گفت‌وگو با سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز

پایگاه خبری اختبار  سید محمد سجادی، متولد ۱۳۶۳ و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد تهران شمال است که در آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز رتبه ۲ را کسب کرد.

با او درباره تجربه شرکت در آزمون وکالت و شیوه کسب آمادگی ‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

سید محمد سجادی هستم. سال ۱۳۸۷ از دانشگاه بوعلی سینا همدان کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرفتم. در سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد واحد تهران شرق شدم و در حال حاضر، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد تهران شمال هستم.

متاهل هستم و ۲ فرزند ۴ ساله و ۱۰ ماهه دارم. شغل قبلی ام در زمینه کامپیوتر و ماشین های اداری بوده است.

تا به حال در آزمون وکالت شرکت کرده بودید؟

بله در آزمون وکالت سال ۹۸ هم شرکت کردم و با رتبه ۷۱۰ در کانون مرکز پذیرفته شدم و هم اکنون کارآموز کانون مرکز با پروانه شهر سمنان هستم و برای تغییر شهر به تهران در آزمون سال ۹۹ شرکت کردم

بله، در آزمون مرکز مشاوران سال ۹۸ هم شرکت کردم و در مرحله کتبی رتبه ۳۱ کشوری را کسب کردم.

درباره شیوه مطالعه و منابعی که برای آمادگی استفاده کردید کمی توضیح بدهید.

من به صورت درس به درس مطالعه می کردم، بدین صورت که مثلا درس مدنی را مطالعه می کردم و پس از اتمام سراغ درس بعدی مثلا جزا می رفتم. این برای مطالعات مفهومی و عمقی با فاصله از آزمون بود.

برای جمع بندی نزدیک آزمون مرور همه دروس یک دور در هفته دوم و سوم مانده تا آزمون و یک دور در هفته پایانی. در هفته پایانی هر درس در یک روز مرور (به جز مدنی که در ۲روز) همچنین تجارت آیین دادرسی مدنی و کیفری فقط متن قوانین. این ۲ دور مرور پایانی بسیار مهم و واجب است.

منابع مطالعاتی سید محمد سجادی

منابع مطالعه من هم عبارت بودند از:

حقوق مدنی: کلاس استاد شعبانی به همراه جزوه کلاسی

آیین دادرسی مدنی: کارگاه دکتر علی فلاح و کتاب مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی به همراه متن قوانین خاصی که در کتاب مختصر ایشان نبود

حقوق تجارت: کتاب و جزوه کلاسی دکتر فلاح و کتاب آقای رشیدی نسب

اصول فقه: کتاب اصول فقه قافی

حقوق جزا: کلاس و جزوه دکتر نوبهاری

آیین دادرسی کیفری: جزوه خلاصه دکتر نوبهاری و متن قانون آیین دادرسی کیفری

تعویق آزمون بر مطالعه شما چه اثری داشت؟ جلسه آزمون را با شرایط خاص امسال چگونه مدیریت کردید؟

تعویق چندباره هم اولا فشار روانی بسیاری وارد می کرد و به خصوص به خاطر شرایط خانوادگی اوضاع سخت تر هم می شد. دوم اینکه نحوه تعویق هم به شکل بسیار نامناسبی انجام می شد؛ یکبار ۳روز مانده به آزمون و یکبار هم شب آزمون لغو شد. همچنین به نظرم همان بار اول هم نیاز به تعویق نبود و مسئولان اگه صبر میکردند ۲۸ آذر شرایط مناسب بود.

با این وجود با تعویق ها، چند روزی از مطالعه فاصله می گرفتم و بعد به تدریج و سبک مطالعه رو از سر می گرفتم.

اما در جلسه آزمون مشکل خاصی نداشتم چون سر بعضی از آزمون های آزمایشی که همگی به صورت آنلاین برگزار می شد خودم ماسک می زدم تا عادت کنم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

اول اینکه حتما با علاقه و اشتیاق به صورت مفهومی و نه حفظ کردن مطالب نکات را یاد بگیرند. (هدف اصلی تبدیل شدن به وکیلی با سواد و دانش باشد)

از تعدد منابع و تعویض مکرر منابع خودداری کنند؛ با هر منبعی که راحت هستند و ارتباط برقرار می کنند، همان را دقیق و به خوبی مطالعه کنند، منابع مختلف نهایتا ۲۰ درصد مطالبشان باهم متفاوت است. پس به منبع یا کلاسی که انتخاب کرده اند اطمینان کنند و همان را به خوبی بخوانند.

جهت شبیه سازی شرایط آزمونی و مدیریت زمان و شناخت ایرادات و مشکلات سرجلسه حتما در آزمون های آزمایشی شرکت کنند.

و حرف آخر؟

از همراهی و حمایت خانواده به خصوص همسرم سپاسگزارم که با وجود داشتن ۲ فرزند کوچک ۳ ساله و چندماهه شرایط را بگونه ای فراهم نمودند که محیط و شرایط و آرامش جهت مطالعات طولانی مهیا باشد. همچنین از خانواده خودم و همسرم که با پشتیبانی‌های خود به این امر کمک شایانی نمودند متشکرم.

سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز
سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵۷ دیدگاه ها

  1. دوست عزیز شما اصلاً دقت کافی ندارید…
    اشخاصی که در دانشگاه دولتی پذیرفته می شوند بر اساس محل زندگی وارد این دانشگاه ها می شوند.. ؟؟؟؟

    دوست عزیز آنها با کنکور و بر اساس صلاحیت علمی وارد دانشگاه دولتی می شوند…

    از فضل پدر تو را چه حاصل؟؟؟؟
    طرف کلی درس خواتده تا در دانشگاه دولتی قبول شده است…

    چه حاصل؟؟؟
    علم و دانش حاصل…

    شما منظورتون این است که این دوست عزیز ما خودش نخواسته دانشگاه دولتی قبول بشه؟؟؟

    شوخی می فرمایید؟؟؟!!!!

    اتفاقاً این دانشجویان دانشگاه های سطح پایین هستند که نوشتار و سطح ادبیاتشان در اکثریت قریب به اتفاق موارد مشکل دارد چرا که دیپلم ادبیات و علوم انسانی خود را با معدل های بسیار پایین گرفته اند و نتوانسته اند مانند آن دانشجویان دانشگاه های دولتی ادبیات و زبان فارسی و زبان انگلیسی و عربی را همه بالای ۷۰ – ۸۰ در صد بزنند…
    و یا اصلاً دیپلم ادبیات ندارند و از رشته های دیگر آمده اند…

    گفتمان شما خیلی از واقعیت دور و سرشار از تعصب است.

    1. بخشی از حرف های شما:
      جمله یکم: “اتفاقاً این دانشجویان دانشگاه های سطح پایین هستند که نوشتار و سطح ادبیاتشان در اکثریت قریب به اتفاق موارد مشکل دارد چرا که دیپلم ادبیات و علوم انسانی خود را با معدل های بسیار پایین گرفته اند”
      جمله دوم: “یا اصلاً دیپلم ادبیات ندارند و از رشته های دیگر آمده اند”

      فرض کنید ایشون وکالت یا قضاوت قبول بشن که این چنین قطعی حرف میزنند!!
      ایشون در پاسخ به نظری دیگر که یک نظر نسبتا طولانی بود، فقط گفتند: “در ضمن “فارغ التحصیل” درست است نه “فارق التحصیل”…”

      از چنین سطح نوشتار و ادبیات گفتاری معلوم که بسیار دانا هستند ایشون.
      التماس تفکر.

  2. استدلالتون برای آزمون وکالت کاملا اشتباهه . معمولا افرادی که زمان کافی برای مطالعه نمیزارن سعی میکنند عدم موفقیتشان را گردن نوع برگزاری آزمون وکالت بیاندازند.

  3. اونطور که من از متن متوجه شدم . ایشان در آزمون وکالت سال ۹۸ با رتبه ۷۱۰ در کانون مرکز قبول شد اما همون سال ۹۸ کنکور ارشد نتونستن دانشگاه دولتی قبول بشن و دانشگاه آزاد قبول شدن. خب این یعنی چی ؟ یعنی آزمون وکالت غیر استاندارده دیگه.

    1. دوست عزیز فقط بعضی درس‌های آزمون وکالت در آزمون کارشناسی ارشد مورد سوال قرار می‌گیرند. برای مثال کسی که در رشته حقوق خصوصی شرکت می‌کنه علاوه بر دادرسی مدنی و تجارت و مدنی، باید به سوالات متون فقه و زبان انگلیسی جواب بده که ضریب ۲ هم دارند. قاعدتا کسی که هدفش قبولی در وکالت باشه روی این درس‌ها سرمایه گذاری نمی‌کنه.

      1. احتراما مخالفم با شما. مهم همون دروس حقوق مدنی ،تجارت و دادرسی مدنی هست. وگرنه حقوقی ها که همشون زبان انگلیسی رو صفر میزنن. میمونه فقط یک درس متون فقه

      1. خیر. ایشان گفته ((در سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد واحد تهران شرق شدم )). یعنی ایشان سال ۹۷ لیسانس گرفته. بعد شما میگید ارشد رو سال ۹۶ قبول شده؟!!! ارشد کلا ۲ ساله . الانم سال ۱۴۰۰ هست . پس یعنی سال ۹۸ ارشد قبول شدند

  4. دلیل قبولی افراد از دانشگاه های درجه ۲ اینه که در این دانشگاه ها کل کتاب و منابع برای امتحانات مطالعه میشه مثل دانشگاه پیام نور. اما در دانشگاه های درجه ۱ فقط خوندن جزوه اساتید برای امتحان کافیه. البته این نظر منه لطفا جبهه نگیرید.

    1. خانم پریسا تو سه تا دانشگاه‌ اول ایران (تهران، علامه طباطبایی و بهشتی) تقریبا تمام اساتید تألیفات خودشونو تدریس می‌کنند! به عنوان مثال در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی: مرحوم دکتر کورش کاویانی، کتاب حقوق اسناد تجارتی از نشر میزان رو تدریس می‌کردند و در حال حاضر آقای دکتر حبیب‌اله رحیمی، در دوره کارشناسی مسئولیت مدنی (دکتر صفایی و دکتر رحیمی) از انتشارات سمت و در دوره ارشد و دکتری، کتاب مسئولیت مدنی تطبیقی (دکتر صفایی و دکتر رحیمی) از انتشارات شهر دانش و دکتر پاسبان در دوره کارشناسی، کتاب حقوق شرکت‌های تجارت‌های تجاری از انتشارات سمت که همگی تألیف خودشون است رو تدریس می‌کنند و نه جزوه!

  5. با کمال احترام جناب عجیب هست اگه شما با این طرز فکرتون از دانشگاه برتر فارق التحصیل شده باشید. کسی که از دانشگاه آزاد مدرک داره دلیل بر این نیست که هوشش کمه یا توانایی درس خوندن نداره. وقتی حاصل ۱۱ سال درس خوندن در دوران مدرسه با یک کنکور دو ساعته بدون در نظر گرفتن وضعیت افراد معلوم میشه باید هم چنین نتایجی کسب بشه. شما تشریف ببرید در بسیاری از دانشگاههای غیر دولتی دانشجویانی هستند که به معنای واقعی کلمه نخبه هستند ولی شاید روز کنکور، روز اونها نبود و نتونستن قبول بشن ولی اگه الان آزمونی رو شرکت کنند حتی رتبه ۱ کشور رو کسب کنند. ایشون زحمت کشید و این آزمون رو قبول شد. بنده قبول نشدم چون تلاشم کافی نبود ولی تلاش میکنم آزمون بعدی به امید خدا قبول بشم. شما هم تلاشتون رو کنید انشالا قبول خواهید شد.

    1. دوستان عزیز این خیلی کار زشتی به جای اینکه از موفقیت دیگران خوشحال باشیم هی انتقاد کنیم بگیم چرا این طوری چرا اون طوری هر کی لایق قبولی بوده شده استدلال دلیل و منطق و فلسفه نمیخواد که

  6. سلام،دلیلش این نیست
    چون کسی که میره،یک دانشگاه خوب،فکر میکنه کار تمومه و هیچکاری نمیکنه
    و در دانشگاه های سطح پایین تر برعکس
    از لحاظ سطح اساتیید،دانشگاه ها هم فرقی نمیکنند،
    پس عدم نتیجه رو نگزارید بر پایه غیر علمی بودن آزمون
    هر کی بشنوه خنده اش میگیره
    در ضمن بهترین دانشگاه در رشته حقوق،دانشگاه تهران هست،نه جای دیگه

    1. از لحاظ سطح اساتید ،دانشگاه ها زمین تا آسمون با هم فرقی میکنند. در ضمن دانشگاه ملی(شهید بهشتی) از دانشگاه تهران خیلی بهتره.

  7. ضمن آرزوی موفقبت برای جناب سجادی عزیز .
    تلاش ایشان ستودنی است.
    با عرض پوزش از نویسنده مطلبی که نوشته است” دقت کردین” ، عرض مینمایم که تحلیل بسبار غیر علمی صورت گرفته است.

    گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل. شکی نیست که اساتید دانشگاه های مطرح بسیار باسواد هستند ولی سواد دانشجو به خودش بستگی دارد. افرادی را میشناسم توی دانشگاه خوب درس خواندند و نامه بسیار ساده را نمیتوانند بنویسند ( در صورتیکه یک حقوقی باید بتواند در جایگاه یک وکیل حداقل لایحه ای قابل قبول بنویسد) و در عوض افرادی هستند که در دانشگاه به قول ایشان سطح پایین تر هستند که دارای سواد بالا و مهارتهای فراوان هستند. به عنوان مثال دوستم که در پیام نور ارشد جبر دارد در کنکور دکتری در گرایش انالیز شرکت و در دانشگاه دولتی درجه یک کشور تو این رشته پذیرفته شدند و تنها پذیرفته شده استان تو این گرایش بودند و همانطور که میدونید کنکور دکتری هم سازمان سنجش برگزار میکنه نه دانشگاه آزاد!!! و ریاضی دکتری هم شانسی نیست.
    از طرفی انتخاب دانشگاه فقط به سطح سوادعلمی یک نفر نیست، به محل زندگی و محدویت های شخصی و زندگی خصوصی و خانوادگی و خیلی عوامل بستگی داره..
    این مطلب را بابت تجربه دانشجویی در رشته مهندسی در دانشگاه دولتی با داشتن اساتید گرانقدر، حقوق در دانشگاه غیر دولتی و سالها همکاری با فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و غیر دولتی عرض کردم اگر چه جای تحلیل بیشتری است و در این مقال نمیگنجد.
    مشکل فراتر از این صحبت هاست.
    ایام به کام

    1. ضرب المثل گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل ، هیچ ربطی به موضوع بحث نداشت . در کل هم معلوم نیست چی گفتین

  8. دقت کردین اکثر قبولی های آزمون وکالت از دانشگاه های برتر نیستند؟
    این نشانه و دلیل و نتیجه و محصول غیر استاندارد بودن و ناهنجار بودن و غیر علمی بودن آزمون وکالت است….
    خاطرم هست وقتی در آزمون کارشناسی ارشد رتبه ۱۸ کشور شدم و در دانشگاه علامه طباطبایی (بهترین دانشگاه در این گرایش) قبول شدم وقتی به سوالات کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد نگاه می کردم احساس می کردم انگار اصلاً حقوق نخوانده ام و یا سوالات درس شیمی را دارم نگاه می کنم…. !

    سبک مطالعاتی در دانشگاه های برتر کشور و در کنکور های استاتدارد دانشگاه های دولتی با آزمون های دانشگاه آزاد کاملاً متفاوت است….

    به همین دلیل است که داشنجویان دانشگاه های برتر کشور در آزمون وکالت نتایج چندان درخشانی کسب نمی کنند و در کمال تعجب همانطور که ملاحظه می فرمایید فارغ التحصیل دانشگاه آزاد واحد تهران شرق و فوق لیسانس دانشگاه آزاد در آزمون وکالت رتبه دو را به راحتی کسب می کند….

    در حالی که اگر آزمون وکالت از استاندارد های کنکور های سراسری برخوردار بود و سوالات روتین و شسته و رفته و علمی از داوطلبان پرسیده می شد قاعدتاً رتبه دو کانون مرکز باید لیسانس از دانشگاه تهران یا شهید بهشتی یا علامه داتشه باشد و فوق لیسانش هم دریکی از این سه دانشگاه گرفته باشد….
    یا حداقل یکی از این دو مدرک را در یکی از این سه دانشگاه گرفته باشد….
    اما می بینیم که نه لیسانس و نه فوق در دانشگاه دولتی قبول نشده اما در کانون وکلا رتبه دو می شود!!!
    این مربوط به بی حساب و کتاب بودن نحوه طراحی سوالات و ناهنجار بودن نوع سوالات و دانشگاه آزادی بودن طبع سوالات است و احتمالاً دانشگاه آزادی بودن خودِ طراحان سوالات….

    حقیقت تلخ است…
    لطفاً حقیقت تلخ را با دروغ های شیرین جایگزین نکنید… چون حقیقت تلخ اشخاص را تعالی می دهد اما دروغ های شیرین به هلاکت می رساند…

    1. این بنده خدا مشخصه که خونده و با زحمت خودش قبول شده.شماام بجای حسادت و حدسیات بهتره بری تلاشتو کنی.من خودم هم بخاطر سوالات غیر استاندارد ازمون وکالت قبول نشدم تا بحال.ولی خوب عادت به انگ زدن هم ندارم.دیدگاهم اینه که تا از چیزی مطمئن نشدم قضاوت نکنم.تبریک میگم به رتبه۱ ازمون وکالت که خانم هستند و تبریک به اقای سجادی.موفق باشید.

      1. واقعاً متاسفم برای طرز تفکرتون، چرا فکر میکنین ایشون بدون زحمت و الکی قبول شده ، ربطی هم به دانشگاه نداره، چون دانشگاه های ما فقط ورودش سخته وگرنه گذروندنش خیلی راحته در حالی که باید ورودش آسون باشه و به پایان رسوندش سخت باشه
        برای همین هر کس برای وکالت بیشتر تلاش کنه و بخونه رتبه بهتری میاره
        شمام بشین بخون تا دفعه دیگه بتونی حداقل فرق بین حقوق و شیمی رو بدونی

        1. قربونت برم من سه بار متوالی قبول شدم…
          نگران قبولی من نباشید…
          لیسانس و فوق لیسانس هم هر دو از دانشگاه تهران و از داشنگاه علامه طباطبایی گرفتم…. نگران آن هم نباشید…
          بحث من این است که اگر آزمون وکالت مانند آزمون های سراسری استاندارد بود این آقا باید در کنکور های سراسری هم قبول می شد…
          متوجه نمی شید؟!

    2. کاملا درست می فرمایید. چون ازمون وکالت فقط بر اساس محفوظات هست. سواد و دانش حقوقی و استدلال و تحلیل هیچ نقشی در قبولی وکالت نداره . هر کی بتونه بهتر حفظ کنه رتبه بهتری هم میاره.

      1. حداقل یه بار به چندتا از آزمونهای وکالت نگاه بندازین تا ببینین بر اساس محفوظاته یا استدلال.
        اتفاقا ارشد امسال سوالات حفظی زیاد داشت

  9. سلام.
    آرزوی توفیق و بهروزی برای وکیل جوان و توانمند اقای سید محمد سجادی دارم. انشاالله همیشه در دفاع از حق و حقیقت پیروز باشید.

    1. واقعاً متاسفم برای طرز تفکرتون، چرا فکر میکنین ایشون بدون زحمت و الکی قبول شده ، ربطی هم به دانشگاه نداره، چون دانشگاه های ما فقط ورودش سخته وگرنه گذروندنش خیلی راحته در حالی که باید ورودش آسون باشه و به پایان رسوندش سخت ب
      برای همین هر کس برای وکالت بیشتر تلاش کنه و بخونه رتبه بهتری میاره
      شمام بشین بخون تا دفعه دیگه بتونی حداقل فرق بین حقوق و شیمی رو بدونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا