گفت‌وگو با زهرا رحیمی

رتبه ۱ آزمون وکالت سال ۹۸ کانون وکلای دادگستری ایلام

پایگاه خبری اختبار- زهرا رحیمی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی ازدانشگاه پیام نور ایلام و رتبه ۱ آزمون وکالت کانون وکلای این استان در سال ۱۳۹۸ با تراز ۹۴۶۸ است.

آزمون وکالت ۹۸

اخبار آزمون وکالت در اختبار

لیست تمامی مصاحبه‌های آزمون وکالت ۹۸

خانم رحیمی در آزمون وکالت سال گذشته با اختلاف یک رتبه از قبولی بازماند اما با تلاش و پشتکار مضاعف به موفقیت رسید.

از او درباره شیوه مطالعه و برنامه‌ریزی‌اش برای کسب این موفقیت پرسیدیم. متن کامل پاسخ این رتبه برتر آزمون وکالت را در ادامه می‌خوانید.

من مطالعه بصورت جدی و مستمر از اواخر دوره کارشناسی شروع کردم و پس از اخذ مدرک لیسانس بدلیل علاقه به رشته خصوصی گرایش حقوق خصوصی انتخاب کردم و ارشد با انگیزه و اراده مصمم ادامه دادم بطوری که در دوره کارشناسی ارشد من همه ترم ها معدل ممتاز دانشگاه شدم و درادامه سال ۹۷ درآزمون وکالت شرکت کردم که کانون متبوع ۳۵ نفر سهمیه آزاد تعیین کرده بود که شوربختانه یا خوشبختانه رتبه من ۳۶ شد و با اختلاف یکنفر از ورود به عرصه وکالت جا ماندم. این اتفاق به‌شدت در کاهش انگیزه من تاثیر داشت و از لحاظ روانی دچار خستگی شدم اما با توکل به خدای منان و چند هفته استراحت کامل، از اسفند ماه سال ۹۷ مطالعه را دوباره به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده آغاز کردم. در همان ابتدا میزان مطالعه من ۶-۷ ساعت در روز بود اما در ماه‌های مهر و آبان میزان مطالعه بسیار بیشتر شد. در مدت این یک‌سال از زمانی که مطالعه مجدد را استارت زدم سعی کردم دیگر به آزمون گذشته فکر نکنم و مصمم بود که امسال حتماً رتبه تک رقمی را به دست بیاورم.

داوطلبان وکالت سال آینده بدانند که شرط لازم و مهم مطالعه برای آزمون وکالت در این نکته نهفته است که همواره در طول دوره مطالعه باید ذهن آرامی داشته باشند و از حواشی دوری گزیند (به خصوص فضای مجازی) و همچنین نباید از منابع مطالعاتی متعدد و نویسندگان بی‌شناسنامه استفاده کرد. زیرا تعدد منابع تنها موجب سردرگمی و عدم تسلط می‌شود. به نظرم برای هر درس فقط یک منبع مرجع مناسب و قوی کافی است، منابع مرجعی که در کتاب‌فروشی‌ها موجود است و مطمئناً همه داوطلبان با اکثرآنها قرابت دارند، هیچ‌کدام مطلب متفاوتی را بیان نکرده‌اند. لذا شرط یادگیری و درک عمیق مطلب به پشتکار و اراده داوطلب بستگی دارد. به همین خاطر به همه داوطلبان عزیز توصیه می‌کنم که برای انس و تسلط قوی مستمراً به منابع مرجع رجوع کنند. ضمناً در پروسه مطالعه چندین ماهه، وجود وپشتیبانی یک شخص مجرب علمی-حقوقی درکنار داوطلب ضروری است.

شایان توجه است که من در هیچ مؤسسه ای شرکت نکردم و به منابع تحمیلی مؤسسات اعتقادی ندارم و به‌نظرم داوطلب‌ها بدانند که حقوق باید اصولی و آکادمیک یاد گرفت نه صرفاً با خواندن چند جزوه که به صورت مختصر نکات سطحی را بیان کرده است. بنده در مقام نصیحت نیستم اما به همه داوطلبان یادآوری می‌کنم که حقوق فقط وکالت نیست بلکه اقیانوسی بی‌انتهاست که به همین خاطر معتقدم که حقوق باید از پایه بصورت استاندارد یاد گرفت نه اینکه برای آزمون وکالت چند کتاب خاص و مختصر یک موسسه را خواند چون هیچوقت داوطلب نمی‌تواند با این سطح مطالعه سؤالات و مباحث آزمون وکالت را تجزیه و تحلیل کند و همین موجب می‌شود که داوطلب دچار سرخوردگی و نفرت از آزمون و رشته حقوق شود. برای مثال، جهت یادگیری مباحث اسناد تجاری در قانون تجارت، داوطلب ابتدا باید بر مباحث عقود حواله، ضمان، رهن و… در قانون مدنی مسلط باشد و صرفاً با خواندن چند نکته تکراری درباره سند تجاری نمی‌توان به سوالات وکالت که ترکیبی هستند پاسخ داد.

مطالعه روزانه من از صبح ساعت ۹ صبح شروع می‌شد تا ساعت ۱۳، بعد ازخواندن نماز و صرف غذا و یک‌ساعت استراحت به مطالعه ادامه می‌دادم تا حوالی ساعت ۲۰. به این صورت که ۴۵ دقیقه مطالعه داشتم و بیست دقیقه استراحت محض و دراغلب شب‌ها به‌صورت تفننی و متناوب به کتاب تست مراجعه می‌کردم و بیشتر به تکنیک و نحوه طراحی سوال توجه داشتم. ضمناً در طول مدت مطالعه هیچ‌وقت درگیر فضای مجازی نبودم به‌طوری که تا موقع ثبت نام آزمون وکالت اخبار حقوقی را هم پیگیر نبودم و حتی دایره ارتباطات شخصی را به صورت محدود تعیین کردم.

منابع مطالعاتی و یادگیری من ترکیبی از کتب دکتر کاتوزیان و دکتر شهیدی (حقوق مدنی)، دکترشمس (دادرسی مدنی)، ساولانی (حقوق جزای عمومی)، دکترمیرمحمدصادقی (حقوق جزای اختصاصی)، دکتر دمرچیلی (حقوق تجارت) و وجزوات دست‌نویس بی‌نظیر استاد شهرام بابایی و خصوصاً شرکت در کلاس تدریس عمومی ایشان بود که از تقریرات و نکات بسیار دقیق و آزمونی بهره‌مند شدم و در همین‌جا لازم می‌دانم از ایشان تشکر و قدردانی کنم.

قابل ذکر است که برای قانون مدنی و قانون تجارت، از کتاب تست دکتر مجید قربانی، برای دادرسی مدنی از کتاب تست دکتر کمالوند و برای دادرسی کیفری، کتاب تست دکتر شادی عظیم‌زاده استفاده کردم.

با عنایت به اینکه آزمون وکالت هم آزمون علمی و هم روانی هست به همین دلیل مدیریت زمان آزمون و توکل به خدا و لمس حضور حق برای تسکین وآرامش در سر جلسه بسیار تأکید می‌شود.

درخاتمه از خانواده‌ام و همه عزیزانی که در راستای موفقیت من تلاش داشتند، تشکر می‌کنم و برای همه جوانان ایران ،طلب پیشرفت و سرافرازی دارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب حضور سرکار خانم رحیمی.امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید تبریک بخاطر کسب رتبه عالی.

  2. بهترین کانون برای قبولی واقعا مرکزه نهایت میفتی سیستان اونم با پول انتقالی میگیری شهر خودت راحت منم اینطوری بخدا وکیل شدم از کانون خراسانم دوسال بیخودی عمرم رفت بخاطر ظرفیتا کم هنوز زمان ما خیلی کم بود ۲۰ ۳۰ نفر

  3. با سلام، ضمن عرض تبریک به عنوان یک همکار، ورود جنابعالی رو به جامعه وکلای دادگستری ایران خوش‌آمد میگم.

    با آرزوی موفقیت در تمام مراحل کاری و دفاع از حق در برابر باطل

  4. سلام و عرض ادب و تبریک خدمت سرکار خانم رحیمی
    و اظهار تاسف از باب وضعیت جامعه حقوقی کشور
    ایا اگر خود شما در این موضع بودید همین بیان را داشتید؟
    اگر تواناتر بودید چرا خود این رتبه را کسب نکردید؟
    آرزوی توفیق روز افزون دارم برای همه مردم سرزمینم
    از طرف طلایه دار تک رقمی فارس

  5. اصلا هم اینطور نیست.امسال متفاوت بود.بشدت شرکت کنندگان پارسال زیاد بودن من باتراز۸۰۰۰و خورده قبول نشدم رفتم مرکز امسال..اسمال رو مقایسه نکنین

  6. یه نصیحت خدمت کاربرا اختبار شما درسته میخونید ولی دو نکته توجه کنید اولی تسلط به تست زنی و مطالب دومی انتخاب کانون بهترین کانونا برای قبولی
    ۱ کانونایی که از لحاظ سواد کمترن کانونا دورافتاده که کمتر کسی میره سراغشون اگه خودتون مشکل رفت امد ندارین
    ۲ کانون مرکز اینم یه شرط داره خوب خونده باشین قبولین
    یا امید داشته باشین یا بیخیال شین فکر نکنید تو وکالت ریختن خبری نیست بخدا قضاوت و سردفتری و یا مشاور حقوقیه یه شرکت یا ادارات خیلی بهتر از ما درامد دارن یا سردفتری که الانم بخاطر اوضاع بازار ارزون شده مجوزش من سه سال پیش قبول شدم الا میبینم رفیقم که نمایشگاه ماشین داره هم کارش هم درامدش از من خیلی بهتره

  7. سلام، من درصدام بالاتر از این خانمه ولی ترازم پایینتره ۹۲۰۰
    و رتبه ام تو مرکز ۴۶۰ ، چجوریه؟؟

  8. خانم مریم هم رشته‌ای محترم، قبول شدن تو کانون وکلای دادگستری مرکز از نظر شما راحت هستش؟! واقعاً اینطور فکر می‌کنید؟! خیلی جالبه! هم رشته‌ای گرامی، تا جایی که بنده یادمه وقتی برا انتخاب شهر سالن مرحوم جلالی نائینی کانون وکلای دادگستری مرکز رفتیم، اکثر قریب به اتفاق صد نفر اول و صد نفر دوم، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت مدرس و تربیت معلم بودند و از دانشگاه خودم حدود چهل نفر جزء ۱۵۰ نفر اول بودند. البته استثناء هم بود ولی استثناء. بطور مثال نفر اول از دانشگاه تهران و نفر دوم دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت بین‌الملل شهید بهشتی و نفر چهارم و دهم و ششم از دانشگاه علامه طباطبایی بود. بنابراین، الکی اشتباه آدرس غلط به مخاطبان سایت ندهید چون موجب گمراهی داوطلبان آزمون آتی میشه.
    موفق و پیروز باشید.

  9. با سلام و شادباش و تبریک .
    من کاری به رتبه شما یا درصد هاتون ندارم . اما اینکه یک نفر رتبه ۳۶ بشه و فقط ۳۵ نفر قبول بشن اصلا” دلم نمیخواست جای شما بودم و این تحسین منو پذیرا باشید که با یک روحیه مضاعف شروع به خوندن مجدد کردید به نظر من اهمیت این امر بیشتر از رتبه شماست و تبریک مجدد عرض میکنم.

  10. سلام تراز ۹۹۳۷ در خراسان رتبه دوازده شده ، واقعا بعضی کانون ها مثل ایلام و لرستان قبولی آسانتر هست.

    1. اینجوریا نیست شما فرق تراز و درصدو نمیدونین من هشت هزار شدم و کانون مرکز قبول شدم!

      1. دوست عزیز من فرق تراز و درصد رو خیلی خوب میدونم ، خدارو شکر که شما با این تراز قبول شدید چون من پارسال با تراز ۸۶۵۰ کانون خراسان با اختلاف ۷ نفر قبول نشدم و امسال با تراز بالای نه هزار ، خراسان قبول شدم ، جهت اطلاع شما در هر کانون داوطلبین با هم رقابت دارند و من اگر فی المثل پارسال ایلام امتحان میدادم قبول میشدم، درهرصورت برای همه وکلای آینده آرزوی موفقیت میکنم

      2. ضمنا رتبه یک خراسان امسال تراز ۱۱۴۶۴ داشتن ، شما زحمت بکشید کارنامه های رتبه های تک رقمی رو یه نگاه بندازید چون اطلاعاتتون غلط هست.

    1. درصداشون خوبه و با همین تراز مرکزم قبول بودن تراز اصولا درصدا باید بین ۵۰ ۴۰ باشه ولی یک یا دو درصد بالای ۵۰ و ۷۰
      ایشون دو درس جزا و اصول بد زدن اونم همه میدونن این درسا سخت بود همه خراب کردن

      1. خیر کانون ایلام ضعیفن چند تا کانونن اینطوریه درصدا و قبولی راحت شما میتونی کانون اذربایجان غربی یا اصفهان یا مازندارن یا فارس برو با این درصدا ببین میتونی قبول شی مرکزم جز اخرا به زور شاید بشی اون کانونا که اسم بردم همه شرکت کنندهاش قوین و ظرفیتاشونم کم . درصدا من بیشتره از مازندارنم قبول نشدم
        سال بعد منم میرم ایلام یا بوشهر یا مرکز یا کرمانشاه قبولی تو این کانونا راحتره والا اشتباه کردم امسال شرکت کردم تو مازندارن

        1. ضمن عرض تبریک به خانم رحیمی آرزوی بهترینها در تمام مراحل زندگیشون.
          کاملا با نظر شما موافقم .چون خودم امسال با تراز ۹۸۰۲ در کانون مازندران رتبه ۱۲کسب کردم

        2. کرمانشاه نمره ۱۲/۵ میخواد ! قبولیش همیشه اگر از مازندران سخت تر نباشه آسان تر نیست. ولی اگرقبولی به هر حال برات مهمه مرکز بزن در بدترین حالت سیستان قبول میشی با یه انتقالی میری استان خودت.

        3. تراز ۹ هزار اوردن مرکز هم میزدن رتبه تک رقمی بودن
          کانون ایلام اتفاقا بخاطر ظرفیت کم شانس قبولی سختتره ولی مرکز برعکس ولی با ای تراز رتبه تک رقمی بودن من با هشت هزار کانون مرکز قبول شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا