گفت‌وگو با علی شریعت رتبه ۳ آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ حقوق جزا و جرم‌شناسی

پایگاه خبری اختبار- علی شریعت متولد ۱۳۷۵ و تحصیل‌کرده رشته حقوق دانشگاه علامه طباطبایی است که در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ موفق به کسب رتبه ۳ گرایش جزا و جرم شناسی شده است.

آقای علی شریعت پس از اتمام دوره کارشناسی به خدمت سربازی رفته تا این مانع پیش رو برای آزمون‌هایی مانند آزمون وکالت را پشت سر بگذارد و با وقفه ای دو ساله مطالعه را از سر گرفته است.

با او درباره نحوه کسب آمادگی برای این آزمون گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

علت انتخاب تحصیل در رشته حقوق جزا و جرم‌ شناسی

به خاطر علاقه مندی به حوزه وکالت، وارد رشته حقوق شدم و از همان زمان کارشناسی، قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را نیز داشتم؛ منتها چون سربازی را دست اندازی در مسیر ادامه تحصیل و اشتغال و شرکت در آزمون کانون وکلا می‌دیدم، تصمیم گرفتم که ابتدا از این دست انداز عبور کنم و سپس مجددا به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و شرکت در آزمون وکالت بپردازم.

شیوه برنامه ریزی و مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

از ۲۰ مهر ۹۹ شروع به مطالعه کردم. اما در ابتدای شروع به مطالعه به علت انتخاب منابع ضعیف و نه چندان خوب، تقریبا ۲۰ روز یا حتی شاید یک ماه از وقتم را از دست دادم اما بعد از آن با تغییر منابع، از نیمه های آبان بود که شروع به مطالعه جدی و تک منبعی کردم.

نکته اولی که دوست دارم به داوطلبان سال های آینده بگویم این است که اشتغال به هیچ عنوان مانع درس خواندن نیست؛ چون خودم در طول تقریبا ده ماهی که برای آزمون ارشد درس می‌خواندم، به طور همزمان به صورت پاره وقت تدریس هم می‌کردم.

در مورد کمیت و تایم مطالعه با توجه به اینکه من همزمان شاغل هم بودم، طبیعی بود که نمی‌توانستم تمام تایمم را به مطالعه اختصاص بدهم؛ اما تمام تلاشم این بود که اکثر روزها خودم را با درس درگیر کنم و نگذارم وقفه ای ایجاد شود.

در مورد برنامه مطالعاتی هم، من هر روز همه درس ها را مطالعه می‌کردم؛ هم جزا، هم کیفری و هم فقه.

شیوه مطالعه من هم به این صورت بود که هر درسی را که می‌خواستم شروع کنم، ابتدا تعدادی تست از مباحث آن درس که در روزهای گذشته خوانده بودم، می‌زدم؛ سپس آن تست ها را تحلیل می‌کردم و بعد از آن هم مباحث جدید آن درس را مطالعه می‌کردم. مزیت این روش این است که باعث می‌شود نه تنها مطالب قبلی از یاد نروند، بلکه در ذهن تثبیت هم بشوند؛ ضمن اینکه با این روش به نقاط ضعف خودم هم آگاه می‌شدم و در دوره های بعدی مطالعه آن ها را اصلاح می‌کردم.

ضمن اینکه از نظر من مهمترین نکته ای که برای موفقیت و نتیجه گرفتن از مطالعه وجود دارد، بحث استمرار داشتن مطالعه است. شاید در روزهای مختلف و به دلایل مختلف تایم مطالعه کمی بالا و پایین شود؛ اما چیزی که از تایم مطالعه روزانه مهمتر است، این است که داوطلب از روزی که مطالعه را شروع کرده تا روز آزمون استمرار داشته باشد و نگذارد بین درس خواندنش وقفه ای بیفتد.

منابع آزمون کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

منابع نهایی که من برای مطالعه انتخاب کردم، بسیار محدود بودند و اصلا خودم را درگیر منابع متعدد و حجیم نکردم؛ چون نظرم این بود که تسلط بیشتر روی مطالب مطالعه شده بسیار مهمتر از حجم و میزان مطالب مطالعه شده است و به همین منظور هر کدام از منابعی را که انتخاب کرده بودم، چندین بار مطالعه کردم.

من برای درس های حقوق جزای عمومی و اختصاصی و آیین دادرسی کیفری، کتاب های شرح آزمونی آقای احمد غفوری رو مطالعه کردم و برای تست هم از روی کتاب های تست ایشون تست زدم.

برای فقه هم کتاب متون فقه پیشرفته آقای مهدی صیادی را مطالعه کردم و از روی همان کتاب هم تست زدم که به نظرم کتاب کامل و جامعی است؛ زیرا هم شامل درسنامه و هم شامل تست است.

در مورد نحوه انتخاب منبع هم، دوستانم این منابع را به من معرفی کردند و من هم بعد از دیدن این کتاب ها، متوجه شدم که منابع خوبی هستند و می‌توانم با آن ها ارتباط برقرار کنم؛ چون به نظرم مهمترین موضوع در انتخاب منبع این است که داوطلب بتواند با آن منبع ارتباط برقرار کند.

چالش های مطالعه و یادگیری دروس آزمونی

درسی که با آن مشکل داشتم، درس متون حقوقی بود که حتی شروع به مطالعه آن هم کردم اما بعد از مدتی کنار گذاشتم و تصمیم گرفتم وقت آن را صرف مطالعه دروس دیگر کنم تا بتوانم ضعفم در درس متون حقوقی را با تقویت در دروس دیگر پوشش دهم که خدا رو شکر تا حدود زیادی هم در این زمینه موفق بودم. (البته به هیچ عنوان این کار را به داوطلبان دیگر توصیه نمی‌کنم و داوطلبان هیچ درسی را کنار نگذراند و همه دروس را مطالعه کنند.)

سطح سوالات آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ حقوق جزا و جرم شناسی

به نظر من سوالات آزمون امسال هم همانند سوالات سال های گذشته بود و تفاوت زیاد و دور از انتظاری نداشت. البته نکته مثبتی که در آزمون امسال نسبت به آزمون سال گذشته وجود داشت، این بود که تعداد سوالات اختلافی در آزمون امسال نسبت به آزمون سال ۹۹ به مراتب کمتر بود.

نکته دیگری هم که در چند سال گذشته همواره مد نظر طراحان سوال قرار گرفته، طرح سوال از قوانین خاص است که لازم است داوطلبان برای کسب درصد بالا در هر درس، نسبت به قوانین خاص آن درس هم مسلط باشند.

دانشگاه مد نظر برای ادامه تحصیل

اولویت من از ابتدا دانشگاه شهید بهشتی بود و دلیل آن هم حضور اساتید برجسته حقوق کشور در این دانشگاه است.

تجربه آزمون در شرایط کرونایی

اول از همه اینکه امیدوار هستم آزمون امسال آخرین آزمونی باشد که تحت شرایط کرونایی برگزار شد و آزمون های بعدی در سایه سلامت همگانی برگزار شود.

اما در مورد تاثیر کرونا باید بگویم که متاسفانه آزمون امسال هم از تعویق های کرونایی در امان نبود و تقریبا ۱۰ روز مانده به روز برگزاری آزمون، سازمان سنجش اعلام کرد که آزمون دو ماه به تعویق افتاده است. در ابتدا این موضوع از نظر روحی و روانی تاثیر منفی زیادی بر من گذاشت؛ زیرا در دوران جمع بندی بودم و تایم مطالعه روزانه ام را به حداکثر ممکن رسانده بودم که با اعلام این خبر، بعید می‌دانستم بتوانم آن تایم را مجددا تا دو ماه دیگر حفظ کنم. اما بعد از گذشت چند روز سعی کردم دوباره روحیه ام را برگردانم و با همان کیفیت چند ماه گذشته، تا روز کنکور به مطالعاتم ادامه بدهم و حتی آن را بهتر کنم و از فرصت پیش آمده بهترین استفاده را ببرم و ناامید نشوم.

توصیه  علی شریعت برای داوطلبان آزمون ها

آخرین توصیه ای هم که دوست دارم به داوطلبان بکنم این است که برای موفقیت در کنکور حتما پشتکار داشته باشند؛ چون مسیر موفقیت در کنکور، یک مسیر تقریبا یک ساله است و طبیعتا در این مسیر یک ساله، پستی ها و بلندی های زیادی وجود دارد؛ اما آنچه مهم است این است که داوطلبان به هیچ عنوان ناامید نشوند و با قدرت به مسیرشان ادامه بدهند.

جا دارد در پایان صحبت هایم برای همه داوطلبان آرزوی موفقیت کنم و امیدوارم که توانسته باشم با در اختیار قرار دادن تجربیات شخصی خودم، در راه موفقیت کمک کوچکی به آن‌ها کرده باشم.

 

علی شریعت
علی شریعت
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام استاد شریعت، ان‌شاالله همیییشه بدرخشید💫💫💫💜💜💜💙💙💙💚💚💛💛💛💛🧡🧡🧡🧡❤❤❤❤❤❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا