گفت‌وگو با جواد خورشاهی

رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۷ در کانون وکلای خراسان

پایگاه خبری اختبار-رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۷ در کانون وکلای دادگستری خراسان نیز مانند بسیاری دیگر از دارندگان رتبه‌های برتر فارغ‌التحصیل دانشگاه پیام‌نور بوده و پیش از تحصیل در رشته حقوق، در رشته مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شده است.

گفت‌وگوی کامل اختبار با آقای جواد خورشاهی را در ادامه می‌خوانیم:

کمی از خودتان و پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان برای ما بگویید

جواد خورشاهی هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته عمران و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه پیام نور در سال ۹۷ که رتبه ۱ سهمیه آزاد آزمون وکالت ۹۷ کانون وکلای خراسان را کسب کرده‌ام.

رشته عمران را به توصیه خانواده انتخاب کردم اما بعدها متوجه شدم که این حرفه مرا اقناع نمی‌کند و باید رؤیاهایم را جای دیگری جستجو کنم. بالأخره به پیشنهاد یکی از دوستان نزدیکم رشته حقوق و حرفه وکالت را انتخاب کردم و اجازه ندادم که رؤیاهام تنها در حد یک رؤیا باقی بمانند.

در آزمون وکالت سال ۹۶ به صورت آزمایشی شرکت کردم و با وجود اینکه هنوز در ترم ۴ دانشگاه مشغول به تحصیل بودم رتبه ۱۲۷ کانون خراسان را کسب نمودم.

پس از کسب این رتبه نسبتاً مناسب و لب مرزی، انگیزه‌ام برای آزمون سال ۹۷ و کسب رتبه ۱ صد چندان شد و به این نتیجه رسیدم که کسب رتبه ۱ چندان هم رؤیایی و دور از دسترس نیست.

مطالعه برای آزمون وکالت را از کی شروع کردید و فشار روانی قبل از آزمون و سر جلسه امتحان را کنترل می‌کردید؟

بنده با توجه به اینکه در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کردم و شاید نسبت به دیگر دوستان زمان بیشتری جهت مطالعه خودخوان داشتم مطالعه جدی خود را از اواخر فروردین ماه ۹۷ و با روزی ۸ ساعت شروع کردم اما به تدریج زمان را افزایش دادم و در ماه‌های پایانی تا ۱۲ ساعت در روز هم می‌رسید.

منابع بنده جهت شرکت در این آزمون همان منابع مادر به علاوه نص قانون بود.

زمانی که شما بدانید وارد چه آزمونی می‌شوید و طراحان سؤال با چه دیدگاهی مبادرت به طرح پرسش می‌کنند و به چه نکات و چالش‌هایی علاقه دارند دیگر استرس مفهومی برای شما نخواهد داشت و متوجه خواهید شد که چگونه مطالعه کنید و خود به مانند یک طراح سؤال خواهید شد. باید به گونه‌ای یک منبع را بخوانید که گویی طراح سؤال هستید و می‌خواهید داوطلبان را بسنجید. مهم نیست چه کتابی می‌خوانید مهم این است که چگونه می‌خوانید. این منابع نیستند که اعجاز می‌کنند این نوع نگاه شما به کتاب است که معجزه می‌آفریند.

طرح سؤالات اختلافی در درس جزا و طرح سؤال از قوانین مهجور و غریب در درس آیین دادرسی مدنی بسیاری از داوطلبین را در جلسه آزمون شوکه کرد ولی به لطف خدا خیلی خوب توانستم در جلسه آزمون استرس ناشی از این مسئله را کنترل کرده و جلسه آزمون را مدیریت کنم و به نظر من شاید مهمترین فاکتور برای موفقیت در چنین آزمونی کنترل استرس و مدیریت جلسه است. چه بسا دوستان زیادی که از نظر علمی در سطح بسیار بالایی هستند و در دانشگاه‌های معتبر تحصیل کرده‌اند اما متأسفانه قادر نیستند جلسه آزمون را به خوبی مدیریت کنند و از سد آزمون عبور نمایند و این خود مبین این مهم است که آزمون وکالت یک آزمون علمی صرف نیست بلکه عوامل بسیاری برای موفقیت در این آزمون نیاز است.

برای داوطلبان آزمون‌های آینده چه توصیه‌ای دارید؟

به دوستان عزیزم که قصد مطالعه برای آزمون وکالت ۹۸ را دارند توصیه می‌کنم به هیچ عنوان به دنبال منابع متعدد نباشند. متأسفانه این مسئله بلای جان خیلی از داوطلبین شده است و باعث می‌شود که نتوانند روی هیچ کدام از منابع تسلط کافی پیدا کنند و در نهایت با تعداد زیادی منبع و تسلط ناقص بر روی هرکدام مواجه خواهند شد که نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت.

 در نهایت روی اصلی سخنم با هم‌دانشگاهی‌های خودم در مراکز پیام نور سراسر کشور است. دوستان عزیزم به هیچ عنوان تصور نکنید که در رقابت با دیگر داوطلبین که در دانشگاه‌های معتبر دولتی و آزاد تحصیل کرده‌اند از شانس کمتری برای موفقیت برخوردار هستید. این آزمون جنگ اراده‌هاست و هیچ کس با توجه به سابقه تحصیلی خود در دانشگاه از پیش برنده یا بازنده نیست. بنابراین با توکل بر خدا و با یک برنامه منسجم و با اراده بالا پیش بروید و هیچگاه امید خودتان را از دست ندهید .

و سخن آخر؟

در پایان جا دارد از زحمات استاد عزیزم در دانشگاه پیام نور دکتر سیرغانی و اساتید گرانقدر در گروه آموزشی وکیل‌راهنما استاد حسن زاده، دکتر اقبال محمدی، استاد اسماعیلی‌مقدم، استاد جوان، استاد شاه‌حسینی و به ویژه استاد مشاوره، برنامه‌ریزی و پشتیبانی آقای احمدرضا عاقلی مقدم کمال تشکر و امتنان را داشته باشم که این موفقیت بزرگ را پس از خداوند مدیون این عزیزان هستم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ببخشید تا جایی که من میدونم برای ازمون وکالت موقع ثبت نام باید عکس مدرکت رو اسکن کنی بفرستی… پس چطور شما تونستید ترم ۴ به طور آزمایشی شرکت کنید؟؟؟
    لطفا اگه کس دیگه ای هم میدونه راهنمایی کنه … منم لیسانس رو هنوز نگرفتم ولی میخوام امسال ازمایشی ازمون بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا