گفت‌وگو با علی‌حسین کاظمی و حکیمه عطالو

رتبه ۲ و ۷ آزمون وکالت ۹۷ کانون آذربایجان‌شرقی

پایگاه خبری اختبار- تأهل، شاغل بودن، فاصله گرفتن از تحصیل و فضای آزمون‌ها، تغییر رشته دانشگاهی، هریک از این‌ها به تنهایی برای دلسرد کردن انسان از آغاز راه آمادگی برای آزمون وکالت کافی است. اما علی‌حسین کاظمی و حکیمه عطالو بر همه این‌ها غلبه کردند. زوج باپشتکاری که پس از سال‌ها تحصیل و کار در رشته شیمی و مهندسی، به سراغ حقوق آمدند، ظرف مدت کوتاهی مدرک کارشناسی حقوق را اخذ کرده و در آزمون وکالت پذیرفته شدند.

شرح این تلاش و موفقیت را در ادامه می‌خوانیم.

با تبریک مجدد به هردوی شما، لطفاً از خودتان و سابقه تحصیلی و شغلی‌تان بگویید.

من علی‌حسین کاظمی هستم متولد سال ۶۴، دانش آموخته کارشناسی حقوق و کارمند اداره پزشکی قانونی. همسرم حکیمه عطالو متولد ۶۵ و دانش آموخته کارشناسی حقوق.

هر دو ما قبلاً در رشته‌های دیگری فارغ‌التحصیل شده بودیم، من در رشته شیمی و همسرم در رشته مهندسی صنایع غذایی. بعد از ازدواج با راهنمایی برادر همسرم دکتر محمدسعید عطالو که از قضات برجسته کشور هستند تصمیم به تحصیل در رشته حقوق گرفتیم. از سال ۹۴ شروع به تحصیل کردیم و طی ۵ ترم کارشناسی حقوق را به اتمام‌ رساندیم.

من در آزمون قضاوت امسال هم شرکت کردم و در مرحله تستی رتبه ۱۶۲ را به‌دست آوردم ولی آزمون وکالت ۹۷ اولین آزمون حقوقی همسرم بود.

تجربه مطالعه هم‌زمان برای آزمون وکالت حتماً برای بسیاری از مخاطبان جالب خواهد بود. این شیوه چه سختی‌ها و امتیازاتی داشت؟

آمادگی برای وکالت را از فروردین ۹۷ شروع کردیم. مطالعه هم‌زمان تقریباً همه جوانب زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داد؛ سعی کردیم در این مدت کمترین زمان ممکن را از دست بدهیم و حتی رفت و آمد با اعضای خانواده را هم ‌کم‌ کردیم، فضای مجازی را کلاً کنار گذاشتیم و از گوشی‌های ساده استفاده می‌کردیم. علی‌رغم همه سختی‌ها، مطالعه هم‌زمان باعث شد انگیزه بیشتری برای مطالعه داشته باشیم و تحمل شرایط دوران مطالعه آسان‌تر باشد.

چون در هیچ کلاسی از کلاس‌های مؤسسات آموزشی شرکت نکرده بودیم با همدیگر رفع اشکال و تبادل نظر می‌کردیم. همچنین هرگاه یکی از ما از مطالعه دلسرد می‌شد، با دیدن جدیت دیگری انگیزه مطالعه پیدا می‌کرد.

منابع مطالعه و شیوه مطالعه‌تان چه بود؟ آیا در دوران مطالعه شاغل بودید؟

من کارمند هستم ولی همسرم که استاد حق‌التدریس دانشگاه بودند در دوران مطالعه سر کار نرفتند. وقتی دو طرف درک خوب و متقابلی از همدیگر داشته باشند مدیریت زندگی مشترک در هر شرایط سختی ممکن خواهد بود، ما هم در این دوران با هدف قراردادن قبولی در سال اول سعی کردیم از مزایای مطالعه در کنار هم نهایت استفاده را ببریم و روی درس متمرکز شدیم. در این دوران تقسیم کار خاصی نداشتیم ولی نهایت همکاری را باهم داشتیم.

منابع مطالعاتی ما:

مدنی: قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان، جزوه و مجموعه‌تست دکتر شهبازی

آیین دادرسی مدنی: قانون‌یار و مجموعه‌تست امیر کمالوند

حقوق تجارت: قانون‌یار و مجموعه‌تست فرشید فرحناکیان

حقوق جزا: قانون‌یار، مجموعه‌تست جزای اختصاصی شادی عظیم‌زاده و مجموعه‌تست جزای عمومی ساولانی

اصول فقه: کتاب محمدرضا شب‌خیز و مجموعه‌تست شهبازی

آیین دادرسی کیفری: قانون‌یار و مجموعه‌تست شادی عظیم‌زاده

همان‌طور که گفتم مطالعه این منابع را از فروردین‌ماه آغاز کردیم. دور اول مطالعه ما که حدود دوماه طول کشید به دقیق‌خوانی منابع و نکته‌برداری محدود بود. قانون‌یار را می‌خواندیم و نکات را به‌صورت خلاصه وارد قانون می‌کردیم. اگر حجم نکات زیاد می‌شد صفحه‌ای به آن صفحه قانون اضافه می‌کردیم و با شماره ماده می‌نوشتیم. کنار نکاتی که قبلاً در آزمون وکالت مطرح شده بودن کلمه «مهم» می‌نوشتیم که باعث می‌شه در دورهای بعدی بدانیم کدام ماده از نظر طراحان سال‌های قبل مهم بوده است.

هر چند این کار زمان‌بر است ولی باعث می‌شود در دور دوم به هیچ کتاب حجیمی احتیاج نداشته باشید و منابع شما محدود می‌شود به قوانین کوچک نکته‌دار که هر جا می‌توانید با خود همراه داشته باشید.

البته این کار را برای کتاب دکتر کاتوزیان و اصول فقه نمی‌توان انجام داد؛ برای درس حقوق مدنی ما نکات مهم جزوه دکتر شهبازی را در کتاب نظم  دکتر کاتوزیان نوشته و کنار هم مطالعه می‌کردیم. نکات تست اصول فقه را هم در  کتاب اصول فقه دانشگاهی شب‌خیز می‌نوشتیم.

در دور دوم منابع ما محدود بود به قوانین نکته‌داری که نوشته بودیم، نظم و اصول شب‌خیز و تست‌هایی که در منابع ذکر شده است. در ماه آخر سعی می‌کردیم  یک قانون را در عرض ۳،۴ روز دوره کنیم. بهتر است در این مرحله یک کتاب را کامل بخوانید و بعد سراغ  کتاب قانون بعدی بروید، چون حفظ پیوستگی مطالب در این مرحله خیلی کمک‌کننده است.

بسیاری تأهل را مانعی برای موفقیت می‌دانند به‌خصوص در مواردی مثل آزمون وکالت که نیاز به صرف زمان چند ماهه دارد. شما نگرانی‌ای از این مسئله نداشتید؟ از مطالعه خسته و پشیمان نشدید؟ چطور بر افکار منفی و مشکلات غلبه می‌کردید؟

با هدف و اراده قوی هر چیزی ممکن است. ما به قبولی ایمان داشتیم و می‌خواستیم باهم قبول شویم و در این راه به هم کمک می‌کردیم. مطالعه در یک دوره طولانی خسته‌کننده بود و با توجه به ظرفیت کم پذیرش کانون آذربایجان شرقی گاهی دلسرد می‌شدیم اما به همدیگر قوت قلب داده و به مطالعه ادامه می‌دادیم‌. در این مدت حمایت همه‌جانبه خانواده‌ها تأثیر بسزایی در روحیه‌مان داشت.

ما از هیچ کلاسی استفاده نکردیم و منابع مطالعاتی مان همان‌هایی بود که ذکر کردیم. آنچه که تاثیر زیادی در قبولی ما داشت انتخاب یک منبع مطالعه و یک کتاب تست برای هر درس و خلاصه‌نویسی دقیق در دور اول مطالعه و مرورهای مکرر در دفعات بعدی بود. البته از تیرماه در آزمون‌های مؤسسه چتر دانش شرکت کردیم که باعث شناخت نقاط ضعف و قوت‌مان شد و با قرار گرفتن در یک جو رقابتی انگیزه بیشتری برایمان ایجاد شد.

سؤالات و نمره‌های آزمون امسال چقدر مطابق انتظارات خودتان بود؟

سؤالات آیین دادرسی مدنی، جزا و اصول فقه مطابق انتظارمان نبود، طرح سؤالات اختلافی در جزا و طرح سؤال از قوانین متروک در آیین دادرسی مدنی بسیاری را در جلسه آزمون با مشکل مواجه کرد و کسانی که توانستند در جلسه استرس ناشی از آن را کنترل کنند موفق‌تر بودند. نمره‌های آزمون تقریباً همانطور بود که بعد از آزمون تخمین می‌زدیم.

و سخن آخر؟

به دوستان عزیزی که قصد مطالعه برای آزمون وکالت ۹۸ را دارند پیشنهاد می‌کنیم: انتخاب منابع محدود، مطالعه مستمر، خلاصه‌نویسی دقیق در کتب قانون به طوری که در ماه‌های پایانی بدون نیاز به کتاب‌های دیگر فقط کتاب قانون را به همراه نکات خلاصه شده مطالعه کنند. آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان آزمون وکالت ۹۸ را داریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. سلام . این زوج موفق از همکلاسی های من در دانشگاه آزاد بودند. حضور در کلاس درس و از نحوه و نوع سوال کردن انها معلوم بود خیزی بلند برداشته اند. روابط نزدیکی نداشتم و لی از سایر همکلاسیهامون که با ایشون رابطه نزدیکی داشتند در جریان تلاش و کوشش وصف ناپذیرشون بودم. تبریک به هر دوی عزیزان.
    ولی ایکاش در مورد شرکت در کلاسهای موسسات هم چیزی میگفتند

  2. با سلام و عرض تبریک خدمت دوستان عزیز لازم میدونم چند نکته رو خدمت دوستان عرض کنم البته در حدی نیستم ولی تجربیات خودم میخوام بگم شاید مفید واقع بشه .وکالت یه شغلی که همه دوست دارن بخاطر موقعیت اجتماعی و پول وهزار مورد دیگه یه اصولیم داره از هر دانشگاهی که فارق التحصیل شدین فرقی نداره چند تا منبع هست باید بخونی مسلط بشی به طوری که بتونی به خودت یا کسی در مورد اون مبحث توضیح بدی باید طوری بخونی که بتونی ازش در کار ایندت استفاده کنی .منابع زیاد مختلف ولی بسته به شرایط سواد و پایتون انتخاب کنین و به اون مسلط بشین و یه برنامه طبق شرایطتون بنویسین و متعهد بشین که باید انجامش بدین .درمورد موسسات نظر شخصی من به هیچ دردی نمیخوره مگر ازمون های جامع که ازنوع موسسه معتبر و اگه داوطلب خودش بخونه مطمن باشه قبول میشه .وکالت غول نیست مادست نیافتنیش میکنیم .یه سوال اگه عزیزترین کستون به کمکتون نیاز داشته باشه چیکار میکنین ؟زمین و زمان بهم میدوزین که بهش کمک کنین حالا وکالت که دیگه چیزی نیست .یه سال قید تفریح و هر کار اضافی رو بزن بخون ببین قبول میشی یه نه

  3. آقای فرهاد اسم این دو عزیز فقط در سایت موسسه چتر دانش منتشر شده و از اول هم گفتن از آزمونهای چتر دانش استفاده کردن، و به جز اون در وبسایت هیچ کدوم از موسسات مثل دادستان یا دادآفرین یا فاضل و … اسمی از ایشان نیست. به جز چتر کدوم موسسه اسم اینها رو زده که شما میگین؟

  4. دوستان برای کسب علم و دانش میان بری وجود نداره… باید یه بار تصمیم بگیرید و محکم بچسبید به کتاب … راه دیگه ای نداره… شما کافیه نگاه کنید به پاسخنامه های وکالت این به اصطلاح اساتید…باور کنید اینا خودشون برن سر جلسه آزمون قبول نمیشن بعد آزمون و با در اختیار داشتن کتاب و قانون و وقت و … بازم نمیتونن پاسخ صحیح بدن و بهانه اختلافی بودن سوال میارن حالا ۴ تا سوال نه ۵ تاشم اختلافی باشه بقیش چی؟ … ما خودمون باعث و بانی به وجود اومدن این موسسات هستیم… وقتی میبینن میتونن پول بگیرن و با یه تبلیغ و … خب چرا چنین موسساتی راه نندازن؟

  5. شما نتونستین بزنین دوست عزیز، اکثر دوستانی که اصول رو خوب زدن فقط شبخیز خوندن باتست شهبازی یا سمیرا محمدی

  6. نکته جالب برای من این بود که آقای کاظمی سر کار میرفتن و مرخصی هم نگرفتم اما همسر ایشون با وجود داشتن وقت ازاد و گرفتن مرخصی و … قاعدتا باید رتبه و تراز بیشتری میاوردن …طبیعتا دو برابر اقای کاطمی وقت داشتن…
    جالب بود…

  7. چرا تواین بازارخراب وکالت که اکثروکلاازجمله خودم، حتی اجاره دفترشونم درنمیارن،کارمندی دولت که حکم طلاست روول کنی بچسبی به وکالت،که روزبه روز بدترمیشه.

    1. آقای غلام… همه چیز به شخص خود آدم بستگی داره… مگر تمام سوپر مارکت ها دارن پول پارو میکنن؟ همچنین میوه فروشی ها و ساندویچی ها… و…
      وکالت شغل ازاد هست . شما میتونستی اون موقع که قبولی آسون بود و همچنین استخدام دولت هم آسون تر بود استخدام دولت شی.
      هر کس نظری داره… بودن افرادی که پارسال تا مرحله آخر قضاوت قبول شدن اما نرفتن … با استدلال شما همه باید جذب دولت شن که… اگر وضع خرابه وضع دولت هم خرابه نمیشه همه به دولت متصل شن و پول بگیرن یعنی به عبارتی شما خیالت راحت باشه استخدام دولت از وکالت صد درجه سخت تره حتی معلم شدن…
      راه اینه که امثال شما که وکیل هستید و … باید یه کمپینی چیزی راه بندازید جهت توزیع متناسب پرونده ها در دست وکلا با یه سری موازین خاص که پرونده ها دست یه سری افراد خاص تجمیع نشن ؛ این راهش هست…
      پرونده زیاد هست… زیاد… به قدری که اگر یه قانون درست وضع شه همون کاراموز وکالت هم میتونه پرونده داشته باشه… راهش این هست… نه اینکه افراد وکالت شرکت نکنن یا یه عده که نمیتونن از ازمون نمره قبولی بگیرن بگن طرح وکالت راه بندازیم هر لیسانس حقوق بشه وکیل…
      ا

  8. دوستان یک سوال برای من پیش اومده این دو بزرگوار می فرمایند از هیچ کلاسی استفاده نکردیم بعد چند تا از موسسات اسم و عکس هر دو نفرشون رو به عنوان دانش آموختگان موسسه تو سایتشون زدند که.

    1. دوست عزیز کدوم موسسات اسم‌این دوتا رو زدن میشه بفرمایید؟ اینها فقط از آزمونهای چتر دانش تستفاده کردن کلاس هم‌نرفتن،شما لطفا اسم موسسه رو میگین؟

  9. سلام چرا همیشه اکثر ما ها دنبال بهانه هستیم و از آمدن افراد از سایر رشته ها به رشته حقوق ناراحتیم و آن را باعث عدم موفقیت خود میدانیم اگر آنها در رشته قبلی خودشان موفق نبوده اند و با آمدن به رشته حقوق موفق شده اند شاید ما راه را اشتباه آمده ایم و باید تغییر رشته بدهیم…

  10. باهمه احترام به این دوتا بزرگوار وتلاشی که کردن ولی باید عرض کنم ریشه تمام این گرفتاری ها وکمپین هایی که علیه نهاد وکالت بوجود میاد ازهمین دانشگاه هایی هستش که هیچ کیفیت اموزشی ندارن .

    1. کیفیت به نتیجه هست یا به اسم. خیلی‌از اساتید خود دانشگاه تهران رو بیار از این‌آزمون ببینیم میتونن میانگین ۴۰ رو بزنن؟

      1. دوست عزیز شکی نیست که اگر بهترین اساتید هم بیارن مسلما نمیتونن کسب رتبه کنن…
        نمونش که اسم نمیارم یکی از اساتید حقوق یکی از بهترین دانشگاه ها که چند سال پشت وکالت بود!! …
        بحث اینه که اساتید دانشگاه ها که ماده ها رو حفظ نیستن … اما یه داوطلب جوون و با پشتکار شما اول ماده رو بگی برات میگه ماده چند هست و ماده بعدیش چیه و ..
        متاسفانه تحصیل در دانشگاه ها هیچ گونه کمکی به دانشجویان نمیکنه در زمینه امور کار و ازمون… به عبارتی توی دانشگاه چیز دیگه میگن و توی ازمون های کاربردی هم چیز دیگه میخوان… بهتره سر رو بندازیم پایین و مدرک رو بگیریم…بعدش از نو بشینیم بخونیم برای ازمون…

  11. تبریک صمیمانه به آقایان کاظمی و خانم عطالو. بنده از نزدیک شاهد تمرکز عالی این عزیزان برای موفقیتی خیره کننده در این آزمون بودم. هرچند در رقابت با ایشان و سایر دوستان شکستی سخت خوردم ولی در حقانیت قریب به اتفاق موفقیت ایشان و سایر دوستان پذیرفته شده در کانون آذربایجان شرقی تردیدی ندارم.

  12. سلام،بسیاری از داوطلبان حقوق مثل این دوست عزیز کارمند هستند و شغل دارند یا همانند همسر محترمشان شاغل استاد و یا خانه دار هستند، اینکه هکه داوطلبان را بیکار بدانیم صحیح نیست، متاسفانه بسیاری از افراد رشته های ریاضی و مهندسی به رشته حقوق می آیند و دانشگاه پیام نور زمینه تحصیل از راه دور به صورت پنج یا شش ترمه مدرک اخذ میکنند و شانس خود را برای وکالت و قضاوت امتحان میکنند، به همین دلیل داوطلبان رو به فزونی رفته، حال تنها مشکل شیوه پذیرش دانشجو بدون استاندارد است، هر چند این دونفر با تلاش خود شایستگی قبولی را داشته اند و حقشان هست، این مطلب از لحاظ پدیده اجتماعی بررسی شد. هر چند اگر صرفا قصد از حرفه درامد باشد کارمند پزشکی قانونی ارجح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا