گفت‌وگو با علی ملایی

رتبه ۲ آزمون وکالت ۹۷ در کانون وکلای مرکز

پایگاه خبری اختبار- علی ملایی که توانسته رتبه ۲ را در میان داوطلبان آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری مرکز به‌دست بیاورد، تا مهرماه ۹۷ درحال خدمت سربازی بوده و در چنین شرایطی به این موفقیت دست پیدا کرده است.

شرح گفت‌وگوی اختبار با او را در ادامه می‌خوانید:

بنده متولد سال ۱۳۷۲ از شهرستان بهار از توابع استان همدان هستم تحصیلات مقدماتی را در استان همدان سپری کردم و توسط بعضی از دوستان با دانشگاه رضوی مشهد آشنا شدم. به علت علاقه وافری که به این شهر مقدس و ارادتی که به حضرت رضا علیه السلام داشتم و با توجه به سطح علمی و معنوی بسیار بالای این دانشگاه تصمیم گرفتم در این دانشگاه مشغول تحصیل شوم در سال ۹۱ در کنکور اختصاصی دانشگاه رضوی شرکت کردم و در مجموع امتحان تستی و شفاهی موفق به کسب رتبه یک در امتحان ورودی این دانشگاه شدم.

چهار سال کارشناسی را محضر اساتید بزرگ این دانشگاه تلمذ نمودم و در مجموع چهار سال کارشناسی حایز رتبه یک کل ورودی خویش گشتم در سال چهارم از دوران تحصیلی کارشناسی توسط یکی از اساتید بزرگوارم بسیار راغب به شرکت در آزمون المپیاد دانشجویی حقوق شدم و با شرکت در این آزمون علمی کشوری توانستم رتبه ۴ را در بیست و یکمین مرحله المپیاد حقوق به دست آورم.

 به علت علاقه وافری که به شغل وکالت داشتم تصمیم بر آن گرفتم که خدمت سربازی را سپری ساخته و وارد پروسه این آزمون مهم گردم چندی پس از شروع سربازی توسط یکی از دوستان بزرگوارم با گروه آموزشی وکیل راهنما آشنا گشتم و همزمان با انجام خدمت سربازی طبق برنامه‌ای که از این مؤسسه تهیه کرده بودم مطالعات خویش را در زمینه دروس وکالتی شروع کردم.

برخی از دوستان همواره از کمبود وقت یا داشتن مشغله‌های فراوان نزد من شکایت می کنند برای ایجاد انگیزه بیشتر برای این عزیزان مایلم کمی راجع به شرایط خویش در این دوران سخن بگویم : دوستانی که سابقه خدمت سربازی داشته باشند از مشکلات و تنش‌های این امر مهم خبر دارند؛ بنده از ساعت شش صبح عازم محل خدمت سربازی می‌شدم و با فرضی بسیار خوشبینانه ساعت ۳ بعد از ظهر از وظایفم فارغ  و پس از آن نیز با خستگی فراوان عازم منزل می‌شدم. به علت بُعد مسافت حداقل یک ساعتی از وقتم در اتوبوس و وسایل نقلیه سپری می‌شد. این شرایط تا مهرماه سال ۹۷ ادامه داشت.

 در طول مدت سربازی حداکثر وقت مفیدی که می‌توانستم برای وکالت اختصاص دهم پنج ساعت بود. به یاد دارم در ماه مبارک رمضان گرفتن روزه و گرمای تابستان خراسانی مشقت و سختی‌های من را چندین برابر ساخته بود. از اینکه می‌دیدم به علت کمبود وقت و انرژی نمی‌توانم همچون باقی دوستان در امتحان های آزمایشی و سایر امور نتیجه خوبی کسب کنم بسیار ناراحت و حتی برخی اوقات دلزده می گشتم اما وقتی اهداف خویش را در ذهن مجسم می کردم و سختی هایی که برای آنها متحمل شده ام را در بر خویش می دیدم از خداوند متعال توانی برای غلبه بر این سختی ها طلب می کردم و به حضرت رضا علیه السلام  متوسل می گشتم تا در این مسیر مرا یاری سازد پس از توکل و توسل چشمم را بر همه این مسائل می بستم و صرفاً به برنامه‌ای که داشتم عمل می‌کردند به علت مسائل پیش گفته مطالعات من تا مهرماه سال ۹۷ از انسجام بالایی برخوردار نبود پس از فراغت از خدمت سربازی در این تاریخ با اختصاص وقت بیشتر برای مطالعه توانستم دایره معلومات و انسجام مطالعاتی خویش را بالا برده و در نهایت موفق به کسب رتبه دو سهمیه آزاد کانون وکلای مرکز در آزمون وکالت سال ۹۷ گردم.

 با وجود تمامی این مشکلات و سختی‌های فراوانی که داشتم همیشه و هر لحظه‌ای صرفاً رتبه یک را خواستار بودم و ایمان به هدفم باعث می‌شد که موانع مسیر را نادیده گرفته و صرفاً به هدفم پایبند باشم.

نحوه مطالعه من اینگونه بود که نخست مواد قانونی را طبق بودجه‌بندی از پیش تعیین شده خوانده و سپس به منبع کمکی توصیه شده مراجعه می‌کردم و در همان روز تست موضوعی آن بحث را زده و در نهایت جمع این مطالب را خلاصه می‌کردم و در برگه‌ای یادداشت می‌کردم. وجود این خلاصه‌ها نقطه عطفی برای من بود تا در این مهلت کم بتوانم به تسلط بالایی دست پیدا کنم.

 توصیه بنده به دوستان عزیزی که امسال مایل به موفقیت در این آزمون هستند این است که:

۱. یک هدف والا( مثل کسب رتبه ۱) را برای خویش مجسم سازید و آن را نزد خویش  تصویرسازی نمایید و سعی کنید این هدف را نوشته و همیشه رو به روی خویش داشته باشید و در طی روز چند بار آن را مرور نمایید.

۲. با ایمان به هدف چشم خویش را بر روی تمامی موانع و سختی‌ها ببندید و با توکل به خدا و آرامش حاصل از آن این مسیر را قدم به قدم  و به صورت آهسته طی کنید و شعار «بهانه ممنوع» را پیشه خویش سازید.

۳. یاد بگیرید که به خیلی از مسائل و حواشی که ممکن است شما را از هدفتان دور سازد «نه» بگویید و از گفتن آن هراسی نداشته باشید.

حواشی و مسائل حاشیه ای را به حداقل برسانید و حتی الامکان از وسایلی همچون موبایل و یا دیگر چیزهایی که وقت انسان را در این اوقات طلایی به تباهی میکشد دوری کنید.

۴. اگر از خدمات مؤسسه یا مشاوره‌ای بهره می‌برید به آن اعتماد کرده و دل خویش را از تردیدها رها سازید چرا که تردید یکی از مهم‌ترین عوامل شکست در هر آزمونی است.

۵. این نکته را در ذهن داشته باشید که افرادی که دارای رتبه بالایی در آزمون وکالت می‌باشند ضرورتاً عالم ترین افراد نیستند ولی قطعاً جزو هنرمندترین افرادند، چراکه هنر کنترل آزمون و نحوه تست زدن را فرا گرفته‌اند و بر آن تسلط دارند. لذا دوستان باید از این امر مهم به هیچ وجه غافل نشوید و سعی کنید فنون تست زنی و کنترل آزمون را به درستی فراگیرید چرا که براستی حداقل ۵۰ درصد موفقیت در ازمون وکالت مرهون این امر است.

۶. دوستان بزرگوار حتماً در نظر داشته باشید که از تعدد منابع به شدت جلوگیری نمایید و به جای آن منابعی صحیح و استاندارد انتخاب نموده و دیگر به هیچ وجه آنرا عوض نکنید. بشخصه عقیده دارم منابع مختلف نقش آنچنانی در موفقیت ندارند بلکه باید منبع انتخابی خویش را چندین بار مرور کرده و حتی در صورت امکان خلاصه نماییم تا به تسلط دلخواه دست پیدا کنیم.

۷. از تست‌های موضوعی و قوانین خاص به هیچ وجه غافل نشوید چرا که این دو سهم بسیار مهمی در قبولی این آزمون ایفا می‌کنند.

در نهایت این نکته کلیدی را نیز بخاطر داشته باشید که آزمون وکالت آزمونی نص‌محور است بدین معنا که نص قانون و کلمات نهفته در هر ماده از قانون از اهمیت حیاتی برخوردار است لذا دوستان گرامی حتماً در ذهن داشته باشند که با تکرار زیاد بر این نصوص و کلمات تسلط لازم را داشته باشند.

منابع مطالعاتی حقیر از قرار ذیل است:

حقوق مدنی: جزوه استاد حسن‌زاده، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی استاد کاتوزیان و مجموعه تست استاد شهبازی

آیین دادرسی مدنی: جزوه استاد شاه‌حسینی، نص قانون و ساده‌ساز فرشید فرحناکیان

حقوق تجارت: جزوه استاد اسماعیلی، نص قانون و ساده ساز فرشید فرحناکیان.

اصول فقه: ۳ جلد دکتر قافی و صرفاً تست‌هایی که در آزمون آزمایشی مؤسسه می‌زدم.

حقوق جزا: جزوه دکتر محمدی، نص قانون و تست نورمحمد صبری در بخش تعزیرات

آیین دادرسی کیفری: جزوه استاد جوان، متن قانون و تست شادی عظیم‌زاده

در نهایت از پدر و مادر عزیزم که سختی دوری تنها فرزندشان را به جان خریدند و برای وصول من به این هدف والا از هیچ گونه حمایتی فروگذاری نکردند و همیشه دعای خیرشان بدرقه راهم قرار دادند، تشکر و قدردانی کرده و بوسه بر دست پر مهرشان می‌زنم.

عمیق‌ترین تشکرات و سپاس‌های خویش را نثار اساتید گرانقدرم جناب دکتر حسن‌زاده، استاد محمدی، استاد جوان و اسماعیلی مقدم می‌دارم. نهایتاً از دوست، برادر و استاد بزرگوارم جناب استاد شاه‌حسینی که به‌راستی با برنامه‌های عالی و فوق‌العاده و حمایت‌های بی‌دریغ‌شان سهم بسیار زیادی در موفقیت بنده داشتند قدردانی می‌کنم.

باشد که سربازی صالح در راه احقاق حق و دفاع از مظلومان و برپایی ساختن عدالت باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا