنید و آنها را نسبت به مسیر مطالعه‌ای که احتمالاً طولانی و سخت خواهد بود آگاه کنید و نظر موافق آنها را جلب کنید. خوشبختانه خانواده من در مدت ۲ سال نهایت همکاری و از خودگذشتگی را داشتند که تشکر کردن از آنها واقعا کلمه کوچکی است .تقریباً تمام تفریحات و مهمانی‌های غیر ضروری را حذف کردم.

در ماه پایانی بسیار پر استرس بودم تا جایی که امیدی به قبولی نداشتم . سعی کنید در این شرایط با کسی  که سال‌های قبل قبول شده صحبت کنید چون او این مسیر را رفته و شما را درک می‌کند من نیز از مشاوره آقای بهزاد زمانی از قبول‌شدگان سال قبل کانون گلستان بهره بردم که نقش مؤثری در موفقیت من داشت و از ایشان واقعاً سپاسگزارم.

درپایان متذکر می‌شوم هر جا احساس کردید که باید مسیر زندگیتان را تغییر بدهید نترسید، شاید راه کمی سخت باشه اما باور کنید هیچ‌گاه دیر نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام به همه عزیزان
    منابعی که بنده تهیه کردم و بعد مطالب خانم موچانی رو خوندم دیدم عین منابع ایشونه وازالان منابع تضمین شده رو دارم.

  2. سلام و تبریک فراوان. دوستان عزیزی که پذیرفته شدین میشه بفرمایید که چطور با وجود مشکلات روحی و خانوادگی درس بخونم؟؟؟ من همه کتاب ها رو تهیه کردم درس هم خیلی میخونم ولی همش تفکرم اینه که من با وجود این مشکلات نمیتونم قبول بشم! ممنون میشم که راهنماییم کنید

  3. سلام عرض تبریک خدمت سرکار خانم موچانی از خداوند متعال توفیق روزافزون را برای جنابعالی خواهانم.همواره موفق و پیروز باشید.

  4. بسیار هوشمندانه بود.صحبتهای ایشان دارای لایحه ای مختلف اموزشی و انگیزشی و برام خیلی جالب بود.موفق باشید

  5. از بانو موچانی بابت نام بردن این جانب تشکر میکنم، اما حقیقت امر چیزی جز تلاش و کوشش، همت ایشان نبوده، بهرحال از قدردانی ایشان سپاسگزارم

    1. سلام میشه لطفا در مورد درس ایین دادرسی مدنی کمک کنید با چه کتابی میشه مسلط شد ؟کتاب شمس خیلش فهمیدنش سخته البته به نظر من

  6. خانم موچانی، فرمودین: “ته‌نشین شدن مطلب در ذهن و انتقال داده‌ها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت، کاری بود که باید سال ۹۸ انجامش می‌دادم”. ولی نگفتین چطوری. ضمن تبریک میتونم بپرسم از چه روشی برای این کار استفاده کردین؟ چون همه این مشکل رو دارن. ممنونم

  7. قابل توجه افرادی که میگن فارغ التحصیلان علمی کاربری،پیام نور و آزاد سواد ندارن و ما که در فلان دانشگاه درس خوندیم فقط باسوادیم !!! دانشگاه مهم نیست دانشجو مهمه که تلاش کنه

    1. البته جدا از مدرک علمی کاربردی، آزمون وکالت اصلا معیار درستی برای سواد حقوقی نیست!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا